Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Susanna »

DDD schreef:
Augustienus schreef:Ik vond je bericht vol van verdachtmakingen. Op basis van jouw bericht kreeg ik een beeld van vage spiritualiteit. Dat kon ik echter op die manier niet op zijn website terugvinden. Er staat juist expliciet dat meditatie niks te maken heeft met mantra's. Hij zegt alleen om een rustige plek en een goede houding aan te nemen en te mediteren over een Bijbelgedeelte en geeft hierbij wat praktische tips. Dat het op jou heidens/oosters overkomt is je eigen verantwoordelijkheid, maar ik vond jouw weergave misleidend. Zijn wijze van meditatie zoals ik die op de website teruglees is juist christocentrisch en bevat geen elementen uit andere godsdiensten anders dan sommige vormen die ook in andere godsdiensten voorkomen. Maar deze elementen komen net zo goed in het christendom voor.
Precies.

@Isala:
Ik vind het een beetje kinderachtig om dan te zeggen dat je uitgepraat bent, want ik meld het alleen op uitdrukkelijk verzoek. Ik ga altijd op iedere serieuze bijdrage in. Maar hier viel niet op in te gaan, omdat er niets staat. Het zijn allemaal vragen in de categorie van Genesis 3; suggestief en niet onderbouwd. Er valt ook niet tegenin te argumenteren, want je hebt overduidelijk je oordeel al klaar.
Gaat het hier over Jos Douma? Ik heb veel mooie stukje op internet gelezen van hem. Maar de laatste jaren gaat hij een andere kant op om een brug te slaan naar mensen uit de maatschappij van nu. Bekijk daarvoor de video's op Youtube. Een voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=ZmdIKs926AI

Voor mij persoonlijk staat dit ver weg van de omgang met God, zoals ik die in de Bijbel lees. Over het Jezus-gebed: "De bedoeling van het Jezus-gebed is dat je niet zo zeer over de woorden nadenkt maar dat je als het ware in de sfeer van de woorden terecht komt. Dat je zonder na te denken over die woorden (al hebben ze wel een rijke betekenis) de realiteit van de woorden proeft. De realiteit van de aanwezigheid van Jezus." Lees meer over het Jezusgebed: http://www.josdouma.nl/spatiumspiritus/

Geliefden, gelooft niet een iegelijken geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn.
Gods Woord is de toetsteen.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Isala »

Augustienus schreef:Ik vond je bericht vol van verdachtmakingen.
Ik vind het woord verdachtmaking ongegrond. Ik verdenk Jos Douma nergens van, ik heb van alles wat ik las een link gepost zodat iedereen het zelf na kan lezen. Vervolgens kan je het wel of niet met mijn mening eens zijn, maar dat heeft met verdachtmaking niets te maken.
Augustienus schreef:Er staat juist expliciet dat meditatie niks te maken heeft met mantra's.
Als je vijf keer bij het inademen de Naam van de Heere Jezus moet uitspreken en bij het uitademen de naam van degene voor wie je bidt, dan ben je in een herhalende vorm terecht gekomen. (eerste hoofdstuk boek: Vrucht van de Geest.) Dat heeft dan weer niets met Bijbelse meditatie te maken.
Augustienus schreef:Dat het op jou heidens/oosters overkomt is je eigen verantwoordelijkheid
Wellicht moet je je meer verdiepen in expressie en aanbiddingsvormen van de mysteriegodsdiensten, dan ga je het herkennen.
Augustienus schreef:Zijn wijze van meditatie zoals ik die op de website teruglees is juist christocentrisch en bevat geen elementen uit andere godsdiensten anders dan sommige vormen die ook in andere godsdiensten voorkomen.
Kan je uitleggen of het wel of niet in andere godsdiensten voorkomt? Nu zeg je: het bevat geen elementen dan sommige vormen die wel in andere godsdiensten voorkomen. Ik vind dat een verwarrende zin. En wat heeft het christendom met andere godsdiensten te maken? Zij moet zich daar juist van distantiëren!
Augustienus schreef:Maar deze elementen komen net zo goed in het christendom voor.
Als deze elementen voorkomen in het christendom, dan heeft het zich vermengd met heidendom. Wij hoeven niet met een icoon te bidden, ademhalingstechnieken te doen, poses aan te nemen, knielbankjes te gebruiken, thaizé muziek of kaarsen te gebruiken, de klanken van de woorden te laten resoneren in ons binnenste, enzovoort.... Al deze dingen worden door deze meneer aanbevolen, en komen uit oosterse religie's, en het verbaast mij dat je dat zo verdedigt, en het afdoet als verdachtmaking.
Maar ik hoor voor dit alles graag een Bijbelse onderbouwing.
Susanna schreef:Geliefden, gelooft niet een iegelijken geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn.
Gods Woord is de toetsteen.
Hora est!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Mara »

Isala schreef: Als deze elementen voorkomen in het christendom, dan heeft het zich vermengd met heidendom. Wij hoeven niet met een icoon te bidden, ademhalingstechnieken te doen, poses aan te nemen, knielbankjes te gebruiken, thaizé muziek of kaarsen te gebruiken, de klanken van de woorden te laten resoneren in ons binnenste, enzovoort.... Al deze dingen worden door deze meneer aanbevolen, en komen uit oosterse religie's, en het verbaast mij dat je dat zo verdedigt, en het afdoet als verdachtmaking.
Maar ik hoor voor dit alles graag een Bijbelse onderbouwing.
Hij bezigt ook termen als spiritueel en spiritualiteit.
Dan haak ik al af.
Ook neemt volgens hem de interesse in refokringen toe in de mystagogie, dat uit RK kringen afkomstig is.
Ik vind het allemaal toch wel over het randje heen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door DDD »

Precies. Het is veroordelen op de klank af, met flauwekulargumenten.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door DDD »

Valcke schreef:
DDD schreef:Ik was pas nog bij de RK-begrafenis van een vriend. Niets geen onzekerheid over de staat, en weinig Maria.

Maria valt zelfs buiten de eredienst. Er is geen enkel aandeel van Maria bij de rechtvaardiging van de goddeloze in de leer van de RKK. Wel zijn er stromingen die streven naar Maria als medeverlosseres, maar dat is niet de RK-leer.
"Weinig Maria" is niet hetzelfde als "geen Maria".
Over een RK huwelijk lees ik bijvoorbeeld dit:
Tijdens de dienst vraagt de pastoor/priester het ja-woord aan bruid en bruidegom. Daarna zegent hij de trouwringen. De trouwringen worden aan de linkerhand geschoven. De pastoor/priester geeft het bruidspaar de huwelijkszegen. Aansluitend kunnen jullie een heilige mis (eucharistie-viering) laten opdragen maar dat is niet noodzakelijk. Tot slot krijgt het bruidspaar een kaars die zij aansteken bij het Maria- altaar. Daar bidden zij tot Maria, de moeder van Jezus. Na afloop krijgt het bruidspaar de huwelijkskaars mee naar huis.
https://www.designyourwedding.nl/huweli ... k-huwelijk

Daaraan zie je toch dat de Maria-dienst wel degelijk springlevend is in de RK Kerk.
Dat was niet aan de orde. Het ging om de rol van Maria bij de dienst van verzoening.

Overigens vind ik het woord 'dienst ' in je bijdrage misleidend.
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door -DIA- »

Vanavond begonnen met
"De brandende, maar niet verteerde braambos van Gods Kerk op aarde."
geschreven door wijlen
ds. E. Fransen,
predikant te Lisse, Kampen en Barneveld

De oorspronkelijke titel is erg lang, wat vroeger wel meer gewoonte was. De volledige titel is eigenlijk een korte omschrijving van het boek:

Letterlijk:
De brandende, maar niet verteerde braambos van Gods Kerk op aarde of de onoverwinnelijke gemeente des levenden Gods. Voorgesteld in een samenspraak tussen Aquila en Nicolaüs over de verschillen der Leer, Doop en Avondmaal van de tegenwoordige Formalisten, Nicolaïten en Labadisten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door DDD »

Isala schreef:
Augustienus schreef:Ik vond je bericht vol van verdachtmakingen.
Ik vind het woord verdachtmaking ongegrond. Ik verdenk Jos Douma nergens van, ik heb van alles wat ik las een link gepost zodat iedereen het zelf na kan lezen. Vervolgens kan je het wel of niet met mijn mening eens zijn, maar dat heeft met verdachtmaking niets te maken.
Augustienus schreef:Er staat juist expliciet dat meditatie niks te maken heeft met mantra's.
Als je vijf keer bij het inademen de Naam van de Heere Jezus moet uitspreken en bij het uitademen de naam van degene voor wie je bidt, dan ben je in een herhalende vorm terecht gekomen. (eerste hoofdstuk boek: Vrucht van de Geest.) Dat heeft dan weer niets met Bijbelse meditatie te maken.
Augustienus schreef:Dat het op jou heidens/oosters overkomt is je eigen verantwoordelijkheid
Wellicht moet je je meer verdiepen in expressie en aanbiddingsvormen van de mysteriegodsdiensten, dan ga je het herkennen.
Augustienus schreef:Zijn wijze van meditatie zoals ik die op de website teruglees is juist christocentrisch en bevat geen elementen uit andere godsdiensten anders dan sommige vormen die ook in andere godsdiensten voorkomen.
Kan je uitleggen of het wel of niet in andere godsdiensten voorkomt? Nu zeg je: het bevat geen elementen dan sommige vormen die wel in andere godsdiensten voorkomen. Ik vind dat een verwarrende zin. En wat heeft het christendom met andere godsdiensten te maken? Zij moet zich daar juist van distantiëren!
Augustienus schreef:Maar deze elementen komen net zo goed in het christendom voor.
Als deze elementen voorkomen in het christendom, dan heeft het zich vermengd met heidendom. Wij hoeven niet met een icoon te bidden, ademhalingstechnieken te doen, poses aan te nemen, knielbankjes te gebruiken, thaizé muziek of kaarsen te gebruiken, de klanken van de woorden te laten resoneren in ons binnenste, enzovoort.... Al deze dingen worden door deze meneer aanbevolen, en komen uit oosterse religie's, en het verbaast mij dat je dat zo verdedigt, en het afdoet als verdachtmaking.
Maar ik hoor voor dit alles graag een Bijbelse onderbouwing.
Susanna schreef:Geliefden, gelooft niet een iegelijken geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn.
Gods Woord is de toetsteen.
De rode tekst is een niet onderbouwde stelling, die mijns inziens ook onjuist is. Er is geen enkele reden om herhaling af te wijzen. Kijk maar naar de psalmen, het woordje Sela, bijvoorbeeld, maar ook psalm 136.

De oranje tekst is een drogreden. Je suggereert dat het de ander aan kennis ontbreekt, terwijl het eerder zo is dat je zelf niet verder kijkt dan de gereformeerde traditie waarin je bent opgegroeid, en je totaal niet de indruk wekt verstand van zaken te hebben.

De blauwe tekst is een omgekeerde redering. Als valse godsdiensten iets uit het christendom ook gebruiken, dan zou het christendom er dus mee moeten ophouden. Dat is een absurde stelling. Als dan in een moskee gezongen wordt, mag in een christelijke kerk niet meer gezongen worden. Je onderbouwt op geen enkele manier dat de aanwijzingen en suggesties afkomstig zijn uit oosterse godsdiensten. Je kunt met even veel recht beweren dat de effecten van bepaalde concentratiemethoden in de scheppingsorde verankerd zijn. En voor een belangrijk deel is het ook gewoon gezond verstand gebruiken. Daar hoef je geen heiden voor te zijn.

Bovendien draai je voortdurend ten onrechte de bewijsverplichting om. Augustinus moet volgens jou bijbels bewijzen dat er niets mis mee is om een rustgevende houding aan te nemen of een knielbankje te gebruiken om jezelf te dwingen om eerbiedig te zitten. Wat een rariteit! Als je zulke grote beschuldigingen over een dienstknecht van God rondbazuint, zou je op zijn minst een begin mogen maken met het onderbouwen van je eigen veroordelingen.

Tenslotte vraag je de ander om een bijbelse onderbouwing, die je zelf op nog geen enkel (!) punt hebt gegeven. Dus je opmerkingen zijn inderdaad louter verdachtmakingen. Ik ben niet zo'n voorstander van een strenge forumtucht, maar ik meen dat mijn observaties over de GBS, die ik zorgvuldig onderbouw, nog niet een fractie zijn van de ernst van jouw beschuldigingen. Als het niet zo zonde was van mijn bijdrage, zou ik menen dat jouw verhaal geschrapt moet worden.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Hollander »

huisman schreef:
Hollander schreef:
huisman schreef:Op vakantie mag ik 1 tas met boeken mee. Dit is tot nu toe ingepakt.(…)
Mag ik vragen hoe lang je van plan bent op reis te gaan?
Want ca. 4.250 pagina's lezen, naast (neem ik aan) de Bijbel, is geen kleinigheid.
Ik verwacht ze niet allemaal uit te lezen. Het is natuurlijk ook gewoon een afwijking van mij om teveel boeken mee te nemen. De behandelingen om dat te veranderen hebben blijkbaar niet gewerkt. :)
En, huisman, hoever ben je gekomen? :)
CvdW
Berichten: 2942
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door CvdW »

Vakantie is nog niet voorbij. Laat mij nog even rustig lezen.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Isala »

DDD schreef:Ik ben niet zo'n voorstander van een strenge forumtucht, maar ik meen dat mijn observaties over de GBS, die ik zorgvuldig onderbouw, nog niet een fractie zijn van de ernst van jouw beschuldigingen. Als het niet zo zonde was van mijn bijdrage, zou ik menen dat jouw verhaal geschrapt moet worden.
Je mag mijn bijdrage melden bij de moderator.
En zoek een beetje verkoeling misschien.
Hora est!
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Herman »

Omdat de inhoud vrij leeg is, moet het wel aan de vormen liggen waarom het de meeste christenen aan innerlijke overtuigingskracht ontbreekt Dat is een beetje de richting waar al die meditatietechnieken toe neigen en het is dus prima om daar de vinger bij te leggen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Mara »

DDD schreef:Je suggereert dat het de ander aan kennis ontbreekt, terwijl het eerder zo is dat je zelf niet verder kijkt dan de gereformeerde traditie waarin je bent opgegroeid, en je totaal niet de indruk wekt verstand van zaken te hebben.

Wat een rariteit!
Dus je opmerkingen zijn inderdaad louter verdachtmakingen. Ik ben niet zo'n voorstander van een strenge forumtucht, maar ik meen dat mijn observaties over de GBS, die ik zorgvuldig onderbouw, nog niet een fractie zijn van de ernst van jouw beschuldigingen. Als het niet zo zonde was van mijn bijdrage, zou ik menen dat jouw verhaal geschrapt moet worden.
Wat een arrogante manier van reageren heb jij toch steeds.
Daar zou eens een forumtucht voor moeten komen.
Je beschuldigt regelmatig mensen van onzin, nonsens, onkunde, en nu weer rariteit.
Isala heeft wel degelijk argumenten aangevoerd.

Sorry, het is off topic, maar ik moest het even kwijt.
Herman schreef:Omdat de inhoud vrij leeg is, moet het wel aan de vormen liggen waarom het de meeste christenen aan innerlijke overtuigingskracht ontbreekt Dat is een beetje de richting waar al die meditatietechnieken toe neigen en het is dus prima om daar de vinger bij te leggen.
Precies!
Als de vorm aangepast gaat worden, gaat dat ten koste van de inhoud.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Chrisje72
Berichten: 1483
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Chrisje72 »

Net uit: Ik kan er net niet bij van Sander Verheijen.
Na de blije komst van de tweeling Willem en Maurits blijkt de een geboren te zijn met een zware hersenbeschadiging, de ander heeft autisme. In Ik kan er nét niet bij vertelt hun vader Sander het aangrijpende verhaal van de eerste jaren van zijn bijzondere zonen. Hij schrijft openhartig over zijn persoonlijke ontdekkingstocht naar het vaderschap, over de tegenslagen die het gezin treffen, maar ook over de vreugde als een van de jongens een mijlpaal bereikt, over hoe ze knokken en relativeren, en bovenal de goede moed erin houden. Ik kan er nét niet bij is een ontroerend, maar tegelijk ook hoopvol en zelfs hier en daar humoristisch boek.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door DDD »

Mara schreef:
DDD schreef:Je suggereert dat het de ander aan kennis ontbreekt, terwijl het eerder zo is dat je zelf niet verder kijkt dan de gereformeerde traditie waarin je bent opgegroeid, en je totaal niet de indruk wekt verstand van zaken te hebben.

Wat een rariteit!
Dus je opmerkingen zijn inderdaad louter verdachtmakingen. Ik ben niet zo'n voorstander van een strenge forumtucht, maar ik meen dat mijn observaties over de GBS, die ik zorgvuldig onderbouw, nog niet een fractie zijn van de ernst van jouw beschuldigingen. Als het niet zo zonde was van mijn bijdrage, zou ik menen dat jouw verhaal geschrapt moet worden.
Wat een arrogante manier van reageren heb jij toch steeds.
Daar zou eens een forumtucht voor moeten komen.
Je beschuldigt regelmatig mensen van onzin, nonsens, onkunde, en nu weer rariteit.
Isala heeft wel degelijk argumenten aangevoerd.
Misschien is dat zo. Het valt mij niet op. Sommige dingen zijn gewoon niet waar. Is het arrogant om daarop te wijzen? Ik vind dat niet vanzelfsprekend. Ik doe mijn best om mijn mening altijd goed te onderbouwen.

Overigens is het de toon die de muziek maakt dus ik zal daar verder op letten. Maar onkunde blijft onkunde. En oordelen op de klank af blijft oordelen op de klank af. Dat kun je aardig omschrijven en je kunt het duidelijk omschrijven, maar dat doet aan de feiten niet toe of af.

Overigens gaat de forumtucht ook over deze woorden, kan ik je melden. Dat ter geruststelling.
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door -DIA- »

Ik ben weer begonnen met BART EN KEES, samenspraak door ds. G. van Reenen.
Via Digibron zijn de oorspronkelijke stukjes in De Saambinder na te lezen.
Deze boeken waren ook de laatste die mijn moeder voor haar sterven las.

De eerste samenspraak vinden we in het eerste nummer van De Saambinder in 1919:

Kees. Wel Bart, hebt ge het nieuws al gehoord?
Bart. Welk nieuws bedoelt U?
Kees. Men is overeengekomen om een maandblad uit te geven, dat uitgaat van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland en Amerika.
Bart. Ja broeder, ik heb er van gehoord en ik ben er blij mede ook. Wij zijn zover van elkander verwijdert, horen dikwijls zo weinig van elkander en nu vindt ik zulk een blad recht geschikt ter versterking van de band der gemeenschap.
Kees. Dat vind ik ook, daarom ben ik er heel mee ingenomen. Maar ik heb ook gehoord, dat Broer Jan erin 't geheel niet mede ingenomen is; hij vind het wereldgelijkvormig en dus zonde.
Bart. Och Kees als men wachten wil tot ieder het er mee eens is, dan komt er nooit iets tot stand ; hoofdzaak is dat de Heere er zijn goedkeuring aanhecht en er Zijn zegen uit genade over geeft,
Kees. Zo is het, en mij dunkt, dat het blad er zonder gebed niet zal gekomen zijn. Maar nu hebben ze mij nog meer verteld en wel, dat de redactie verzocht heeft om onze gesprekken daarin te mogen afdrukken; is dat waar?
Bart. Je bent goed ingelicht Kees en ik wil je wel zeggen dat ik er een beetje van schrok. 't Is toch heel wat anders een gezellig praatje met elkander te hebben of voor het publiek te spreken. Ik wou dan ook maar dadelijk voorde eer bedanken, maar na ernstig onderzoek kwam ik tot andere gedachten. Het mocht voor deze of gene nog eens onder den zegen des Heeren zijn nuttigheid hebben. Er is toch voor den Heere geen middel te gering.
Ik herinner me nog, dat er voor tientallen jaren een blaadje werd uitgegeven, waarin een samenspraak afgedrukt stond die rijken zegen verspreidde onder het volk des Heeren. Mijn Moeder, die nu al jaren voor den Troon juicht, heeft er veel stichting uit ontvangen.
Kees en Bart spraken soms zoo uit hun hart, losten soms zoo de vragen, waarmede zij vervuld was op, dat ze weleens zeide: „'t is of die twee aan de deur van je binnenkamer luisteren".
En nu zijn wij die - Kees en Bart niet, ik wil wel bekennen, dat ik in hun schaduw niet kan staan. Toch, ik weet ook, dat voor den Heere geen middel te gering is.
Kees. En wat een mooie naam heeft men aan ons blad gegeven: , De Saambinder". Ik dacht aan Zacharia 11:7. Daar is ook sprake van een Stok die de Heere Samenbinders noemt.
Bart. Ja Kees, het is de naam van een der herdersstokken, waarmede de Heere Zijn ellendige slachtschapen kwam te weiden.
Kees. Mij dunkt Bart, dat uit Zacharia 11 heel wat te leren valt.
Bart. Dat zal waar zijn, daar zouden we heel wat avonden over kunnen praten want in dit kapittel vinden we een profetie van de geschiedenis van het Joodse volk van de Babylonische gevangenschap af tot nu toe.
Kees. Daar kan u ons wel eens wat van vertellen, Bart, ik ben daar recht verlangend naar.
Bart. Ik wil het geloven, maar, beste jongen, daar is nu geen beginnen aan. In dit kapittel brengt de Heere in herinnering, hoe Hij als de Goede Herder in trouwe zorg Zijn volk heeft geweid en beschermd. Maar ook hoe Zijn volk steeds onverschilliger omtrent Hem en Zijn liefde werd. Hoe Hij eindelijk voor Zijn volk optrad om van hun geloof, liefde en gehoorzaamheid te ontvangen als een loon voor Zijn Herderstrouw, Hoe het volk Hem met ondank, met schande, ja met een gehele verwerping beloonde.
Maar dan meldt Hij ook de straf des gerechts, die zulk een volk treft. Zulk een volk geeft Hij over in het goeddunken van Tirannen, van dwaze herders, die de schapen niet weiden maar zichzelven, en....
Het wil mij voorkomen dat we zulk een tijd nu beleven, althans dat de stok Lieflijkheid
en Saambinders door den Heere verbroken zijn, ais een gevolg van de verwerping van dien Grote en Goedertieren Herder, Jezus Christus.
Kees. Dat de stok Liefdadigheid verbroken is, geloof ik ook, want het is een liefdeloze tijd. Maar zou de stok Saambinders ook verbroken zijn ? Je hoort toch overal van het loflijk streven tot vereniging en dat niet alleen op maatschappelijk gebied, maar ook op het terrein der Kerk.
Bart. Juist dat streven tot vereniging, dat u loflijk noemt, is al een bewijs, dat de staf Saambinders verbroken is.
Kees. Vind u dat streven naar Saambinding dan niet loflijk ?
Bart. Jawel mijn jongen maar wat wil men nu 's Saambinden? Men wil allerwegen bijeenvoegen wat niet bijeen behoort. Men wil het koren en het kaf, de tarwe en het onkruid, de schapen en de wolven bijeen voegen.
Kees. Maar dat wil toch onze "Saambinder" niet?
Bart. Neen Kees maakt u daar niet ongerust over, ik verwacht, dat "De Saambinder" zal trachten saam te binden, wat bij elkander behoort. Dat zijn in de eerste plaats onze broederen hier in Nederland en Amerika, die in het verband der Gereformeerde Gemeenten leven.
Kees. Maar er zijn er toch ook wel, die wezenlijk bij ons behoren al leven ze ook bulten ons Kerkgebouw ?
Bart. Zeker Kees, en ik zal het eenloflijk streven vinden, als ons Maandblad die broeders en zusters met ons zoekt saam te binden.
Kees. Ik wenste, dat de Heere gaf, dat het eens mocht gelukken. Ik zou me er zo in verblijden, als de genen die uit diezelfde bron des geloofs leven saamgebonden waren in één gemeenschap.
Wel Bart, wat zouden we dan hartelijk met Datheen zingen:
Ziet hoe fijn en lieflijk is 't alle stonden,
Dat broeders in eendrachtigheid bevonden,
Samen wonen in vrede goed
.
Bart. Nu Kees, je weet niet wat de Heere nog doen zal. Eenmaal zal het zeker zoo zijn, lees maar Matth. 24:31. En om die eenheid te bidden en daarnaar te streven is loflijk. Dit zij dan ook het doel van „De Saambinder",
.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie