ROMANS/VERHALEN/GESCHIEDENISSEN

Rinie

Bericht door Rinie »

De Nederlandse christelijke romanwereld wordt de laatste tijd overspoeld met allerlei Amerikaanse boeken (zie alleen maar de toptien in het RD). Wat vinden we hiervan (van de boeken, van de trend)?
Adje

Bericht door Adje »

MMM, ik vind dat er niet echt veel boeken van kwaliteit bij zitten. Rivers, Plass, Thoene: weinig zaaks. Maarja, noem dan eens een Nederlandse schrijver van nu op, die een beetje kwaliteit bezit. Dan blijft het ook stil. Nee, we kunnen ons beter houden bij de boeken van vroeger, toen er nog echt schrijvers bestonden.

(en de beste stuurlui staan aan wal, of zitten achter hun computer, dat merk je wel)
de Paus

Bericht door de Paus »

De Eeuw van mijn vader - Geert Mak
Tis wel een erg dik boek, maar het leest wel lekker weg, en het is nog leerzaam bovendien!
Rinie

Bericht door Rinie »

Dat is zeker een mooi boek, maar heeft weinig met christelijke roman te maken.
Af en toe produceert iemand als Joke Verweerd iets, maar ja, een verwoed romanlezer kan het ook niet doen met zo weinig boeken. Gelukkig is er dan (inderdaad) vroeger ook veel geschreven.
Adje

Bericht door Adje »

Hoe zit het met de christelijke historische romans? Douglas, Maier, S. Brouwers. Hebben jullie nog aanvullingen? Ik hoor het graag.
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Wiesel, Elie
De rechters
Een roman over schuld en verantwoording

ISBN 90-5501-679-9

Na een noodlanding worden vijf mensen opgevangen in het huis van een man die zich de Rechter noemt. De Rechter ontvangt hen op hartelijke wijze, maar naarmate de nacht vordert, blijkt hij niet zo ongevaarlijk te zijn als hij in eerste instantie leek. Hij onderwerpt de vijf passagiers aan een verontrustend nachtelijk verhoor. Aan het eind van de nacht moet één van hen het leven laten als verantwoording van alle fouten en vergissingen die door hem gemaakt zijn. Alle passagiers worden geconfronteerd met hun eigen zondige verleden en moeten de vraag beantwoorden: 'Waarom houdt u vast aan dit leven?'

Elie Wiesel (een joodse filosoof) overleefde de concentratiekampen. In 1986 ontving hij de nobelprijs voor de vrede.

In het RD heeft een boekbespreking gestaan van dit boek door drs. A. Verhoef met de titel: Middernacht voor beulskinderen, Elie Wiesel maakt in "De rechters" de lezer tot de zesde gijzelaar.

Op het RDnet kon ik dit niet vinden. Het boek is van 1999, dus de bespreking is in 1999 of 2000 geplaatst. Is er iemand met een abonnement op het RDarchief, die wil kijken of deze boekbespreking nog bestaat?
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

http://oud.refdag.nl/boek/boekku/000209boekli07.html
Geen enkel probleem hoor, Gerrie.
Gewoon zoeken op Wiesel in het archief (http://zoeken.refdag.nl:8081/compass).
Adje

Bericht door Adje »

Als je hem nog niet gelezen hebt, Gerrie, zou ik er ook maar niet mee beginnen. Ikzelf vond het geen geweldig (duidelijk) boek. Viel me wel een beetje tegen van Wiesel, want na het lezen van 'de Nacht' had ik wel wat beters van hem verwacht.
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Pied,
Bedankt. Het lukte me nu ook, vorige week lukte het niet.

Adje,
'k Heb hem al gelezen. Duidelijk, nee maar wel aangrijpend. Maar ik ga het niet drie keer lezen, zoals drs. Verhoef heeft gedaan.
Is het boek 'De Nacht' echt beter? Raad je me dat aan?
Adje

Bericht door Adje »

'k Heb hem al gelezen. Duidelijk, nee maar wel aangrijpend. Maar ik ga het niet drie keer lezen, zoals drs. Verhoef heeft gedaan.
Is het boek 'De Nacht' echt beter? Raad je me dat aan?
Nouja, beter is een groot woord. De boeken zijn niet echt te vergelijken, qua stijl. 'De Rechter sprak me niet zo aan. In 'De Nacht' vertelt Wiesel hoe hij als gelovig Joods jochie het concentratiekamp in kwam en daar God kwijtraakte. Echt enorm aangrijpend. Als je nog eens tijd hebt...

[Edited on 1/29/02 by Adje]
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Over Joodse jochies gesproken, ken je het boek van Chaim Potok: Mijn naam is Asjer Lev.
De jongen, uit een orthodox Joods milieu, kan goed schilderen en raakt langzaam maar zeker van het rechte pad af, met name ook door zijn opleiding. Aan het eind van het boek wordt hij uit de gemeenschap gestoten om zijn aanstootgevende schilderstukken.
Het boek is zo geschreven, dat je sympathie voelt voor de jongen en ook de ouders zo goed kan begrijpen. Althans zo is het mij vergaan.

Het boek: Uitverkoren van dezelfde schrijver vond ik ook goed.
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Depa,
De twee genoemde boeken heb ik gelezen, een aantal andere titels van dezelfde schrijver ook geheel of gedeeltelijk. Maar sommigen zijn erg saai, bijna niet door te komen. Deze geef ik dan snel terug aan de bibliotheek. En jij?
Plaats reactie