Welk boek ben jij nu aan het lezen?

DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door DDD »

J.C. Philpot schreef:
Ararat schreef:Hoe is jullie 'relatie' met Het bureau van J. J. Voskuil?
Moet je denk ik een type voor zijn. Omdat dit de favoriet van Mark Rutte is heb ik het eens geprobeerd, maar ik kon er niet doorkomen en ben gestopt. Er is overigens ook een hoorspel of podcast van heb ik weleens gezien.
Ik luister de podcast. Ik vind het leuk om te volgen.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Ararat »

DDD schreef:
J.C. Philpot schreef:
Ararat schreef:Hoe is jullie 'relatie' met Het bureau van J. J. Voskuil?
Moet je denk ik een type voor zijn. Omdat dit de favoriet van Mark Rutte is heb ik het eens geprobeerd, maar ik kon er niet doorkomen en ben gestopt. Er is overigens ook een hoorspel of podcast van heb ik weleens gezien.
Ik luister de podcast. Ik vind het leuk om te volgen.
Oeh! Voor de evt fans een link
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Zita »

DDD schreef:
J.C. Philpot schreef:
Ararat schreef:Hoe is jullie 'relatie' met Het bureau van J. J. Voskuil?
Moet je denk ik een type voor zijn. Omdat dit de favoriet van Mark Rutte is heb ik het eens geprobeerd, maar ik kon er niet doorkomen en ben gestopt. Er is overigens ook een hoorspel of podcast van heb ik weleens gezien.
Ik luister de podcast. Ik vind het leuk om te volgen.
Jaren geleden een paar delen gelezen. Op een rommelmarkt tikte ik een mooie uitgave van de complete serie op de kop. Maar na enige honderden pagina's kreeg ik er even helemaal de kriebel van en was ik toe aan een boek waarin ik de hoofdpersoon wat leuker vond en waarin het verhaal wat meer actie en minder geneuzel zou bevatten. Maar nu ik het hier weer zie en vanaf de bank uitzicht heb op die zeven mooie deeltjes (en de moeder van Nicolien moet ook ergens op diezelfde plank rondzwerven) krijg ik toch wel weer zin om van voor af aan te beginnen.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Zita »

Van sommige jeugdboeken snap ik niet dat ik ze toen las. De verhalen zijn matig, voortdurende herhaling van zetten, de hoofdpersonen zijn typetjes en de bijfiguren ultrasimpele typetjes, de meeste verhaallijnen zeer ongeloofwaardig en het taalgebruik is beroerd. Neem Pietje Puk. Of De Vijf. Of de Kameleon. Nu was de plaatselijke bieb erg beperkt, dus ik was als tienjarige gewoon helemaal door de hele kinderafdeling heengelezen, en dan ga je maar weer een Kameleon halen. Of een Arendsoog. Of een De Vijf.
Maar ik heb op zolder nog wel een halve boekenkast staan met de jeugdboeken die nog steeds gaaf zijn. Annie M.G. Schmidt, Laura Ingalls Wilder, sommige van Jan Terlouw en Thea Beckman. Stripboeken van Asterix en Obelix, van Casper en Hobbes en o, foei, misschien ook nog wel Jan Jans en de kinderen. Ik heb mijn complete collectie van Cissy van Marxveldt nog gehouden. Flauwe romantiek voor veertienjarigen, maar wel met humor en fris geschreven. Als ik bij mijn moeder logeer, werk ik Reis door de Nacht er nog weleens doorheen. Geen literair meesterwerk, maar wel een prettig leesbaar boek. De ene keer erger ik me dan heel erg aan die ultraheldere scheiding tussen goed en kwaad, en tussen goede en slechte mensen. Of aan het feit dat alle aardige mensen tot over hun oren in het verzet zaten, terwijl de onsympathieke mensen op z'n minst NSB'er waren. En het blijft toch bijzonder dat die aardige mensen ook nog eens de oorlog overleven. Maar andere keren waardeer ik de eenvoudige oprechtheid in het boek. En het is toch ook wel boeiend geschreven. Ik denk er nooit over om Pitty naar Kostschool uit de kast te halen, terwijl ik vermoed dat die ook nog wel op de logeerkamer te vinden moet zijn.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door helma »

Boeken van Enid Blyton heb ik ook allemaal gelezen. Ik vond ze erg leuk maar als volwassene nooit meer gepakt. Behalve de Vijf misschien.
Bob Evers heb ik pas in mijn huwelijk gelezen, haha. Die bracht mijn echtgenoot mee vanuit zijn jeugd. En Pim Pandoer enzo. Dat heb je als je alleen maar een klein broertje had. De Kameleon las ik wel van de bieb. Maar trok later helemaal niet meer.

Een jeugdboek wat op mij grote indruk maakte was Schoolydillen van Top Naeff. Dat heb ik meerdere keren gelezen. Cissy van Marxveldt staat hier ook op zolder, evenals Sanne van Havelte (al was dat meer tienerkost). De boeken van Laura Ingalls Wilder heb ik ook als kind allemaal met veel interesse gelezen. Hebben ook wel een plaats in mijn favorietenlijstje.
De serie Vier Vrienden van Piet Prins vond ik ook mooi. En Holland onder het hakenkruis.
Vanaf mijn tiende heb ik mijn moeders kast met boeken ontdekt. Doordat we polio hadden (1978) waren we wéken thuis. En in een soort van quarantaine. Mijn eerste roman dateert van toen. Bab West. Wat was ik er van onder de indruk. En de Tuinfluitertriologie... Maar ook Simon Gieke.
Stapels boeken verslonden.
Ik heb daarna niet veel kinderboeken meer gelezen.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Zita »

helma schreef:Boeken van Enid Blyton heb ik ook allemaal gelezen. Ik vond ze erg leuk maar als volwassene nooit meer gepakt. Behalve de Vijf misschien.
Ze schreef er meer dan 600. :bobo Enid Blyton was in staat om in drie dagen een boek te schrijven, en had heel wat jaren waarin ze gemiddeld 50 boeken schreef. Dan snap ik wel dat je je toevlucht moet nemen tot een eindeloze herhaling van dezelfde ideeën: tieners die achtermekaar misdrijven en mysteries oplossen en steeds dezelfde kostschoolgein met een 'streek' die uitgehaald wordt.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door helma »

Zita schreef:
helma schreef:Boeken van Enid Blyton heb ik ook allemaal gelezen. Ik vond ze erg leuk maar als volwassene nooit meer gepakt. Behalve de Vijf misschien.
Ze schreef er meer dan 600. :bobo Enid Blyton was in staat om in drie dagen een boek te schrijven, en had heel wat jaren waarin ze gemiddeld 50 boeken schreef. Dan snap ik wel dat je je toevlucht moet nemen tot een eindeloze herhaling van dezelfde ideeën: tieners die achtermekaar misdrijven en mysteries oplossen en steeds dezelfde kostschoolgein met een 'streek' die uitgehaald wordt.
Oh...dan heb ik ze niet allemaal gelezen...
De twee series van de Vijf. De serie van de dolle tweeling. En een serie over Pitty.
En Noddy. Maar dat was Engelstalig.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door refo »

Van De vijf zijn 21 boeken verschenen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door huisman »

Thom Hoffman: Indië, betovering en desillusie.

Wim Hazeu: Marten Toonder biografie.

John Bunyan: De heilige oorlog.

…….en Avonturen in de stille zuidzee :)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Zita schreef:
helma schreef:Boeken van Enid Blyton heb ik ook allemaal gelezen. Ik vond ze erg leuk maar als volwassene nooit meer gepakt. Behalve de Vijf misschien.
Ze schreef er meer dan 600. :bobo Enid Blyton was in staat om in drie dagen een boek te schrijven, en had heel wat jaren waarin ze gemiddeld 50 boeken schreef. Dan snap ik wel dat je je toevlucht moet nemen tot een eindeloze herhaling van dezelfde ideeën: tieners die achtermekaar misdrijven en mysteries oplossen en steeds dezelfde kostschoolgein met een 'streek' die uitgehaald wordt.
Als je zo kritisch bent moet je bijvoorbeeld die Asterix en Obelix van je ook afschieten en wegdoen. :)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Maanenschijn »

Men was in mijn ouderlijk huis behoorlijk kritisch op wat we lazen. Suske en Wiske, Donald Duck gingen het oud papier in. Astrix en Obelix kon nog net.

Ik heb heel veel gelezen. Natuurlijk de hele Kameleonreeks, de boeken van Bob Evers, Snuf, de boeken van K. Norel, de boeken van Nijenhuis (Dossier 333) en nog veel meer die ik zo niet op kan noemen.

Op dit moment is mijn leeslijstje een beetje leeg.

Ik heb open liggen:
- De zekerheid van het geloof J.R. Beeke
- De broers Kamazarov (meerjarenproject…)
- The Religious Affections (J. Edwards)

Recent uit gelezen:
- De zeven vinkjes (Luyendijk)
- Lessons from a sheep dog (Keller)
- Het probleem van het lijden (C.S. Lewis)
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Ambtenaar »

Mijn ouders waren behoorlijk streng voor Hervormden maar opmerkelijk genoeg niet heel kritisch in wat er gelezen werd. Alleen toen ik in mijn tienerjaren met Jan Wolkers thuis kwam, werden de wenkbrauwen gefronst.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:Mijn ouders waren behoorlijk streng voor Hervormden maar opmerkelijk genoeg niet heel kritisch in wat er gelezen werd. Alleen toen ik in mijn tienerjaren met Jan Wolkers thuis kwam, werden de wenkbrauwen gefronst.
Haha, ja Maarten 't Hart werd mij ook uit de handen gegrist. "Da was nie de bedoeling".
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Haha, ja Maarten 't Hart werd mij ook uit de handen gegrist. "Da was nie de bedoeling".
Zo ver ging het niet, uit de handen grissen. Er werd enkel uitgesproken dat ik deze boeken niet moest lezen.

Ik herinner me meer discussie met mevrouw Ter Harmsel die opmerkingen had over mijn boekenlijst met o.a. Mulisch, Hermans, De Winter en 't Hart. Die stonden niet op de boekenlijst, behalve dan de klassikaal gelezen ' t Behouden Huis en De Aanslag.
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Bertiel »

Mulisch was op onze school (en bij mij thuis) geen enkel probleem.
"t Hart, Wolkers etc. enkel met begeleiding.

Van Mulisch dan ook wel het e.e.a. gelezen, de andere 2 niet
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie