Welk boek ben jij nu aan het lezen?

-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door -DIA- »

Hoopvol schreef:Het eerste deel over de tabernakeldienst van ds. van Dieren. Ik begon een beetje bevooroordeeld, ik had eens een verhaal van iemand gehoord over ds van Dieren, maar wat een mooi boek!
Een aanrader!
Ik heb deze hele prekenserie op mijn pc. In het geheel zijn het (ik meen) zo'n 42 preken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door merel »

@ mannetje Of hij alles oppikt weet ik niet, maar hij kwam regelmatig grapjes en gebeurtenissen uit het boek vertellen. Het scheelt wel dat hij goed kan lezen en sowieso moeilijke boeken leest.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6498
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Posthoorn »

Afbeelding

Woelderink blijft voor mij altijd een fascinerende schrijver, al ben ik het op een heleboel punten niet met hem eens.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Herman »

Ik lees nu Jos Douma - Geworteld Leven
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1135
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Anselmus »

Gisteren begonnen in: er zijn nog 17 miljoen wachtenden voor u. Over privatisering en marktwerking van de publieke sector (ook van de Correspondent).
Fides Quaerens Intellectum
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Germanicus »

Bij ons in Auschwitz, Arnon Grunberg
Hier beneden is het niet.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door DDD »

Herman schreef:Ik lees nu Jos Douma - Geworteld Leven
Gegeven de opmerkingen hier van Isala: ik ben benieuwd wat je ervan vindt.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Herman »

DDD schreef:
Herman schreef:Ik lees nu Jos Douma - Geworteld Leven
Gegeven de opmerkingen hier van Isala: ik ben benieuwd wat je ervan vindt.
Ah, ik had de opmerkingen dinsdag ook al nagezocht.

Voor een antwoord ga ik nog even zitten, want ik moet voor studie daar ook een refelactieverslag over schrijven.

Het boek is maar 60 pagina's. Op een oeuvre van tiental(len) titels kan je dus niet een complete review van de schrijver geven.

De gewraakte elementen (kaarslicht, taizé) heb ik nog niet kunnen ontdekken.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door DDD »

Ik mag toch niet hopen dat Taizé en kaarsen het probleem van Isala waren, al heb ik ook nooit precies begrepen wat nu wel het probleem was.

Ik snap dat het maar één boek is, maar dat neemt niet weg dat het wel iets zegt over de waardering van de schrijver.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Isala »

DDD schreef:Ik mag toch niet hopen dat Taizé en kaarsen het probleem van Isala waren, al heb ik ook nooit precies begrepen wat nu wel het probleem was.
Zijn affiniteit met Taizé is inderdaad een probleem, je wilt toch niet zeggen dat je daar als protestant achter kunt staan?
Dat jij niet precies hebt begrepen wat het probleem was, kan dat komen omdat je mijn schrijfsel destijds niet zo nauwkeurig hebt gelezen? Ik zal het nogmaals op een rijtje zetten

* het gebruik van het Lectio Divina
http://www.josdouma.nl/index.html?/lectiodivina/
* Spatium Spiritus met muziek van Taizé
http://www.josdouma.nl/spatiumspiritus/ ... taize.html
* bidden met Iconen
http://www.josdouma.nl/spatiumspiritus/ ... icoon.html
* Mediteren mbv meditatiebankjes en technieken:
http://www.josdouma.nl/index.html?/medi ... ankje.html
* allerlei links naar charismatische, oecumenische boeken, mensen en andere verontrustende spirituele artikelen.
* blogartikel: Jezus achtvoudige pad naar zegen (variant op Boeddha's achtvoudige pad naar verlichting)
* blogartikel: fan van de Paus

Ik heb zomaar het idee dat jij dit niet als probleem ziet.
Hora est!
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door DDD »

Nee. Ik zie niets van dat rijtje als een probleem. Integendeel. Sommige dingen vind ik heel goed. Bijvoorbeeld de Lectio Divina. Dat is oeroud en oerchristelijk en ook bevindelijk. Er is niets mis mee, mijns inziens.

Nu is dus duidelijk wat jouws inziens een probleem is, maar het blijft een raadsel waaróm het een probleem is.

Daarom was ik ook benieuwd naar de recensie.
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door CvdW »

Ik heb veel met roomse collega's gewerkt. Voor grotere bijeenkomsten regelde ik een protestant en als mijn collega een grotere bijeenkomst regelde kwam er een katholiek. Dat waren ook leerzame bijeenkomsten.
Nu heb ik even de links bekeken waar DDD het over heeft.
Kwam geen gekke dingen tegen (niet alles gezien natuurlijk), wel is het zo dat dat supergg mensen hierbij niet thuis voelen.
Met DDD eens en ben benieuwd wat de echte reden is van weerstand.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door J.C. Philpot »

Het klinkt allemaal heel christelijik. En dan concluderen we: ik kom geen gekke dingen tegen.

Maar laten we eens kijken wat er niet genoemd word:

- Onze diepe val in Adam
- De totale verdorvenheid van de mens
- De noodzaak van Wedergeboorte
- De rechtvaardiging van de goddeloze
- Twee wegen, en het verzoend worden met God
- Het oordeel / redding
- Waarachtig geloof en bekering
- Enzovoorts

Dan komen we erachter dat de schrijver er heel makkelijk vanuit gaat dat we allemaal kinderen van God zijn, en vooral een liefdevolle accepterende God schetst. En vooral ontzettend vaag is over zaken als zonde, bekering, rechtvaardiging, redding enz., je kunt er alle kanten mee op.

De lacune word dat gevuld met allerlei technieken om God te ervaren. Dat is geen bevinding die door Gods Geest en door het Woord tot stand komt, maar deze technieken worden zonder de christelijke terminologie ook in andere godsdiensten gebruikt, of in yoga bijvoorbeeld. Daar noemt men het bijvoorbeeld visualiseren, mantra's, enz.. Maar waarom hebben we iconen nodig om God te ervaren, of gedempt licht of concentratie op je ademhaling? Gods kinderen hebben helemaal geen iconen of ademtechnieken nodig om God te ervaren. Dat leid alleen maar af van waar het werkelijk om gaat.

Ik sta in deze dus volledig achter de visie van Isala. De terminologie is christelijk maar blijft zeer vaag; het merg van het evangelie word gemist. Je komt bedrogen uit met je ziel, als je "God" alleen ervaart door deze "spirituele" technieken, maar niet weet van de echte beleving van schuld en vrijspraak in het evangelie, door Gods Geest toegepast en geopenbaard.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 14 aug 2020, 08:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door refo »

Dergelijke reacties kunnen - hoe waar misschien ook- evenzeer als een mantra ervaren worden.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door DDD »

Het is een website die zich richt op gelovigen. Dus ik vind het bezwaar van Philpot niet ter zake doen.

Het is juist een abberatie in de gereformeerde gezindte dat naast zelfonderzoek geen zinnig onderwerp behandeld wordt. Bijvoorbeeld de manier van bijbellezen zoals die in de christelijke (vooral in de monastieke) traditie vorm heeft gekregen. Ook Philpot meet alles af aan enkele separerende onderdelen, terwijl dat toch werkelijk niet de hoofdzaak is in het christelijk geloof en nog minder in het leven met God.

Maar dit is wel een onderwerp voor een afzonderlijk draadje, mijns inziens.
Plaats reactie