Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Herman »

De waarneming van @jcphilpot is ook de mijne.

Dat lijkt me dus reguliere kritiek vanuit een evenwichtige gereformeerde benadering. Dat onze gezindte al lange tijd niet slaagt voor hun eigen lakmoesproef, betekent niet dat je dus van de weeromstuit maar een doe-christendom moet gaan hanteren. Daarbij valt mij ook op dat de gehele presentatie vooral een hoge 'feel good'-factor heeft, waarbij de keerzijde niet benoemd wordt. 'Strijd gij om in te gaan' heeft meer aspecten dan alleen een ordelijk manier godsdienstige verplichtingen na te komen. Orde is natuurlijk goed, maar dat is geen fluitje van een cent volgens de Schrift, dat is strijd.

Overigens neemt dat niet weg dat ik mij wél laat inspireren door de rooms-katholieke bevindelijkheid. Zoals onze zeventiende eeuwse voorgangers dat ook zonder blikken of blozen deden.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Geytenbeekje »

Herman schreef:De waarneming van @jcphilpot is ook de mijne.

Dat lijkt me dus reguliere kritiek vanuit een evenwichtige gereformeerde benadering. Dat onze gezindte al lange tijd niet slaagt voor hun eigen lakmoesproef, betekent niet dat je dus van de weeromstuit maar een doe-christendom moet gaan hanteren. Daarbij valt mij ook op dat de gehele presentatie vooral een hoge 'feel good'-factor heeft, waarbij de keerzijde niet benoemd wordt. 'Strijd gij om in te gaan' heeft meer aspecten dan alleen een ordelijk manier godsdienstige verplichtingen na te komen. Orde is natuurlijk goed, maar dat is geen fluitje van een cent volgens de Schrift, dat is strijd.

Overigens neemt dat niet weg dat ik mij wél laat inspireren door de rooms-katholieke bevindelijkheid. Zoals onze zeventiende eeuwse voorgangers dat ook zonder blikken of blozen deden.
rooms-katholieke bevindelijkheid = niet hetzelfde als mystiek ?
Wat houd dat in ?
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Isala »

CvdW schreef:Met DDD eens en ben benieuwd wat de echte reden is van weerstand.
Mijn grote weerstand zit in het feit dat hier de Bijbelse leer vermengd wordt met heidense rituelen.
Wat is monastiek? Wat is de oorsprong? waar richt het zich op?
Wat is contemplatie? waar zoekt het verbinding mee?
Heel de site van Jos Douma ademt spiritualiteit, maar het heeft een akelig mysterieus luchtje.
Wij hoeven niet te bidden met een icoon, een gebedsbankje, ademhalingstechnieken, specifieke lichaamshoudingen, mantra's.
Deze zaken worden allemaal beoefend door de de mysterie-godsdiensten.
Het is niet zo onschuldig als het lijkt. Je stelt je daarmee open voor een wereld waar God voor waarschuwt in Zijn Woord.
Je kunt overal Christelijk voor zetten, ook voor spiritualiteit. Maar onderzoek de geesten of zij uit God zijn!
CvdW schreef:wel is het zo dat dat supergg mensen hierbij niet thuis voelen.
Dat heeft niets met suppergg mensen te maken. Het heeft te maken of het de toets van Gods Woord kan doorstaan.
Herman schreef:Overigens neemt dat niet weg dat ik mij wél laat inspireren door de rooms-katholieke bevindelijkheid. Zoals onze zeventiende eeuwse voorgangers dat ook zonder blikken of blozen deden.
Toch zou ik zeker onderzoeken of deze bevindelijkheid gegrond is op de Bijbel of dat het aansluit bij je gevoel.
Er is zoveel heidendom in de RKK. Zelfs Moeder Theresa had in haar eigen ziekenhuis afbeeldingen van Hindoe-goden op de muren geschilderd.
Er is zoveel vermenging! doe onderzoek....


En verder met Philpot eens. Dat wordt geheel gemist op de site van Jos Douma. Het gaat voornamelijk over liefde, gevoel, verbinding...
Hora est!
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Herman »

Geytenbeekje schreef:rooms-katholieke bevindelijkheid = niet hetzelfde als mystiek ?
Wat houd dat in ?
Dan gaat het om de invloed van Thomas van Kempen en Bernardus van Clairvaux. Dat is geen invloed die over methodieken gaat, maar om een klassieke term te gebruiken: de vreze des Heeren. Het gaat om de vraag hoe verhoudt je je als mens tot God?
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Augustienus »

Ik denk dan ook aan een Thomas a Kempis, wiens boek 'De navolging van Christus' ook gewaardeerd werd door de Nadere Reformatoren. In dat boek komen overigens bevindelijk gereformeerde thema's als de rechtvaardiging van de goddeloze ook niet erg uit de verf. En dat hoeft ook niet in elk boek. Het is juist goed om ook over andere thema's te lezen, zoals het leven en de gemeenschap met God, ook hoe je dit praktisch vorm kunt geven met daarbij de traditie als inspiratiebron. In de reformatorische kring wordt de bekering soms zo benadrukt dat dit los komt te staan van het gewone leven. En je daardoor krijgt dat mensen zondag op zondag een degelijke preek aanhoren over de noodzaak van de wedergeboorte en door de week hun eigen leven leiden. Terwijl ook de puriteinen heel erg de nadruk legden op geestelijke discipline, zien wij dit snel als mensenwerk. Mijn ogen gingen hiervoor open toen ik meer Engelstalige literatuur (puriteinen en hedendaagse Angelsaksische theologen) over de heiliging en het christelijk leven ging lezen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Herman »

Isala schreef:
Herman schreef:Overigens neemt dat niet weg dat ik mij wél laat inspireren door de rooms-katholieke bevindelijkheid. Zoals onze zeventiende eeuwse voorgangers dat ook zonder blikken of blozen deden.
Toch zou ik zeker onderzoeken of deze bevindelijkheid gegrond is op de Bijbel of dat het aansluit bij je gevoel.
Dat is niet zo moeilijk. De inhoudelijke kenmerken van de voormheidsbewegingen van bijvoorbeeld 'de broeders des gemeenen levens' zijn zonder meer bijbels. Dan gaat het bijvoorbeeld over het tonen van barmhartigheid tot de naaste en het veroordelen van de RK materialisme. Maar ook om het beteugelen van begeerte en een ootmoedige leerhouding.
Ik spreek dus niet over de manier waarop iets wordt aangeleerd (wat overigens van een andere orde is) maar over de inhoud waar je winst mee kunt doen.

Verder ben ik ook zeer te spreken over de regels van Benedictus, die een goed pleidooi voert voor het goed afwisselen van lichamelijke en geestelijke arbeid. Dat vind ik zeer nuttig en dat zie ik niet als zaligmakend, dus daar kan je prima je voordeel mee doen.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Isala »

Augustienus schreef:Ik denk dan ook aan een Thomas a Kempis, wiens boek 'De navolging van Christus' ook gewaardeerd werd door de Nadere Reformatoren.
Dit boekje heb ik zelf ook, en ik vind het prachtig. Zeer nuttig voor het dagelijkse christelijke leven.
Maar de rechtvaardiging van de goddeloze wordt in de RKK nooit zonder Maria's aandeel hierin onderwezen.
Een Rooms Katholieke blijft altijd onzeker over zijn staat, het hangt in dit leven nog van zoveel zaken af....
Hora est!
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef:Het is een website die zich richt op gelovigen. Dus ik vind het bezwaar van Philpot niet ter zake doen.
Ik vind deze opmerking getuigen van een verkeerd begrip van het evangelie van vrije genade. Het evangelie is niet slechts voor ongelovigen, terwijl wedergeborenen dat niet meer nodig hebben, en vooral goed en netjes moeten leven.

De beleving van ellende - verlossing - dankbaarheid, en het leven van het evangelie en de borggerechtigheid van Christus tekend het leven van elke waar gelovige. De kleinen in de genade ervaren dit, maar ook de "gevorderden" zullen dit nooit ontgroeien.

En dan zijn er ook andere thema's als de rechtvaardiging, helemaal mee eens, maar het fundament blijft altijd hetzelfde.

En dat is dus wat er helemaal gemist word.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door -DIA- »

Wij...
Wij vinden
Wij vinden tegenwoordig van alles en nog wat

Valt het u ook op hoeveel wij vinden?

Is dit een uiting van postmodern denken?
Maar wat wij vinden doet toch niet ter zake?
We lijken steeds meer de kant op te gaan van:
Als het maar goed voelt
Als ik er me maar wel bij bevind.

Ik ben een reeks artikelen aan het lezen van wijlen P. Kuijt.
Geschreven in 1966
Als we in dit schrijven de tijd waarin hij dit schreef aanmerken, is hetgeen hierin wordt geschreven uiterst actueel, juist ook in onze tijd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Augustienus »

Het lijkt me juist goed om je eigen mening te onderscheiden van het objectieve Woord van God. Het gaat juist mis als dit wordt vereenzelvigd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Herman »

-DIA- schreef:Wij...
Wij vinden
Wij vinden tegenwoordig van alles en nog wat
En wat vind jij van het onderwerp dat we aan het bespreken zijn? Van Thomas van Kempen bijvoorbeeld?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door -DIA- »

Augustienus schreef:Het lijkt me juist goed om je eigen mening te onderscheiden van het objectieve Woord van God. Het gaat juist mis als dit wordt vereenzelvigd.
Maar laten we zo niet de de oorsprong dat we onze eigen gedachten laten prevaleren boven de Schrift? We geven dan vaak een eigen uitleg aan het Woord wat vreemd is aan wat altijd leerden, want juist dit merken we op. Ik geloof dat Gods Woord niet naar onze mening is om te zetten. Voor zulk denken moeten we ons oor niet lenen, wetende hoe manipuleerbaar ons denken is, ook al zal dit vaak onbewust gebeuren. De tijdgeest dringt wel door.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:
-DIA- schreef:Wij...
Wij vinden
Wij vinden tegenwoordig van alles en nog wat
En wat vind jij van het onderwerp dat we aan het bespreken zijn? Van Thomas van Kempen bijvoorbeeld?
Dat kan nu niet zeggen want ik lees geen twee zaken door elkaar. Als ik twee dingen tegelijk lees is er onvoldoende concentratie op wat ik lees. We hopen dat u mijn excuses kunt aanvaarden?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door J.C. Philpot »

-DIA- schreef:
Herman schreef: En wat vind jij van het onderwerp dat we aan het bespreken zijn? Van Thomas van Kempen bijvoorbeeld?
Dat kan nu niet zeggen want ik lees geen twee zaken door elkaar. Als ik twee dingen tegelijk lees is er onvoldoende concentratie op wat ik lees. We hopen dat u mijn excuses kunt aanvaarden?
Het is uw goed recht niet mee te willen spreken over het onderwerp. Het heeft dan echter wel de voorkeur om geen offtopic opmerkingen te gaan posten in het betreffende topic, zodat er geen vervuiling optreed. Het word anders zo onoverzichtelijk, voor hen die wel willen lezen en spreken over het onderwerp.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef: Maar laten we zo niet de de oorsprong dat we onze eigen gedachten laten prevaleren boven de Schrift? We geven dan vaak een eigen uitleg aan het Woord wat vreemd is aan wat altijd leerden, want juist dit merken we op. Ik geloof dat Gods Woord niet naar onze mening is om te zetten. Voor zulk denken moeten we ons oor niet lenen, wetende hoe manipuleerbaar ons denken is, ook al zal dit vaak onbewust gebeuren. De tijdgeest dringt wel door.
Het gereformeerde denken is ook een vorm van het laten prevaleren van eigen gedachten. Dat wij die voor waar houden maakt niet dat het een bepaalde wijze van interpreteren van de Bijbel is.
Plaats reactie