Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Zita »

Ik las onlangs Naar Lillehammer, van Vonne van der Meer. Dat is toch wel een echte literaire auteur. Maar van dit boek kon ik niet warm worden. Taalkundig was het zeker literair. Mooie beelden, mooie zinnen, mooie taal. Het las ook wel als een trein. (Nu scheelt het dat ik het veel te laat kocht, en het eigenlijk in één avond moest uitlezen. Dat lukte prima.)
Maar wat een mager verhaal. Het was allemaal tegelijkertijd toevallig en voorspelbaar. We (ik las het voor leeskring) konden ons niet echt in de hoofdpersoon inleven. Hier en daar werden linkjes naar haar verleden gegeven, waarvan ik hoopte dat ze diepgang zouden geven, maar wat het verleden met het verhaal te maken had, was onduidelijk. God was in het verhaal vrijwel afwezig.
Maar misschien was het gewoon te hoogliterair voor mij, en heb ik de complete diepgang gemist.
Ik had het idee dat Van der Meer erg begaan was met het thema 'vrouwenhandel' en daarover wilde schrijven, daar het idee van de voodoo-vloek aan toe wilde voegen, in het dagelijks leven een interessante beginsituatie observeerde en zo kwam tot een roman.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Mara »

Lilian1975 schreef:Net aan de laatste bladzijden begonnen van de engelen van Elisabeth,Els Florijn.
Kreeg het voor mijn verjaardag tijdens de vakantie. En lekker lezen dus...

Ik ben er niet echt enthousiast over. Moet inderdaad gelijk denken aan 38 nachten. En vond dat stukken beter. Vind het zelfs slap. Nu ben ik niet echt literair aangelegd. Maar Elisabeth maakt als personage m.i. geen ontwikkeling door. Waar in 38 nachten wel degelijk sprake van was. Eigenlijk heb ik het al vaker bij Els Florijn. Maar bij haar denk ik vaak. Je wilt je een jas aanmeten van literaire boeken schrijfster. Maar die jas lijkt te groot.
Ik ben het niet met je eens.
Ik kwam niet door 38 nachten, tweemaal aan begonnen en tenslotte teruggebracht naar de bieb.
Dit boek blijft tot het einde spannend.
En ze heeft eerst onderzoek verricht, om het zo waarheidsgetrouw te kunnen beschrijven.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Posthoorn »

Afbeelding
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Mara »

Posthoorn schreef:Afbeelding
Een uitspraak van hem, die ik een tijdje geleden las:
Vertrouw uw arts, maar niet de pillen die hij voorschrijft.

Lijkt me een interessant boek!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Posthoorn »

Mara schreef:Lijkt me een interessant boek!
Is het ook! Voor mijn verjaardag heb 'Hoe overleef ik?' van hem gevraagd.
Interessant is dat hij gewoon arts is, geen alternatieve genezer of zo, dus hij 'preekt' niet 'voor eigen parochie'. En hij is zelf ook artsenbezoeker geweest vóór hij arts werd.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Isala »

refo schreef:De akker is de wereld, oftewel de ondergrond waarop het zaad valt. Wat daarop groeit kunnen we niet uit elkaar houden. Dat wordt pas bij de oogst gedaan.
Overal toepasbaar.
Nee niet overal toepasbaar.
Paulus zegt dat de gemeente zondig gedrag onder haar leden moest oordelen:
1 Korinthe 5:12 Het is toch niet aan mij om hen die buiten zijn te oordelen? Oordeelt u immers niet alleen hen die binnen zijn?
13. Maar hen die buiten zijn, oordeelt God.
(Dit staat in de context van de gemeente)

De gemeente mag elkaar op gedrag aanspreken wat niet overeenkomstig Gods Woord is.
Durft men dat heden ten dage nog te doen? (uiteraard via de koninklijke weg)
De wereld hoeven wij niet te oordelen, dat doet God straks.

Een christen leeft in een ander koninkrijk met andere wetten dan hij die geen christen is.
Hora est!
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3020
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Lilian1975 »

Mara schreef:
Lilian1975 schreef:Net aan de laatste bladzijden begonnen van de engelen van Elisabeth,Els Florijn.
Kreeg het voor mijn verjaardag tijdens de vakantie. En lekker lezen dus...

Ik ben er niet echt enthousiast over. Moet inderdaad gelijk denken aan 38 nachten. En vond dat stukken beter. Vind het zelfs slap. Nu ben ik niet echt literair aangelegd. Maar Elisabeth maakt als personage m.i. geen ontwikkeling door. Waar in 38 nachten wel degelijk sprake van was. Eigenlijk heb ik het al vaker bij Els Florijn. Maar bij haar denk ik vaak. Je wilt je een jas aanmeten van literaire boeken schrijfster. Maar die jas lijkt te groot.
Ik ben het niet met je eens.
Ik kwam niet door 38 nachten, tweemaal aan begonnen en tenslotte teruggebracht naar de bieb.
Dit boek blijft tot het einde spannend.
En ze heeft eerst onderzoek verricht, om het zo waarheidsgetrouw te kunnen beschrijven.
Het knappe van 38 nachten vond ik op 2 punten. Het eerste punt was dat je bijna begrip kreeg voor wat ze gedaan had. En daarnaast het geestelijk aspect naar genade. Maar het tweede punt. Dat ze dus niet haar aardse straf ontliep en daar vrede mee had. Want ze wist beter. Er was genade! Er zat een duidelijke groei in het personage. Overigens heeft de schrijfster wel degelijk onderzoek gedaan naar die tijd. .

Els Florijn doet precies het zelfde thema beetpakken. Hoofdpersoon verdacht van moord. In flashbacks wordt teruggezien op jeugd. Gebeurt bij 38 nachten ook. En ellende. Maar geen schuldbesef. Geen groei Bij de hoofdpersoon. Ondanks dat ze de jongste het leven benam.

Bij 38 nachten wist je weliswaar ze heeft het gedaan. Des te knapper dat he de lezer nieuwsgierig krijgt naar wat heeft haar tot deze daad gedreven. En ook toch medelijden opwekt.

Bij Els Florijn zit ook totaal geen groei in wbt het geestelijke. Zwak voor een christelijke schrijfster.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 29 jul 2021, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Dodo »

Ik denk dat je de naam mis hebt. Het is Els Florijn.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3020
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Lilian1975 »

Dodo schreef:Ik denk dat je de naam mis hebt. Het is Els Florijn.
Je hebt gelijk. Bedankt! Het is aangepast.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door refo »

En 38 nachten is van Janne IJmker.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Mara »

Lilian1975 schreef: Het knappe van 38 nachten vond ik op 2 punten. Het eerste punt was dat je bijna begrip kreeg voor wat ze gedaan had. En daarnaast het geestelijk aspect naar genade. Maar het tweede punt. Dat ze dus niet haar aardse straf ontliep en daar vrede mee had. Want ze wist beter. Er was genade! Er zat een duidelijke groei in het personage. Overigens heeft de schrijfster wel degelijk onderzoek gedaan naar die tijd. .

Els Florijn doet precies het zelfde thema beetpakken. Hoofdpersoon verdacht van moord. In flashbacks wordt teruggezien op jeugd. Gebeurt bij 38 nachten ook. En ellende. Maar geen schuldbesef. Geen groei Bij de hoofdpersoon. Ondanks dat ze de jongste het leven benam.

Bij 38 nachten wist je weliswaar ze heeft het gedaan. Des te knapper dat he de lezer nieuwsgierig krijgt naar wat heeft haar tot deze daad gedreven. En ook toch medelijden opwekt.

Bij Els Florijn zit ook totaal geen groei in wbt het geestelijke. Zwak voor een christelijke schrijfster.
Een roman is geen bekeringsgeschiedenis. En het hoeft ook niet persé medelijden op te wekken.
Ik vond het knap dat Els Florijn tot het laatst de spanning er in wist te houden, of ze het nu wel of niet gedaan had.
Mijn dochter leest meestal geen boeken van dit genre, maar dit heeft ze in één ruk uitgelezen.
Daarna las mijn schoondochter het, en vond het einde eveneens verrassend.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door dennis »

Mara schreef:
Lilian1975 schreef: Het knappe van 38 nachten vond ik op 2 punten. Het eerste punt was dat je bijna begrip kreeg voor wat ze gedaan had. En daarnaast het geestelijk aspect naar genade. Maar het tweede punt. Dat ze dus niet haar aardse straf ontliep en daar vrede mee had. Want ze wist beter. Er was genade! Er zat een duidelijke groei in het personage. Overigens heeft de schrijfster wel degelijk onderzoek gedaan naar die tijd. .

Els Florijn doet precies het zelfde thema beetpakken. Hoofdpersoon verdacht van moord. In flashbacks wordt teruggezien op jeugd. Gebeurt bij 38 nachten ook. En ellende. Maar geen schuldbesef. Geen groei Bij de hoofdpersoon. Ondanks dat ze de jongste het leven benam.

Bij 38 nachten wist je weliswaar ze heeft het gedaan. Des te knapper dat he de lezer nieuwsgierig krijgt naar wat heeft haar tot deze daad gedreven. En ook toch medelijden opwekt.

Bij Els Florijn zit ook totaal geen groei in wbt het geestelijke. Zwak voor een christelijke schrijfster.
Een roman is geen bekeringsgeschiedenis. En het hoeft ook niet persé medelijden op te wekken.
Ik vond het knap dat Els Florijn tot het laatst de spanning er in wist te houden, of ze het nu wel of niet gedaan had.
Mijn dochter leest meestal geen boeken van dit genre, maar dit heeft ze in één ruk uitgelezen.
Daarna las mijn schoondochter het, en vond het einde eveneens verrassend.
Ik vind 'De engelen van Elisabeth een steengoed boek. Eerlijk gezegd nog beter dan 38 nachten. Omdat het nog realistischer is als het gaat om de ( gekwetste) menselijke ziel.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3020
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Lilian1975 »

Ieder zijn mening hoor... :)
Maar ook in 38 nachten gaat het wel degelijk over een gekwetst mensenziel en wat dat met iemand doet. Die dus iets heel fouts deed. Haar man doden. En ondanks dat het een verschrikkelijk iemand was, en je gaandeweg bijna begrip krijg voor deze daad. Komt toch de erkenning bij de hoofdpersoon, het was fout. Om dan niet in radeloze angst en smart achter te blijven. Maar vreugde vergeving bij God te mogen vinden. Dat bedoel ik, de personage ontwikkeld. Zonder te eindigen in een goedkope Amerikaanse roman dat ze van de aardse straf (hoe verschrikkelijk ook, dat was zo in die tijd, wordt ontheven.)

In de engelen van Elisabeth blijft het vlak. Om te eindigen met. Ik heb haar niet gedood maar het eeuwige leven gegeven. Alsof ook maar iets deze daad valt te rechtvaardigen. Of wij überhaupt iemand eeuwig leven kunnen mogen geven...Hoe gekwetst dan ook. Of dat ze eigenlijk haar zoontje misschien ook...
Wanneer het geen christelijke schrijfster was... dan snap ik het. Maar niet met deze achtergrond.
Verder snap ik in dit boek bijvoorbeeld niet het feit dat er een musicerende dokter iets toevoegt.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Herman »

De engelen van Elizabeth is een prachtig boek. Er zijn genoeg aanwijzingen naar de christelijke achtergrond om dat positief te kunnen duiden.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3020
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Lilian1975 »

Herman schreef:De engelen van Elizabeth is een prachtig boek. Er zijn genoeg aanwijzingen naar de christelijke achtergrond om dat positief te kunnen duiden.
Wat ik bedoelde is dat er bij de hoofdpersoon alleen een terugkijken is. En niet dat er een gntwikkeling plaats vindt. Bijvoorj inkeer... en berouw en dus erkenning.
Ze erkent het niet/half. Ze zegt ik heb het niet gedaan ik gaf het eeuwig leven. In die zin blijft de hoofdfiguur vlak op dat punt. Ik krijg zelfs het gevoel dat de christelijke elementen erbij gepakt zijn... maar niet echt vanuit geschreven zijn.
Maar dit is mijn gevoel erbij hoor. Misschien ben ik gewoon niet zo'n. Florijn fan? En je moet wel van heel goede huize komen om als je eigenlijk een thema van 38 nachten gebruikt. En je kan weten dat een groot deel van je lezers die ook zal herkennen, te evenaren of te overtreffen.
Plaats reactie