Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Online
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Henk J »

Bertiel schreef:jeugdboeken, misschien wel leuk voor een aparte draad

Kameleon met stip op 1
veel van Norel toen ik wat ouder werd
Piet Prins
Maarten Gunnik serie
en daarvoor veel Pietje Puk
als ik een bovengenoemd boek in handen krijg, zit ik zo weer te lezen
Dit rijtje geldt voor mij ook wel ja maar Kameleon moest de eerste plaats wel delen met Arendsoog.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Bertiel »

Arendsoog en Bob Evers nooit gelezen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door parsifal »

Valt Toonder echt onder de jeugdboeken? Daar is het taalgebruik belangrijker dan het verhaal zelf denk ik. Lees met plezier verhalen als de Bovenbazen trouwens.

Onze jongens verstaan goed engels en dan is Julia Donaldson (de Gruffalo etc) echt geweldig. Ik weet niet hoe die het in het Nederlands zijn. Wat later zal inderdaad Piet Prins wel gelezen worden en Chris van Abcoude en Siebe van Aangium en daarvoor nog de Anne de Vries en vdHulst. Ik heb nooit de boeken van Koesveld gelezen, maar ik heb hem als groep 8 leraar gehad en hij kon geweldig vertellen :).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door huisman »

Bertiel schreef:jeugdboeken, misschien wel leuk voor een aparte draad

Kameleon met stip op 1
veel van Norel toen ik wat ouder werd
Piet Prins
Maarten Gunnik serie
en daarvoor veel Pietje Puk
als ik een bovengenoemd boek in handen krijg, zit ik zo weer te lezen
Kameleon was ik nog vergeten. Vroeger van genoten maar daarna nooit meer gelezen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door J.C. Philpot »

Kemeleon, Arendsoog en Karl May (Winnetou en Old Shatterhand) heb ik vroeger ook gelezen :)

En Pietje Bell en Pietje Puk, en zo veel meer. Ik las er vroeger in een weekend meerdere uit.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door -DIA- »

J.C. Philpot schreef:Kemeleon, Arendsoog en Karl May (Winnetou en Old Shatterhand) heb ik vroeger ook gelezen :)

En Pietje Bell en Pietje Puk, en zo veel meer. Ik las er vroeger in een weekend meerdere uit.
Deze boeken zijn ook te beluisteren via YouTube.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Ararat »

Oja... Karl May! Mijn eerste kennismaking was tijdens een logeerpartijtje bij een oom. Ik moet erg ongezellig zijn geweest, want heb (in mijn herinnering) alleen maar gelezen. Ik heb 'm nog als e-book, net als de Bob Evers-serie.

Overigens een serie van andere orde (het is, meen ik eerder langsgekomen op het forum):
Hoe is jullie 'relatie' met Het bureau van J. J. Voskuil?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door J.C. Philpot »

Ararat schreef:Hoe is jullie 'relatie' met Het bureau van J. J. Voskuil?
Moet je denk ik een type voor zijn. Omdat dit de favoriet van Mark Rutte is heb ik het eens geprobeerd, maar ik kon er niet doorkomen en ben gestopt. Er is overigens ook een hoorspel of podcast van heb ik weleens gezien.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Marck »

Mooi die kinderboeken van voorheen weer te horen noemen. Een paar kon ik nog voorlezen aan mijn kinderen, maar de kleinkinderen hebben minder belangstelling. Die lezen over het algemeen een stuk minder.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Posthoorn »

Ararat schreef:Overigens een serie van andere orde (het is, meen ik eerder langsgekomen op het forum):
Hoe is jullie 'relatie' met Het bureau van J. J. Voskuil?
Ik heb alleen 'De moeder van Nicolien' gelezen. :huhu
merel
Berichten: 9675
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door merel »

parsifal schreef:Valt Toonder echt onder de jeugdboeken? Daar is het taalgebruik belangrijker dan het verhaal zelf denk ik. Lees met plezier verhalen als de Bovenbazen trouwens.

Onze jongens verstaan goed engels en dan is Julia Donaldson (de Gruffalo etc) echt geweldig. Ik weet niet hoe die het in het Nederlands zijn. Wat later zal inderdaad Piet Prins wel gelezen worden en Chris van Abcoude en Siebe van Aangium en daarvoor nog de Anne de Vries en vdHulst. Ik heb nooit de boeken van Koesveld gelezen, maar ik heb hem als groep 8 leraar gehad en hij kon geweldig vertellen :).
De Gruffalo hebben wij ook in onze kast staan. Echt heel leuk.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door parsifal »

Trouwens, de stripboeken horen er wat mij betreft ook bij. Asterix (in ieder geval die met Gosciny als auteur) hoort bij het repetoir. Verder een waarschuwing voor iedereen: Waterschapsheuvel en Boerderij der Dieren hebben soms leuke kaften en staan soms op de kinderboekenafdeling (zeker Waterschapsheuvel), maar dat is een blunder van bieb of boekenwinkel.

Alice in Wonderland, de Hobbit, de kronieken van Narnia, Paddington horen wat mij betreft ook bij aan te raden kinderboeken. Zelf zou ik er met juiste toelichting (Dit is een sprookje) ook de eerste boeken van Harry Potter bijzetten. Die boeken waren denk ik redelijk goed voor een tienjarige toen het eerste boek uit kwam (diegene was zestien bij het laatste boek), maar het laatste boek is niet geschikt voor een tienjarige denk ik.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door refo »

Ararat schreef:Oja... Karl May! Mijn eerste kennismaking was tijdens een logeerpartijtje bij een oom. Ik moet erg ongezellig zijn geweest, want heb (in mijn herinnering) alleen maar gelezen. Ik heb 'm nog als e-book, net als de Bob Evers-serie.

Overigens een serie van andere orde (het is, meen ik eerder langsgekomen op het forum):
Hoe is jullie 'relatie' met Het bureau van J. J. Voskuil?
Karl May bestaat uit 50 delen. Heb je die allemaal als e-book?
Online
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Ararat »

refo schreef:
Ararat schreef:Oja... Karl May! Mijn eerste kennismaking was tijdens een logeerpartijtje bij een oom. Ik moet erg ongezellig zijn geweest, want heb (in mijn herinnering) alleen maar gelezen. Ik heb 'm nog als e-book, net als de Bob Evers-serie.

Overigens een serie van andere orde (het is, meen ik eerder langsgekomen op het forum):
Hoe is jullie 'relatie' met Het bureau van J. J. Voskuil?
Karl May bestaat uit 50 delen. Heb je die allemaal als e-book?
Neen, ik vermoed alleen de eerste 12 delen, t/m 'de dood van Winnetou'.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Hendrien »

huisman schreef:
Bertiel schreef:jeugdboeken, misschien wel leuk voor een aparte draad

Kameleon met stip op 1
veel van Norel toen ik wat ouder werd
Piet Prins
Maarten Gunnik serie
en daarvoor veel Pietje Puk
als ik een bovengenoemd boek in handen krijg, zit ik zo weer te lezen
Kameleon was ik nog vergeten. Vroeger van genoten maar daarna nooit meer gelezen.
Als meisje van 8 was ik al dol op de boeken van Piet Prins, Kameleon en later Arendsoog.
Plaats reactie