Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Mara »

-DIA- schreef: Ik acht dergelijke boeken zeker een gevaar als we niet zo standvastig staan in het toetsen aan het Woord en onze gereformeerde belijdenis. Dan zou ik zeggen: laat dergelijke boeken voor wat het is, en pak een oudvader of een goede schrijver.
Ik begrijp je zorg daaromtrent DIA. Dit boek heb ik te leen van een vriend, die niet opgegroeid is in onze gezindte.
Kerkelijk was hij ook niet, van huis uit.
Hij vroeg me of ik dit boek wilde lezen en dan een recensie te geven.
Dat wil ik doen, maar ik wil er wel de tijd voor nemen en die ontbreekt me momenteel..
Een oudvader lees ik ook wel.
En heb laatst een boek van ds Neele uitgelezen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
-DIA- schreef: Ik acht dergelijke boeken zeker een gevaar als we niet zo standvastig staan in het toetsen aan het Woord en onze gereformeerde belijdenis. Dan zou ik zeggen: laat dergelijke boeken voor wat het is, en pak een oudvader of een goede schrijver.
Ik begrijp je zorg daaromtrent DIA. Dit boek heb ik te leen van een vriend, die niet opgegroeid is in onze gezindte.
Kerkelijk was hij ook niet, van huis uit.
Hij vroeg me of ik dit boek wilde lezen en dan een recensie te geven.
Dat wil ik doen, maar ik wil er wel de tijd voor nemen en die ontbreekt me momenteel..
Een oudvader lees ik ook wel.
En heb laatst een boek van ds. Neele uitgelezen.
Het was ook een opmerking in het algemeen. Ik wrijf me de ogen ook wel eens uit als we bv. nu boeken over Maria gaan lezen. Alsof Maria te veel ondergeschoven was in de protestantse kerken. Daar geloof ik, neem me niet kwalijk, namelijk niets van.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Arja »

Mara schreef:
-DIA- schreef: Ik acht dergelijke boeken zeker een gevaar als we niet zo standvastig staan in het toetsen aan het Woord en onze gereformeerde belijdenis. Dan zou ik zeggen: laat dergelijke boeken voor wat het is, en pak een oudvader of een goede schrijver.
Ik begrijp je zorg daaromtrent DIA. Dit boek heb ik te leen van een vriend, die niet opgegroeid is in onze gezindte.
Kerkelijk was hij ook niet, van huis uit.
Hij vroeg me of ik dit boek wilde lezen en dan een recensie te geven.
Dat wil ik doen, maar ik wil er wel de tijd voor nemen en die ontbreekt me momenteel..
Een oudvader lees ik ook wel.
En heb laatst een boek van ds Neele uitgelezen.
Is het net zo iets als Henri Nouwen of Dietrich Bonhoeffer?
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door DDD »

Nee. Maar dat zijn ook twee onvergelijkbare namen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Herman »

Ja. Het zijn alle drie inspirerende christelijke schrijvers die geen reformatorisch achtergrond hebben.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Mara »

Arja schreef:
Is het net zo iets als Henri Nouwen of Dietrich Bonhoeffer?
Hier kun je een interview met hem lezen
https://www.trouw.nl/nieuws/tomas-halik ... gle.com%2F
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Panny »

Panny schreef:Louis Couperus: De boeken der kleine zielen.

Leest lekker weg voor een boek van iets meer dan 100 jaar oud :)
Mooie taal toch (soms wel een beetje te):
Zij zetten zich en Henri deed zich geweld, sprak gewoon, over Driebergen.
Zo vol was het verleden tussen hen, dat het scheen of zij nooit elkaar over die hindernis zouden naderen.
Zo vele woorden waren er niet gezegd, die gezegd hadden moeten zijn, om te kunnen zwijgen in harmonie, dat het zwijgen een marteling was, en zo vele jaren waren er gestapeld tussen die ouders en die kinderen, dat het ondoenlijk scheen elkaar nu te bereiken met woorden.
De woorden vielen vreemd, in het sombere vertrek, dat uitzag op de maartse tuin en de weg, wegwazend in vage misten. Zij vielen, als dingen, de woorden vreemd, als harde, ronde dingen, als dingen van materie, en als knikkers botsten zij op elkaar. hotsend...
Het was het pijnlijke praten over onverschillige dingen, dat bijna onmogelijk was. Want telkens rolden de woorden tegen wat pijnlijk aanvoelde uit het verleden en er waren geen onverschillige dingen.
Toen Henri zei, dat Driebergen zo veranderd was duidde hij op zijn afwezigheid van jaren. Toen Constance even over Brussel iets zei, duidde zij op hun jarenlang verblijf daar, in welke jaren haar schoonouders haar niet hadden willen zien, als een schande.
Toen zij spraken over Addy's kleine-kindjes-jaren, was het, of zij beiden, vader, moeder, de grootouders iets verweten. Er waren geen onverschillige dingen en het was een wanhopige somberheid tussen die oude mensen en dat kind, omdat zij het kind niet bereiken konden, over hun zoon en hun schoondochter heen...
Buiten stak de wind huilend op, de zware, grauwe wolken rolden aan als een stoom van vocht en de regen kletste neer. Henri had juist zijn vader willen verzoeken met hem in de tuin te gaan, om te zien, of hij het er nog herkende. Maar de kletsregen nu weerhield hem en hij zag altijd de tranen van zijn moeder... In stilte verweet hij die aan zijn vrouw.
Tussen hun aller zielen was het verleden opgestapeld als tot een muur.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Charles »

Eén van de allerbeste romans van de Nld literatuur.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door CvdW »

De praktijk der Godzaligheid van Gisbertus Voetius
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door refo »

De spion van Ortry van Karl May.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Panny »

Charles schreef:Eén van de allerbeste romans van de Nld literatuur.
Welke boeken zou je nog meer zetten in het rijtje "allerbeste romans van de Nld literatuur"?
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Charles »

De laatste jaren begin ik romans eigenlijk een overbodige product te vinden. Ervaar het lezen bijna als tijdverspilling. Denk dat over een paar jaar in mijn top 10 van (niet theologische) boeken geen roman meer voorkomt.

Om toch wat te noemen wat betreft Nederlandstalige romans:
Couperus: Eline Vere, Oude mensen de dingen die voorbij gaan, De stille kracht
De koopbrief, Clara Ascher Pinkhof
Margo Minco diverse novellen
De bruiloft der zeven zigeuners, Den Doolaard
Dood van een non, Rosseels
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door parsifal »

Charles schreef:De laatste jaren begin ik romans eigenlijk een overbodige product te vinden. Ervaar het lezen bijna als tijdverspilling. Denk dat over een paar jaar in mijn top 10 van (niet theologische) boeken geen roman meer voorkomt.

Om toch wat te noemen wat betreft Nederlandstalige romans:
Couperus: Eline Vere, Oude mensen de dingen die voorbij gaan, De stille kracht
De koopbrief, Clara Ascher Pinkhof
Margo Minco diverse novellen
De bruiloft der zeven zigeuners, Den Doolaard
Dood van een non, Rosseels
Ik mis hier toch "Van de koele meeren".
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Panny »

Charles schreef:De laatste jaren begin ik romans eigenlijk een overbodige product te vinden. Ervaar het lezen bijna als tijdverspilling. Denk dat over een paar jaar in mijn top 10 van (niet theologische) boeken geen roman meer voorkomt.
Bedankt voor je tips!

Ik vind een goede roman geen tijdverspilling.
Zeker als het langer geleden geschreven is of in een andere cultuur dan verplaatst het je echt in die tijd en context. Ook kan een goede roman je behoorlijk wat leren over de psychologie en filosofie.
Neem boeken van bijvoorbeeld Dostojevski of Tolstoj.
En daarnaast is een stukje ontspanning ook niet persé tijdverspilling maar ook iets wat je echt nodig hebt in deze gejaagde wereld. En zeker een boek helpt je even tot rust te komen en te vertragen.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Terri »

Mara schreef:Afbeelding

Dit is een boek dat je rustig, in gedeeltes moet lezen.
Door de reacties van DDD en Ad Anker ben ik even gaan 'neuzen' . :)
Ik was juist positief verrast, vond dit stukje heel aansprekend:



“Als het geloof leeft, zal het steeds weer gewond raken, blootstaan aan crises en soms zelfs ‘gedood’ worden. Er zijn momenten waarop ons geloof afsterft – om weer te worden opgewekt. Alleen het gewonde geloof kan genezen. Ik vrees dat een geloof dat niet door de nacht van het kruis is heengegaan en niet in het hart is getroffen, daartoe niet in staat is. Een geloof dat nooit blind is geworden, dat nooit de duisternis heeft ervaren, zal vrijwel niet in staat zijn hen te helpen die niet hebben gezien en die niet zien. Pas het ‘niet-zien’, het eerlijke en nederig erkende niet-zien, baant de weg voor het geloof. Het is de opgave van het geloof om te volharden in dit niet-zien.”
Plaats reactie