Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Charles
Berichten: 1554
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Charles »

Dan kan je 1984 beter niet gaan lezen. Newspeak is toch wel één van de krachtigste elementen uit het boek. En je ziet het gewoon gebeuren.
Bertiel
Berichten: 4589
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Bertiel »

Ik vind het wel een must read hoor Dodo, en ik ben niet vaag qua covid :D
Je kan de engels of nederlandse versie van mij lenen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door John Galt »

Dodo schreef:Ik heb 1984 nooit gelezen, misschien zou ik dat toch eens moeten doen. Op zich hou ik wel van zulke boeken. Animal Farm is er ook zo een. Lord of the flies. Indrukwekkende boeken.
Nog een aanrader: Fahrenheit 451. Een distopisch boek over een maatschappij waarin alle boeken verbrand moeten worden omdat ze de mensen onrustig maken.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Dodo »

Ik wil zeker 1984 nog wel lezen, maar ik hoef niet dat quasi-actuele gepraat over Covid ernaast.
Bertiel
Berichten: 4589
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Bertiel »

ik kan je verzekeren, er wordt geen woordt over gerept in het boek.
headset op, mooie muziek aan, refoforum uit en lezne maar :huhu
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door John Galt »

Voor de vakantie staat dit boek bij mij op het programma: https://www.bol.com/nl/nl/f/nieuwe-krui ... 018466926/ Heb een aantal interviews en recensies over dit boek gelezen (o.a. in de Groene Amsterdammer en de Ongelooflijke Podcast) en herken er wel e.e.a. in uit de tijd dat ik zelf nog rechts was.
Who is John Galt? :quoi
Charles
Berichten: 1554
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Charles »

Daar gaat 1984 dus over.... Ik vermoed dat er online al heel wat artikelen zijn geschreven over Orwell in combi met Covid.
Bertiel
Berichten: 4589
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Bertiel »

door wappies geschreven. Orwell had het communisme goed door gezien, en andere dictaturen.
lijkt me in Nederland nog geen sprake van
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Charles
Berichten: 1554
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Charles »

Bertiel schreef:ik kan je verzekeren, er wordt geen woordt over gerept in het boek.
headset op, mooie muziek aan, refoforum uit en lezne maar :huhu
Er zijn al haal wat artikelen geschreven over Orwell en Covid. Niet voor niks dat er veel mondkapjes te koop waren met een verwijzing naar 1984 (“1984 was een waarschuwing, geen handleiding” etc).

Enfin, eerst maar lezen. Het is sowieso een aanrader (en omdat het veel verkocht is kun je het ook nog wel eens goedkoop bij een kringloop vinden). Soortgelijk boek (maar ouder) schijnt Brave new world te zijn. Nog niet gelezen want die kom ik maar niet tegen bij een kringloop Afbeelding
Charles
Berichten: 1554
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Charles »

Bertiel schreef:door wappies geschreven. Orwell had het communisme goed door gezien, en andere dictaturen.
lijkt me in Nederland nog geen sprake van
Kijk. Gelijk een succesvol voorbeeld van newspeak.
Laatst gewijzigd door Charles op 16 jul 2021, 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Panny »

Dodo schreef:Ik wil zeker 1984 nog wel lezen, maar ik hoef niet dat quasi-actuele gepraat over Covid ernaast.
Je moet het eigenlijk wel gelezen hebben. Al is het alleen maar om de vele verwijzingen ernaar in de media.
De term 'Big Brother is watching you' komt ook uit dat boek. Dat is in het internettijdperk ook best actueel.
Vooral grote internetbedrijven hebben steeds meer mogelijkheden iedereen te volgen en te censureren.
Ook het 'herschrijven' van het verleden is een thema in het boek.

Dit citaat uit Animal Farm is ook erg actueel:
'Alle dieren zijn gelijk, maar sommige dieren zijn meer gelijk dan anderen"
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door John Galt »

Charles schreef:Daar gaat 1984 dus over.... Ik vermoed dat er online al heel wat artikelen zijn geschreven over Orwell in combi met Covid.
Dat vermoed ik ook. Er zijn online ook al heel wat artikelen geschreven over dat de aarde plat is, dat Trump eigenlijk de verkiezingen gewonnen heeft, dat Elvis nog leeft en dat 9/11 een complot van de CIA is. Maar dat wil nog niet zeggen dat het wáár is.

Enne... niet alle nieuwe woorden zijn gelijk 'newspeak' hoor.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Dodo »

Charles schreef:
Bertiel schreef:ik kan je verzekeren, er wordt geen woordt over gerept in het boek.
headset op, mooie muziek aan, refoforum uit en lezne maar :huhu
Er zijn al haal wat artikelen geschreven over Orwell en Covid. Niet voor niks dat er veel mondkapjes te koop waren met een verwijzing naar 1984 (“1984 was een waarschuwing, geen handleiding” etc).
(...)
Vier minuten voor deze posting vermoedde je nog dat er wel wat over geschreven zou zijn. Nu stel je al dat het zo is. Komt niet erg geloofwaardig over.
Charles
Berichten: 1554
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Charles »

Animal Farm recent gelezen. Kort maar krachtig boek.
Charles
Berichten: 1554
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Charles »

Dodo schreef:
Charles schreef:
Bertiel schreef:ik kan je verzekeren, er wordt geen woordt over gerept in het boek.
headset op, mooie muziek aan, refoforum uit en lezne maar :huhu
Er zijn al haal wat artikelen geschreven over Orwell en Covid. Niet voor niks dat er veel mondkapjes te koop waren met een verwijzing naar 1984 (“1984 was een waarschuwing, geen handleiding” etc).
(...)
Vier minuten voor deze posting vermoedde je nog dat er wel wat over geschreven zou zijn. Nu stel je al dat het zo is. Komt niet erg geloofwaardig over.
Er bestaat zoiets als Google. Die leert me dat er iid heel veel artikelen zijn. Hier eentje over het boek maar dan - speciaal voor jou - van voor het Covid tijdperk. Gaat over relevantie voor tijd van nu. Boeiend.

https://www.nu.nl/weekend/5926896/zeven ... rwell.html

Maar nu ga ik Dikkie Dik voorlezen Afbeelding
Laatst gewijzigd door Charles op 16 jul 2021, 09:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie