Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Floppy »

Charles schreef:
Floppy schreef:De Eeuwige mens, van G.K. Chesterton.

Heel interessant. Kom met enige regelmaat zeer mooie quotes van hem tegen. Dat maakt nieuwsgierig naar zijn werk.
Ik kan het je aanraden. Het voelt voor mij vaak als een steun in de rug bij alle (post)moderne invloeden.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Arja »

Het paradijs, van Jan Overduin. Maar ik twijfel of ik verder zal lezen. Heeft iemand anders dit boek gelezen?
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door dennis »

Arja schreef:Het paradijs, van Jan Overduin. Maar ik twijfel of ik verder zal lezen. Heeft iemand anders dit boek gelezen?
Ja, en het viel me niet mee...
Maar ik vind 'Huurling of herder' wel best de moeite waard.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door refo »

Arja schreef:Het paradijs, van Jan Overduin. Maar ik twijfel of ik verder zal lezen. Heeft iemand anders dit boek gelezen?
Mooi boek. Wel wat rauw en rechtstreeks, maar als je nog maar weinig tijd hebt, kan alle franje weg.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Arja »

refo schreef:
Arja schreef:Het paradijs, van Jan Overduin. Maar ik twijfel of ik verder zal lezen. Heeft iemand anders dit boek gelezen?
Mooi boek. Wel wat rauw en rechtstreeks, maar als je nog maar weinig tijd hebt, kan alle franje weg.
Dan lees ik door in mijn geleende boek.
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door aggieoudje »

Het boek Overhoop en Overleven, de impact van ziekte, dood en verlies.

In dit boek beschrijft de schrijver, Hans Alderliesten, hoe zijn vrouw, 25 jaar oud, de diagnose kanker krijgt, en welke impact dit op hun leven heeft. We volgen hen op de voet, ook als de dood zijn intrede doet en Hans met zijn 2 jonge dochters achterblijft. In dit verhaal over hoop en over leven zet de auteur de ziekte, de dood en het verlies in breder perspectief. Door alles heen blijkt Gods genade te schitteren.

Ik wilde dit boek graag lezen nadat ik dit interview met Hans had gezien bij Hour op Power.
https://youtu.be/5C_kwBaFBt0
Nog maar 2 hoofdstukken gelezen maar nu al onder de indruk.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Bertiel »

Rechtvaardig in Christus - Thomas Goodwin
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door J.C. Philpot »

Een hele koffer boeken, al een aantal uit. Nu: George Orwell - 1984
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Bertiel »

Bij mij gaat het niet zo snel
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door J.C. Philpot »

Matthew McCullough - Remember death

Beschrijft hoe we in onze cultuur het denken aan de/onze dood verdringen, dat het "memento mori" noodzakelijk is om voorbereid te zijn op onze dood en om het evangelie in zijn volheid te kunnen begrijpen, en welke hoop het evangelie hierin bied.

Afbeelding

Quotes:
“No one gets out of life alive.” (18)

“Before I can be astounded by God’s love–before I will see the beauty of his love more clearly than the problems of my life–I must see my desperate need of it and my thorough unworthiness of it. When God teaches us to number our days, he protects us from prideful self-deception and enables us to live with genuine, realistic gladness.” (21)

“When the reality of death is far from our minds, the promises of Jesus often seem detached from our lives.” (23)

“Death makes a statement about who we are: we are not too important to die. We will die, like all those who’ve gone before us, and the world will keep on moving just as it always has. No one is indispensable.” (28)

“Death has not just become invisible, swept away into the alien world of hospitals, nursing homes, and assisted living facilities. Death has become unmentionable.” (45)

“Where happiness is always a social obligation, grieving will always be antisocial behavior. At best, we’ll view grief as a sickness that needs to be cured. At worst we’ll view grief as offensive, maladjusted, and even shameful. Where happiness is a social obligation, “morbid” will always be a pejorative term. And those who speak freely of death and its effects will risk mockery, judgment, and alienation.” (50)


“Think of Jesus’ posture towards death (John 11:17-44). When he was confronted by the death of his friend Lazarus, he didn’t tell Mary and Martha to remember that he’s in a better place. He didn’t come to Bethany for a funeral “celebration.” Jesus wept. He was “deeply moved,” even angry. He told them that he is the resurrection and the life, who came so those who believe in him would never die. And then he gave Lazarus’s body new life.” (55)

“The gospel offers a liberating, life-giving alternative to denial and despair. There is no need for denial: death’s implications for who we are provide the crucial backdrop for the work of Christ. And there is no need for despair: union with Christ radically transforms who we are.” (74)

“The quest to make a name for yourself will always be futile because people won’t remember.” (91)

“You never feel like you have enough wealth because you can’t take any of it with you. Death is certain. That means no matter how much you own, you have nothing.” (98)

“The problem of impermanence is simple: with time, everything changes and nothing lasts. Impermanence shows itself all around us, once we’ve learned to see it. It’s in every delicious meal that comes down to the last bite. It’s in every great book that comes to its last page and every great show that comes to a final episode. We see it in the changing of every season and in the coming and going of every holiday. Everything good is temporary.” (120)


“Death spreads its poison through everything we enjoy because nothing we enjoy is ours to keep. Time passes, things change, and eventually everyone loses everything they love.” (121)

“Like a swarm of locusts on a newly sprouted field, time is devouring everything I love in this world.” (127)

“God has promised to do more than remove our sorrow and its cause. He has promised to swallow up death, to cast off the veil, so that he can throw for us a party that will never end.” (132)

“Jesus only makes sense, only tastes sweet, to those who know that what they really need is not more perishable possessions in this life but a deathless life, where joys don’t come into our lives only to pass away.” (140)

“If eternal life sounds other worldly to you, you’re the one not paying close enough attention to this world and its concerns. Jesus focuses on eternal life because he is more attuned to what life is like in this world than those who settle for less. In this world everyone loses everything. Eternal life only seems like a distraction from what you really want or need if you pretend like you’re not dying.” (141)

“Everything we enjoy in this life, no matter how temporary, we enjoy as an appetizer for that feast to come.” (147)


“Few things have more power to steal our joy in what we have than comparing what we have with what others may have.” (162)

“For all our worrying, we can’t change the fact that our lives will end. We’re immobilized by the thoughts of risk, as if there’s something ultimately at stake, but death reminds us that we might as well accept that what we fear is guaranteed.” (168)

“We look to Jesus as a forecast of our story. We look carefully at what happened to him. We see the victory he won over the grave. And we know that whatever may happen to us on our journey–however great the pain of disappointment, or grief, of death itself–we’ve been there already in Christ and we’re headed where he has already gone. We’ve set our eyes on Jesus. And, looking at each other with grief and hope, we simply await our turn.” (183)

Quotes overgenomen van: https://www.patheos.com/blogs/onedegree ... ber-death/
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Bertiel »

De schatkamer van de Evangelische beloften voor allen zeer wijd geopend - Ralph Erskine
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door helma »

Mijn echtgenoot en ik zijn samen een boek aan het lezen (ik lees voor).
Nigel Woodley “De Holocaust ontmaskerd"

Buitengewoon aangrijpend en ook heel boeiend al vind ik niet alle tekstverwijzingen even sterk.

In zijn boek “De Holocaust Ontmaskerd” (“Holocaust Exposed”) laat Nigel zien hoe de Joodse tragedie van de Holocaust of Shoa letterlijk voorspeld was door de Joodse profeten in de Tenach. Profetieën die je normaal snel overslaat als je ze leest vanwege de ernst van de verschrikkingen die de profeten moesten opschrijven. Moeilijke teksten, maar wel Gods Woord en tegelijkertijd een waarschuwing voor de volkeren in onze tijd hoe zij met het Joodse volk en Israël omgaan.

Maar Nigel laat ook zien hoe God waakt over Zijn Woord om dat te doen, niet alleen in het negatieve, maar ook in het wonder dat er een keer komt in het lot van Israël, van Jacob. Zoals de HEER Zijn Woord heeft doen uitkomen in de vervloekingen, zo zal Hij het ook doen in de zegeningen. En wij mogen nu leven in de tijd van Gods gunst over Zijn volk. Hij blijft niet eeuwig toornen!

Het geheimenis van het lijden van het volk is groot, maar we mogen weten dat Gods genade groter is dan alle schuld en ongerechtigheid.

Nigel laat zien aan de hand van voorbeelden hoe God ook profeten stuurde om te waarschuwen tegen het naderend onheil. Daar zit ook een les in voor onze tijd als we kijken naar het rijzende antisemitisme en anti zionisme in de wereld om ons heen.




https://messianieuws.nl/holocaust-ontma ... il-2019-2/
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Bertiel »

Geloof en leef - Horatius Bonar
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Herman »

helma schreef:Mijn echtgenoot en ik zijn samen een boek aan het lezen (ik lees voor).
Nigel Woodley “De Holocaust ontmaskerd"
Ik kan me de tijden (jaren 90) herinneren dat je met dit soort studies voor het gerecht werd gesleept, in ieder geval de volkswoede over je heen kreeg. Wat is er sindsdien veranderd? Is de toonzetting van dit boek beter?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door helma »

Herman schreef:
helma schreef:Mijn echtgenoot en ik zijn samen een boek aan het lezen (ik lees voor).
Nigel Woodley “De Holocaust ontmaskerd"
Ik kan me de tijden (jaren 90) herinneren dat je met dit soort studies voor het gerecht werd gesleept, in ieder geval de volkswoede over je heen kreeg. Wat is er sindsdien veranderd? Is de toonzetting van dit boek beter?
Het doet niets af van de realiteit van de Holocaust. De titel is wat ongelukkig, vind ik zelf

Het is uitgegeven bij stichting Operatie Exodus en wordt juist door Joden zelf aanbevolen

https://radioisrael.nl/de-holocaust-ont ... l-woodley/
Plaats reactie