Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Posthoorn »

Posthoorn schreef:Staan best aardige dingen in, maar naarmate je verder leest, overtuigt het minder.

Afbeelding
Ik moet het anders zeggen: er staan zeker behartigenswaardige dingen in. Al laat schrijver je ook wel weer met vragen zitten.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Marck »

Geestelijke strijd bij de Puriteinen, R.W. Koeijer.
Niet nu trouwens maar overdag in gelezen.
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Henk J »

Dossier 333, B. Nijenhuis.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Herman »

Jonathan Edwards, Bidden om Zijn komst: Oproep tot gebed om de uitstorting van de Geest in het laatste der dagen. Apeldoorn: De Banier, 2021.

Bijzonder om een andere toekomstvisie op het laatste der dagen te lezen.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Marck »

Herman schreef:Jonathan Edwards, Bidden om Zijn komst: Oproep tot gebed om de uitstorting van de Geest in het laatste der dagen. Apeldoorn: De Banier, 2021.

Bijzonder om een andere toekomstvisie op het laatste der dagen te lezen.
Kun je kort aangeven waar het verschil zit?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Herman »

Edwards was een postchiliast. Hij verwacht de wederkomst na een duizendjarig vrederijk op aarde. Hij dacht dat het vrederijk nog moest aanbreken en dat is dus zijn meest belangrijkste motivatie om op te roepen tot gebed.

Calvijn was achilistisch en andere bekende Engelsen zijn prechiliastisch (het duizendjarig vrederijk vind plaats na de tweede komst van Christus).
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Johannes S »

Wat is een Vrederijk zonder Christus?

'En zij leefden en heersten als koningen met Christus, de duizend jaren'. Op. 20:4.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Marck »

Herman schreef:Edwards was een postchiliast. Hij verwacht de wederkomst na een duizendjarig vrederijk op aarde. Hij dacht dat het vrederijk nog moest aanbreken en dat is dus zijn meest belangrijkste motivatie om op te roepen tot gebed.

Calvijn was achilistisch en andere bekende Engelsen zijn prechiliastisch (het duizendjarig vrederijk vind plaats na de tweede komst van Christus).
Ok. Dat bedoelde je. Dank je.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Johannes S »

Ik wilde ook net vragen of Herman iets wilde vertellen over die visie, je was me voor. :super
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Marck »

Johannes S schreef:Ik wilde ook net vragen of Herman iets wilde vertellen of die visie, je was me voor. :super
Ik had niet in de gaten dat hij dit bedoelde. Maar wel logisch. De visie van Edwards zag je ook in een deel van de Nadere Reformatie.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Charles »

De veelgeprezen roman 'De ondraagelijke lichtheid van het bestaan' van Kundera gelezen. Conclusie: niet lezen, je mist er he-le-maal niks aan.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Marck »

Charles schreef:De veelgeprezen roman 'De ondraagelijke lichtheid van het bestaan' van Kundera gelezen. Conclusie: niet lezen, je mist er he-le-maal niks aan.
Dat is duidelijke taal...
Wat is de reden van je advies?
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Charles »

Het boek begint veelbelovend maar die belofte blijkt al snel niet waargemaakt te worden. Eendimensionale, vreugdeloze karakters. De hond was het meest sympathiek. Het boek is niet slecht geschreven en de opbouw is boeiend. Her en der zit een interessante passage. Maar het boek bestaat (tot vervelens toe) bijna volledig uit overspel, gelardeerd met wat pseudo-intellectuele beschouwingen. Totale leegte.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Marck »

Charles schreef:Het boek begint veelbelovend maar die belofte blijkt al snel niet waargemaakt te worden. Eendimensionale, vreugdeloze karakters. De hond was het meest sympathiek. Het boek is niet slecht geschreven en de opbouw is boeiend. Her en der zit een interessante passage. Maar het boek bestaat (tot vervelens toe) bijna volledig uit overspel, gelardeerd met wat pseudo-intellectuele beschouwingen. Totale leegte.
Duidelijk! Dank je!
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Bertiel »

De parel van grote warde - Thomas Boston
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie