Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Mannetje »

Marck schreef:In Zijn arm de lammeren - Cornelis Lambregtse.
Het mooie van dat boek wordt bij mij flink overschaduwd door de volgende boeken en dan met name met name het laatste deel van de trilogie. Dus wil je daar geen last van hebben, lees dan alleen dit boek.
-
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Marck »

Mannetje schreef:
Marck schreef:In Zijn arm de lammeren - Cornelis Lambregtse.
Het mooie van dat boek wordt bij mij flink overschaduwd door de volgende boeken en dan met name met name het laatste deel van de trilogie. Dus wil je daar geen last van hebben, lees dan alleen dit boek.
Kun je dat uitleggen?
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Mannetje »

In deel 2 gaat het om het dubieus gebruik van Bijbelteksten in seksuele context.
In deel 3 gaat het om een seksuele relatie buiten het huwelijk, die niet als zonde beleefd wordt.
-
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Marck »

Mannetje schreef:In deel 2 gaat het om het dubieus gebruik van Bijbelteksten in seksuele context.
In deel 3 gaat het om een seksuele relatie buiten het huwelijk, die niet als zonde beleefd wordt.
Ok. Het eerste deel heb ik al vaker gelezen. Nu dus opnieuw. De andere (nog) niet. Ik zal je opmerking meenemen in mijn keuze
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door helma »

Mannetje schreef:
Marck schreef:In Zijn arm de lammeren - Cornelis Lambregtse.
Het mooie van dat boek wordt bij mij flink overschaduwd door de volgende boeken en dan met name met name het laatste deel van de trilogie. Dus wil je daar geen last van hebben, lees dan alleen dit boek.
Eens.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Arja »

Ik lees: The 40-Day Social Media Fast: Exchange Your Online Distractions for Real-Life Devotion. Ik ga er een recensie over schrijven op mijn blog. Dit boek heeft veel vrouwen geholpen om hun online afleiding in te wisselen voor echte toewijding. Ik wilde wel dat het vertaald werd!

Afbeelding
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Herman »

Ik ben even aan het bekomen van Stilte van Shusaku Endo.
Online
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door DDD »

Dat is inderdaad een boek dat je niet onberoerd laat. Ik kreeg het ooit voor mijn verjaardag en ik zal het boek niet snel vergeten.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Arja »

Herman schreef:Ik ben even aan het bekomen van Stilte van Shusaku Endo.
Vertel: wat is het voor een soort boek. Genre. Ik vind de titel wel mooi. Maar je moet er van bijkomen dus denk ik niet dat het over stilte (mindful stilte) gaat?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Herman »

Arja schreef:
Herman schreef:Ik ben even aan het bekomen van Stilte van Shusaku Endo.
Vertel: wat is het voor een soort boek. Genre. Ik vind de titel wel mooi. Maar je moet er van bijkomen dus denk ik niet dat het over stilte (mindful stilte) gaat?
Het gaat om het zwijgen van God te midden van vervolging en wat dat met de zendelingen doet.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Arja »

Herman schreef:
Arja schreef:
Herman schreef:Ik ben even aan het bekomen van Stilte van Shusaku Endo.
Vertel: wat is het voor een soort boek. Genre. Ik vind de titel wel mooi. Maar je moet er van bijkomen dus denk ik niet dat het over stilte (mindful stilte) gaat?
Het gaat om het zwijgen van God te midden van vervolging en wat dat met de zendelingen doet.
Ik heb ernaar gezocht nu en wat reviews gelezen van andere lezers. Ik ga er niet voor. Toch maar niet. Iemand zegt "Helaas wordt een groot deel van dit boek besteed aan het beschrijven van verschillende vormen van marteling. Dit zorgt voor een onaangename leeservaring". Dus... ik kan daar gewoon niet zo goed tegen. Dan slaap ik niet. "Stilte" is niet voor iedereen weggelegd denk ik.

Ik kwam leuke vragen tegen over dit boek, die wil ik met jou delen @herman

Vragen die Stilte oproept , zijn onder meer:
​​• Waar is Gods stem?
• Waarom zwijgt God temidden van lijden?
• Hoe kunnen de acties (of stilte) van een persoon bijdragen aan lijden?
• Hoe kunnen mensen elkaar zulke verschrikkingen aandoen
• Kan het concept van God begrepen worden door de boeddhistische geest?
• Verdient verering van heilige iconen het volharden van marteling?
• Wat is de verantwoordelijkheid van de kerk als hun aanwezigheid lijden veroorzaakt?

Bron: C. Hossteller op GoodReads
En een blog over zowel de film als het boek: https://theviewfromthisseat.com/2017/01 ... t-silence/
(Op deze manier kies ik dus wat ik wil lezen of niet)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Herman »

Arja schreef:Ik kwam leuke vragen tegen over dit boek, die wil ik met jou delen @herman

Vragen die Stilte oproept , zijn onder meer:
​​• Waar is Gods stem?
• Waarom zwijgt God temidden van lijden?
Het verhaal staat inderdaad onder de spanning van enkele executies, maar zo gedetailleerd zijn die ook weer niet. Dat maakt het wel aangrijpend, maar voor mij niet onleesbaar.

Verder vind ik het lastig om deze vragen te beantwoorden. De basiswaarheid van het martelaarschap is dat ze de kroon van Christus krijgen. Deze notie komt niet in het boek voor. Een martelaarschap zonder levend geloof in een Zaligmaker is tamelijk nutteloos. Ik vind het daarom lastig om deze vragen te behandelen, omdat ik niet alle achtergronden van het rooms-katholieke zendingswerk in die streek ken om de volle zwaarte van deze vragen te kunnen laten wegen.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Bertiel »

Ik heb m’n “ Kuifjes “ weer eens uit de kast gepakt.
Moest nog wat scheldkanonnades opfrissen van de kapitein
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Job »

Mijn gewoonte om alleen theologie te lezen eens onderbroken voor geschiedenis op microniveau: Sonny Boy van Annejet van der Zijl.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17248
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door huisman »

Dit is o.a. mijn leesvoer de komende tijd.


Afbeelding
De nieuwe, grote roman van John Boyne: het vervolg op de bestseller De jongen in de gestreepte pyjama volgt Bruno's zus Gretel, en verkent via haar op meeslepende en ontroerende wijze de nasleep van de oorlog en de effecten van een levenslang schuldgevoel

Gretel Fernsby woont al tientallen jaren in een luxe appartement in Londen. Ze leidt een ogenschijnlijk comfortabel en kalm leven, ondanks haar donkere verleden. Ze spreekt niet over haar ontsnapping uit Duitsland meer dan zeventig jaar geleden. Ze spreekt ook niet over de naoorlogse jaren in Frankrijk met haar moeder. En bovenal spreekt ze niet over haar vader, commandant van het meest beruchte concentratiekamp van de nazi’s, of over het gruwelijke lot dat haar broertje Bruno onderging.

Dan komt er een jong gezin wonen in het appartement onder haar. Gretel sluit aarzelend vriendschap met de negenjarige Henry, hoewel hij herinneringen bij haar oproept die ze juist probeert te vergeten.

Toen de wereld brak is een hartverscheurend, prachtig verhaal over een vrouw die haar verleden onder ogen moet komen om iets recht te zetten wat haar al levenslang achtervolgt.

416 pagina's
Afbeelding
Zonder enige twijfel is de Cubacrisis in 1962 het meest beangstigende internationale conflict uit de moderne geschiedenis, toen een nucleaire oorlog dreigde tussen de Verenigde Staten en de Sovjet -Unie. Wekenlang keek de mensheid in de afgrond van de totale vernietiging. Op indrukwekkende en meeslepende wijze beschrijft bestsellerauteur Max Hastings deze bloedstollende periode.
Hastings briljante en beeldende geschiedschrijving vertelt het verhaal door de ogen van staatshoofden, Russische officieren, Cubaanse boeren, Amerikaanse piloten en Britse ontwapeningsexperts. De gerenommeerde historicus maakt daarbij gebruik van interviews met ooggetuigen, archiefstukken, dagboeken, audio­-opnames uit het Witte Huis, vlijmscherpe inzichten en dialogen van de mensen in het middelpunt van de crisis: de Amerikaanse president John F. Kennedy, de premier van de Sovjet -Unie Nikita Chroesjtsjov, de Cubaanse premier Fidel Castro en hun adviseurs. De afgrond is geschiedschrijving op haar best.
Afbeelding
De serie Schriftverklaringen van dr. H.F. Kohlbrugge zijn zo helder, eenvoudig en tegelijk zó diepzinnig, dat zowel de theoloog als de eenvoudige er een rijke bron van kennis en troost in zal vinden.
Kohlbrugge was behalve een groot geleerde ook een goed pastor. Mede daarom kon hij zijn gedachten zo formuleren dat ieder hem begrijpen kon. Hij deed dit op zo'n oorspronkelijke wijze, in zo'n frisse taal, dat het nu, meer dan een eeuw na zijn overlijden, nog velen aanspreekt.

Kohlbrugge heeft uitvoerige verklaringen over de Brief aan de Hebreeën geschreven. Die zijn voor het overgrote deel niet in eerdere Schriftverklaringen opgenomen. Zij zijn nu verschenen in drie delen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie