Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
samanthi schreef:
-DIA- schreef:
J.C. Philpot schreef:Nog steeds:
Adam Higginbotham - Nacht in Tsjernobyl

Verder:
Letters of Samuel Rutherford (duurt wel even voor ik die uit heb)
De christenreis

Verder wil ook ook weer eens een boek uit de literatuur lezen.
Staat Het Bittere Kruid van Marga Minco nog op de litteratuurlijst?
Ik hoor er zelf weinig meer over, maar vroeger stond het op de middelbare school iig op de litteratuurlijst
Ja velen hebben dit gelezen, omdat het dun is.
Juist! Gemakzucht?
Zeker weten.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door DDD »

Dodo schreef:Ik ben halverwege dit boek, de herinneringen van een oude mevrouw aan haar dienstbetrekkingen als jong meisje. Erg interessant, gewoon alles wat ze vertelt over die tijd, over hoe de mensen toen leefden. Maar je merkt ook dat ze heel intelligent is, ze heeft een heldere stijl van vertellen. Ook over het geestelijk leven in haar ouderlijk huis vertelt ze een en ander - dat is wel pijnlijk hier en daar. Ze onderscheidt wel scherp dat sommige mensen praatjesmakers zijn op geestelijk gebied, en dat het bij anderen echt is.
Ik ben halverwege, en ik ben erg onder de indruk.
Leuk: ze vertelt veel over haar belangrijkste "dienstje", en ik heb het opgezocht: het huis staat er nog steeds. Rotterdam Kralingen. Grappig om naar de foto van dat huis te kijken.
Mijn oma was ook dienstmeisje, in Den Haag. Ze vertelde daar een enkele keer wel eens over. Dat was geen onverdeeld genoegen, in ieder geval. Ze had ook prima de universiteit kunnen doen, maar dat was toen in het geheel niet aan de orde voor mensen van eenvoudige afkomst.

Dus dit lijkt me een leuk boek om te lezen.
Chrisje72
Berichten: 1485
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: RE: Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Chrisje72 »

Dodo schreef:Ik ben halverwege dit boek, de herinneringen van een oude mevrouw aan haar dienstbetrekkingen als jong meisje. Erg interessant, gewoon alles wat ze vertelt over die tijd, over hoe de mensen toen leefden. Maar je merkt ook dat ze heel intelligent is, ze heeft een heldere stijl van vertellen. Ook over het geestelijk leven in haar ouderlijk huis vertelt ze een en ander - dat is wel pijnlijk hier en daar. Ze onderscheidt wel scherp dat sommige mensen praatjesmakers zijn op geestelijk gebied, en dat het bij anderen echt is.
Ik ben halverwege, en ik ben erg onder de indruk.
Leuk: ze vertelt veel over haar belangrijkste "dienstje", en ik heb het opgezocht: het huis staat er nog steeds. Rotterdam Kralingen. Grappig om naar de foto van dat huis te kijken.
Leuk, bedankt voor de tip! Ook verkrijgbaar via kobo plus.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33282
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Tiberius »

samanthi schreef:
-DIA- schreef:
samanthi schreef:
-DIA- schreef:Staat Het Bittere Kruid van Marga Minco nog op de litteratuurlijst?
Ik hoor er zelf weinig meer over, maar vroeger stond het op de middelbare school iig op de litteratuurlijst
Ja velen hebben dit gelezen, omdat het dun is.
Juist! Gemakzucht?
Zeker weten.
Precies. Heerlijk dun boekje en toch lekker wat punten. :super
Wat wil je nog meer als middelbare scholier? :yahoo
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:
samanthi schreef:
-DIA- schreef: Juist! Gemakzucht?
Zeker weten.
Precies. Heerlijk dun boekje en toch lekker wat punten. :super
Wat wil je nog meer als middelbare scholier? :yahoo
Dat ligt, naar het me voorkomt, in hoge mate aan je instelling. We hebben veel met jonge mensen gewerkt bij 's lans grootste. En dan merk je wel eens een mentaliteit die ons als jongeren vreemd was. :livre
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door DDD »

Eens DIA. Er zijn zat jonge mensen die heel geïnteresseerd zijn in de wereld om hen heen en graag volwassen willen worden.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Eens DIA. Er zijn zat jonge mensen die heel geïnteresseerd zijn in de wereld om hen heen en graag volwassen willen worden.
Ik weet niet hoe ik dit moet opvatten, maar dat zal ongetwijfeld in hoge mate aan mijn instelling en gebrek aan opleiding, en daarnevens mijn mentaliteit liggen. Waarschijnlijk, en daar gaan we voorlopig van uit, lijkt het een combinatie van verschillende factoren te zijn, die mij als mens hebben doen worden wat ik nu ben, en dat met de kennis en het inzicht van nu bezien.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3043
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Lilian1975 »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Eens DIA. Er zijn zat jonge mensen die heel geïnteresseerd zijn in de wereld om hen heen en graag volwassen willen worden.
Ik weet niet hoe ik dit moet opvatten, maar dat zal ongetwijfeld in hoge mate aan mijn instelling en gebrek aan opleiding, en daarnevens mijn mentaliteit liggen. Waarschijnlijk, en daar gaan we voorlopig van uit, lijkt het een combinatie van verschillende factoren te zijn, die mij als mens hebben doen worden wat ik nu ben, en dat met de kennis en het inzicht van nu bezien.
Nee Dia. Ik begrijp wel wat je bedoelt. En ook de twijfel hoe DDD het bedoelt. En dat DDD juist de andere kant denkt te zien is ook logisch. In de supermarkt de vakkenvullers werkt op dit moment vaak een andere laag van de bevolking als waar DDD kennelijk mee te maken heeft. En die laag loopt niet over van ijver, trouw, nauwgezetheid etc. (Tenminste hier plaatselijk bij de Dirk) En uiteraard zijn er positieve en negatieve uitzonderingen in alle lagen.
Om dat te begrijpen moet je de jongerencultuur kennen en dan vooral de straatcultuur die ver van ons afstaat. Misschien dat het scheelt wie het personeel selecteert. Uiteraard!
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door -DIA- »

Lilian1975 schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Eens DIA. Er zijn zat jonge mensen die heel geïnteresseerd zijn in de wereld om hen heen en graag volwassen willen worden.
Ik weet niet hoe ik dit moet opvatten, maar dat zal ongetwijfeld in hoge mate aan mijn instelling en gebrek aan opleiding, en daarnevens mijn mentaliteit liggen. Waarschijnlijk, en daar gaan we voorlopig van uit, lijkt het een combinatie van verschillende factoren te zijn, die mij als mens hebben doen worden wat ik nu ben, en dat met de kennis en het inzicht van nu bezien.
Nee Dia. Ik begrijp wel wat je bedoelt. En dat DDD juist de andere kant denkt te zien is ook logisch. In de supermarkt de vakkenvullers werkt op dit moment vaak een andere laag van de bevolking als waar DDD kennelijk mee te maken heeft. En die laag loopt niet over van ijver, trouw, nauwgezetheid etc. (Tenminste hier plaatselijk bij de Dirk) En uiteraard zijn er positieve en negatieve uitzonderingen in alle lagen.
Om dat te begrijpen moet je de jongerencultuur kennen en dan vooral de straatcultuur die ver van ons afstaat. Misschien dat het scheelt wie het personeel selecteert. Uiteraard!
Precies! Het gaat hen meer om het geld wat uit hun (bij)baantje wordt verkregen. Het werk op zich is dan van minder belang, en men wil zo snel mogelijk de vulling kwijt. Dit veroorzaakt vele slordigheden en zelfs ergerlijke zaken. Als er wat op restant moet, en het gaat om kleine hoeveelheden, dan vindt men het blijkbaar vaak te veel werk om dit af te voeren naar de restanten, maar men drukt het vrolijk in naastgelegen plek in het schap. Dat dit soms andere producten aan het oog van de klant onttrekt schijnt daarbij niet bedacht te worden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
Tiberius schreef:
samanthi schreef:
-DIA- schreef: Juist! Gemakzucht?
Zeker weten.
Precies. Heerlijk dun boekje en toch lekker wat punten. :super
Wat wil je nog meer als middelbare scholier? :yahoo
Dat ligt, naar het me voorkomt, in hoge mate aan je instelling. We hebben veel met jonge mensen gewerkt bij 's lans grootste. En dan merk je wel eens een mentaliteit die ons als jongeren vreemd was. :livre
Ik weet wat je bedoelt, mijn zoons lopen daar ook tegenaan, gasten met weinig verantwoordelijkheidsgevoel, maar ik denk dat deze groep die heel veel moeten leren en lezen in hun laatste jaar, niet zo mag beoordelen, uiteraard zijn er gemakzuchtigen bij, maar niet allen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Dodo »

Ik ga nu beginnen aan Parnassia, voor de leeskring. Ik heb het al eens geleden, een paar jaar geleden. Indrukwekkend boek, maar niet per se leuk om te lezen. Het is een zware problematiek, de joodse kinderen die in christelijke gezinnen opgevangen werden in de oorlog.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1150
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Anselmus »

Gratis geld voor iedereen: een visie op het basisinkomen. Ik sta hier zelf wat ambivalent tegenover. Dit is een goed boek voor dat onderwerp, maar wel herhaalt de schrijver zich en aantal keren. Het boek was sterker geweest als het dunner was denk ik.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8957
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door J.C. Philpot »

Anselmus schreef:Gratis geld voor iedereen: een visie op het basisinkomen. Ik sta hier zelf wat ambivalent tegenover. Dit is een goed boek voor dat onderwerp, maar wel herhaalt de schrijver zich en aantal keren. Het boek was sterker geweest als het dunner was denk ik.
Het is zeker een interessant idee. Echter hou ik vast aan wat de bijbel zegt: wie niet werkt zal niet eten. Uiteraard uitgezonderd hen die niet kunnen werken.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1150
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: RE: Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Anselmus »

J.C. Philpot schreef:
Anselmus schreef:Gratis geld voor iedereen: een visie op het basisinkomen. Ik sta hier zelf wat ambivalent tegenover. Dit is een goed boek voor dat onderwerp, maar wel herhaalt de schrijver zich en aantal keren. Het boek was sterker geweest als het dunner was denk ik.
Het is zeker een interessant idee. Echter hou ik vast aan wat de bijbel zegt: wie niet werkt zal niet eten. Uiteraard uitgezonderd hen die niet kunnen werken.
Ook dat argument komt aan de orde in dit boek en de auteur komt met onderbouwde argumenten.
Fides Quaerens Intellectum
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door DDD »

Ik begreep DIA niet goed, maar de opmerking was dan ook wel erg multi-interpretabel, en feitelijk geen reactie op maar onderstreping van andermans standpunt.

Ik heb ook contact met jongeren die dicht bij de straatcultuur staan, maar ook daar zitten heel serieuze jongeren tussen, al kan ik ze niet verstaan want er zit zoveel marrokaans doorheen dat ik niet veel verder kom dan Salaam Aleikum. Dat begrijp ik dan weer wel;-)
Plaats reactie