Boeken voor bij de Bijbelstudie

Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Boeken voor bij de Bijbelstudie

Bericht door Augustienus »

Het houden van Bijbelstudie kan op vele manieren. Allereerst is er de verlichting van de Heilige Geest nodig en is de Bijbel het Boek waar het om draait. Maar om hier dieper inzicht in te krijgen kunnen hulpmiddelen van pas komen. Denk aan een dagboek, studiebijbel, de kanttekeningen, een concordantie, verklaringen of wellicht zelfs de grondtaal. Ik ben benieuwd hoe forummers hun Bijbelstudie vorm geven.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Boeken voor bij de Bijbelstudie

Bericht door CvdW »

Augustienus schreef:Het houden van Bijbelstudie kan op vele manieren. Allereerst is er de verlichting van de Heilige Geest nodig en is de Bijbel het Boek waar het om draait. Maar om hier dieper inzicht in te krijgen kunnen hulpmiddelen van pas komen. Denk aan een dagboek, studiebijbel, de kanttekeningen, een concordantie, verklaringen of wellicht zelfs de grondtaal. Ik ben benieuwd hoe forummers hun Bijbelstudie vorm geven.
Ik maak gebruik van:
Bijbel
Kantekeningen
Verklaring van Calvijn
Patrick, Polus en Wells
Matthew Henry
Dächsel
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Boeken voor bij de Bijbelstudie

Bericht door eilander »

Kanttekeningen
BMU
Matthew Henry
Daarnaast heb ik voor verschillende bijbelboeken nog aparte boeken, bv. verklaring van de kleine profeten van George Hutcheson of meer hedendaagse predikanten (ds. W. Pieters over Hebreeën, ds. A.C. Uitslag over Romeinen, etc.)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Boeken voor bij de Bijbelstudie

Bericht door parsifal »

Ik vind de serie van "De Bijbel spreekt vandaag" erg goed.
Verder de commentaren die hier al genoemd zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Boeken voor bij de Bijbelstudie

Bericht door J.C. Philpot »

Ik gebruik ook meerdere commentaren. Voor het snelle kijken meestal de ESV Study Bible en voor het Nieuwe Testament ook altijd in "David H. Stern - Jewish New Testament Commentary" voor het Messiaans-Joodse perspectief.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Boeken voor bij de Bijbelstudie

Bericht door Bertiel »

Kantekeningen, BMU, Matthew Henry, Studiebijbel, een andere vertaling (KJV) en wat boeken die over een bepaald bijbelboek gaan.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Boeken voor bij de Bijbelstudie

Bericht door Charles »

Augustienus schreef:Het houden van Bijbelstudie kan op vele manieren. Allereerst is er de verlichting van de Heilige Geest nodig en is de Bijbel het Boek waar het om draait. Maar om hier dieper inzicht in te krijgen kunnen hulpmiddelen van pas komen. Denk aan een dagboek, studiebijbel, de kanttekeningen, een concordantie, verklaringen of wellicht zelfs de grondtaal. Ik ben benieuwd hoe forummers hun Bijbelstudie vorm geven.
Wuppertaler studienbibel lezen en dan aantekeningen maken.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Boeken voor bij de Bijbelstudie

Bericht door Terri »

StudieBijbel, daar staan ook gelijk al wat meerdere vertalingen bij.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Boeken voor bij de Bijbelstudie

Bericht door Nasrani »

Terri schreef:StudieBijbel, daar staan ook gelijk al wat meerdere vertalingen bij.
Ik ook. Vindt ik persoonlijk het mooist om te gebruiken.
Geef in onze gemeente bijbelcursus en gebruik dan ook BMU en Kanttekeningen ter voorbereiding. En wat extra uitleg over bepaalde onderwerpen. Kan een bijbelverklaring zijn of los boekje over een thema.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Boeken voor bij de Bijbelstudie

Bericht door -DIA- »

De belangrijkste boeken die ik kan raadplegen zijn a. Kanttekeningen, b. Matthew Henry, c. De Drie Formulieren van Enigheid.
Of de laatste hier ook bedoeld wordt weet ik niet, maar er staat veel in wat tot een uiterlijk recht verstaan van de Schriften kan leiden.

Ik zou er nog wat bij kunnen noemen als:

De Gereformeerde Dogmatiek (ds. Kersten)
De Geloofsleer (ds. Hellenbroek)
Nuttig tot lering (L.M.P. Scholten)
LeerBoek (ds. van Dieren)
Laatst gewijzigd door -DIA- op 18 jan 2019, 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Boeken voor bij de Bijbelstudie

Bericht door liz boer »

Naastde SV de HSV en de basis Bijbel, de kanttekeningen en de BMU.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Boeken voor bij de Bijbelstudie

Bericht door huisman »

Deze verklaring verschijnt in 2019. Betrouwbaar en zeer aanbevolen!!!

Afbeelding


Verder ben ik op zoek naar specifieke verklaringen van Ezechiël en de Hebreeën brief .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Diakonos
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 mei 2017, 16:35

Re: Boeken voor bij de Bijbelstudie

Bericht door Diakonos »

huisman schreef:Deze verklaring verschijnt in 2019. Betrouwbaar en zeer aanbevolen!!!

Afbeelding


Verder ben ik op zoek naar specifieke verklaringen van Ezechiël en de Hebreeën brief .
Voor wat betreft een specifieke verklaring over de Hebreeën brief is de verklaring van John Owen aan te bevelen! Overigens is aan deze verklaring vrij zeldzaam aan te komen.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Boeken voor bij de Bijbelstudie

Bericht door liz boer »

Met mijn Bijbelstudiegroep bij st ontmoeting, geeft de leider een Bijbel gedeelte aan, nu hebben we Psalm 22 gedaan, tekst voor tekst, wat staat er precies, wat wordt er bedoeld, staan er verwijzingen in de Bijbel en wat heeft het te zeggen... heel leerzaam en waardevol.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Boeken voor bij de Bijbelstudie

Bericht door Habitat »

Om eerlijk te zijn raadpleeg ik nooit commentaren. Ik lees een stukje uit de Bijbel en dat is het. 's Avonds lees ik dan nog een klein beetje in een dogmatiek of een praktisch werk, maar dat is dan meer een uitwerking van de Bijbel als geheel.

Zien jullie preken ook als commentaren? Ik luister namelijk wel veel preken, soms ook in een serie over een bijbelboek.
Plaats reactie