Is de HARRY POTTER-serie vol van occultisme?

Plaats reactie
Bienveillance

Is de HARRY POTTER-serie vol van occultisme?

Bericht door Bienveillance »

Wat zal ik u van Potter zeggen...

Rond Harry Potter is al veel te doen geweest en nog zien we dat deze zwarte kaars niet is uitgedoofd: de Harry Potter-aanbiedingen passeren geen enkele (boeken)winkel. Toen de film uitkwam, waren de meest fantastische snuisterijtjes te verkrijgen: dé memorabele Harry-onderzetter voor het glaasje cola op uw computerwerkstation, thé incredable Harry-mousepad voor uw kaasallergische muis, (beide gadgets zijn niet los te koppelen van uw leven, wanneer u de virtuele wereld afstruint op zoek naar cybermagie); en niet te vergeten de énige èchte Harry-cape, voor uw nachtelijke vleermuizentocht, het onmisbare Harry-toverstokje, om uw neus mee leeg te eten en niet te vergeten dé heuse Harry-boekenlegger. Want het draait hier natuurlijk allemaal om een boekenserie. Niet zomaar een serie, maar dé serie van J.K. Rowling over een tovenaarsleerlingetje met de nietszeggende maar alombekende naam: Harry.

De Potterboeken hebben het afgelopen jaar al een stortvloed aan commentaar gekregen. De dierenbescherming leverde kritiek op de massale, ondoordachte aanschaf van sneeuwuilen, die de in de ban van het boek geraakte lezer(tje)s graag in hun bezit zouden hebben. De boeken zouden volgens verscheidene Zuid-Amerikaanse organisaties verbrand moeten worden en de Noord-Amerikanen waarschuwen voor de occulte tendens van boeken. Deze laatste alarmering deed en doet ook in onze Nederlanden de ronde. Anti-occultistische bewegingen prediken tegen het gevaar van de boeken. Een bizarre paradox in dezen vormt de kerkdienst die ds. Ridderbos organiseerde te Haren, in januari 2002. De kerkdienst stond in het teken van Harry Potter en de boodschap diende als exemplum bij het christenevangelie aan “onze kleinenâ€
Bienveillance

Bericht door Bienveillance »

Hallo?

Kennen we hier überhaupt de Harry Potter?

;)
Bienveillance
rotweiler

Bericht door rotweiler »

Ik heb het eerste boek gelezen en een christelijk handboek bij de `Harry Potter`- serie.
Ik ben jammer genoeg even de titel van dat boekje kwijt. Maar als iemand daar echt interesse in heeft, kan ik het wel opzoeken.
Bienveillance

Bericht door Bienveillance »

INTERESSE!!!

Ik hoop dat je spoedig met je titel komt, ben erg benieuwd!

Maar: had jij dat handboek nodig? Waarom gebruikte jij een handboek? Zou je ook zonder handboek tot de occulte elementen gekomen zijn?

Enz. enz. enz. -een staakt het vragen-

Bienveillance
matthijs019

Bericht door matthijs019 »

Origineel geplaatst door Bienveillance
Hallo?

Kennen we hier überhaupt de Harry Potter?

;)
Bienveillance
Hallo!

Zeker ken ik Harry Potter wel.. Ik heb de film een keer gezien in het vliegtuig.. Verschrikkelijk vond ik dat... Ik verder geen interesse in Harry Potter.

Matthijs
Bienveillance

Bericht door Bienveillance »

Heb je dat boekje al gevonden, Rotweiler?

:( Volgens mij vindt niemand Potter leuk om over te discussieren, :( waarom niet?

Bienveillance
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Ik vind het wel leuk om over te discusseren, maar ik heb die boeken nog nooit gelezen.

Vooralsnog is mijn mening dat het meer bedoeld is als fantasieverhaal dan als methode om kindertjes te lokken in de wereld van het occulte... maar ja, we zullen achter het echte motief wel nooit komen.
rotweiler

Bericht door rotweiler »

Dat `handboek`heet:
Harry Potter, Een uitgelezen kans en het is geschreven door: John Hougton.
rotweiler

Bericht door rotweiler »

Samenvatting:

Christenen reageerden op de boeken van J.K. Rowling niet onverdeeld positief en velen vinden dat de boeken geweerd zouden moeten worden uit scholen en bibliotheken. Tenslotte gaan deze boeken over toverij en de Bijbel laat er geen misverstand over bestaan: het occulte is echt verboden terrein.
De verhalen van Harry Potter zijn heel realistisch. De scheidslijn tussen goed en kwaad is duidelijk getrokken. Bovendien zijn de triomfen niet goedkoop. Harry Potter is niet perfect. De beschermende kracht van de liefde wordt benadrukt. Harry Potter is aangewezen om een reis af te leggen, op zoek naar zichzelf, symbolisch voor de levensreis.
De auteur probeert niemand te beïnvloeden met zwarte magie. Geen kind groeit op in een moreel een geestelijk neutraal klimaat.
Wij zijn geschapen naar Gods beeld, en hebben de capaciteit om iets te verzinnen. Het heeft de functie om over onszelf na te denken. Welke normen zijn belangrijk voor ons, wat geloven we? Het is van levensbelang dat we goed op de hoogte zijn van de normen en waarden die in verhalen vertegenwoordigd zijn en de invloed die ze hebben, op onszelf en op onze kinderen.
Verbeeldingskracht is niet neutraal.
Je moet kinderen kennis laten maken met het beste boek: de Bijbel. Het is goed om kinderen verschillende boeken te laten lezen. Lezen stimuleert het voorstellingsvermogen. Fantasie wordt gevaarlijk als het kind te zwaar belast raakt. Het krijgt enge dromen en nachtmerries.
De schrijver is van mening dat de boeken van Harry Potter niet geschikt zijn voor kinderen onder de tien jaar, en kinderen die snel bang zijn, moeten nog wat ouder zijn. Het verhaal is opgebouwd volgens de mythische verhaallijn. Een mythen bevat altijd een diepe waarheid over het menselijke bestaan, en juist daarin ligt hun kracht. We zijn allemaal onderweg op onze levensreis.
Om boeken met mythen te beoordelen kijk je naar:
- mythische vertellingen zijn nooit helemaal goed of helemaal slecht. Er is
onderscheidingsvermogen nodig om ze te beoordelen
- welk wereldbeeld fungeert als uitgangspunt
De magie in Harry Potter is niet van het onschuldige kaliber van sprookjes en het vele goede eraan staat niet symbool voor het leven. Door middel van toverkracht wordt macht uitgeoefend over mensen en dingen. In de boeken is niet aanwezig een reden waarom goed goed is, zodat iemand die op het punt staat af te glijden naar het occulte niet tegengehouden wordt.
Harry Potter leeft in een omgeving zonder Geest, een die slechts bepaald wordt door een versie van westerse techniek en rede. In de wereld van Harry Potter is geen ruimte voor genade. Het is ook geen gelukkige wereld, er is geen sprake van diepe innerlijke vreugde. Zijn wereld is zuur, bleek, grauw en somber.
We hebben de verantwoordelijkheid om de kinderen op te voeden in wijsheid. Die wijsheid begint bij bescherming. We moeten dan zelf goed op de hoogte zijn van wat ze te zien en te lezen krijgen. Verder moeten we een open klimaat creëren, zodat er samen gediscussieerd kan worden. Harry Potter biedt een goede gelegenheid om met kinderen vanaf een jaar of elf samen na te denken over geloof en moraal. Goed en kwaad staat in de boeken centraal. Verder komen er thema`s als godsvertrouwen, liefde en vriendschap in naar voren. Je kunt erover praten en het uit Bijbels oogpunt bespreken. Vertel de kinderen over het geloof door Christus en de geestelijke wapenrusting. Geef ze ook goede bijbelkennis en veel gebeden mee, zodat ze door de Heilige Geest geleid, het geestelijk klimaat veranderen mogen.
Plaats reactie