ROMANS/VERHALEN/GESCHIEDENISSEN
MMM, ik vind dat er niet echt veel boeken van kwaliteit bij zitten. Rivers, Plass, Thoene: weinig zaaks. Maarja, noem dan eens een Nederlandse schrijver van nu op, die een beetje kwaliteit bezit. Dan blijft het ook stil. Nee, we kunnen ons beter houden bij de boeken van vroeger, toen er nog echt schrijvers bestonden.
(en de beste stuurlui staan aan wal, of zitten achter hun computer, dat merk je wel)
(en de beste stuurlui staan aan wal, of zitten achter hun computer, dat merk je wel)
Wiesel, Elie
De rechters
Een roman over schuld en verantwoording
ISBN 90-5501-679-9
Na een noodlanding worden vijf mensen opgevangen in het huis van een man die zich de Rechter noemt. De Rechter ontvangt hen op hartelijke wijze, maar naarmate de nacht vordert, blijkt hij niet zo ongevaarlijk te zijn als hij in eerste instantie leek. Hij onderwerpt de vijf passagiers aan een verontrustend nachtelijk verhoor. Aan het eind van de nacht moet één van hen het leven laten als verantwoording van alle fouten en vergissingen die door hem gemaakt zijn. Alle passagiers worden geconfronteerd met hun eigen zondige verleden en moeten de vraag beantwoorden: 'Waarom houdt u vast aan dit leven?'
Elie Wiesel (een joodse filosoof) overleefde de concentratiekampen. In 1986 ontving hij de nobelprijs voor de vrede.
In het RD heeft een boekbespreking gestaan van dit boek door drs. A. Verhoef met de titel: Middernacht voor beulskinderen, Elie Wiesel maakt in "De rechters" de lezer tot de zesde gijzelaar.
Op het RDnet kon ik dit niet vinden. Het boek is van 1999, dus de bespreking is in 1999 of 2000 geplaatst. Is er iemand met een abonnement op het RDarchief, die wil kijken of deze boekbespreking nog bestaat?
De rechters
Een roman over schuld en verantwoording
ISBN 90-5501-679-9
Na een noodlanding worden vijf mensen opgevangen in het huis van een man die zich de Rechter noemt. De Rechter ontvangt hen op hartelijke wijze, maar naarmate de nacht vordert, blijkt hij niet zo ongevaarlijk te zijn als hij in eerste instantie leek. Hij onderwerpt de vijf passagiers aan een verontrustend nachtelijk verhoor. Aan het eind van de nacht moet één van hen het leven laten als verantwoording van alle fouten en vergissingen die door hem gemaakt zijn. Alle passagiers worden geconfronteerd met hun eigen zondige verleden en moeten de vraag beantwoorden: 'Waarom houdt u vast aan dit leven?'
Elie Wiesel (een joodse filosoof) overleefde de concentratiekampen. In 1986 ontving hij de nobelprijs voor de vrede.
In het RD heeft een boekbespreking gestaan van dit boek door drs. A. Verhoef met de titel: Middernacht voor beulskinderen, Elie Wiesel maakt in "De rechters" de lezer tot de zesde gijzelaar.
Op het RDnet kon ik dit niet vinden. Het boek is van 1999, dus de bespreking is in 1999 of 2000 geplaatst. Is er iemand met een abonnement op het RDarchief, die wil kijken of deze boekbespreking nog bestaat?
http://oud.refdag.nl/boek/boekku/000209boekli07.html
Geen enkel probleem hoor, Gerrie.
Gewoon zoeken op Wiesel in het archief (http://zoeken.refdag.nl:8081/compass).
Geen enkel probleem hoor, Gerrie.
Gewoon zoeken op Wiesel in het archief (http://zoeken.refdag.nl:8081/compass).
Nouja, beter is een groot woord. De boeken zijn niet echt te vergelijken, qua stijl. 'De Rechter sprak me niet zo aan. In 'De Nacht' vertelt Wiesel hoe hij als gelovig Joods jochie het concentratiekamp in kwam en daar God kwijtraakte. Echt enorm aangrijpend. Als je nog eens tijd hebt...'k Heb hem al gelezen. Duidelijk, nee maar wel aangrijpend. Maar ik ga het niet drie keer lezen, zoals drs. Verhoef heeft gedaan.
Is het boek 'De Nacht' echt beter? Raad je me dat aan?
[Edited on 1/29/02 by Adje]
Over Joodse jochies gesproken, ken je het boek van Chaim Potok: Mijn naam is Asjer Lev.
De jongen, uit een orthodox Joods milieu, kan goed schilderen en raakt langzaam maar zeker van het rechte pad af, met name ook door zijn opleiding. Aan het eind van het boek wordt hij uit de gemeenschap gestoten om zijn aanstootgevende schilderstukken.
Het boek is zo geschreven, dat je sympathie voelt voor de jongen en ook de ouders zo goed kan begrijpen. Althans zo is het mij vergaan.
Het boek: Uitverkoren van dezelfde schrijver vond ik ook goed.
De jongen, uit een orthodox Joods milieu, kan goed schilderen en raakt langzaam maar zeker van het rechte pad af, met name ook door zijn opleiding. Aan het eind van het boek wordt hij uit de gemeenschap gestoten om zijn aanstootgevende schilderstukken.
Het boek is zo geschreven, dat je sympathie voelt voor de jongen en ook de ouders zo goed kan begrijpen. Althans zo is het mij vergaan.
Het boek: Uitverkoren van dezelfde schrijver vond ik ook goed.