Cathechismusverklaringen/preken

Catehechismusverklaringen/preken

Peiling eindigde op 23 mar 2019, 17:17

Heteren/Roos/van Weerd: Voor altijd Getroost
4
3%
L. Huisman: De Heidelbergse Catechismus
14
12%
G.H. Kersten: De Heidelbergse Catechismus
10
9%
A. Moerkerken: Ons troostboek
5
4%
H. Veldkamp: Zondagskinderen
6
5%
Theodorus van der Groe: Des christens eenigen troost in leven en sterven
8
7%
Hermann Kohlbrugge: De eenvoudige Heidelberger
10
9%
B. Smytegelt: De enige troost in leven en sterven
16
14%
Ursinus Zacharias: Het Schatboek
28
24%
Overig: Harinck; Van Aalst; van Haaren; Karels; Hoogerland; niet nader genoemd
15
13%
 
Totaal aantal stemmen: 116

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door -DIA- »

Bertiel schreef:ds kievit is wel heel practisch ;)

In dit verband een kleine wenk, voor de praktijk. Zou het niet gewenst zijn, dat onze kosters of kosteressen vóór de doopbediening het doopwater iets verwarmen?

Niet uit gezondheidsoogpunt zozeer, als wel om te voorkomen, dat de doopplechtigheid gestoord en ontsticht wordt door het luidkeels huilen en schreeuwen van die kinderen, die schrikken van het koude water. Kosters!, denkt er eens over.

Edit: het is ds. van der Haar ipv ds Kievit
Even verder zoeken, en je vindt een (ik meen) driedelige serie over de Catechismus van ds. I. Kievit.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door windorgel »

Lilian1975 schreef:
windorgel schreef:Een beetje (hard) huilen is niet echt storend, dat hoort erbij.
In sommige kerken blijven de kinderen na het dopen nog een tijdje in de kerk (tijdens het dankgebed met soms aansluitend het grote gebed). Dan kan het best wel storend zijn.
Bij ons gaan ze direct na het toezingen weer de kerk uit.
Hoezo storend... ? ze horen er toch ook bij, ook als ze huilen!
Hoe zou het geklonken hebben toen Jezus de schare toesprak, de avond naderde en daarop de wonderbaarlijke spijziging. Ik weet zeker daar daar ook huilende kinderen bij waren. En ze werden niet weggestuurd. En de mensen waren vol aandacht.
Een beetje huilen, ach toe. Ik denk dat het stemgeluid van een baby minder db is dan het stemgeluid van een predikant. Een orgel en de gemeentezang...
Doorgaans vind ik het niet storend hoor. Maar ik heb het eens meegemaakt dat de kinderen bleven tijdens het dankgebed met aansluitend het grote gebed en onderwijl een enorm aantal decibels produceerden. Dat was echt wel een beetje storend. Je kon de predikant af en toe niet meer horen. Ik moet er wel bij zeggen dat in die gemeente maar af en toe een predikant voorgaat, dus er waren kinderen bij van een half jaar oud (die huilen harder dan kindjes van 4 weken oud).
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door samanthi »

Nasrani schreef:
samanthi schreef:
Nasrani schreef:
samanthi schreef:Ik heb er geen, wel een met verwijsteksten van de GBS, dat is heel verhelderend.
Ken je deze site ook? https://www.heidelbergse-catechismus.nl/

Is onderdeel van: https://www.belijdenis.nu/
Dankjewel ik kende hem niet.
Prachtige site. Belijdenis.nu is ook te downloaden als app.
Voh nog béter.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door Geytenbeekje »

https://www.rd.nl/boeken/catechismuspre ... -1.1601539

Ik ben benieuwd welke kerken deze verklaring gaat gebruiken.
KB_
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 nov 2013, 15:42
Locatie: Canada

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door KB_ »

een vraag:
Onze erediensten zijn erg sober ook omdat alles draait om het Woord en de prediking. En we zingen geen gezangen inde dienst omdat dit in het nieuwe testament niet duidelijk wordt voorgeschreven. Calvijn en de Scotten gebruiken ook geen instrumenten omdat dit in het nieuwe testament niet wordt aanbevolen. In de dienst moet de Bijbel dus centraa staan...

En daarom vroeg ik mij af: is dan de cathechismprediking zoals dat bij ons gaat wel Bijbels te noemen? want zou er niet een schriftgedeelte centraal moeten staan waaruit gepreekt moet worden die aansluit bij de cathechismusvraag.. In het nieuwe testament gaat het bij prediking altijd om de prediking van Jezus Christus. In mijn gemeente wordt bij een cathechismdienst wel een schriftgedeelte gelezen maar in de preek wordt eigenlijk alleen de vraag stapsgewijs behandeld. Woord voor woord soms.
Dus ik vroeg mij af: is dat eigenlijk wel toegestaan? heeft de Heere dat wel zo gewild? zouden predikanten niet een HC vraag kunnen voorlezen en deze dan toepassen op een bijbelvers en wel de vorm van een leerdienst?..
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door Zita »

KB_ schreef:een vraag:
Onze erediensten zijn erg sober ook omdat alles draait om het Woord en de prediking. En we zingen geen gezangen inde dienst omdat dit in het nieuwe testament niet duidelijk wordt voorgeschreven. Calvijn en de Scotten gebruiken ook geen instrumenten omdat dit in het nieuwe testament niet wordt aanbevolen. In de dienst moet de Bijbel dus centraa staan...

En daarom vroeg ik mij af: is dan de cathechismprediking zoals dat bij ons gaat wel Bijbels te noemen? want zou er niet een schriftgedeelte centraal moeten staan waaruit gepreekt moet worden die aansluit bij de cathechismusvraag.. In het nieuwe testament gaat het bij prediking altijd om de prediking van Jezus Christus. In mijn gemeente wordt bij een cathechismdienst wel een schriftgedeelte gelezen maar in de preek wordt eigenlijk alleen de vraag stapsgewijs behandeld. Woord voor woord soms.
Dus ik vroeg mij af: is dat eigenlijk wel toegestaan? heeft de Heere dat wel zo gewild? zouden predikanten niet een HC vraag kunnen voorlezen en deze dan toepassen op een bijbelvers en wel de vorm van een leerdienst?..
Gelukkig is de tweede variant in mijn omgeving de gewoonte. De catechismus draagt het thema aan, het Bijbelgedeelte de structuur en inhoud van de preek. Soms komt in de preek alsnog wel de vraag en het antwoord uit de catechismus naar voren, of wordt een gedeelte waarvan de betekenis niet zo eenvoudig te begrijpen is even toegelicht. Maar gelukkig wordt er niet gepreekt uit de catechismus.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door Erskinees »

Dat is inderdaad een mooie manier van preken Zita. De Heidelberger is natuurlijk wel een samenvatting van de gehele Schrift. Daarom is preken uit de Heidelberger wel te linken aan preken uit de Schrift. Het zou ook mijn voorkeur hebben om het Bijbelgedeelte centraal te stellen en daaromheen de uitleg van de Heidelberger. Helaas heb ik dat in mijn kerkverband nog nooit gehoord.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door GerefGemeente-lid »

Dan hoor je het nu voor het eerst. Want het gebeurt wel degelijk ook in de Gereformeerde Gemeenten. Precies op de manier die @Zita benoemt.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door Hoopvol »

Als je een catechismusverklaring leest van bijvoorbeeld Justus Vermeer dan wordt er gepreekt vanuit de Heidelbergse Catechismus. Maar wel alles Bijbels onderbouwd met veel bewijssteksten e.d.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door Johann Gottfried Walther »

GerefGemeente-lid schreef:Dan hoor je het nu voor het eerst. Want het gebeurt wel degelijk ook in de Gereformeerde Gemeenten. Precies op de manier die @Zita benoemt.
Graag voorbeelden noemen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door Ad Anker »

Johann Gottfried Walther schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Dan hoor je het nu voor het eerst. Want het gebeurt wel degelijk ook in de Gereformeerde Gemeenten. Precies op de manier die @Zita benoemt.
Graag voorbeelden noemen.
Ik ben ook wel benieuwd. Al is het eenvoudig op te zoeken in de vele verklaringen. Maar ik ken het ook niet zo.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door Tiberius »

De. Veenendaal deed dat vaak. Er staan enkele catechismuspreken van hem op Prekenweb.
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door newton »

Ds Janse bepreekt catechismus nu ook aan de hand van het gelezen bijbelgedeelte. Bij zondag 1 begonnen met: Paulus enige troost, Zondag 1 en Hand 27:23-26. Inmiddels zijn we komende zondagavond bij Uitermate verhoogd, Zondag 19 en 1 Thessalonicenzen. 4 : 16-18.
Een enorm aansprekende manier van catechismus behandeling wat mij betreft.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Dan hoor je het nu voor het eerst. Want het gebeurt wel degelijk ook in de Gereformeerde Gemeenten. Precies op de manier die @Zita benoemt.
Graag voorbeelden noemen.
Ik ben ook wel benieuwd. Al is het eenvoudig op te zoeken in de vele verklaringen. Maar ik ken het ook niet zo.
Ik doelde op gehouden en gehoorde preken, niet op catechismusverklaringen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Cathechismusverklaringen/preken

Bericht door Pioenroosje »

Onze dominee heeft ook een cyclus zo gedaan; vanuit de Bijbel de catechismus bepreekt. Prachtig, goede herinneringen aan!
Laatst gewijzigd door Pioenroosje op 05 jun 2021, 01:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie