Welk boek ben jij nu aan het lezen?

KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door KDD »

Johann Gottfried Walther schreef:De Republiek 1477-1806, Jonathan Israël.
Die heb ik ook in mijn boekenkast staan. Een leerzaam boek. Een keer gekocht in Amsterdam in een straatje met een rij tafels vol met boeken. Vier jaar geleden nog naar toegegaan maar de boeken zijn er niet meer.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Marck »

Job schreef:
Marck schreef:De hoofdstukken uit de RG van à Brakel over Gods onmededeelbare eigenschappen. Weer helemaal onder de indruk hiervan....
Wat raakt je zo? Geen kritische vraag hoor, ben gewoon benieuwd.
Het weer als klein beperkt mensje bepaald worden bij die on (be)grijpbare, ons verstand en besef ver overstijgende eigenschappen die Gods Wezen Zelf zijn, zo als Zijn volmaaktheid, Zijn eeuwigheid, Zijn oneindigheid, alomtegenwoordigheid... eigenschappen waar wij slechts op één menselijke wijze over kunnen denken maar die in God op een goddelijke wijze aanwezig zijn.... Maar waarmee Hij zich wel aan ons bekendgemaakt heeft.
Zo iets...
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Job »

Marck schreef:
Job schreef:
Marck schreef:De hoofdstukken uit de RG van à Brakel over Gods onmededeelbare eigenschappen. Weer helemaal onder de indruk hiervan....
Wat raakt je zo? Geen kritische vraag hoor, ben gewoon benieuwd.
Het weer als klein beperkt mensje bepaald worden bij die on (be)grijpbare, ons verstand en besef ver overstijgende eigenschappen die Gods Wezen Zelf zijn, zo als Zijn volmaaktheid, Zijn eeuwigheid, Zijn oneindigheid, alomtegenwoordigheid... eigenschappen waar wij slechts op één menselijke wijze over kunnen denken maar die in God op een goddelijke wijze aanwezig zijn.... Maar waarmee Hij zich wel aan ons bekendgemaakt heeft.
Zo iets...
Ja. Indrukwekkend. Daar staat ons verstand als het goed is vol eerbied bij stil.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Marck »

Job schreef:
Marck schreef:
Job schreef:
Marck schreef:De hoofdstukken uit de RG van à Brakel over Gods onmededeelbare eigenschappen. Weer helemaal onder de indruk hiervan....
Wat raakt je zo? Geen kritische vraag hoor, ben gewoon benieuwd.
Het weer als klein beperkt mensje bepaald worden bij die on (be)grijpbare, ons verstand en besef ver overstijgende eigenschappen die Gods Wezen Zelf zijn, zo als Zijn volmaaktheid, Zijn eeuwigheid, Zijn oneindigheid, alomtegenwoordigheid... eigenschappen waar wij slechts op één menselijke wijze over kunnen denken maar die in God op een goddelijke wijze aanwezig zijn.... Maar waarmee Hij zich wel aan ons bekendgemaakt heeft.
Zo iets...
Ja. Indrukwekkend. Daar staat ons verstand als het goed is vol eerbied bij stil.
Mooi ook om daar te lezen: "Wie meer over Gods Wezen te weten wil komen, moet met mij zijn ogen sluiten voor dit ontoegankelijk licht en God aanbidden. Wel is waar dat God Zich in Zijn Wezen enigermate aan de ziel openbaart. Toch krijgen we niet meer te zien dan de achterste delen (Ex 33:18-23), namelijk door het overdenken van Gods eigenschappen. Onze God is volmaakt op een wijze die voor ons onvoorstelbaar en onvergelijkbaar is.... Daarom zijn alle eigenschappen Gods op een bepaalde manier onmededeelbaar: wij kunnen ze nooit in hun diepste wezen kennen. In Hem zijn ze alle op een unieke en volmaakte wijze aanwezig.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Marck »

Komt luistert toe (deel 1) van J. Van Dam. De 2e druk.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door J.C. Philpot »

Ian H. Murray - The Life of Martyn Lloyd-Jones
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6459
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Posthoorn »

Marck schreef:Komt luistert toe (deel 1) van J. Van Dam. De 2e druk.
Dat zijn mooie boekjes.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Marck »

Posthoorn schreef:
Marck schreef:Komt luistert toe (deel 1) van J. Van Dam. De 2e druk.
Dat zijn mooie boekjes.
Ja. Ik ga ze denk ik verzamelen. Eerste deel vond ik fijn om te lezen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Maanenschijn »

Marck schreef:
Posthoorn schreef:
Marck schreef:Komt luistert toe (deel 1) van J. Van Dam. De 2e druk.
Dat zijn mooie boekjes.
Ja. Ik ga ze denk ik verzamelen. Eerste deel vond ik fijn om te lezen.
Ik wacht nog op een recensie van @Herman ... Hij heeft een deeltje uit mijn boekenkast meegenomen ter lezing. Al heeft hij wel een klein persoonlijk voorproefje geven ;)
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Panny »

Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Marck »

Maanenschijn schreef:
Marck schreef:
Posthoorn schreef:
Marck schreef:Komt luistert toe (deel 1) van J. Van Dam. De 2e druk.
Dat zijn mooie boekjes.
Ja. Ik ga ze denk ik verzamelen. Eerste deel vond ik fijn om te lezen.
Ik wacht nog op een recensie van @Herman ... Hij heeft een deeltje uit mijn boekenkast meegenomen ter lezing. Al heeft hij wel een klein persoonlijk voorproefje geven ;)
Welk deel was het?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Uit interesse en voor mijn werk: Colette de Bruin: Dit is autisme van hersenverwerking tot gedrag.
Met wetenschappelijke onderbouwing van Dr. Fabienne Naber.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Maanenschijn »

Marck schreef:
Maanenschijn schreef:
Marck schreef:
Posthoorn schreef:Dat zijn mooie boekjes.
Ja. Ik ga ze denk ik verzamelen. Eerste deel vond ik fijn om te lezen.
Ik wacht nog op een recensie van @Herman ... Hij heeft een deeltje uit mijn boekenkast meegenomen ter lezing. Al heeft hij wel een klein persoonlijk voorproefje geven ;)
Welk deel was het?
Ik moet thuis even kijken, kan het zo niet zeggen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Simon0612 »

Ik ben het nu niet aan het lezen maar ik raad het net aan aan Philpot. Maar is voor iedereen die geïnteresseerd is in Zuid Afrika en haar geschiedenis een grote aanrader. De Boerenoorlog van Martin Bossenbroek. Hoort bij mijn collectie van favoriete boeken.
https://geschiedenis-winkel.nl/p/de-boerenoorlog/

Afbeelding
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Herman »

Maanenschijn schreef:
Marck schreef:
Maanenschijn schreef:Ik wacht nog op een recensie van @Herman ... Hij heeft een deeltje uit mijn boekenkast meegenomen ter lezing. Al heeft hij wel een klein persoonlijk voorproefje geven ;)
Welk deel was het?
Ik moet thuis even kijken, kan het zo niet zeggen.
Deel 1, ik wacht op de overige delen. Maar ik zit klem onder twee dikken boeken met formaat turf. Die moeten ook uit. Maar misschien is het goede kost voor tussendoor.

Ach ja, wat ik ervan vind, dat maakt niet zoveel uit. Ik heb wat bijzonderheden geconstateerd. En daar vind ik dan wat van. Blijkbaar is het in de rivierstreek een vanzelfsprekendheid dat de diepte van de ellendekennis tot een punt komt, dat men zich in de rivier wil gaan verdrinken. Ik zal aan de realiteit van die beleving niets af willen doen, maar het is een opvallende gelijkenis. Hoe zou een boer op de Veluwe dat beleefd hebben?

De vrijspraak van de rechtvaardiging vindt doorgaans plaats vanuit de bekende tekst die in Job te vinden is.

Van dergelijke overeenkomsten krijg ik vooral de neiging om sociologisch te gaan denken en minder vanuit de vrijheid van de Heilige Geest, die gebruikt maakt van het Woord om het geloof en de daaropvolgende vrijspraak te voeden. Dan krijg je toch wat meer variëteit.

Voor diepgaandere overwegingen raadpleeg ik eerst de delen 2 tot en met 5. Ik zie ze graag verschijnen.
Plaats reactie