Ben Hur

Lieneke

Ben Hur

Bericht door Lieneke »

Een schitterend boek dat zich afspeelt in de tijd dat de ster in het oosten zich opdoet tot het lijden en sterven van Christus; ten tijde van de romeinse overheersing.
Het boek geeft duidelijk de verschillen tussen de romeinen en de joden weer. Wanneer je de beschrijving leest over de wedrennen. Het witte kleed van de joden en het rode van de romeinen. Ook de verschillen in mentaliteit tussen de harde en brute romeinen tegenover de zachtaardige joden die veel gelukkiger zijn. Dit verschil jood-romein kan je ook goed afleiden uit de strijd tussen Ben-Hur en Messala.

Centraal in het boek vind je de botsing tussen de oude heidense en de nieuwe christelijke wereld. In het begin krijg je een mooie vergelijking van de verschillen, wanneer de drie sterrenkijkers over hun cultuur en godsdienst vertellen.

Zelf vind ik het moeilijk een goede samenvatting te geven. Er gebeurt zoveel. De onderstaande samenvatting heb ik gevonden. Erg lang, maar ook heel duidelijk!:
http://scholieren.samenvattingen.be/sea ... n/2236290/

...wie kent het boek en wat vind je er zelf van? Misschien dat jij zelf wel een korte, duidelijke samenvatting kan geven!

Echt, de moeite waard om er aan te beginnen! -> halverwege stoppen? Geen haar op je hoofd die daar nog aan denkt!
Alex

Bericht door Alex »

Mooi dat ik het weet.

Bedankt!!!
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Dit boek is ook verfilmd en heeft vele oscars gekregen. De dood van Jezus komt er in voor, maar op een schitterende manier verfilmd. Ook een voorbeeld van duivelse, zondige, filmische troep?
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Origineel geplaatst door Madtice
Dit boek is ook verfilmd en heeft vele oscars gekregen. De dood van Jezus komt er in voor, maar op een schitterende manier verfilmd. Ook een voorbeeld van duivelse, zondige, filmische troep?
Ik heb met verbazing zitten kijken naar die paardenrace aan het einde van de film. Ongelofelijk dat ze dat in die tijd zonder computers konden doen. Echt héél erg heftig!
De waarheidsvriend

Bericht door De waarheidsvriend »

Ik heb over het boek gehoord. Ik heb het (nog) niet gelezen. Ik geloof zeker dat het een mooi boek is. Maar ik sta toch huiverig tegenover de rol die Jezus in het boek speelt. Zeker in de film. Het afbeelden van Jezus is toch niet geoorloofd? Het is een vraag. Ik weet niet hoe de schrijver over Jezus schrijft en welke achtergrond hij heeft. Hoe kijken jullie hiertegenaan?

[Veranderd op 26/11/02 door De waarheidsvriend]
Adje

Bericht door Adje »

Waarom is het afbeelden van Jezus niet geoorloofd??????
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

In de film Ben Hur wordt Jezus volgens mij alleen van achteren afgebeeld, niet zijn gelaat, maar dat weet ik niet zeker.

Trouwens, als dat een 'regel' is, het niet afbeelden van Jezus, dan is dat in ieder geval iets wat men gemeen heeft met de moslims. Die mogen ook geen afbeeldingen maken van God of de profeet.
De waarheidsvriend

Bericht door De waarheidsvriend »

Ik heb het geponeerd als een regel. Ik ben daar trouwens niet helemaal zeker van. Maar toch. We zijn het er allemaal over eens dat de Here Jezus heilig is, Hij is volmaakt, Hij is...., met geen pen te beschrijven.

De meeste mensen die hem op een bepaalde manier hebben afgebeeld zullen dat op een positieve manier geprobeerd hebben. Zo liefelijk mogelijk, zo krachtig mogelijk, noem maar op. Allen hebben hierin gefaald, dat mag duidelijk zijn. Dit omdat ze onvolmaakt waren, en hun werk dit dus ook was.

Verder is er een gevaar om Jezus iets te laten doen of zeggen, of iets uit te laten stralen. Hiermee kan een bedoeld of onbedoeld kenmerk worden uitgebeeld, dat niet conform de waarheid is, wat dus zondig is.

Tenslotte, komt de vraag in me op of je Hem wel mag gebruiken in je doel om een mooi boek te schrijven. Is Hij daar niet te heilig voor?

Ik heb hierboven alleen maar een paar kantekeningen geplaats. Misschien zit ik er helemaal naast. Ik hoor graag jullie mening hierover.
Lieneke

Bericht door Lieneke »

Origineel geplaatst door Adje
Waarom is het afbeelden van Jezus niet geoorloofd??????
Wat voor argumenten stel jij m.b.t. het goedkeuren van het afbeelden van de Heere Jezus? Ik neem aan, uit jouw reactie op te merken, dat je het in elk geval niet verkeerd vindt.
Zelf stond ik best vreemd te kijken eerst, toen ik die platen zag die Jezus afbeelden. Je hebt Hem zelf nooit gezien, je weet niet hoe Hij er uit heeft gezien, waarom zou je Hem afbeelden, vraag ik me af, als je niet eens helemaal de werkelijkheid weet. Een beetje 'n fantansieuiterlijk krijg je dan.

Tja.... zolang het Hem niet ontheiligd...
Olli

Bericht door Olli »

In de film wordt Jezus niet duidelijk afgebeeld en dat vind ik juist het sterke aan die film. Ik vind dat de heiligheid van Jezus zeker in z'n waarde wordt gelaten in de film.

Ik vind het dan ook een hele mooie film.

Er zijn ook andere films van Jozef en Jakob en andere bijbelse figuren. Wat vinden jullie daar van?
Adje

Bericht door Adje »

Lieneke, Lvriend:

Je kan de Heere Jezus toch gewoon als mens afbeelden? Hij is toch mens geweest? God afbeelden vind ik wat anders, maar met het afbeelden van 'de mens' Jezus heb ik geen moeite. Als je een gelaatsuitdrukking erbij wilt hebben: zie de lijkwade van Turijn ;). Zelfs in de meest degelijke kinderbijbels zie je vaak een plaatje van de Heere Jezus. Zo'n heel vreemd is het dus ook weer niet.
Adryan

Bericht door Adryan »

Volgens mij kan je Jezus als mens gewoon afbeelden. Het was een gewoon mens. Als je Hem op straat tegenkwam zag je echt niet aan Hem dat hij de Messias was, dat Hij God was. Hij is zijn broeders in alles gelijk geworden uitgenomen de zonde.

Iets anders wordt het als je Hem naar Zijn Godheid probeert af te beelden. Dat is 1 niet mogelijk en 2. tegen de 10 geboden.

Laat ik voorop stellen dat ik het boek niet ken. Maar ik vind het altijd wat, ik zou bijna zeggen, griezelig om een roman over Jezus lijden en sterven te schrijven. So-wie-so zou ik daar geen Bijbels onderwerpen voor uit kiezen. zo zijn er over boeken over Ruth en over de moordenaar. Ik vind het altijd gevaarlijk. Want als je zulke boeken gelezen hebt, die wel een kern van waarheid in zich hebben, maar voor de rest gefantaseerd zijn, dan betrek je hetgeen je gelezen hebt toch met het verhaal wat je in de Bijbel leest.

Ik hoop dat het duidelijk is. Ik hoor graag hoe jullie daar over denken.
De waarheidsvriend

Bericht door De waarheidsvriend »

Ik kom een beetje terug op m'n standpunt. Het gebruik in kinderbijbels is denk ik wel geoorloofd. De reden van de plaatjes is dan om het bijbelverhaal extra duidelijk te maken. Tegenover het gebruik van Jezus in film blijf ik echter huiverig staan. Omdat hier te veel het gevaar schuilt om dingen in Jezus te leggen die niet conform de waarheid zijn. Ook zien we wat het afbeelden van Jezus voor gevaar kan hebben in de Rooms-Katholieke kerk.

Nog een opmerking voor Adje:
Voortaan mag je die L wel weg laten. Ik ben alles behalve een Linkse rakker.:sne

[Veranderd op 27/11/02 door De waarheidsvriend]
Lieneke

Bericht door Lieneke »

Origineel geplaatst door Adje
Lieneke, Lvriend:

Je kan de Heere Jezus toch gewoon als mens afbeelden? Hij is toch mens geweest? God afbeelden vind ik wat anders, maar met het afbeelden van 'de mens' Jezus heb ik geen moeite. Als je een gelaatsuitdrukking erbij wilt hebben: zie de lijkwade van Turijn ;). Zelfs in de meest degelijke kinderbijbels zie je vaak een plaatje van de Heere Jezus. Zo'n heel vreemd is het dus ook weer niet.
Ja, dat is wel zo...!
Adje

Bericht door Adje »

Wat is er dan in de RK kerk gebeurt na het afbeelden van Jezus, Lvriend?

En wat is er mis met 'linkse rakkers' (dit is absoluut geen pleonasme oid, als je dat soms denkt)
Plaats reactie