Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Marck »

Herman schreef:
Maanenschijn schreef:
Marck schreef:
Maanenschijn schreef:Ik wacht nog op een recensie van @Herman ... Hij heeft een deeltje uit mijn boekenkast meegenomen ter lezing. Al heeft hij wel een klein persoonlijk voorproefje geven ;)
Welk deel was het?
Ik moet thuis even kijken, kan het zo niet zeggen.
Deel 1, ik wacht op de overige delen. Maar ik zit klem onder twee dikken boeken met formaat turf. Die moeten ook uit. Maar misschien is het goede kost voor tussendoor.

Ach ja, wat ik ervan vind, dat maakt niet zoveel uit. Ik heb wat bijzonderheden geconstateerd. En daar vind ik dan wat van. Blijkbaar is het in de rivierstreek een vanzelfsprekendheid dat de diepte van de ellendekennis tot een punt komt, dat men zich in de rivier wil gaan verdrinken. Ik zal aan de realiteit van die beleving niets af willen doen, maar het is een opvallende gelijkenis. Hoe zou een boer op de Veluwe dat beleefd hebben?

De vrijspraak van de rechtvaardiging vindt doorgaans plaats vanuit de bekende tekst die in Job te vinden is.

Van dergelijke overeenkomsten krijg ik vooral de neiging om sociologisch te gaan denken en minder vanuit de vrijheid van de Heilige Geest, die gebruikt maakt van het Woord om het geloof en de daaropvolgende vrijspraak te voeden. Dan krijg je toch wat meer variëteit.

Voor diepgaandere overwegingen raadpleeg ik eerst de delen 2 tot en met 5. Ik zie ze graag verschijnen.
Goed om je reactie te lezen Herman. Waarom zou je bij het lezen ervan meer sociologisch willen gaan denken?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Cornelius (Publius) Tacitus (c. 55 - 117): In moerassen & donkere wouden. De Romeinen in Germanië.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door huisman »

Johann Gottfried Walther schreef:Cornelius (Publius) Tacitus (c. 55 - 117): In moerassen & donkere wouden. De Romeinen in Germanië.

Bedankt voor de tip. Lees goede recensies over deze verzameling van teksten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door -DIA- »

Als je ogen minder worden is een luisterboek wel een goede uitkomt.
Hier een van de boeken die voor de christenheid veel heeft betekent:

https://www.youtube.com/watch?v=-lUBoxlCZiY&t=3833s
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Lilian1975 »

Wie Wat Woke . Een cultuurkritische benadering van wat we (on)rechtvaardig vinden van Walter Weyns



Afbeelding

Woke' betekent zoveel als een verscherpt gevoel voor onrechtvaardigheid. Na Black Lives Matter, #MeToo, de klimaatzaak, het zwartepietendebat, de dekolonisatie van de witte westerse mentaliteit en de kritiek op heteronormativiteit vanuit de lgbtqia+-gemeenschap kun je er niet naast kijken. Films, boeken, auteurs, artiesten en zangers worden gecanceld of voorzien van een waarschuwing. Literaire canons gaan op de schop, de geschiedenis wordt herschreven en de taal gezuiverd. Universiteiten, gezaghebbende media en bedrijven zijn als de dood voor een misstap. Wie wat woke? geeft duiding en analyse bij hoe we vandaag naar (on)rechtvaardigheid kijken. Waar komt de wokecultuur eigenlijk vandaan? Wat is de waarde van deze beweging? Zuivert zij de geesten of gooit ze al cancelend en klagend het kind met het badwater weg? De meningen over woke lopen sterk uiteen. Niet verwonderlijk, want de wokebeweging zit vol paradoxen. Zij bekritiseert hokjesdenken, maar loopt achter vlaggen. Zij relativeert de waarheid, maar slaat een dogmatische toon aan. Zij voert complexe termen in, maar uit zich het liefst in simpele slogans en hashtags. Ze houdt van diversiteit, maar verkettert afwijkende meningen. Walter Weyns doceert sociologie en cultuurkritiek aan de Universiteit Antwerpen. Hij is zeer vertrouwd met de kritische en postmoderne stromingen binnen de sociale wetenschappen. Hij publiceerde onderandere Marx begrijpen (2018), Van mensen en dingen (2017), Klassieke sociologen en hun erfenis (2013), Het geval Canetti (2008), Het tijdperk van de maatschappij (2004) en De sociologie van Jürgen Habermas (1990).
Ondanks dat het niet christelijk is ofzo. Leerzaam. Verhelderend. Niet moeilijk geschreven. Maar geeft wel inzicht in allerlei ontwikkelingen die op dit moment spelen. En wat dat Woke denken nu is.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Posthoorn »

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Bonny »

The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door refo »

Nico Dros - Willem die Madoc maakte
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Marck »

Egbert Schuurman: tegendraads christen in een seculier land
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Posthoorn »

Dr. J. Douma, 'Christenen voor Israël?' Als tegenwicht voor het boekje van J.G. Fijnvandraat over het chiliasme.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Marck »

Voor de zoveelste keer, "Leer mij hoe ik bidden moet" van Comrie. Naast "Ons gebed" van M. Henry.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Bertiel »

De Astromanen - Maarten Toonder
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Toegang tot het eeuwige leven.
Boek van Andrew Gray.

(Voordat ik dit boek van hem leerde kennen, wist ik niet dat er een boek (met verhandelingen) van hem bekend was)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door huisman »

Johann Gottfried Walther schreef:Toegang tot het eeuwige leven.
Boek van Andrew Gray.

(Voordat ik dit boek van hem leerde kennen, wist ik niet dat er een boek (met verhandelingen) van hem bekend was)

Dit boek is niet van de ons bekende Andrew Gray. In een biografie in het boek CHRISTUS BOVEN ALLES DIERBAAR van Andrew Gray wordt dat uitgelegd.
In het Nederlands verscheen in 1991 een boek met de titel: Toegang tot het eeuwige
leven, door Andrew Gray te Glasgow. Het bevat 7 verhandelingen met ernstige en
praktikale aansporing tot heiligmaking. In het voorwoord wordt gezegd dat de
auteur van dit boek de bekende A. Gray uit Glasgow is. Dit is niet juist.
Het is onbegrijpelijk dat dit boek op deze wijze geïntroduceerd wordt, want in de
Engelse literatuur is genoeg bekend dat er meerdere theologen geweest zijn met
dezelfde naam.
Het boek is van een andere Andrew Gray, een theoloog van Schotse afkomst, die
predikant was van een gemeente ontstaan uit dissidenters te Tintwistle, behorende
onder Mottram-in-Longdendale, district Chesshire in Engeland. Naderhand
verenigde hij zich met de Staatskerk van Engeland en werd tot predikant bevestigd
te Mottram. Terwijl hij daar stond publiceerde hij zijn boek: A Door opening into
Everlasting Life, 1706. (Een toegang tot het eeuwige leven.) Het boek werd herdrukt in
1810 en met een aanbeveling voorzien door Ds. M. Olerenshaw. Ook publiceerde
hij: The Mystery of Grace. Gray verliet Mottram omstreeks 1716 en stierf in 1728
te Anglezark bij Rivington in Lancashire.
Dit waren de preken die wel van de bekende Andrew Gray zijn
Deze 48 preken zijn vertaald door C. B. van Woerden te Zeist, verschenen in
onderstaande volgorde tussen 1912-1926, met diverse herdrukken.
1 De verborgenheid des geloofs ontsloten 9 preken
2 Grote en dierbare beloften 9 preken
3 Aansporing tot het gebed 9 preken
4 De geestelijke strijd en geestelijke vergenoeging 10 preken
5 Avondmaalspreken 11 preken
Een andere bundel Select Sermons… Mr.Andrew Gray, Edenburgh 1765 en
Falkirk 1792, bevat ca. 50 preken.
Deze preken zijn vertaald door C. B. van Woerden Jr. te Akkrum. Helaas zijn heel
wat citaten vrij vertaald. Ze verschenen in onderstaande volgorde, vanaf 1950, met
diverse herdrukken, uitgegeven door Uitgeverij Romijn en van der Hoff.
1 De Christen in volle wapenrusting 6 preken
2 De Roos van Saron 6 -
3 Wakende aan Zijn poorten 7 -
4 De Overste Leidsman 6 -
5 Uitnemende openbaringen 7 -
6 Driemaal gebeden 8 -
7 De biddende Hogepriester 9 -
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door huisman »

De wereld van Sofie- Roman over de geschiedenis van de filosofie door Jostein Gardner.

Even via de zoekfunctie gekeken of dit boek gelezen is op het RF. Best wel vaak met wisselende commentaren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie