Welk boek ben jij nu aan het lezen?

KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door KDD »

KDD schreef:Een vreemd’ling hier beneên,
gedachten over Bunyans Christenreis.
door wijlen ds. C den Boer.

en

Invisible Armies,
an epic history of guerrilla warfare from ancient times to the present.
by Max Boot
Nu dat ik op vakantie ben heb deze boeken grotendeels gelezen. De boek over Bunyans Christenreis raad ik iedereen aan. Ds. Den Boer gebruikt veel voorbeelden uit zijn ambtelijk leven. Hij heeft ook veel gelezen en brengt vaak onderwijs van uit wat hij gelezen heeft naar voren. Bijv. Ik denk aan een kostelijk boekje van Ph. J. Spener: “Pia desideria” (vrome wensen). Daarin heeft deze Lutherse dominee enkele eeuwen geleden zijn bezwaren geuit tegen het geestelijke leven van zijn dagen. Hij zegt in dit geschrift ergens, dat ieder door zijn levenswandel moet tonen, hoe zeer het hem ernst is met hetgeen hij leert. … En van Basilius vertelt Spener: “Zijn rede en leer was (in kracht) als een donderslag, omdat zijn leven was als een bliksem.”

De tweede boek gaat over de strijd van de verzet door de eeuwen heen. Wat mij erg opgevallen is dat er zoveel wreedheid de eeuwen door geweest is. Ongelofelijk wat mensen tegen elkander deden. En wat mij ook opgevallen is dat er heel veel onschuldige mensen erg geleden hebben die er eigenlijk weinig met de strijd te maken hadden.
Charles
Berichten: 1552
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Charles »

Dodo schreef:
Charles schreef:boek: geen sterveling weet
Aan de beschrijving die ik er van las, niet zo'n erg leuk boek. Doet een beetje denken aan Knielen op een bed violen.
Is het wat?
In de vakantie het boek uitgelezen. Allereerst kan Koolschijn goed schrijven. Ik heb het boek met interesse gelezen. Toch ben ik erg kritisch op de inhoud van het boek. Ik heb het ervaren als één grote zelfrechtvaardiging. Letterlijk niemand doet iets goed in dat boek, kritiek op alles en iedereen. Zn vader moet het ook nogal ontgelden. Die komt mij echter een stuk sympathieker over dan de schrijver zelf.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Mara »

Charles schreef:
Dodo schreef:
Charles schreef:boek: geen sterveling weet
Aan de beschrijving die ik er van las, niet zo'n erg leuk boek. Doet een beetje denken aan Knielen op een bed violen.
Is het wat?
In de vakantie het boek uitgelezen. Allereerst kan Koolschijn goed schrijven. Ik heb het boek met interesse gelezen. Toch ben ik erg kritisch op de inhoud van het boek. Ik heb het ervaren als één grote zelfrechtvaardiging. Letterlijk niemand doet iets goed in dat boek, kritiek op alles en iedereen. Zn vader moet het ook nogal ontgelden. Die komt mij echter een stuk sympathieker over dan de schrijver zelf.
Ik ben er in begonnen, maar slechts een paar hoofdstukken volgehouden.
Ik vond het niet prettig lezen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Bertiel »

in de week van voorbereiding Immens' Godsvruchtige avondmaalganger weer eens uit de kast gehaald.
Wat een pastor!

Daarnaast nog een boekje met spreuken van Maarten Luther over "de mens" aan het lezen, verrassend en scherp!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Charles
Berichten: 1552
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Charles »

Mara schreef:
Charles schreef:
Dodo schreef:
Charles schreef:boek: geen sterveling weet
Aan de beschrijving die ik er van las, niet zo'n erg leuk boek. Doet een beetje denken aan Knielen op een bed violen.
Is het wat?
In de vakantie het boek uitgelezen. Allereerst kan Koolschijn goed schrijven. Ik heb het boek met interesse gelezen. Toch ben ik erg kritisch op de inhoud van het boek. Ik heb het ervaren als één grote zelfrechtvaardiging. Letterlijk niemand doet iets goed in dat boek, kritiek op alles en iedereen. Zn vader moet het ook nogal ontgelden. Die komt mij echter een stuk sympathieker over dan de schrijver zelf.
Ik ben er in begonnen, maar slechts een paar hoofdstukken volgehouden.
Ik vond het niet prettig lezen.
Vanwege de inhoud of vanwege de schrijfstijl?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Mara »

Charles schreef:
Mara schreef: Ik ben er in begonnen, maar slechts een paar hoofdstukken volgehouden.
Ik vond het niet prettig lezen.
Vanwege de inhoud of vanwege de schrijfstijl?
Ja. Ik vond het een beetje doorzeuren, het pakte me gewoon niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Terri »

De boeken van Wil den Hollander-Bronder.
Boerin in Frankrijk
Een eenvoudige boerenvrouw die haar dagelijkse belevenissen opschrijft en een natuurtalent bleek te zijn.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Mara »

Afbeelding

Dit is een boek dat je rustig, in gedeeltes moet lezen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door DDD »

Wat mooi dat je dat leest!

Ik lees De Woongroep van Franca Treur.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Zie, Ik kom haastig. Ds. C. G. Vreugdenhil.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Ad Anker »

Mara schreef:Afbeelding

Dit is een boek dat je rustig, in gedeeltes moet lezen.
Wat mooi. Het maakt me wel nieuwsgierig.

https://deleesclubvanalles.nl/recensie/ ... onden-aan/
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Panny »

Louis Couperus: De boeken der kleine zielen.

Leest lekker weg voor een boek van iets meer dan 100 jaar oud :)
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door DDD »

Ik vind De Woongroep toch niet heel sterk. Het mooie weer van vandaag benut om daar lekker in te lezen, en het leest vrij makkelijk weg, maar er zitten teveel refoverwijzingen in om de roman geloofwaardig te maken, vind ik. En de dilemma's blijven ook wat oppervlakkig, mijns inziens. Maar dat past goed bij de hoofdpersoon.

Het grappige is dat recensenten dat eerste dan weer niet aanvoeren, terwijl ik dat heel storend - want onrealistisch- vind.
Charles
Berichten: 1552
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Charles »

'Samen genieten' van Piet Wagenaar e.a. 2ehands op de kop getikt door mn vrouw. Ik herinnerde me vaag dat er jaren geleden gedoe was over dat boek. Het oude draadje daarover doorgenomen, man wat een kouwe drukte. Heel goed en heerlijk nuchter boek. Alle echtparen van harte aanbevolen!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:
Mara schreef:Afbeelding

Dit is een boek dat je rustig, in gedeeltes moet lezen.
Wat mooi. Het maakt me wel nieuwsgierig.

https://deleesclubvanalles.nl/recensie/ ... onden-aan/
Ik heb de beschrijving van dit boek gelezen. Het boek is wel te lezen om er kennis van te nemen, al heb ik het boek zelf niet gelezen. Uit de beschrijving merk ik dat er zaken worden genoemd die vreemd zijn aan onze belijdenis. Ja, zelfs zaken die tegen onze reformatorische belijdenis ingaan.
Nu heb ik volgens mijn waarneming, hier 'de naam' dat ik kritisch zou zijn, en dat wordt, ook naar mijn waarneming, wel eens in een verkeerde zin geuit. Ik dacht dat het niet verkeerd was om alles wat we lezen klakkeloos, op de mooie zinnen grondend, het een mooi boek te noemen.
Als ik de beschrijving van dit boek (zie link hierboven ergens) lijkt het heel weinig met ons reformatorisch belijden te hebben. Sterker, wat dat betreft zouden we op dwaalwegen komen als zo'n boek zonder geestelijk oordeel zouden lezen. Vooral in deze tijd waarin zoveel dwalingen voorkomen die we niet eens opmerken.
Daarom zei ik ook: het kan goed zijn om te lezen wat er nu allemaal op religieus gebied speelt, alleen om daar kennis van te nemen, hoewel het ook weer niet noodzakelijk is. Ik acht dergelijke boeken zeker een gevaar als we niet zo standvastig staan in het toetsen aan het Woord en onze gereformeerde belijdenis. Dan zou ik zeggen: laat dergelijke boeken voor wat het is, en pak een oudvader of een goede schrijver.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie