Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

margrietha
Berichten: 185
Lid geworden op: 26 mei 2016, 23:08

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door margrietha »

Hebben de reformatorische uitgevers hier niet een taak in om wat meer boeken van wat hoger niveau uit te gaan geven? Ipv vlinderserie en noem maar op...

Er is eigenlijk geen serieus alternatief tussen vertaalde Amerikaanse romans met een veelal evangelische achtergrond en de reformatorische streekromans noem ik het maar. Op Joke Verweerd en Marianne Grandia na.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Dodo »

Maar Joke Verweerd is ook geen literatuur. Wij lezen echt geen boeken van haar op onze leeskring.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Mara »

margrietha schreef:Hebben de reformatorische uitgevers hier niet een taak in om wat meer boeken van wat hoger niveau uit te gaan geven? Ipv vlinderserie en noem maar op...
Uitgeverij Mozaiek doet dit. Zij hebben prachtige boeken, ook vertaalde. Zoals Winterkinderen bijvoorbeeld.
Den Hertog heeft thrillers in het pakket.

Maar het is echt een misvatting dat je alleen christelijke boeken zou kunnen lezen. Er zijn talloze romans waarin geen onvertogen woord staat, geen zonden worden goedgepraat, maar gewoon een goed geschreven verhaal over echte mensen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Zita »

Mara schreef:
margrietha schreef:Hebben de reformatorische uitgevers hier niet een taak in om wat meer boeken van wat hoger niveau uit te gaan geven? Ipv vlinderserie en noem maar op...
Uitgeverij Mozaiek doet dit. Zij hebben prachtige boeken, ook vertaalde. Zoals Winterkinderen bijvoorbeeld.
Den Hertog heeft thrillers in het pakket.

Maar het is echt een misvatting dat je alleen christelijke boeken zou kunnen lezen. Er zijn talloze romans waarin geen onvertogen woord staat, geen zonden worden goedgepraat, maar gewoon een goed geschreven verhaal over echte mensen.
Een leven waarin de Heere niet centraal staat, is ook een zondig leven als er geen uitbrekende zonden zijn.
Of je over zo'n leven een roman mag lezen, daarover verschillen de meningen.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Zita »

Dit was best wel een goeie serie waarvan er meer zou mogen komen: https://www.bol.com/nl/p/christelijke-k ... 030577542/
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door refo »

En die zwarte pockets destijds. Gestopt omdat het niet rendabel zou zijn.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Zita »

refo schreef:En die zwarte pockets destijds. Gestopt omdat het niet rendabel zou zijn.
Zijn dat niet dezelfde?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Mara »

Zita schreef:Dit was best wel een goeie serie waarvan er meer zou mogen komen: https://www.bol.com/nl/p/christelijke-k ... 030577542/
Jaaaa.
Uitgeverij Novapres heeft ook interessante boeken.
Uitgeverij van Goor die o.m. de boeken van Norel uitgaf, valt nu geloof ik onder Unieboekspectrum.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Carrie »

Zita schreef:
Mara schreef:
margrietha schreef:Hebben de reformatorische uitgevers hier niet een taak in om wat meer boeken van wat hoger niveau uit te gaan geven? Ipv vlinderserie en noem maar op...
Uitgeverij Mozaiek doet dit. Zij hebben prachtige boeken, ook vertaalde. Zoals Winterkinderen bijvoorbeeld.
Den Hertog heeft thrillers in het pakket.

Maar het is echt een misvatting dat je alleen christelijke boeken zou kunnen lezen. Er zijn talloze romans waarin geen onvertogen woord staat, geen zonden worden goedgepraat, maar gewoon een goed geschreven verhaal over echte mensen.
Een leven waarin de Heere niet centraal staat, is ook een zondig leven als er geen uitbrekende zonden zijn.
Of je over zo'n leven een roman mag lezen, daarover verschillen de meningen.
Een leven waarin de Heere wel centraal staat is ook vol zonden...

Als we "poesje mauw" leren aan onze kinderen kunnen we mi ook best een goed literair boek lezen. Maar laat hierin ook maar gelden dat een ieder daar persoonlijk zijn weg in moet vinden.

Voor mij zijn boeken met bv een (psychologisch) thema zeker verrijkend. Zoals bv hersenschimmen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door J.C. Philpot »

Zita schreef:Dit was best wel een goeie serie waarvan er meer zou mogen komen: https://www.bol.com/nl/p/christelijke-k ... 030577542/
Hmm, zou ik best interesse in hebben gehad als deze serie nog verkrijgbaar was.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Mara »

Carrie schreef: Als we "poesje mauw" leren aan onze kinderen kunnen we mi ook best een goed literair boek lezen.
Mijn moeder zong tijdens het strijken, o.m. Het broekie van Jantje van Koos Speenhoff, en We hadden 2 aardige poesjes :ouin
En ze was lid van de VCL club, elke 2 maanden een roman. Ik heb er een aantal en die zijn toch heeeeel anders dan de huidige boeken.
Nelly van Dijk-Has is wel één van mijn favorieten, net als Rie van Rossum (De tinnen soldaat) Prachtig!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door refo »

Zita schreef:
refo schreef:En die zwarte pockets destijds. Gestopt omdat het niet rendabel zou zijn.
Zijn dat niet dezelfde?
Volgens mij waren dat andere.
Van der Stoep: Laterveer wil het rechte weten.
Nijenhuis: De hordenloop van J. Kobalt
Miedema: gesprekken met Gabriël
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: RE: Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Carrie »

Mara schreef:
Carrie schreef: Als we "poesje mauw" leren aan onze kinderen kunnen we mi ook best een goed literair boek lezen.
Mijn moeder zong tijdens het strijken, o.m. Het broekie van Jantje van Koos Speenhoff, en We hadden 2 aardige poesjes :ouin
En ze was lid van de VCL club, elke 2 maanden een roman. Ik heb er een aantal en die zijn toch heeeeel anders dan de huidige boeken.
Nelly van Dijk-Has is wel één van mijn favorieten, net als Rie van Rossum (De tinnen soldaat) Prachtig!
Mijn opa was lid! Ik kreeg de boeken als hij ze uit was. Las ze stuk in mijn puber jaren. Toch heb ik vooral een beetje een verknipt beeld van de liefde eraan over gehouden...
Maar misschien las ik toen selectief.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door refo »

Was een andere tijd. Je mocht pas een meisje vragen als je haar kon onderhouden. Althans, dat was de hoofdregel.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door J.C. Philpot »

Valcke schreef:Ook vind ik het triest wanneer mensen van alles weten over moderne literatuur, maar wat betreft theologische werken hebben zij weinig of geen interesse voor de klassieke schrijvers zoals Augustinus, Calvijn, Luther, Bunyan, Boston, I. Ambrosius (Het zien op Jezus), enzovoort. Kunnen we deze mensen wel voor christenen houden? Ik betwijfel dat zeer.
Ik vind het toch wat problematisch om dit laatste te zeggen op basis van onze voorkeurs-schrijvers.

Natuurlijk is het zo dat als iemand geen honger naar God en Zijn woord heeft, of geen afkeer heeft van de zonde, iemand nog dood is in zonden en misdaden. Dat lezen we ook duidelijk in de eerste brief van Johannes. Een wedergeborene wil zijn of haar leven in Gods dienst besteden.

Ik ben echter zeer voorzichtig met zaken als kledingkleur en model (mits eerbaar), voorkeur voor bepaalde theologen en theologische boeken, vrijetijdsbesteding (mits niet in tegenspraak met de 10 geboden), zondagsgewoonten, enzovoorts als maatstaf te gebruiken voor iemands geestelijk leven.

Ik pleit dus zeker niet voor een godsdienst waar alles mag en kan. Maar ik ben daarnaast ook niet voor een situatie dat niets mag en kan. Het gaat mij om de navolging van Christus en Zijn geboden, waarbij er onderling op het gebied van zaken die niet zo helder liggen soms ook andere keuzes worden gemaakt door Gods kinderen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie