Welk boek ben jij nu aan het lezen?

DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door DDD »

eilander schreef:
DDD schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Nee. Daar begrijp ik niets van. Hij had het boekje beter eerst even kunnen lezen, voordat hij zijn conclusie, of misschien beter gezegd, mening, meldde.
Kun je je daar echt niets meer bij voorstellen? Echt niet?
Ik wil voorzichtig zijn, want jouw samenvatting is niet altijd gelijk aan mijn samenvatting, ook niet als wij dezelfde woorden beluisteren. Maar ik kan mij niet voorstellen dat een dominee hier zo'n punt van maakt, nee. Maar ik wil het wel geloven. Dat is iets anders. Ik ontken het zeker niet.
DDD, hoe kom je erbij dat ds. Hoogerland het boek niet gelezen heeft?
Omdat DIA zegt dat 'wij' ons volgens hem daar verre van moeten houden. Het is een van twee, je kunt niet een boekje lezen én je daar verre van houden.

Maar ik maakte reeds een voorbehoud, nu de ontvanger van de boodschap mede bepalend is voor wat deze hoort.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Bertiel »

LOTR wordt nu mijn 3de keer, eerste keer was 5 jaar terug
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
eilander schreef: DDD, hoe kom je erbij dat ds. Hoogerland het boek niet gelezen heeft?
Omdat DIA zegt dat 'wij' ons volgens hem daar verre van moeten houden. Het is een van twee, je kunt niet een boekje lezen én je daar verre van houden.

Maar ik maakte reeds een voorbehoud, nu de ontvanger van de boodschap mede bepalend is voor wat deze hoort.
Ds Hoogerland zegt ook 'wij', daarmee sluit hij zichzelf in, en staat hij niet als een betweter, maar als een medezondaar. Het is ook Bijbels: Daniel, een zeer gewenst man, belijdt der zonden: Wij hebben gerebelleerd.... Maar we lezen van Daniël in de Schrift niet één zonde, maar hier zien we hoe hij ook mens was, en medeschuldenaar, en tevens hoe het welzijn van zijn volk hem ter harte ging.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door DDD »

Het gaat hier natuurlijk helemaal niet over een zonde.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Posthoorn »

-DIA- schreef:
Posthoorn schreef:Weer eens ter hand genomen. Weet niet zo goed wat ik hier van moet denken? Heeft Myseras gelijk? Of misleidt hij juist de mensen?

Afbeelding
Die is zeer het lezen waard. Lambertus Myseras was geen predikant, maar een gewoon gemeentelid in Vlissingen, meen ik, maar een man uit de praktijk, in een tijd dat er in Vlissingen velen van Gods volk leefden. Hij geeft lessen uit de praktijk.
Een dochter van een vriend is vrij jong aan kanker overleden. De dochter was verre van onverschillig. Maar ze miste ze zekerheid voor eigen ziel. Dit boek was een middel in Gods hand dat de legering van haar ziel verklaarde.
Ik heb alle drie delen uitgeven in één band.
Gemeentelid in Middelburg. Maar hoe kan ik weten of het waar is wat hij zegt?
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Germanicus »

Leviticus, boek van het heilige (Jonathan Sacks).

Daarna wacht The rise and triumph of the modern self (Trueman).
Hier beneden is het niet.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Charles »

Posthoorn schreef: Gemeentelid in Middelburg. Maar hoe kan ik weten of het waar is wat hij zegt?
Door het te toetsen aan het Woord.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Ad Anker »

Posthoorn schreef:
-DIA- schreef:
Posthoorn schreef:Weer eens ter hand genomen. Weet niet zo goed wat ik hier van moet denken? Heeft Myseras gelijk? Of misleidt hij juist de mensen?

Afbeelding
Die is zeer het lezen waard. Lambertus Myseras was geen predikant, maar een gewoon gemeentelid in Vlissingen, meen ik, maar een man uit de praktijk, in een tijd dat er in Vlissingen velen van Gods volk leefden. Hij geeft lessen uit de praktijk.
Een dochter van een vriend is vrij jong aan kanker overleden. De dochter was verre van onverschillig. Maar ze miste ze zekerheid voor eigen ziel. Dit boek was een middel in Gods hand dat de legering van haar ziel verklaarde.
Ik heb alle drie delen uitgeven in één band.
Gemeentelid in Middelburg. Maar hoe kan ik weten of het waar is wat hij zegt?
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 4bb8a041ce
Wel interessant voor een Goudse. :)

Tja, hoe kun je het weten? Toetsen aan Gods Woord, inderdaad.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Posthoorn »

Ad Anker schreef:https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 4bb8a041ce
Wel interessant voor een Goudse. :)
Laat me raden: lezing van meneer van Holst nav boekje Blaauwendraad. :huhu
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Ad Anker »

Posthoorn schreef:
Ad Anker schreef:https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 4bb8a041ce
Wel interessant voor een Goudse. :)
Laat me raden: lezing van meneer van Holst nav boekje Blaauwendraad. :huhu
Heel goed, haha.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Dodo »

Ik kwam een poosje geleden een klein boekje tegen, zo'n honderd jaar oud denk ik, uit een serie Brandende kaarsen. De titel was Gisteren en heden dezelfde en tot in eeuwigheid. Die tekst staat op het graf van mijn ouders, dus dat raakte een snaar. Drie korte overdenkingen over deze tekst, door A.G. Barkey Wolf, J.H. Bavinck en A.K. Straatsma.
Indringende overdenkingen, ook omdat het in roerige tijden werd geschreven, en nu zijn we zoveel jaar verder en wat is er eigenlijk veranderd? Het zijn nog steeds/weer roerige tijden. En zeker het derde stuk is zo bemoedigend: Christus blijft dezelfde. Dwars door alle verschrikkingen bouwt Hij Zijn koninkrijk.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door -DIA- »

Posthoorn schreef:
-DIA- schreef:
Posthoorn schreef:Weer eens ter hand genomen. Weet niet zo goed wat ik hier van moet denken? Heeft Myseras gelijk? Of misleidt hij juist de mensen?

Afbeelding
Die is zeer het lezen waard. Lambertus Myseras was geen predikant, maar een gewoon gemeentelid in Vlissingen, meen ik, maar een man uit de praktijk, in een tijd dat er in Vlissingen velen van Gods volk leefden. Hij geeft lessen uit de praktijk.
Een dochter van een vriend is vrij jong aan kanker overleden. De dochter was verre van onverschillig. Maar ze miste ze zekerheid voor eigen ziel. Dit boek was een middel in Gods hand dat de legering van haar ziel verklaarde.
Ik heb alle drie delen uitgeven in één band.
Gemeentelid in Middelburg. Maar hoe kan ik weten of het waar is wat hij zegt?
Voor wie nog niet overtuigd is dat Lambertus Myseras het lezen waard is, zal ik een aansporing (boekbespreking) van ds. J. Roos hier overnemen uit De Wachter Sions, 2 juli 2009:
Lambertus Myseras, Der vromen ondervinding, Gebr. Koster – Barneveld; 583 blz.; € 29, 90

Hoeveel heldere lichten zijn er in Gods kerk geweest, ook al hebben zij niet allen het predikambt bekleed. We denken dan niet alleen aan de oefenaar Theodorus Avinck en de ouderling Justus Vermeer, maar ook aan Lambertus Myseras (1676-1740), die lid was van de Gereformeerde Gemeente te Middelburg. Nadat de Heere genade in zijn ziel had verheerlijkt, was het zijn wens om Gods volk op de weg des levens tot nut te zijn. Hij heeft vijf boeken uitgegeven die alle reeds in ons bezit zijn. Thans heeft genoemde uitgever deze vijf delen in één band uitgegeven. In het 'Woord vooraf' wordt vermeld dat alleen daar waar het beslist noodzakelijk was het taalgebruik enigszins is aangepast, terwijl er zorgvuldig voor werd gewaakt om aan de inhoud van de oorspronkelijke tekst geen afbreuk te doen.
Jaren geleden hebben we deze delen met innerlijk vermaak en tot zegen doorgenomen. Bij het doorbladeren van dit boek kwamen bepaalde passages ons weer helder voor de geest. We hebben ons verbaasd over de bijzondere kennis en gave waarmee deze man was bedeeld om de gangen die de Heere met Zijn volk houdt op schrift te stellen. Al was hij geen bestudeerde theoloog, toch mogen we schrijven dat hij met singuliere gaven bedeeld is geweest. Hij was niet geroepen om Gods Woord publiekelijk te verkondigen en naar het hart van Jeruzalem te spreken, maar hij voelde wel een innerlijke drang om Gods volk middels zijn schrijven te versterken. We kunnen in zijn werken de zuivere orde des heils terugvinden. Door de orde des heils verstaan wij die orde, in welke de Heilige Geest aan de uitverkorenen Christus' weldaden schenkt.
Myseras begint niet bij het geloof, zoals velen in onze dagen doen, maar hij legt uit waarom de wedergeboorte aan het geloof voorafgaat. Denk niet dat Myseras een droge opsomming van feiten weergeeft, maar hij deelt op een onderhoudende wijze mee, middels vraag en antwoord, wat er bij Gods volk leeft. Hij stelt dat het werk der genade begint bij God, en dat Gods volk niet direct het vertrouwen in Christus beoefent. Het is niet uitgesloten dat er mensen zullen zijn die daarom niet gecharmeerd zijn van dit boekwerk. Zij beoordelen dit werk als een pennenvrucht van iemand, die in een bepaalde cultuur opgegroeid is. Maar we willen u verzekeren dat het voor geestelijke tobbers en be­ drukten onder Gods volk teerkost op de weg is! Myseras zelf schrijft ervan dat het onmogelijk is om een man te zijn, die nooit een kind is geweest, en dat dit ook zo in de genade is. Daarna schrijft hij van degenen die anders leren: 'God opene zulke bedriegers de ogen'.
Elk hoofdstuk is nuttig en leerzaam, zo ook dat 'van de bewerkingen des Geestes door teksten uit het Woord'. Hij beschrijft daarin dat Gods Geest alleen Zijn volk een tekst geeft als blijk van genade en Goddelijke gunst. We willen dit toch even benadrukken, daar we tegenwoordig zoveel horen dat ons bevreemdt. Zo krijgt men teksten dat men dit of dat van deze of gene gelooft, zonder zelf genade te bezitten. Myseras beschrijft ook een geval van iemand die hij heeft gekend, en die beweerde een bijbeltekst te hebben ontvangen. Toen hij haar nader ondervroeg, zei ze dat zij niet zo nauw onderzocht wenste te worden, en vervolgens werd zij kwaad. Myseras eindigt zijn illustratie met: 'Het was Sibboleth, want zij had de taal Kanaäns, die de Geest Zijn volk leert, nog niet'.
We zijn geneigd meer te noemen, zoals het onderscheid tussen de verzegeling en de verzekering van Gods Geest, alsook de onderscheidene kennis van de drie Goddelijke Personen, maar we hopen dat wat we geschreven hebben genoeg is voor onze lezers om dit boekwerk aan te schaffen. Het is de pennenvrucht van een door Gods Geest verlichte man, die Gods volk tot een hand en een voet wilde zijn. Ook degenen die nog voor eigen rekening leven, kan dit boek in Gods hand een middel ten goede zijn. De prijs van het boek is qua omvang en inhoud absoluut geen reden om het boek niet aan te schaffen.

Ds. J. Roos, DWS 2009
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door refo »

Wie niet aan Myseras' onderzoek wenst onderworpen te worden wordt aangemerkt als onkruid. Terwijl hij dat helemaal niet kan beoordelen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door eilander »

refo schreef:Wie niet aan Myseras' onderzoek wenst onderworpen te worden wordt aangemerkt als onkruid. Terwijl hij dat helemaal niet kan beoordelen.
Wat God hierover zegt in de Bijbel komt in dit boek niet aan de orde, bedoel je?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Wie niet aan Myseras' onderzoek wenst onderworpen te worden wordt aangemerkt als onkruid. Terwijl hij dat helemaal niet kan beoordelen.
Ik zou hier graag een nadere onderbouwing op prijs stellen.

------------------------------------------------------------------------------------
En tegelijk, maar los hiervan, komt de vraag naar boven:
Zouden er mensen kunnen zijn die binnen reformatorische kringen ook mensen undercover zijn, die zich eens tegen deze kring gaan keren?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie