(Jeugd)boeken van C. S. Lewis

Plaats reactie
secret boy
Berichten: 179
Lid geworden op: 30 mar 2002, 19:43

(Jeugd)boeken van C. S. Lewis

Bericht door secret boy »

Wie kent de jeugdboeken van C. S. Lewis. Over Narnia en Aslan bedoel ik.

Als je goed leest zie je volgens mij de Bijbel terugkomen.

Wat vinden jullie hiervan. :):):)
Jelle

Bericht door Jelle »

C.S. Lewis
Het verhaal over Narnia en Aslan.
Ik heb er eens twee boeken van gekregen en ze eens doorgelezen.
Hoewel ik moet zeggen ik hou niet zo van lezen, zijndit wel boeken voor de jeugd.
Het zijn fictie verhalen en je hebt gelijk dat er veel dingen uit de Bijbel in voorkomen. Of het allemaal verantwoord is, daar heb ik zo mij twijfels over.
Maar gewoon als jeugdboek kan ik me wel voorstellen dat dit door de jeugd wel gewaardeerd wordt, tot een bepaalde leeftijd, dat wel.

Volgens mij zijn het al oude verhalen die tegenwoordig weer opnieuw worden uitgegeven.
:cool:
secret boy
Berichten: 179
Lid geworden op: 30 mar 2002, 19:43

Bericht door secret boy »

Zou het juist niet nuttig kunnen zijn? Misschien kun je zo wel onkerkelijke mensen veel sneller bereiken.

Wat denk je Jelle (en anderen)
Jelle

Bericht door Jelle »

Voor zover dat ik de boeken gelezen heb krijg ik niet het idee dat dit door onkerlijke jeugd de Bijbel dichterbij brengt.
Ik denk als het echt onkerlijke jeugd is die weinig of niets van de Bijbel weten dat ze uit deze boeken niet de Bijbel erbij halen.
Volgens mij komen ze zelfs niet op het idee van de bijbel maar meer op een fictie verhaal uit.
Maar misschien dat anderen er anders over denken.
rotweiler

Bericht door rotweiler »

Onkerkelijke mensen kun je zo niet bereiken. Als je de achtergrond van die boeken niet weet, zou je het er niet uithalen. Daarom vind ik ze voor kinderen geschikt als iemand er ook nog eens met ze over praat. Kinderen kunnen die dingen er pas onder begeleiding uit halen. Je moet het ze leren. Zo ook met de onkerkelijke mensen.
Er zou in elk boek achtergrond informatie moeten staan. Dan kan zo`n boek wel dat doel gaan nastreven.
bralbal

Bericht door bralbal »

De kinderboeken van Lewis zijn ook niet bedoeld om een christelijke boodschap uit te dragen, of i.i.g. is dit niet het hoofddoel. De bedoeling was om prettig leesbare jeugdboeken te schrijven, die tevens licht moraliserend zouden zijn, maar zeker niet evangeliserend. Andere werken van Lewis zijn dat weer wel :bou:
rotweiler

Bericht door rotweiler »

Hoe kom je aan die informatie?
bralbal

Bericht door bralbal »

Ik heb wat achtergrondinfo over lewis gelezen, zal kijken of ik het nog heb, dan kan ik het misschien plaatsen, of doormailen.
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

C.S. Lewis (mijn favoriete Christelijke auteur) was een christen, dus neem ik aan dat zijn jeugdboeken ook op christelijke grondslagen zijn gebaseerd. Dat het er niet meteen uit komt, of dat er sprake is van een fantasiewereld, hoeft niet te betekenen dat het niet christelijk is, denk ik. Het zijn gewoon mooie sprookjesboeken, geschreven door iemand die toevallig christen is.

Maar ik denk wel trouwens dat hij gebruik maakt van de nodige symboliek waarin hij weer een boodschap lig. Gewoon een extraatje, als het ware :)

[Veranderd op 9/9/02 door Madtice]
WSO
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 jun 2002, 16:02

Bericht door WSO »

Was Lewis eerst niet en later wel christen? En worden al zijn boeken (ook de vroegste) daarom niet ten onrechte als (kinder)lectuur aanbevolen?
bralbal

Bericht door bralbal »

Origineel geplaatst door Madtice
C.S. Lewis (mijn favoriete Christelijke auteur) was een christen, dus neem ik aan dat zijn jeugdboeken ook op christelijke grondslagen zijn gebaseerd. Dat het er niet meteen uit komt, of dat er sprake is van een fantasiewereld, hoeft niet te betekenen dat het niet christelijk is, denk ik. Het zijn gewoon mooie sprookjesboeken, geschreven door iemand die toevallig christen is.

Maar ik denk wel trouwens dat hij gebruik maakt van de nodige symboliek waarin hij weer een boodschap lig. Gewoon een extraatje, als het ware :)

[Veranderd op 9/9/02 door Madtice]
juist, zo zit het volgens mij (en volgens Lewis)
origineel geplaatst door WSO
Was Lewis eerst niet en later wel christen? En worden al zijn boeken (ook de vroegste) daarom niet ten onrechte als (kinder)lectuur aanbevolen?


Ook dit klopt volgens mij. Overigens is Lewis mede in aanraking gekomen met het christendom door zijn (katholieke) vriend Tolkien, de welbekende schrijver van 'The Lord of the Rings'. Opvallend dat Lewis protestant is geworden.
madelief

Bericht door madelief »

Het zijn wel mooie boeken, maar een aparte manier van schrijven waar je wel van moet houden.
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Lewis was eerst atheist en las de Bijbel om Christenen te kunnen uitlachen. Hij onderzocht of de Bijbel zichzelf tegensprak en of er fouten in stonden. Terwijl hij las werd hij zo aangeraakt door wat er in de Bijbel stond dat hij het ging geloven en hij besloot zich te bekeren. Sindsdien schrijft hij hele goede boeken, op een wetenschappelijke manier, die echt heel erg goed laten zien hoe God de wereld in elkaar heeft gezet en zo. Een briljante filosoof en een briljante schrijver!
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: (Jeugd)boeken van C. S. Lewis

Bericht door jakobmarin »

Verhalen uit een wondere wereld vóór Narnia

Een halve eeuw voordat De Kronieken van Narnia werden gepubliceerd, creëerde de 8-jarige Lewis een andere wondere wereld: Boxen. De verhalen over dit land verschijnen november 2009 in een unieke uitgave.

In Boxen worden we eerst meegenomen door de verhalen van ‘Dierenland’. Deze verhalen die de achtjarige Lewis samen met z’n broer Jack schreef en illustreerde, ontwikkelden zich al schrijvend tot de Kronieken van het land Boxen. Het is ongelofelijk om te zien dat Lewis op zo jonge leeftijd zo’n gedetailleerde wereld tot leven heeft weten te brengen. Alle gebruiken, geschiedenis en beschrijving van het landschap alsmede een kleurrijke uiteenzetting van de inwoners vinden we terug in de Encyclopedia Boxoniana.

De unieke en rijk geïllustreerde uitgave Boxen bevat alle verhalen en bijzondere originele aantekeningen uit de verhalenschriftjes van C.S. Lewis. Dit boek geeft zo extra kleur aan de fantasy wereld die een eeuw geleden ontstond. Het biedt tevens een inkijk in de gedachtewereld van een van de meest bijzondere denkers van de vorige eeuw.

Voor iedere lezer die geboeid en gepakt is door de verhalen van Narnia opent de Kronieken van het land Boxen een blik op een ander geheimzinnig en betoverd land.
http://www.narniaboeken.nl/
Ben benieuwd zeg! :)
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: (Jeugd)boeken van C. S. Lewis

Bericht door jakobmarin »

Ja, is te koop nu:

Afbeelding
Fantasieverhalen van vóór Narnia

Het boek dat voor je ligt is eigenlijk helemaal niet voor je bestemd.
De fantasieverhalen die C.S. Lewis en zijn broer Warren op respectievelijk 8- en 11-jarige leeftijd schreven, waren vooral voor elkaar bedoeld. Ze ontstonden op druilerige, mistige dagen op een zolderkamertje van hun statige ouderlijk huis, in een voorstad van Belfast. Jack Lewis maakte voor zijn verhalen vooral gebruik van de ‘aangeklede dieren’ van Beatrix Potter en dat deel noemde hij ‘Dierenland’.

Zijn broer Warnie noemde zijn helft ‘India’. Toen hun schrijven en hun fantasie tot volle bloei kwamen, brachten ze die beide elementen samen in het land Boxen, een land vol van geschiedenis, politiek, oorlog en avontuur.

De tekst is niet speciaal voor kinderen geschreven, wel door kinderen. Om zo dicht mogelijk bij de originele tekst te blijven, zijn de oorspronkelijke taal- en schrijffouten gehandhaafd. Wat je nu in handen houdt zijn de eerste, prachtige verhalen van twee kinderen die later bekende auteurs zijn geworden. De jongste, Jack Lewis, werd wereldberoemd als de schepper van Narnia; zijn broer Warnie was auteur van zeven boeken over de Franse geschiedenis.

Maar hier begon het allemaal – in Boxen.

http://www.kok.nl
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Plaats reactie