Welk boek ben jij nu aan het lezen?

WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door WimA »

Afgewezen schreef:
WimA schreef:
Afgewezen schreef: Helemaal niet flauw. We hebben geen boeken van godloochenaars nodig om de Schrift te begrijpen - nou, dat is nog maar de vraag! - maar wel om het leven te begrijpen.
En daarmee verwachten we het niet van de Almachtige en zijn - onfeilbaar! - Woord maar richten we ons op de schepselen om e.e.a te "begrijpen".
Het een sluit het ander niet uit.
Om te begrijpen, te ervaren wat mensen bezielt, om daardoor ontroerd te raken, dát is wat ik zoek in een roman. Als je daar niet om geeft, ben je snel klaar natuurlijk. 'Slechte boeken lees je niet', klaar.
Ongeoorloofde middelen worden door de Schrift wel uitgesloten. Er wel om "geven" is geen legitimatie om "slechte boeken" te lezen. En het afdoen met: "Men heeft makkelijk praten als men er niet om geeft" is wel erg goedkoop. Elk mens heeft z'n zwakheden en verleidingen. De een in het ene, de ander in het andere. Niemand is hierin speciaal of bijzonder. Allen van ene lap gescheurd. Maar netzomin als viriliteit mag leiden tot onkuisheid mag het willen weten wat mensen bezield leiden tot het lezen van slechte boeken.
Laatst gewijzigd door WimA op 04 sep 2013, 14:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Dodo »

Maar wanneer is een boek slecht? Een boek van een ongelovige schrijver kan toch de aandacht richten op naastenliefde, opofferingsgezindheid, trouw en andere deugden. Het kan ook inzicht geven in het waarom van andermans handelen en zelfs in mijn eigen handelen.
Boeken die onkuisheid of andere slechte dingen propageren moet je mijden natuurlijk, dat spreekt.
En inderdaad, gewoon een goed verhaal lezen is heerlijk. Dat is iets wat in de mens zit denk ik, verhalen vertellen en aanhoren.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Mara »

Afgewezen schreef:
Mara schreef:Ik ben met je eens dat we aan een Bijbel genoeg zouden moeten hebben, maar in de dagelijkse praktijk ziet dat er anders uit. We leven niet op een eilandje, verstoken van mensen, maar we leven tussen de mensen, IN de wereld.
Ik houd niet van refo-reservaten, dus zal ik om de mensen goed te leren begrijpen, ook iets over hun gedachten en belevingswereld te weten moeten komen.
Hoe zou ik hen anders tot troost, bemoediging of steun kunnen zijn?
Wees eerlijk: je leest niet alleen wereldse lectuur omdat je je medemens wilt begrijpen, maar ook gewoon omdat je het mooi vindt.
Zeker, als ik goed geslaagd ben in de bieb, of ik heb een boekenbon verzilverd, kijk ik heel erg uit naar het moment waarop ik kan gaan zitten lezen.
Lezen verveelt nooit en als ik weet dat ik ergens langer moet wachten, stop ik steevast een boek in mijn tas.
Ik heb ook altijd wel zin om te lezen, i.t.t. bepaalde andere hobby's. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door WimA »

Maar het ging hier over wat we onze kinderen te lezen geven. En wie wil de visie van Thea Beckman aan zijn/haar kinderen voorhouden? Is Elvira dan een rolmodel? Of Hasse Simonsdochter?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Afgewezen »

WimA schreef:Maar het ging hier over wat we onze kinderen te lezen geven. En wie wil de visie van Thea Beckman aan zijn/haar kinderen voorhouden? Is Elvira dan een rolmodel? Of Hasse Simonsdochter?
Lees jij wel eens een roman?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Mara »

Thea B. was niet de favoriet van onze kinderen. Jan Terlouw wel. Maar ik geloof niet dat zij op zoek waren naar een rolmodel. Ik was sowieso heel erg blij dat ik lezers heb :)
Jammer vond ik wel dat de kinderboeken van mijn man en mij, als te ouderwets en te traag werden bestempeld, op een enkele uitzondering na.
Als kind wil je je toch lekker even verdiepen in een spannend boek en niet om je te vereenzelvigen met een persoon?
De door jou genoemde personen zeggen mij dus niets.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door ejvl »

WimA schreef:Maar het ging hier over wat we onze kinderen te lezen geven. En wie wil de visie van Thea Beckman aan zijn/haar kinderen voorhouden? Is Elvira dan een rolmodel? Of Hasse Simonsdochter?
Maar tot hoever kun je gaan?
Wat dacht je van een bordspel zoals Monopoly, Risk, Stratego, Kolonisten.
Als je het letterlijk bekijkt zoals je zegt kan dat toch ook niet?
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door WimA »

Afgewezen schreef:
WimA schreef:Maar het ging hier over wat we onze kinderen te lezen geven. En wie wil de visie van Thea Beckman aan zijn/haar kinderen voorhouden? Is Elvira dan een rolmodel? Of Hasse Simonsdochter?
Lees jij wel eens een roman?
De laatste jaren eigenlijk helemaal niet meer. Daarvoor las ik wel heel veel en alles wat los en vast zat. Wel vaak ook boeken die geen literatuur genoemd kunnen worden.
Tegenwoordig kan het me niet meer boeien als de zoektocht niet naar/op Christus is gericht, voor dwaalwegen kan ik geen interesse en geduld meer opbrengen.
Laatst gewijzigd door WimA op 04 sep 2013, 14:52, 2 keer totaal gewijzigd.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door WimA »

ejvl schreef:
WimA schreef:Maar het ging hier over wat we onze kinderen te lezen geven. En wie wil de visie van Thea Beckman aan zijn/haar kinderen voorhouden? Is Elvira dan een rolmodel? Of Hasse Simonsdochter?
Maar tot hoever kun je gaan?
Wat dacht je van een bordspel zoals Monopoly, Risk, Stratego, Kolonisten.
Als je het letterlijk bekijkt zoals je zegt kan dat toch ook niet?
Niet de vraag onbeantwoord laten door de vraag te bedelven onder vele, vele andere vragen. Eerst deze vraag beantwoorden en dan aan de volgende vraag beginnen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Dodo »

WimA schreef:
Afgewezen schreef:
WimA schreef:Maar het ging hier over wat we onze kinderen te lezen geven. En wie wil de visie van Thea Beckman aan zijn/haar kinderen voorhouden? Is Elvira dan een rolmodel? Of Hasse Simonsdochter?
Lees jij wel eens een roman?
De laatste jaren eigenlijk helemaal niet meer. Daarvoor las ik wel heel veel en alles wat los en vast zat. Wel vaak ook boeken die geen literatuur genoemd kunnen worden.
Tegenwoordig kan het me niet meer boeien als de zoektocht niet naar/op Christus is gericht, voor dwaalwegen kan ik geen interesse en geduld meer opbrengen.
Ik kan me er iets bij voorstellen dat dat jouw weg is, maar mag je daarom tegen anderen zeggen dat ze ook niet-christelijke boeken moeten laten liggen?
Met onderscheid lezen is verrijkend, vinden veel mensen (en ik ook).
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Afgewezen »

WimA schreef:
Afgewezen schreef:
WimA schreef:Maar het ging hier over wat we onze kinderen te lezen geven. En wie wil de visie van Thea Beckman aan zijn/haar kinderen voorhouden? Is Elvira dan een rolmodel? Of Hasse Simonsdochter?
Lees jij wel eens een roman?
De laatste jaren eigenlijk helemaal niet meer. Daarvoor las ik wel heel veel en alles wat los en vast zat. Wel vaak ook boeken die geen literatuur genoemd kunnen worden.
Tegenwoordig kan het me niet meer boeien als de zoektocht niet naar/op Christus is gericht, voor dwaalwegen kan ik geen interesse en geduld opbrengen.
Oké.
Ik heb heel veel theologische boeken gelezen, té veel. En vroeger heb ik een tijdlang het lezen van een roman maar onzin gevonden (behalve als-ie heel mooi was :) ).
Maar je kunt ook te veel theologische boeken lezen. En een goed geschreven roman heeft gewoon intrinsieke waarde. Als christen moet je je weg hierin zien te vinden. Niet iedereen maakt hierin dezelfde keuzes, dat heb je vaker met dit soort dingen.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door WimA »

Dodo schreef:
WimA schreef:
Afgewezen schreef:
WimA schreef:Maar het ging hier over wat we onze kinderen te lezen geven. En wie wil de visie van Thea Beckman aan zijn/haar kinderen voorhouden? Is Elvira dan een rolmodel? Of Hasse Simonsdochter?
Lees jij wel eens een roman?
De laatste jaren eigenlijk helemaal niet meer. Daarvoor las ik wel heel veel en alles wat los en vast zat. Wel vaak ook boeken die geen literatuur genoemd kunnen worden.
Tegenwoordig kan het me niet meer boeien als de zoektocht niet naar/op Christus is gericht, voor dwaalwegen kan ik geen interesse en geduld meer opbrengen.
Ik kan me er iets bij voorstellen dat dat jouw weg is, maar mag je daarom tegen anderen zeggen dat ze ook niet-christelijke boeken moeten laten liggen?
Met onderscheid lezen is verrijkend, vinden veel mensen (en ik ook).
Het is niet de vraag wat ik vind, maar wat de Schrift erover zegt. En daar praten we over. Wat zijn jouw argumenten vanuit de Schrift dat het wel toelaatbaar is?
Het argument "ik vind" is niet echt overtuigend. Want onze wil is verkeerd en onze hartstochten ontregeld.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Jongere »

Afgewezen schreef: Ik heb heel veel theologische boeken gelezen, té veel. En vroeger heb ik een tijdlang het lezen van een roman maar onzin gevonden (behalve als-ie heel mooi was :) ).
Maar je kunt ook te veel theologische boeken lezen. En een goed geschreven roman heeft gewoon intrinsieke waarde. Als christen moet je je weg hierin zien te vinden. Niet iedereen maakt hierin dezelfde keuzes, dat heb je vaker met dit soort dingen.
Dat herken ik wel. (Al wil ik niet beweren evenveel als Afgewezen te hebben gelezen) De laatste tijd trekken romans me ook weer meer. De werkelijkheid van het geloof is denk ik niet eenvoudig in één dimensie te stoppen. Iemand als Bunyan had dat wat mij betreft al goed door door gebruik te maken van een allegorie. Maar wat mij betreft gaat dat nog verder. Een goede roman kan ook dingen in je aanspreken die je anders niet snel zult ontdekken.
Zo ervaar ik dat trouwens ook met andere kunstvormen. De discussie gaat misschien ook wat breder om de vraag: hoe waarderen we eigenlijk kunst?
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door WimA »

Jongere schreef:
Afgewezen schreef: Ik heb heel veel theologische boeken gelezen, té veel. En vroeger heb ik een tijdlang het lezen van een roman maar onzin gevonden (behalve als-ie heel mooi was :) ).
Maar je kunt ook te veel theologische boeken lezen. En een goed geschreven roman heeft gewoon intrinsieke waarde. Als christen moet je je weg hierin zien te vinden. Niet iedereen maakt hierin dezelfde keuzes, dat heb je vaker met dit soort dingen.
Dat herken ik wel. (Al wil ik niet beweren evenveel als Afgewezen te hebben gelezen) De laatste tijd trekken romans me ook weer meer. De werkelijkheid van het geloof is denk ik niet eenvoudig in één dimensie te stoppen. Iemand als Bunyan had dat wat mij betreft al goed door door gebruik te maken van een allegorie. Maar wat mij betreft gaat dat nog verder. Een goede roman kan ook dingen in je aanspreken die je anders niet snel zult ontdekken.
Zo ervaar ik dat trouwens ook met andere kunstvormen. De discussie gaat misschien ook wat breder om de vraag: hoe waarderen we eigenlijk kunst?
Ik ben toch bang door deze discussie in een "breder perspectief" te trekken dat de eenvoudige, praktische vragen zoals hieronder gesteld onbeantwoord blijven. En dat is jammer. Christen zijn gaat om hele praktische dingen. Mischien iets voor een ander topic? "Wat is kunst en hoe dit te waarderen vanuit christelijk perspectief?"
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Jongere »

WimA schreef:
Jongere schreef:
Afgewezen schreef: Ik heb heel veel theologische boeken gelezen, té veel. En vroeger heb ik een tijdlang het lezen van een roman maar onzin gevonden (behalve als-ie heel mooi was :) ).
Maar je kunt ook te veel theologische boeken lezen. En een goed geschreven roman heeft gewoon intrinsieke waarde. Als christen moet je je weg hierin zien te vinden. Niet iedereen maakt hierin dezelfde keuzes, dat heb je vaker met dit soort dingen.
Dat herken ik wel. (Al wil ik niet beweren evenveel als Afgewezen te hebben gelezen) De laatste tijd trekken romans me ook weer meer. De werkelijkheid van het geloof is denk ik niet eenvoudig in één dimensie te stoppen. Iemand als Bunyan had dat wat mij betreft al goed door door gebruik te maken van een allegorie. Maar wat mij betreft gaat dat nog verder. Een goede roman kan ook dingen in je aanspreken die je anders niet snel zult ontdekken.
Zo ervaar ik dat trouwens ook met andere kunstvormen. De discussie gaat misschien ook wat breder om de vraag: hoe waarderen we eigenlijk kunst?
Ik ben toch bang door deze discussie in een "breder perspectief" te trekken dat de eenvoudige, praktische vragen zoals hieronder gesteld onbeantwoord blijven. En dat is jammer. Christen zijn gaat om hele praktische dingen. Mischien iets voor een ander topic? "Wat is kunst en hoe dit te waarderen vanuit christelijk perspectief?"
Ok, dat kan. De vraag die ik gisteren stelde aan Hendrikus in het topic over muziek hoort daar bijv. ook bij.
Een breder perspectief of visie kan voor iemand persoonlijk natuurlijk wel bepalend zijn in zijn/haar antwoord op de kleinere, praktische vragen.
Plaats reactie