ROMANS/VERHALEN/GESCHIEDENISSEN

Calvo

Bericht door Calvo »

Heeft iemand hier wel eens 'Karakter' van F. Bordewijk gelezen? Ik ga over dit boek waarschijnlijk mijn profielwerkstuk doen. En wat vond je ervan?

Heeft iemand ook wel eens de film gezien? Zo ja, is die een beetje verantwoord? Dan zouden wij als onderzoek misschien wel de film met het boek kunnen vergelijken.

Please, reageer!

Calvo
matthijs019

Bericht door matthijs019 »

Kennen jullie Bodie Thoene.
Wat vinden jullie daarvan?
Lise

Bericht door Lise »

Ik vind het mooie boeken, maar je moet er niet teveel van lezen, want dan verveeld het een beetje. Je weet dan al precies wat er komt, omdat alle series zo'n beetje hetzelfde zijn.
matthijs019

Bericht door matthijs019 »

Hallo Lise,

Vindt je dat echt dat alle boeken een beetje op elkaar lijken. Ik weet niet als je de boeken kent van Joh veenhof. Die zijn wel heel spannend maar dat is echt allemaal het zelfde dit had ik niet het idee bij Bodie en Brock. Maar meningen verschillen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Paus, ken je klassiekers!
Nijenhuis is inderdaad één van de beste christelijke schrijvers van na WOII. (voor mij zelfs dé beste, maar dat doet er niet toe). Hans Werkman, bekend christelijk literaire 'goeroe', heeft van zijn boeken gezegt, dat deze één van de weinige boeken zijn die hij het herlezen waard vond.

Ik kan je ook de verklaring aanreiken waarom hij niet zo bekend is geworden. Namelijk omdat hij worstelde met het existentialisme. In de periode van de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw een bekende filosofische stroming. Hij zelf heeft zelfs op het randje van het agnostisisme gebalanseerd en worstelde met problemen als 'de wezenlijke eenzaamheid van de mens'.

Al deze dingen leiden ertoe dat het gros van de ger.gez. hem maar 'verdacht' vind, ze snappen niets van zijn problemen, omdat ze dié niet hebben. Bovendien zijn de boeken wat achtergronden betreft van een best hoog niveau, daarom is het aan te raden om ook de verhandeling van Werkman 'Spitten en niet moe worden' te lezen. (Dit boek heeft laatst een tijdje in de uitverkoop gelegen bij ons, en is nu alleen nog maar tweedehands te verkrijgen.)
Bijkomend aspect dat pleit vóór Nijenhuis is dat hij in brede litaraire kring ingang vond in Nederland, iets wat het gros van schrijvend christelijk NEderland niet heeft weten te bereiken. Uiterst spijtig!

Ik hoop dat jij, en anderen, snappen dat die boeken echt de moeite waard zijn. "De tornado' en 'Laatste wagon' zijn nog in de boeknadel te verkrijgen, benevens 'De hordenloop van J.Kobald' en 'De familie Heesters'. De eerste twee zijn interessanter dan de laatst genoemde en overige boeken van hem.

[Veranderd op 20/4/02 door Herman]
P.Paape

Bericht door P.Paape »

Heeft iemand hier wel eens 'Karakter' van F. Bordewijk gelezen? Ik ga over dit boek waarschijnlijk mijn profielwerkstuk doen. En wat vond je ervan?

Heeft iemand ook wel eens de film gezien? Zo ja, is die een beetje verantwoord? Dan zouden wij als onderzoek misschien wel de film met het boek kunnen vergelijken.

Please, reageer!

Calvo
Calvo, in een ver verleden heb ik het boek gelezen en de film gezien. Beide zijn m.i. verantwoorde stof. Zeker de film is de moeite waard! Heel goed neergezet. Ik heb ooit op de middelbare school een vergelijkend onderzoekje gedaan en werd bekroond met een heuse 10. Schept dat motivatie?

Groet,
Peet
Lise

Bericht door Lise »

Origineel geplaatst door matthijs019
Hallo Lise,

Vindt je dat echt dat alle boeken een beetje op elkaar lijken. Ik weet niet als je de boeken kent van Joh veenhof. Die zijn wel heel spannend maar dat is echt allemaal het zelfde dit had ik niet het idee bij Bodie en Brock. Maar meningen verschillen.
Ja, als je het met die boeken vergelijkt... Dan zijn die van Bodie Thoene wel veel beter. Ik denk dat ik er teveel achter elkaar gelezen heb. Maar ze zijn wel mooi.

Lise
matthijs019

Bericht door matthijs019 »

Lees je veel boeken.
En wat voor boeken?
Lieneke

Bericht door Lieneke »

Wel eens: "In een sluier gevangen" en het tweede deel "Uit liefde voor mijn kind" gelezen? (schrijver op dit moment niet bekend bij mij....Elisabeth Mamoedy (?)) Echt fanatastisch!!
Een waar gebeurt verhaal van een Amerikaanse vrouw die getrouwd is met een islamitische man, die christelijk wordt. Samen met hun dochtertje gaan ze voor een paar weken naar hun islamitische familie in Iran (volgens mij). De man (Moedy) raakt weer helemaal in de ban van het islamitisch leven en zegt het christendom vaarwel. Hij sluit op den duur zijn vrouw op als ze zich steeds weer verzet tegen de islam, mishandeld haar.... Elisabeth vlucht met haar dochtertje Matob naar Amerika. Het mislukt twee keer, maar ze bereiken Amerika!
('k Schrijf het allemaal misschien niet zo spannend, maar lees het 'es, zou ik zeggen! 't Is de moeite waard!!)

Wat ook een geweldig boek is, is "De harp van de hugenote" door: Ernst Schreiner!!

Lieneke :)



[Veranderd op 26/4/02 door Lieneke]
matthijs019

Bericht door matthijs019 »

Bedankt voor de tip.
Maar ik moet nog heel veel lezen.
Boeken die ik 2 jaar geleden gekocht heb moet ik nu nog lezen. terwijl ik elek wel zo'n beetje lees.
Groeten
mar

Bericht door mar »

Nog een overbekend boek, dat nog niet genoemd is: Exodus van Leon Uris.

Schitterend!

Groeten,
mar;)
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Origineel geplaatst door Lieneke
Wel eens: "In een sluier gevangen" en het tweede deel "Uit liefde voor mijn kind" gelezen? (schrijver op dit moment niet bekend bij mij....Elisabeth Mamoedy (?)) Echt fanatastisch!!
Een waar gebeurt verhaal van een Amerikaanse vrouw die getrouwd is met een islamitische man, die christelijk wordt. Samen met hun dochtertje gaan ze voor een paar weken naar hun islamitische familie in Iran (volgens mij). De man (Moedy) raakt weer helemaal in de ban van het islamitisch leven en zegt het christendom vaarwel. Hij sluit op den duur zijn vrouw op als ze zich steeds weer verzet tegen de islam, mishandeld haar.... Elisabeth vlucht met haar dochtertje Matob naar Amerika. Het mislukt twee keer, maar ze bereiken Amerika!
('k Schrijf het allemaal misschien niet zo spannend, maar lees het 'es, zou ik zeggen! 't Is de moeite waard!!)

Lieneke :)
Je bedoeld zeker de schrijver Betty Mahmoody? Een boek met een duidelijke waarschuwende stem!
Lieneke

Bericht door Lieneke »

Je bedoeld zeker de schrijver Betty Mahmoody? Een boek met een duidelijke waarschuwende stem!
Precies, die bedoel ik. 'k Zit de hele tijd met de naam Elisabeth in m'n hoofd. Hoe ik daarbij kom weet ik niet! 't Is in ieder geval een geweldig boek!!

Groetjes,
Lieneke :)
secret boy
Berichten: 179
Lid geworden op: 30 mar 2002, 19:43

Bericht door secret boy »

Origineel geplaatst door Lieneke
'K Ben net de "Laatste wagon" aan het lezen. Op het eerst snap je er niet echt veel van, maar nu gaat het wel.
'k Zou hem zelf denk ik nooit zomaar lezen!
Heb 'k ook gelezen. Zeker in het begin vind ik het heel vaag. Later ging het opzich wel maar d'r zit niet echt spanning in. Je moet er van houden...
Aapje

Bericht door Aapje »

[/quote]

Je bedoeld zeker de schrijver Betty Mahmoody? Een boek met een duidelijke waarschuwende stem! [/quote]

Zeker de moeite waard.

Ik lees nu Dossier 333 van B. Nijenhuis dit is echt een schitterend boek.
Plaats reactie