Welke Puritein, Nadere Reformator wordt het meest gelezen, is het meest bevindelijk?

Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Welke Puritein, Nadere Reformator wordt het meest gelezen, is het meest bevindelijk?

Bericht door Jeremiah »

Herman schreef:Overigens is John Owen in dit topic nog niet genoemd. Een man die in zijn theologische werken als in zijn prakticale verhandelingen (of stichtelijke werkjes) een grote mate van bevindelijke diepgang aanreikt.
Klopt. Maar Owen vind ik moeilijk.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welke Puritein, Nadere Reformator wordt het meest gelezen, is het meest bevindelijk?

Bericht door Herman »

Zijn verklaring van Psalm 130 vind ik goed te doen. Hoewel ik pas bij vers 3 ben. En de manier hoe ik daar over zondekennis lees, kom ik niet vaak elders tegen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welke Puritein, Nadere Reformator wordt het meest gelezen, is het meest bevindelijk?

Bericht door huisman »

Jeremiah schreef:
Herman schreef:Overigens is John Owen in dit topic nog niet genoemd. Een man die in zijn theologische werken als in zijn prakticale verhandelingen (of stichtelijke werkjes) een grote mate van bevindelijke diepgang aanreikt.
Klopt. Maar Owen vind ik moeilijk.
Owen is idd soms breedsprakig en moeilijk. Het boek “Als de zonde mij omringt” is zeer leesbaar en heeft veel praktische toepassingen.
Zijn verklaring van Psalm 130 is opnieuw vertaald en daardoor veel leesbaarder geworden.
Deze twee boeken zou toch echt iedereen moeten lezen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Welke Puritein, Nadere Reformator wordt het meest gelezen, is het meest bevindelijk?

Bericht door Vagari »

Bunyan, Ambrosius en Rutherfordje :)

Owja, Kohlbrugge ook.
Ik zou willen dat het lezen iets sneller ging. Helaas zijn mijn hersenen vaak pap :hum .
Huisman, ik snap niet hoe je het voor elkaar krijgt om zoveel boeken in zo'n korte tijd te lezen.

Dit las ik maandag bij Rutherford:
'Ik vaar op tot Mijn Vader.' Hij zendt Zijn dicipelen bericht, voordat Hij hen ziet, dat Hij voor hen ten hemel moet varen. Daarom verbiedt Hij hun, dat zij van een Christus zullen dromen, Die altijd lichamelijk bij hen op aarde zou tegenwoordig zijn. Daarom moeten zij die Christus willen hebben, de weg volgen, die Hij betreden heeft, en de ganse weg naar de hemel Zijn voetspoor volgen, dan zullen zij Hem daar vinden. Bidt tot Hem, Die in de hemel zit, aan de rechterhand des Vaders.
Gelooft daarom aan Zijn dood en opstanding; blijft daar zo staan, en gaat niet verder, laat Christus u niet ontglippen als een draad zonder knopen, en verliest Zijn voetstappen niet uit het oog. Gij moet achter Hem aan naar de hemel gaan, want 'waar onze schat is, daar zal ons hart zijn.' 'Indien gij met Christus opgewekt zijt, zo zoekt de dingen, die boven zijn, daar Christus is, zittende ter rechterhand Gods' (Matth. 6:21). Als wij dan niet van Christus scheiden, moeten wij zijn, waar Hij is en Hij is nu in de hemel; Hij is nu boven in de heerlijkheid, en wij zijn allen beneden in een diep dal; want zondaren spelen altijd aan de mond van de zwarte put, evenals dwaze kinderen aan de rand van een diepe rivier spelen. Christus roept: Komt hier, komt hierheen, naar Mij toe, steekt Mij uw hand toe, Ik zal u optrekken. O! zal Hij roepen: Komt op tot Mij, en zullen wij altijd in de aarde wroeten? Hij wil, dat wij naar de hemel zullen vliegen, en wij kruipen steeds over deze aarde. Wat zal van de wormen, de bijeenvergaderende wereldlingen worden?
Dat was verfrissend en verhelderend, na al dat geklaag van/over die arme Petrusjes en Mariaatjes die het toch zo slecht hebben.

- Want de Vader heeft de Zoon verheerlijkt en Hij zal Hem verheerlijken. - De Zoon heeft de Vader verheerlijkt en Hij zal Hem verheerlijken. - De Heilige Geest gaat uit van de Vader en de Zoon.
Dit is toch iets anders dan er in de Ger.Gem. geleerd wordt: "Het is niet nodig om het bloed van Christus aan de deurposten van je eigen hart te zien. Als God het maar ziet."
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Welke Puritein, Nadere Reformator wordt het meest gelezen, is het meest bevindelijk?

Bericht door Nasrani »

Nasrani schreef:
    heusden-op schreef:Bij Bonar vaker en bij Spurgeon soms raakt de soevereiniteit Gods te veel uit zicht. Dan wordt de verantwoordelijkheid des mensen wel beklemtoond, en dat kan op zichzelf nooit te veel geschieden, als ook maar over het eenzijdige Godswerk gesproken wordt. Dat laatste missen we soms. Wat is er veel onderscheidingsvermogen nodig om deze schrijvers te kunnen lezen!
    Ik zou zeggen kom met voorbeelden. Dit verhaaltje wordt met regelmaat geschreven in kerkelijke bladen en vanaf kansels verteld.
    De rijke zegen op het werk van deze mannen verteld een ander verhaal.
    Het zou natuurlijk wel fijn zijn als @heusden-op zijn beweringen nog bewijst..... ;)
    Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
    Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
    heusden-op
    Verbannen
    Berichten: 221
    Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

    Re: Welke Puritein, Nadere Reformator wordt het meest gelezen, is het meest bevindelijk?

    Bericht door heusden-op »

    @Nasrani: Moet ik eindeloze stukken citeren van preken waar ik het toch niet mee eens ben?
    Wat die rijke zegen betreft: In De Wachter Sions stond eens het volgende citaat van ds. G. Wisse: "Neen weg met al die hedendaagse ingeslopen verwatering en verwording; waarbij men het zwaartepunt van uit God in de mens verlegt, tot in diens z.g.n. „overgave aan Jezus" toe, maar waarbij men nog nooit in het gerichte Gods waarlijk is geweest. Geen richting kent daarom zoveel bekeerlingen, maar ook zoveel afvalligen dan het methodisme."
    dam-leer
    Gebruikersavatar
    Herman
    Moderator
    Berichten: 12008
    Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
    Locatie: Geldermalsen

    Re: Welke Puritein, Nadere Reformator wordt het meest gelezen, is het meest bevindelijk?

    Bericht door Herman »

    Spurgeon en Bonar horen niet bij het methodisme.
    Gebruikersavatar
    Nasrani
    Berichten: 1853
    Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

    Re: Welke Puritein, Nadere Reformator wordt het meest gelezen, is het meest bevindelijk?

    Bericht door Nasrani »

    heusden-op schreef:@Nasrani: Moet ik eindeloze stukken citeren van preken waar ik het toch niet mee eens ben?
    Wat die rijke zegen betreft: In De Wachter Sions stond eens het volgende citaat van ds. G. Wisse: "Neen weg met al die hedendaagse ingeslopen verwatering en verwording; waarbij men het zwaartepunt van uit God in de mens verlegt, tot in diens z.g.n. „overgave aan Jezus" toe, maar waarbij men nog nooit in het gerichte Gods waarlijk is geweest. Geen richting kent daarom zoveel bekeerlingen, maar ook zoveel afvalligen dan het methodisme."
    Een citaat zou sterker zijn dan weer iemand napraten...
    Laat ik je dan het volgende citaat meegeven:
    Geloof komt werkelijk van God. De openbaring die we geloven en de kracht om die openbaring te geloven zijn beide Goddelijk. De Heilige Geest heeft de schriften geschreven en aan ons gegeven om te geloven tot zaligheid. 'Het geloof is uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God' (Rom 10:17). Hij maakt de dode ziel levend, zodat ze gaat geloven en nadat ze gelooft, komt Hij in haar wonen. Vandaar dat er staat dat wij de Geest ontvangen door 'het horen van het geloof' (Gal. 3:2; Eng. vert.). Hij opent onze hand om het geschenk te ontvangen en Hij legt het geschenk in onze hand, die Hij Zelf heeft geopend. Laten we nooit vergeten dat geloof niet alleen het resultaat is van het werk van de Geest in ons, maar dat het geloof Hem ook als de inwonende Geest in het hart ontvangt. We bezitten de Geest naar de mate van ons geloof. Dit is weer één van de vele tweevoudige waarheden of processen van de Schrift: de Geest stelt ons in staat om te geloven en door te geloven ontvangen wij Hem en al Zijn gaven, meer of minder overvloedig, overeenkomstig ons geloof.

    Horatius Bonar - Heilig leven voor God
    Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
    Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
    Gebruikersavatar
    J.C. Philpot
    Berichten: 8942
    Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

    Re: Welke Puritein, Nadere Reformator wordt het meest gelezen, is het meest bevindelijk?

    Bericht door J.C. Philpot »

    C.H. Spurgeon was een Gereformeerde Baptist, en de broers Bonar waren net als R.M. McCheyne predikant in de Free Church of Scotland. Zoals Herman terecht aangeeft geen Methodisten dus.

    Lees van Spurgeon bijvoorbeeld zijn verdediging van het Calvinisme:
    http://www.reformed.org/calvinism/index ... inism.html
    Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

    George Whitefield
    heusden-op
    Verbannen
    Berichten: 221
    Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

    Re: Welke Puritein, Nadere Reformator wordt het meest gelezen, is het meest bevindelijk?

    Bericht door heusden-op »

    Bonar is meer beducht geweest voor lijdelijkheid bij zijn hoorders dan voor activisme bij hen. Meermalen komen we de waarschuwing tegen om toch niet passief te wachten op een innerlijk kenmerk van verkoren te zijn tot de zaligheid; dat is een uitvlucht om aan de klem van het Evangelie te ontkomen, zegt Bonar. Maar het wijzen op het gevaar van een snel en oppervlakkig ‘aannemen van de Heere Jezus’ kwam ik daarentegen in zijn boekje niet zozeer tegen. Ik moet constateren dat Bonar in zijn waarschuwingen voor gevaren niet helemaal evenwichtig is.

    In deze gedachte word ik ondersteund door de heer L.J. van Valen die in zijn leerzame boekje Bonar in balans wijst op de steun die Bonar destijds verleende aan de evangelisatie-tournees van de bekende D.L. Moody. Bonar doorzag helaas niet de arminiaanse ondertoon en de onbijbelse methoden van opwekkingspredikers als Moody en Sankey.

    Trouwens, ook Ryle en Spurgeon hebben dit niet geheel onderkend, in tegenstelling tot iemand als de Schotse prediker John Kennedy.

    Dit vond ik via google van ds. I. Kievit.
    dam-leer
    Gebruikersavatar
    Herman
    Moderator
    Berichten: 12008
    Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
    Locatie: Geldermalsen

    Re: Welke Puritein, Nadere Reformator wordt het meest gelezen, is het meest bevindelijk?

    Bericht door Herman »

    heusden-op schreef:Dit vond ik via google van ds. I. Kievit.
    Dat moet zijn ds. J.M.J. Kieviet die over het boekje 'Bonar in balans' publiceerde in Bewaar-het-pand.
    Gebruikersavatar
    J.C. Philpot
    Berichten: 8942
    Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

    Re: Welke Puritein, Nadere Reformator wordt het meest gelezen, is het meest bevindelijk?

    Bericht door J.C. Philpot »

    heusden-op schreef:Bonar is meer beducht geweest voor lijdelijkheid bij zijn hoorders dan voor activisme bij hen. Meermalen komen we de waarschuwing tegen om toch niet passief te wachten op een innerlijk kenmerk van verkoren te zijn tot de zaligheid; dat is een uitvlucht om aan de klem van het Evangelie te ontkomen, zegt Bonar. Maar het wijzen op het gevaar van een snel en oppervlakkig ‘aannemen van de Heere Jezus’ kwam ik daarentegen in zijn boekje niet zozeer tegen. Ik moet constateren dat Bonar in zijn waarschuwingen voor gevaren niet helemaal evenwichtig is.

    In deze gedachte word ik ondersteund door de heer L.J. van Valen die in zijn leerzame boekje Bonar in balans wijst op de steun die Bonar destijds verleende aan de evangelisatie-tournees van de bekende D.L. Moody. Bonar doorzag helaas niet de arminiaanse ondertoon en de onbijbelse methoden van opwekkingspredikers als Moody en Sankey.

    Trouwens, ook Ryle en Spurgeon hebben dit niet geheel onderkend, in tegenstelling tot iemand als de Schotse prediker John Kennedy.

    Dit vond ik via google van ds. I. Kievit.
    Beste heusden-op,
    Dat is inderdaad een goede onderbouwing op uw stelling, waar men het eens of oneens mee kan zijn.

    Persoonlijk zie ik als Calvinist zeker de gevaren van de "arminiaanse ondertoon en de onbijbelse methoden" van opwekkingspredikers. Ik zie echter ook gevaren van valse lijdelijkheid en hypercalvinisme. Ik hoop dat we met twee woorden kunnen spreken, en beide gevaren zullen (h)erkennen. Zoals weleens gezegd werd: "je kunt van twee kanten van de dijk". Verder vind ik het belangrijk te beseffen dat niemand van ons volledig in balans is, dat we bij het beoordelen van anderen onze eigen beperkte visie als uitgangspunt nemen, en dat de Heere nochtans wil werken door predikers die niet (helemaal) in balans zijn.
    Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

    George Whitefield
    heusden-op
    Verbannen
    Berichten: 221
    Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

    Re: Welke Puritein, Nadere Reformator wordt het meest gelezen, is het meest bevindelijk?

    Bericht door heusden-op »

    Doe mij maar Philpot ;)
    dam-leer
    Isala
    Berichten: 1267
    Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

    Re: Welke Puritein, Nadere Reformator wordt het meest gelezen, is het meest bevindelijk?

    Bericht door Isala »

    heusden-op schreef:Doe mij maar Philpot
    Weet je dat zeker? Hij heeft zich nog wel laten overdopen! ;)
    Hora est!
    Isala
    Berichten: 1267
    Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

    Re: Welke Puritein, Nadere Reformator wordt het meest gelezen, is het meest bevindelijk?

    Bericht door Isala »

    heusden-op schreef: "Neen weg met al die hedendaagse ingeslopen verwatering en verwording; waarbij men het zwaartepunt van uit God in de mens verlegt, tot in diens z.g.n. „overgave aan Jezus" toe, maar waarbij men nog nooit in het gerichte Gods waarlijk is geweest. Geen richting kent daarom zoveel bekeerlingen, maar ook zoveel afvalligen dan het methodisme."
    Dat zou je dan in hedendaagse tijd ook over de PKN kunnen zeggen.
    Maar lijdelijk de dienst uitzitten en zo het gevaar lopen je hart verharden, zou dat wel ten zegen zijn van de kerk?
    Hora est!
    Plaats reactie