Schokkend????

Plaats reactie
de orthodoxer

Schokkend????

Bericht door de orthodoxer »

Komt jullie het volgende voorval bekend voor???

"Je bent een boek aan het lezen (literatuur voor school of niet). In het boek komen af en toe lelijke woorden voor en daarnaast ook erotische scenes. Je vader of moeder of vrouw of man komt binnen en pakt het boek en leest er in... De lezer is onthutst van hetgeen je leest... terwijl je er zelf niet eens erg in had en het eigenlijk wel een mooi boek vond...."

Ik heb dit meermalen gehad. Je merkt op de een of andere manier dat je een soort verharding daarin ondergaat. Of niet???
Refojongere

Bericht door Refojongere »

JA! De meest listige verleidingen van de duivel zijn zo dat wij ze niet opmerken!
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Lezen jullie dan alleen christelijke boeken?

Ik bedoel, hoe kun je nou zeggen dat Maarten 't Hart slechte boeken heeft als je ze zelf nog nooit gelezen hebt? Of hoe kun je nou weten dat Karel Glastra van Loon smerige boeken schrijft als je ze nog nooit hebt gelezen?

Als je er tegen kunt is het toch verder geen probleem of zie ik dat verkeerd?

Lebaoth
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Als ik je van tevoren zeg dat Maarten 't Hart onchristelijk is en dat in veel van zijn boeken laat merken. Onder andere in het laten schrijven van vloeken. Dan lijkt het me niet de vraag of je d'r tegen kunt, het gaat er om: Kan ik dat voor Gods heilig aangezicht verantwoorden?
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Maarten 't Hart vloekt toch niet of wel? Is al een tijdje terug dat ik die boeken gelezen heb. (overigens staat in 'wie God verlaat..' wel heel herkenbare vragen. Hoe kunnen de Egyptische tovenaars nou water in bloed veranderen als al het water al in bloed veranderd is?)

Maar wat ik eigenlijk bedoel (was een beetje onduidelijk) : sluit je je niet een beetje erg af voor de 'grote boze wereld' als je alleen maar christelijke (reformatorisch verantwoorde?) boeken leest? Dan kom je al gauw uit bij die heerlijk zoete boeken van Francine Rivers of op een van der Poel niveau. Best leuk om een keer te lezen, maar niet om een groot deel van je vrije tijd daarmee door te brengen (ik lees erg graag). Veel christelijke schrijvers heb je niet, of wel?
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
england

Bericht door england »

Lees psalm 119 maar eens, Lebaoth... Dan gaat het er niet om of wij er tegen kunnen, maar geldt in al ons leven dat God alleen de eer moet krijgen, in alles wat we doen...

En bid dan maar: wendt, wendt mijn oog van de ijdelheden af...
Of je dan nog alleen maar Christelijke boeken mag lezen? Dan zeg ik met ds Simons: Ik mag alles, ik mag die boeken lezen etc, maar ik WIL niet meer...
Want het leven is mij Christus, en het sterven gewin...
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Tot nu toe heb ik er ook voor het aangezicht van de Heere God nooit moeite mee gehad, England. Ik begrijp je antwoord wel maar k weet niet of ik het er mee eens ben. Waarom zou God niet de eer krijgen als ik boeken met niet-christelijke passages erin lees? Je kunt toch duidelijk afstand nemen van de dingen die erin gebeuren? (zelfde geldt m.i. overigens niet op terrein van muziek maar hier wel) Er wordt wel is gezegd dat je er meer van gaat vloeken bijv. maar ik heb nog nooit gevloekt en ik krijg er een steeds grotere afkeer van als ik vloekerige boeken lees. Zelfde geldt voor seksscènes in boeken. Heb één keer een boek van Jan Wolkers gelezen en vond dat zo walgelijk dat ik sindsdien ontzettend behoudend ben qua opvattingen over dit onderwerp.
Wat betreft christelijke boeken, bedoel je dan echt christelijke boeken met een duidelijke boodschap of ook boeken als van Theun de Vries en Bomans enzo? Ik heb er namelijk nogal moeite mee om alleen van die echt christelijke boeken te lezen (ook in verband met school), ik zet gerust Pieter Nouwen op m'n literatuurlijst maar Joke Verweerd gaat me toch iets te ver. En sommige dingen moet je ook gewoon gelezen hebben voor je handelingsdelen.
Als ik Karel ende Elegast lees zijn daarin ook Middeleeuws-katholieke elementen in te vinden die ik niet echt christelijk zou noemen en toch wordt dat lezen ook op reformatorische scholen verplicht gesteld (ik zit niet op een reform. school maar vriendinnen van me wel). Zulke gevaren van binnenuit vind ik persoonlijk erger dan een boek van Maarten 't Hart lezen, die man is zo gefrustreerd dat niemand hem echt serieus neemt (ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat mensen zijn boeken erg serieus nemen).
Ik hoop dat je begrijpt wat ik ongeveer bedoel, wel een lastig onderwerp.

Groetjes Lebaoth

PS ik begin wel even een nieuw onderwerp over dat water in bloed veranderen.
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
Quazzy

Bericht door Quazzy »

Origineel geplaatst door england
Ik mag alles, ik mag die boeken lezen etc, maar ik WIL niet meer...
Ik mag alles en wil juist die boeken lezen! Als Maarten 't Hart om wat voor reden ook zich heeft afgekeerd van alles wat christelijk is, dan is er juist een verplichting te onderzoeken waarom dat dan is. Je kan natuurlijk ook je kop in het zand steken, maar dat is niet echt constructief lijkt me.

Ik heb het altijd vreemd gevonden dat als ik een boek lees, bepaalde muziek luister, ik meteen eens moet zijn met de mening van de schrijver. Dat is namelijk niet zo! Het is goed als iemand verschillende meningen over een bepaald onderwerp meekrijgt, dat versterkt je namelijk in je eigen mening.
Als ik je van tevoren zeg dat Maarten 't Hart onchristelijk is en dat in veel van zijn boeken laat merken. Onder andere in het laten schrijven van vloeken. Dan lijkt het me niet de vraag of je d'r tegen kunt, het gaat er om: Kan ik dat voor Gods heilig aangezicht verantwoorden?
Als iemand vloekt, dan is dat zijn zaak, hij zal zijn gedrag moeten kunnen verantwoorden, niet ik.
Plaats reactie