Christelijke literaire klassiekers

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Christelijke literaire klassiekers

Bericht door Zita »

Ik ontdekte onlangs de Kok-serie van christelijke klassieken. http://www.kok.nl/boek/christelijke-klassieken-set/
Die bestaat uit ‘De geweldenaars’ van Flannery O’Connor, ‘Het geschonden geweten’ van Graham Greene, ‘De tornado’ van B. Nijenhuis, ‘Dood van een non’ van Maria Rosseels, ‘Stilte’ van Shusaku Endo, ‘Barabbas’ van Pär Lagerkvist en ‘Opstanding’ van Lev Tolstoj.
Tolstoj, Rosseels, Nijenhuis en Greene had ik zelf ook wel in die serie gestopt.
Lagerkvist, Endo en O'Connor waren mij volslagen onbekend. Dat zal uiteraard aan mijn beperkte belezenheid liggen.

Welke boeken zou je aan deze serie hebben toegevoegd? Ofwel: wat zijn de christelijke literaire klassiekers die het lezen absoluut waard zijn? Ik ben echt benieuwd naar de klassiekers, dus geen Verweerd, Otten (al zal die laatste ongetwijfeld bewijzen een klassieker te worden) enzovoorts.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door Zita »

Ik mis tot mijn verbazing Lewis.
Misschien vond men zijn naam te theologisch klinken voor een literaire serie.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door DDD »

Wat een leuk draadje.

Chesterton vind ik ook wel een klassieker.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door Zita »

DDD schreef:Wat een leuk draadje.

Chesterton vind ik ook wel een klassieker.
Ha, die ken ik weer niet. Ik begrijp na wat rondlezen dat hij in de loop van zijn leven een krachtig apologeet werd. Is er in zijn literaire leven ook een omslag zichtbaar? Welk boek is het meest typerend voor hem? (Ik ben bang dat boekwinkeltjes.nl er een enorme klant bij krijgt, als dit topic een beetje gaat lopen)
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door DDD »

Ik ben niet deskundig hoor. Ik heb wel eens wat van hem gelezen: Orthodoxie.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door Dodo »

Janne IJmker, 38 nachten?

Gilead? (al vond ik die zelf niet om door te komen)

Of zijn klassiekers per se oudere boeken?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door parsifal »

Les miserables en iets van dickens zou ik ook wel in het rijtje vinden passen en misschien Brand van Ibsen. Van Lewis kan Het ware gelaat er misschien in.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door DDD »

Dodo schreef:Janne IJmker, 38 nachten?

Gilead? (al vond ik die zelf niet om door te komen)

Of zijn klassiekers per se oudere boeken?
Wat is er zo bijzonder levensveranderend aan deze boeken?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door Dodo »

Is " levensveranderend" nu opeens het criterium voor klassiekers?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door huisman »

parsifal schreef:Les miserables en iets van dickens zou ik ook wel in het rijtje vinden passen en misschien Brand van Ibsen. Van Lewis kan Het ware gelaat er misschien in.

Dickens...wel wereldliteratuur maar christelijk ? Lewis zeker(Ramson trilogie en Narnia) en Tolkien!!!!....(In de ban van de ring)
Laatst gewijzigd door huisman op 09 nov 2014, 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door DDD »

Dodo schreef:Is " levensveranderend" nu opeens het criterium voor klassiekers?
Nou, ik doe ook maar een poging. Dat lijkt me een aardig criterium. Er moet wel sprake zijn van een bijzondere belangwekkendheid om van het begrip klassieker gebruik te kunnen maken.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door parsifal »

huisman schreef:
parsifal schreef:Les miserables en iets van dickens zou ik ook wel in het rijtje vinden passen en misschien Brand van Ibsen. Van Lewis kan Het ware gelaat er misschien in.

Dickens...wel wereldliteratuur maar christelijk ? Lewis zeker(Ramson trilogie en Narnia) en Tolkien!!!!....(In de ban van de ring)
Ik denk dat er heel wat Christelijks zit in "A tale of two cities" of "A Christmas Carol", al zijn ze niet zo expliciet en al gaan ze niet direct over Christenen of de Heere. Ik zou trouwens denken dat er ook wel wat van Dostojevki bij mag. "Misdaad en Straf" lijkt het meest toegankelijk, maar misschien dat "de idioot" of "de broers Karamazov" beter past. Van Lewis zijn de ruimte trilogie en kronieken van Narnia inderdaad erg goed, maar als het om de literaire kracht gaat, dan zou ik toch "het ware gelaat" kiezen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door dennis »

'De belijdenissen' van Augustinus zouden toch niet mogen ontbreken. En natuurlijk (!) De Christenreis van Bunyan. Werd zelfs door de zeer seculiere Britse krant 'The Guardian' bij de honderd grootste literaire werken geschaard (!)

Maar deze boeken behoeven zeer waarschijnlijk niet in deze reeks te worden opgenomen, omdat ze toch wel blijvend verkocht worden.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door Dodo »

Er heeft in het RD wel eens een lijstje gestaan, ik zal eens zien of ik dat nog heb.
Volgens mij stond Mystiek lichaam, van Frans Kellendonk daar ook tussen. Ik had er toen nog nooit van gehoord, nu heb ik het in de kast. Ik zou het graag een keer met de leeskring bespreken.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Christelijke literaire klassiekers

Bericht door Posthoorn »

Dodo schreef:Janne IJmker, 38 nachten?

Gilead? (al vond ik die zelf niet om door te komen)

Of zijn klassiekers per se oudere boeken?
38 nachten vind ik niet het niveau van een klassieker hebben.
Een klassieker moet ook al een bepaalde leeftijd hebben, anders weet je niet of het een klassieker is natuurlijk.
Als het echt gaat om christelijke klassiekers, moet je ook bij christelijke auteurs blijven, naar mijn bescheiden mening.
Wat te denken van auteurs als Aart Romijn (die al eens in zo'n reeks gezeten heeft), Rie van Rossum (idem) en Anne de Vries.
dennis schreef:'De belijdenissen' van Augustinus zouden toch niet mogen ontbreken. En natuurlijk (!) De Christenreis van Bunyan. Werd zelfs door de zeer seculiere Britse krant 'The Guardian' bij de honderd grootste literaire werken geschaard (!)

Maar deze boeken behoeven zeer waarschijnlijk niet in deze reeks te worden opgenomen, omdat ze toch wel blijvend verkocht worden.
Ik dacht dat het ging over christelijke romans. Deze boeken vallen onder theologie.
Plaats reactie