Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: RE: Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Mara »

Carrie schreef:Las ze stuk in mijn puber jaren. Toch heb ik vooral een beetje een verknipt beeld van de liefde eraan over gehouden...
Maar misschien las ik toen selectief.
Voor boeken moet je rijpen. Als je boeken leest die eigenlijk nog boven je begrip gaan, begrijp je de strekking niet.
Ik lees goede boeken vaker en telkens lees ik ze toch anders. Omdat je inmiddels zelf dingen hebt meegemaakt.
Toen ik op mijn 18e een boek las over een moeder die haar kind verloor, vond ik dat heel erg, maar begreep het verdriet ten diepste niet. Dus ook niet waarom rouw een echtpaar uit elkaar kan drijven, of juist verbindt.

Maar wat bedoel je precies met een verknipt beeld, kun je daar een voorbeeld van noemen?

In de boeken van Goud Elsje was het leven natuurlijk betrekkelijk eenvoudig en overzichtelijk.
Maar ik heb ook genoten van Joop ter Heul. Die staat nog in de bieb he! Nog steeds populair.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Carrie »

Mara schreef:
Carrie schreef:Las ze stuk in mijn puber jaren. Toch heb ik vooral een beetje een verknipt beeld van de liefde eraan over gehouden...
Maar misschien las ik toen selectief.
Voor boeken moet je rijpen. Als je boeken leest die eigenlijk nog boven je begrip gaan, begrijp je de strekking niet.
Ik lees goede boeken vaker en telkens lees ik ze toch anders. Omdat je inmiddels zelf dingen hebt meegemaakt.
Toen ik op mijn 18e een boek las over een moeder die haar kind verloor, vond ik dat heel erg, maar begreep het verdriet ten diepste niet. Dus ook niet waarom rouw een echtpaar uit elkaar kan drijven, of juist verbindt.

Maar wat bedoel je precies met een verknipt beeld, kun je daar een voorbeeld van noemen?

In de boeken van Goud Elsje was het leven natuurlijk betrekkelijk eenvoudig en overzichtelijk.
Maar ik heb ook genoten van Joop ter Heul. Die staat nog in de bieb he! Nog steeds populair.
Ik wil de vcl serie nu niet echt onder "goede boeken", scharen.
Maar weet bv nog dat ik veel las van Henny tijsing~boer. De liefde leek groots, idyllisch. Ze hadden alles voor elkaar over etc.
De realiteit is echter anders.
Ik denk dat ik een stukje nuchterheid miste in die boeken.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Mara »

Carrie schreef:Ik wil de vcl serie nu niet echt onder "goede boeken", scharen.
Toen wel (en dan heb ik het over de boeken die kort na de oorlog en in de jaren '50 en '60 werden uitgegeven.
Ik weet niet hoe oud jij bent. :)
Carrie schreef:Maar weet bv nog dat ik veel las van Henny tijsing~boer. De liefde leek groots, idyllisch. Ze hadden alles voor elkaar over etc.
Ooo, Gerda van Wageningen ook zeker?
Sorry, maar dit genre valt niet onder goede boeken. Dan krijg je een verknipt beeld inderdaad.
Het zijn geen echte karakters, dat kan ook niet als je zoveel verhalen per jaar aflevert.
Carrie schreef:Ik denk dat ik een stukje nuchterheid miste in die boeken.
Dat zeg ik, dikke duim werk.

Heeft het krijgen van een boek met kerstfeest, van de zondagsschool, de liefde voor het boek aangewakkerd?
Voor mij was het altijd het hoogtepunt van de kerstviering in de kerk, eerst door 2 verhalen heenworstelen - het bijbelse kerstverhaal en dan nog het vrije verhaal (type tranentrekker) maar vooraan lag die stapel boeken. Straks thuis, heerlijk lezen. :oops
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Maanenschijn »

J.C. Philpot schreef:
Zita schreef:Dit was best wel een goeie serie waarvan er meer zou mogen komen: https://www.bol.com/nl/p/christelijke-k ... 030577542/
Hmm, zou ik best interesse in hebben gehad als deze serie nog verkrijgbaar was.
Veel (ik denk zelfs alle) van deze boeken zijn nog individueel verkrijgbaar. Zo heb ik vorig jaar Barrabas van Pär Lagerkvist nog als e-book gekocht en gelezen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Dodo »

Maanenschijn schreef:
J.C. Philpot schreef:
Zita schreef:Dit was best wel een goeie serie waarvan er meer zou mogen komen: https://www.bol.com/nl/p/christelijke-k ... 030577542/
Hmm, zou ik best interesse in hebben gehad als deze serie nog verkrijgbaar was.
Veel (ik denk zelfs alle) van deze boeken zijn nog individueel verkrijgbaar. Zo heb ik vorig jaar Barrabas van Pär Lagerkvist nog als e-book gekocht en gelezen.
Sterker nog, we zouden het op dit forum gaan bespreken. Een soort forum-leeskring. Er is helaas niks van gekomen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Maanenschijn »

Ik denk dat de kernvraag in deze hele discussie is: hoe besteden we onze tijd, en waar genieten we van in onze vrije tijd.

Vooral dit laatste geeft vragen. Mag en kan ik genieten van een boek waarin Gods geboden kritiekloos worden overtreden? Mag en kan ik genieten van films, strips, muziek waarin Gods geboden kritiekloos worden overtreden? Ik denk van niet.

Daar ligt voor mij een belangrijke grens. Een grens die ik probeer niet over te gaan.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Maanenschijn »

Dodo schreef:
Maanenschijn schreef:
J.C. Philpot schreef:
Zita schreef:Dit was best wel een goeie serie waarvan er meer zou mogen komen: https://www.bol.com/nl/p/christelijke-k ... 030577542/
Hmm, zou ik best interesse in hebben gehad als deze serie nog verkrijgbaar was.
Veel (ik denk zelfs alle) van deze boeken zijn nog individueel verkrijgbaar. Zo heb ik vorig jaar Barrabas van Pär Lagerkvist nog als e-book gekocht en gelezen.
Sterker nog, we zouden het op dit forum gaan bespreken. Een soort forum-leeskring. Er is helaas niks van gekomen.
Klopt, was zelfs al in 2017

https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 96#p737296
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Carrie »

Mara schreef:
Carrie schreef:Ik wil de vcl serie nu niet echt onder "goede boeken", scharen.
Toen wel (en dan heb ik het over de boeken die kort na de oorlog en in de jaren '50 en '60 werden uitgegeven.
Ik weet niet hoe oud jij bent. :)
Carrie schreef:Maar weet bv nog dat ik veel las van Henny tijsing~boer. De liefde leek groots, idyllisch. Ze hadden alles voor elkaar over etc.
Ooo, Gerda van Wageningen ook zeker?
Sorry, maar dit genre valt niet onder goede boeken. Dan krijg je een verknipt beeld inderdaad.
Het zijn geen echte karakters, dat kan ook niet als je zoveel verhalen per jaar aflevert.
Carrie schreef:Ik denk dat ik een stukje nuchterheid miste in die boeken.
Dat zeg ik, dikke duim werk.

Heeft het krijgen van een boek met kerstfeest, van de zondagsschool, de liefde voor het boek aangewakkerd?
Voor mij was het altijd het hoogtepunt van de kerstviering in de kerk, eerst door 2 verhalen heenworstelen - het bijbelse kerstverhaal en dan nog het vrije verhaal (type tranentrekker) maar vooraan lag die stapel boeken. Straks thuis, heerlijk lezen. :oops
Ha Ha, nee, in de jaren 50 en 60 kon men nog niet genieten van mijn aanwezigheid ;-)

Mijn liefde voor lezen is pas echt begonnen toen ik ouder werd, al heb ik goede herinneringen aan alle W.G. van der Hulst boeken.
Maar later werd het tot diep in de nacht, met een lampje onder de dekens, want anders stond mijn moeder onderaan de trap in haar handen te klappen dat ik moest gaan slapen :-)

Later door de drukte van het gezin nam het lezen wel wat af.
Nu met e-reader en online bibliotheek lees ik weer meer en kan me daar heerlijk mee ontspannen!
Maar geen streekromannen meer...
Wel pas met veel respect "Dochters van de kust" en "Ankers in de storm" gelezen.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Boertje »

Heerlijk dat lezen zo veel voldoening kan geven. Ik was,als klein kind veel ziek. Mijn ouders gingen 2 x in de week voor me naar de bib. Kende op een gegeven moment alle kinderboeken wel. En lezen vind ik nog steeds heerlijk. Dat geldt zowel voor een ontspannend boek als een religieus boek. Ook een tijdschrift gaat er wel in. Wat een aanbod aan tijdschriften tegenwoordig als je de boekhandel in komt. Zou dat echt allemaal gelezen worden?
Online
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Posthoorn »

Heb nu dus via bol.com het nieuwe boekenweekgeschenk ontvangen. :livre
Het lokt me niet echt aan, moet ik zeggen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Dodo »

Posthoorn schreef:Heb nu dus via bol.com het nieuwe boekenweekgeschenk ontvangen. :livre
Het lokt me niet echt aan, moet ik zeggen.
Ik hoorde hem er op de radio over, en ik dacht: nee, niet weer die kwekerij!
Ik moet deze week een verjaardagskadootje kopen, maar dit jaar ga ik naar de christelijke boekenwinkel. Liever dat boekenweekgeschenk dat het gewone.
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Hendrikus »

Boertje schreef:Heerlijk dat lezen zo veel voldoening kan geven. Ik was,als klein kind veel ziek. Mijn ouders gingen 2 x in de week voor me naar de bib. Kende op een gegeven moment alle kinderboeken wel. En lezen vind ik nog steeds heerlijk. Dat geldt zowel voor een ontspannend boek als een religieus boek. Ook een tijdschrift gaat er wel in. Wat een aanbod aan tijdschriften tegenwoordig als je de boekhandel in komt. Zou dat echt allemaal gelezen worden?
Veel tijdschriften bieden tegenwoordig vooral plaatjes kijken...
~~Soli Deo Gloria~~
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Mara »

Dodo schreef: Ik hoorde hem er op de radio over, en ik dacht: nee, niet weer die kwekerij!
Ik moet deze week een verjaardagskadootje kopen, maar dit jaar ga ik naar de christelijke boekenwinkel. Liever dat boekenweekgeschenk dat het gewone.
De recensenten vinden het een tam boek. Hij krijgt van het Parool en Trouw geen enkele ster, van NRC 1, de Volkskrant 3.
Ik denk dat zijn inspiratie is opgedroogd.
Ik ga vanmiddag ook naar de christelijke boekhandel, moet wat kaarten kopen voor mijn voorraad en er ligt vast nog wel een mooi boekje voor me.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door DDD »

https://www.rd.nl/boeken/wie-boeken-lee ... -1.1557134

Dit is wat beter onderbouwd wat ik (onder andere) wilde melden.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Mannetje »

DDD schreef:https://www.rd.nl/boeken/wie-boeken-lee ... -1.1557134

Dit is wat beter onderbouwd wat ik (onder andere) wilde melden.
Maar in het stukje wordt nergens gezegd dat je persé moderne literatuur moet lezen, met passages die haaks staan op de Bijbelse principes.
En dat was nu juist de crux in dit topic.
-
Plaats reactie