Welk boek ben jij nu aan het lezen?

WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door WimA »

Kunnen we weer on topic gaan nu door @Bona Fide, @Helma, @Mister en @Afgewezen deze mijnheer is afgebrand?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door helma »

Waar heb ik deze mijnheer afgebrand?
Goed lezen! Ik heb niets over hem of zijn boeken gezegd.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door refo »

In de krant stond 'moeilijk verklaarbaar'.
En dat is het ook. Dolfi en Wolfi zijn onzinboeken. Mijn zoon van 13 neemt er af en toe ook één tot zich en analyseert die dan.
Er zit geen verhaal in, de gebeurtenissen zijn ongeloofwaardig, sommige dingen kunnen technisch niet, hele verhaallijnen komen in meerdere boeken voor. Ik snap de uitgever ook niet: maak er in ieder geval wat van.
In een oud boekie van hem (Jos, Leo en de walkman) krijgen kinderen het knopje van de handrem van een rijdende auto niet los. Dat hoeft ook helemaal niet. (Geen rijbewijs?)

Maar 't wordt verkocht. En daarvoor heeft hij zijn lintje niet gekregen.

Geef mij Corien Oranje maar. Die kan tenminste schrijven.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Mara »

Het is heel moeilijk om een goed kinderboek te schrijven, wat ook nog eens lekker leest.
Het moet echter ook kloppen. Ik heb wel eens de indruk dat sommige auteurs denken dat het toch maar een makkelijk publiek is.
Dat kindjes niet zo kritisch zijn. En dat is een denkfout!
De beste kinderboeken staan op de literatuurlijst en worden ook door volwassenen gelezen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door jakobmarin »

Waren er nog maar schrijvers als Evert Hartman, Thea Beckman, Jan Terlouw, Anne de Vries, CS Lewis, Jaap ter Haar. Om maar iets te noemen.
Dat zijn/waren echte kinder-verhalen vertellers en lees ik zelf ook als volwassene :)
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Erasmiaan »

:bobo

Zo kan ie wel weer. Ik begreep uit het Reformatorisch Dagblad dat er ongelooflijk veel boeken van hem zijn verkocht (170.000, uit mijn hoofd). Dan doe je toch iets goed.

Enne, een lintje is een lintje. Daar gelden bepaalde criteria voor en blijkbaar paste hij in deze criteria.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door WimA »

jakobmarin schreef:Waren er nog maar schrijvers als Evert Hartman, Thea Beckman, Jan Terlouw, Anne de Vries, CS Lewis, Jaap ter Haar. Om maar iets te noemen.
Dat zijn/waren echte kinder-verhalen vertellers en lees ik zelf ook als volwassene :)
Evert Hartman, Thea Beckman, Jan Terlouw zijn toch schrijvers waarvan je de boeken niet aan je kinderen zou willen geven? Ze verkondigen toch een levensvisie die haaks staat op de Schrift.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door freek »

Volgens mij kicken veel kinderen op fantasie. Blijkbaar heeft JFvdP een grote duim. Lijkt me niks mis mee.
Verder vind ik z'n boeken voor volwassenen vreselijk. Maar dat is mijn mening.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door freek »

WimA schreef:
jakobmarin schreef:Waren er nog maar schrijvers als Evert Hartman, Thea Beckman, Jan Terlouw, Anne de Vries, CS Lewis, Jaap ter Haar. Om maar iets te noemen.
Dat zijn/waren echte kinder-verhalen vertellers en lees ik zelf ook als volwassene :)
Evert Hartman, Thea Beckman, Jan Terlouw zijn toch schrijvers waarvan je de boeken niet aan je kinderen zou willen geven? Ze verkondigen toch een levensvisie die haaks staat op de Schrift.
Voor echte levensvisie moeten we natuurlijk bij Dolfi en Wolfi zijn :humhihi
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door jakobmarin »

WimA schreef:
jakobmarin schreef:Waren er nog maar schrijvers als Evert Hartman, Thea Beckman, Jan Terlouw, Anne de Vries, CS Lewis, Jaap ter Haar. Om maar iets te noemen.
Dat zijn/waren echte kinder-verhalen vertellers en lees ik zelf ook als volwassene :)
Evert Hartman, Thea Beckman, Jan Terlouw zijn toch schrijvers waarvan je de boeken niet aan je kinderen zou willen geven? Ze verkondigen toch een levensvisie die haaks staat op de Schrift.
Ik heb ze nagenoeg allen van ze gelezen, en vind ze nog steeds veel beter dan menige huidige boeken.
Ook van niet-christenen kunnen we een berg leren (en is trouwens puur calvinistisch).
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Afgewezen »

WimA schreef:Kunnen we weer on topic gaan nu door @Bona Fide, @Helma, @Mister en @Afgewezen deze mijnheer is afgebrand?
Als een schilder slecht schildert, noem ik het een slechte schilder.
Als een schrijver slecht schrijft, noem ik het een slechte schrijver. Als iemand dat niet wil, moet hij niet aan de weg gaan timmeren.
Ik heb de afgelopen tijd een paar refoboeken voor volwassenen gelezen en dan word ik boos. Gewoon boos, omdat iemand knoeiwerk aflevert. Dat mag gewoon gezegd worden toch?
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door WimA »

Afgewezen schreef:
WimA schreef:Kunnen we weer on topic gaan nu door @Bona Fide, @Helma, @Mister en @Afgewezen deze mijnheer is afgebrand?
Als een schilder slecht schildert, noem ik het een slechte schilder.
Als een schrijver slecht schrijft, noem ik het een slechte schrijver. Als iemand dat niet wil, moet hij niet aan de weg gaan timmeren.
Ik heb de afgelopen tijd een paar refoboeken voor volwassenen gelezen en dan word ik boos. Gewoon boos, omdat iemand knoeiwerk aflevert. Dat mag gewoon gezegd worden toch?
Dat mag uiteraard. Maar dan gefundeerd, op basis van zijn boeken. Inhoudelijk. En niet enkel reageren in de trant van "onvoorstelbaar" bij het verkrijgen van een lintje. Dat is unfair.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door WimA »

jakobmarin schreef:
WimA schreef:
jakobmarin schreef:Waren er nog maar schrijvers als Evert Hartman, Thea Beckman, Jan Terlouw, Anne de Vries, CS Lewis, Jaap ter Haar. Om maar iets te noemen.
Dat zijn/waren echte kinder-verhalen vertellers en lees ik zelf ook als volwassene :)
Evert Hartman, Thea Beckman, Jan Terlouw zijn toch schrijvers waarvan je de boeken niet aan je kinderen zou willen geven? Ze verkondigen toch een levensvisie die haaks staat op de Schrift.
Ik heb ze nagenoeg allen van ze gelezen, en vind ze nog steeds veel beter dan menige huidige boeken.
Qua vakbekwaamheid in het schrijven klopt dit wel. Dat is ook een van de wapens van de duivel. Het verleidelijke van de wereld in het zien en zinnelijke. Overigens is deze redenering van jouw hier precies wat die boeken aan een visie overbrengen nl. "wat ik vind is goed". Ik begrijp werkelijk niet dat een christen deze boeken met plezier kan lezen. Boeken waarin een leven zonder God wordt gepropageerd. Het heeft zijn duizenden en duizenden misleid tot hun eeuwig verderf.

[quote="quote="jakobmarin"]Ook van niet-christenen kunnen we een berg leren (en is trouwens puur calvinistisch).[/quote]
Ik heb de indruk dat hier Calvijn wordt misbruikt voor eigen doeleinden. Nog los daarvan, lettend op jouw opvatting over deze boeken heb je vooral (delen van) de godloze visie van deze schrijvers je eigen gemaakt. En dat heeft Calvijn iig niet bedoeld met het leren van niet-christenen.
Laatst gewijzigd door WimA op 04 sep 2013, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door WimA »

freek schreef:
WimA schreef:
jakobmarin schreef:Waren er nog maar schrijvers als Evert Hartman, Thea Beckman, Jan Terlouw, Anne de Vries, CS Lewis, Jaap ter Haar. Om maar iets te noemen.
Dat zijn/waren echte kinder-verhalen vertellers en lees ik zelf ook als volwassene :)
Evert Hartman, Thea Beckman, Jan Terlouw zijn toch schrijvers waarvan je de boeken niet aan je kinderen zou willen geven? Ze verkondigen toch een levensvisie die haaks staat op de Schrift.
Voor echte levensvisie moeten we natuurlijk bij Dolfi en Wolfi zijn :humhihi
In mijn beleving heeft deze reactie enkel als doel mijn opmerking belachelijk te maken en het argument daarmee buiten de discussie te plaatsen.
Ik ken verder Dolfi en Wolfi niet.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Afgewezen »

WimA schreef:
jakobmarin schreef:
WimA schreef:
jakobmarin schreef:Waren er nog maar schrijvers als Evert Hartman, Thea Beckman, Jan Terlouw, Anne de Vries, CS Lewis, Jaap ter Haar. Om maar iets te noemen.
Dat zijn/waren echte kinder-verhalen vertellers en lees ik zelf ook als volwassene :)
Evert Hartman, Thea Beckman, Jan Terlouw zijn toch schrijvers waarvan je de boeken niet aan je kinderen zou willen geven? Ze verkondigen toch een levensvisie die haaks staat op de Schrift.
Ik heb ze nagenoeg allen van ze gelezen, en vind ze nog steeds veel beter dan menige huidige boeken.
Qua vakbekwaamheid in het schrijven klopt dit wel. Dat is ook een van de wapens van de duivel. Het verleidelijke van de wereld in het zien en zinnelijke. Overigens is deze redenering van jouw hier precies wat die boeken aan een visie overbrengen nl. "wat ik vind is goed". Ik begrijp werkelijk niet dat een christen deze boeken met plezier kan lezen. Boeken waarin een leven zonder God wordt gepropageerd. Het heeft zijn duizenden en duizenden misleid tot hun eeuwig verderf.

[quote="quote="jakobmarin"]Ook van niet-christenen kunnen we een berg leren (en is trouwens puur calvinistisch).
Ik heb de indruk dat hier Calvijn wordt misbruikt voor eigen doeleinden. Nog los daarvan, lettend op jouw opvatting over deze boeken heb je vooral (delen) van de godloze visie van deze schrijvers je eigen gemaakt. En dat heeft Calvijn iig niet bedoeld met het leren van niet-christenen.[/quote]
Volgens mij is deze reactie niet juist. Het gaat hier eigenlijk over het verschil tussen 'kunst' en 'kitsch'. Zoals je kunt genieten van een goed schilderij, zo kun je ook genieten van een goed geschreven boek. Nu is het lastige dat de meeste goed geschreven boeken niet christelijk zijn. Toch was het voor mij een verademing om na wat refopulp (nee, niet Van der Poel) een boek als 'Tonio' van A.F.Th. van der Heijden te lezen. En daar leer je echt nog wel meer van dan alleen slechtigheid.
Plaats reactie