Posthoorn schreef:-DIA- schreef:Posthoorn schreef:Weer eens ter hand genomen. Weet niet zo goed wat ik hier van moet denken? Heeft Myseras gelijk? Of misleidt hij juist de mensen?
Die is zeer het lezen waard. Lambertus Myseras was geen predikant, maar een gewoon gemeentelid in Vlissingen, meen ik, maar een man uit de praktijk, in een tijd dat er in Vlissingen velen van Gods volk leefden. Hij geeft lessen uit de praktijk.
Een dochter van een vriend is vrij jong aan kanker overleden. De dochter was verre van onverschillig. Maar ze miste ze zekerheid voor eigen ziel. Dit boek was een middel in Gods hand dat de legering van haar ziel verklaarde.
Ik heb alle drie delen uitgeven in één band.
Gemeentelid in Middelburg. Maar hoe kan ik weten of het waar is wat hij zegt?
Voor wie nog niet overtuigd is dat Lambertus Myseras het lezen waard is, zal ik een aansporing (boekbespreking) van ds. J. Roos hier overnemen uit De Wachter Sions, 2 juli 2009:
Lambertus Myseras, Der vromen ondervinding, Gebr. Koster – Barneveld; 583 blz.; € 29, 90
Hoeveel heldere lichten zijn er in Gods kerk geweest, ook al hebben zij niet allen het predikambt bekleed. We denken dan niet alleen aan de oefenaar Theodorus Avinck en de ouderling Justus Vermeer, maar ook aan Lambertus Myseras (1676-1740), die lid was van de Gereformeerde Gemeente te Middelburg. Nadat de Heere genade in zijn ziel had verheerlijkt, was het zijn wens om Gods volk op de weg des levens tot nut te zijn. Hij heeft vijf boeken uitgegeven die alle reeds in ons bezit zijn. Thans heeft genoemde uitgever deze vijf delen in één band uitgegeven. In het 'Woord vooraf' wordt vermeld dat alleen daar waar het beslist noodzakelijk was het taalgebruik enigszins is aangepast, terwijl er zorgvuldig voor werd gewaakt om aan de inhoud van de oorspronkelijke tekst geen afbreuk te doen.
Jaren geleden hebben we deze delen met innerlijk vermaak en tot zegen doorgenomen. Bij het doorbladeren van dit boek kwamen bepaalde passages ons weer helder voor de geest. We hebben ons verbaasd over de bijzondere kennis en gave waarmee deze man was bedeeld om de gangen die de Heere met Zijn volk houdt op schrift te stellen. Al was hij geen bestudeerde theoloog, toch mogen we schrijven dat hij met singuliere gaven bedeeld is geweest. Hij was niet geroepen om Gods Woord publiekelijk te verkondigen en naar het hart van Jeruzalem te spreken, maar hij voelde wel een innerlijke drang om Gods volk middels zijn schrijven te versterken. We kunnen in zijn werken de zuivere orde des heils terugvinden. Door de orde des heils verstaan wij die orde, in welke de Heilige Geest aan de uitverkorenen Christus' weldaden schenkt.
Myseras begint niet bij het geloof, zoals velen in onze dagen doen, maar hij legt uit waarom de wedergeboorte aan het geloof voorafgaat. Denk niet dat Myseras een droge opsomming van feiten weergeeft, maar hij deelt op een onderhoudende wijze mee, middels vraag en antwoord, wat er bij Gods volk leeft. Hij stelt dat het werk der genade begint bij God, en dat Gods volk niet direct het vertrouwen in Christus beoefent. Het is niet uitgesloten dat er mensen zullen zijn die daarom niet gecharmeerd zijn van dit boekwerk. Zij beoordelen dit werk als een pennenvrucht van iemand, die in een bepaalde cultuur opgegroeid is. Maar we willen u verzekeren dat het voor geestelijke tobbers en be drukten onder Gods volk teerkost op de weg is! Myseras zelf schrijft ervan dat het onmogelijk is om een man te zijn, die nooit een kind is geweest, en dat dit ook zo in de genade is. Daarna schrijft hij van degenen die anders leren: 'God opene zulke bedriegers de ogen'.
Elk hoofdstuk is nuttig en leerzaam, zo ook dat 'van de bewerkingen des Geestes door teksten uit het Woord'. Hij beschrijft daarin dat Gods Geest alleen Zijn volk een tekst geeft als blijk van genade en Goddelijke gunst. We willen dit toch even benadrukken, daar we tegenwoordig zoveel horen dat ons bevreemdt. Zo krijgt men teksten dat men dit of dat van deze of gene gelooft, zonder zelf genade te bezitten. Myseras beschrijft ook een geval van iemand die hij heeft gekend, en die beweerde een bijbeltekst te hebben ontvangen. Toen hij haar nader ondervroeg, zei ze dat zij niet zo nauw onderzocht wenste te worden, en vervolgens werd zij kwaad. Myseras eindigt zijn illustratie met: 'Het was Sibboleth, want zij had de taal Kanaäns, die de Geest Zijn volk leert, nog niet'.
We zijn geneigd meer te noemen, zoals het onderscheid tussen de verzegeling en de verzekering van Gods Geest, alsook de onderscheidene kennis van de drie Goddelijke Personen, maar we hopen dat wat we geschreven hebben genoeg is voor onze lezers om dit boekwerk aan te schaffen. Het is de pennenvrucht van een door Gods Geest verlichte man, die Gods volk tot een hand en een voet wilde zijn. Ook degenen die nog voor eigen rekening leven, kan dit boek in Gods hand een middel ten goede zijn. De prijs van het boek is qua omvang en inhoud absoluut geen reden om het boek niet aan te schaffen.
Ds. J. Roos, DWS 2009