Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Christen »

Marck schreef:
Christen schreef:Mooi boekje van Dr Gert vd Brink over Luther.

Luther, aangenaam.

Staat op dezelfde plank als Dr Steenblok hoor.. gezellig. Vlakbij Kuitert staat Omgang met God van ds. C.G. Vreugdenhil. Dat is heel wat triester.
Triester in de zin van....?
Omgang met God of geen omgang met God.

Omgang met een boodschap met kleine letters met God of omgang met een boodschap met gewone letters met God.

De eerste is hartverscheurend.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Marck »

KDD schreef:The Chaos Machine: The Inside Story of How Social Media Rewired Our Minds and Our World - by Max Fisher

We hebben allemaal een vaag gevoel dat sociale media slecht zijn voor onze geest, voor onze kinderen en voor onze democratieën. Maar de waarheid is dat het bereik en de impact ervan veel dieper gaan dan we hebben begrepen. Voortbouwend op jarenlange internationale berichtgeving, vertelt Max Fisher het aangrijpende en kwellende verhaal over hoe Facebook, Twitter, YouTube en andere sociale netwerken op psychologische zwakheden jaagden om de algoritmen te creëren die dagelijkse gebruikers tot extreme meningen en, in toenemende mate, extreme acties drijven. Zoals Fisher aantoont, hebben de grondbeginselen van de bedrijven, gecombineerd met een kortzichtige focus op het maximaliseren van betrokkenheid, geleid tot een gedestabiliseerde wereld voor iedereen.

Terwijl hij de planeet doorkruist, volgt Fisher de alomtegenwoordigheid van haatzaaiende uitlatingen en de verspreiding ervan in geweld, kwalen die voor het eerst woedden in verre oorden, tot hun duistere hoogtepunt in Amerika tijdens de pandemie, de verkiezingen van 2020 en de Capitol-opstand. Door dit alles heen weigerden de sociale-mediareuzen om op een zinvolle manier in te grijpen en beweerden ze voor de vrijheid van meningsuiting te pleiten, terwijl ze in feite onbeperkte winsten het meest waardeerden. Het resultaat, zoals Fisher laat zien, is een culturele verschuiving naar een wereld waarin mensen niet worden gepolariseerd door overtuigingen die op feiten zijn gebaseerd, maar door verkeerde informatie, verontwaardiging en angst.

Zijn verhaal gaat echter over meer dan de schurken. Fisher verweeft ook de verhalen van de heroïsche buitenstaanders en overlopers van Silicon Valley die alarm sloegen en onthulden wat er achter de gesloten deuren van Big Tech gebeurde. Zowel panoramisch als intiem, The Chaos Machine is het definitieve verslag van de snelle opkomst en onrustige erfenis van de tech-titanen, evenals een opzwepende en hoopvolle oproep om de ravage die in onze geest en onze wereld is aangericht te stoppen voordat het te laat is.
Zo, best heftig stuk info.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Marck »

Christen schreef:
Marck schreef:
Christen schreef:Mooi boekje van Dr Gert vd Brink over Luther.

Luther, aangenaam.

Staat op dezelfde plank als Dr Steenblok hoor.. gezellig. Vlakbij Kuitert staat Omgang met God van ds. C.G. Vreugdenhil. Dat is heel wat triester.
Triester in de zin van....?
Omgang met God of geen omgang met God.

Omgang met een boodschap met kleine letters met God of omgang met een boodschap met gewone letters met God.

De eerste is hartverscheurend.
Belangrijk is natuurlijk of het voor jou triest en hartverscheurend is of vertroostend.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door DDD »

Ik wilde net zeggen. Je drukt je bijzonder onduidelijk uit.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1104
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Anselmus »

Zojuist begonnen in: Vernieuwd en Onveranderd van Rachel Gilson. Een soortgelijke thematiek als een transgender komt thuis. Dit boekje komt op mij wat filosofischer en theologischer over. Het vult m.i. mooi aan op een transgender komt thuis dat wat meer vanuit het gevoel is beschreven.

Ik vind het waardevol dat mensen die voorheen atheïst waren en nu christen zijn geworden, hun intellectuele gaven inzetten om de christelijke waarden en normen voor het voetlicht te brengen en zo als intellectuelen uit 'de wereld' aantonen dat het christelijk geloof niet achterlijk is, maar dat het redelijk is. Datzelfde ervaar ik bij Andreas Kinneging in de Onzichtbare Maat, en om diezelfde reden ben ik benieuwd naar het boek van Esther van Fenema Het verlaten individu.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door helma »

Mijn vriendin heeft het vanavond gekocht; als zij het uit heeft mag ik het lezen. Ik heb mezelf een boek-koop-beperking opgelegd...
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Herman »

Anselmus schreef:Ik vind het waardevol dat mensen die voorheen atheïst waren en nu christen zijn geworden, hun intellectuele gaven inzetten om de christelijke waarden en normen voor het voetlicht te brengen en zo als intellectuelen uit 'de wereld' aantonen dat het christelijk geloof niet achterlijk is, maar dat het redelijk is. Datzelfde ervaar ik bij Andreas Kinneging in de Onzichtbare Maat, en om diezelfde reden ben ik benieuwd naar het boek van Esther van Fenema Het verlaten individu.
Dat laatste boek staat ook op mijn lijstje. Ik wacht op beschikbaarheid in de bieb of als ebook.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Herman »

helma schreef:Ik heb mezelf een boek-koop-beperking opgelegd...
Ik leg een lijstje aan van alle boeken die ik koop en noteer wanneer ik ze lees. Dan hou je overzicht en discipline om ook eerst wat uit te lezen voordat je alweer achter de volgende titel aan rent.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Bertiel »

heb alles gelezen, en dat lukt iedere keer wel.
Maar nu voorgenomen eerst eens wat echt belangrijke boeken die ik nog nooit herlezen heb om die eerst er nog maar een keer bij te pakken.

Daarnaast zijn er nog wel wat boeken die ik in dusdanige oude uitgaves heb dat ik die ook een keer wil vervangen met een wat jongere tweedehands

En dan.... of misschien wat eerder koop ik nieuwe boeken :D
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Arja »

Herman schreef:
helma schreef:Ik heb mezelf een boek-koop-beperking opgelegd...
Ik leg een lijstje aan van alle boeken die ik koop en noteer wanneer ik ze lees. Dan hou je overzicht en discipline om ook eerst wat uit te lezen voordat je alweer achter de volgende titel aan rent.
Wat een goed idee @Herman.

@Helma, mag je van jezelf wel boeken uit mini-biebs pakken? IK ga er een heleboel in kastjes zetten :love
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Arja »

Soms wil ik een boek kopen (theologie) en denk ik: misschien is er een podcast van. Zo vond ik de podcast met de preken over Paulus brief aan de Romeinen.

Ben ik dan een boek aan het lezen? Nee? Maar toch ook weer wel want de preken zijn in boekvorm uitgegeven.

Boeken op mijn stapel (en ik steeds even pak)

1. Smart Photos - regelmatig
2. Reading Moses, seeing Jesus
3. Meer dan een teken (de doopbelofte in reformatorisch perspectief), ds. A de Reuver
4. Hoopvol vrouw zijn, Astrid Bokhorst - tweede keer
6. Gemeenschap met God, John Owen - derde keer
7. The 40-Day Social Media Fast: Exchange Your Online Distractions for Real-Life Devotion, Wendy Speak - tweede keer
8. Aging with Grace, Sharon W. Betters, Susan Hunt
9. Naslagwerk Korinthe brief (tips voor meer over Paulus brief aan Korinthe?)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door helma »

Sinds ik corona heb gehad heb ik moeite met lezen. Mijn hoofd is niet altijd helder, beetje mistig. Ik kan me niet meer goed concentreren. En ben voortdurend wat slaperig.
Luisteren gaat beter, maar ook dan onthoud ik het niet goed..
Heel lastig. Dus ik lees veel minder dan eerst. Nu luister ik veel preken. En ook al voelt het alsof mijn hoofd een vergiet is bedenk ik me dan toch maar wat ik pas ergens las: als er water door een vergiet stroomt spoelt de inhoud van het vergiet toch schoon. Daar troost ik mezelf dan maar mee.

Dus die boek-koop-beperking is niet eens zo heel erg...ik heb meer dan genoeg boeken. Het voelt soms als ballast. Heb er de achterliggende 2 jaar wel dozen vol weggedaan, maar er staat nog zat.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Posthoorn »

helma schreef:Sinds ik corona heb gehad heb ik moeite met lezen. Mijn hoofd is niet altijd helder, beetje mistig. Ik kan me niet meer goed concentreren. En ben voortdurend wat slaperig.
Luisteren gaat beter, maar ook dan onthoud ik het niet goed..
Heel lastig. Dus ik lees veel minder dan eerst. Nu luister ik veel preken. En ook al voelt het alsof mijn hoofd een vergiet is bedenk ik me dan toch maar wat ik pas ergens las: als er water door een vergiet stroomt spoelt de inhoud van het vergiet toch schoon. Daar troost ik mezelf dan maar mee.

Dus die boek-koop-beperking is niet eens zo heel erg...ik heb meer dan genoeg boeken. Het voelt soms als ballast. Heb er de achterliggende 2 jaar wel dozen vol weggedaan, maar er staat nog zat.
Zoek een goede orthomoleculaire arts/therapeut. Maar dat terzijde. ;)
bombus
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 aug 2022, 13:50

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door bombus »

Ik wil het komende jaar eigenlijk veel meer de Bijbel zelf gaan lezen en veel minder theologische boeken.

Zelf lees ik nu de Bijbel met uitleg tijdens de persoonlijke stille tijd.
Ik ben altijd gewend uit de Statenvertaling te lezen. Maar ik vind de Bijbel met uitleg te weinig informatie bieden.
De kanttekeningen vind ik niet zo prettig lezen. Ik weet dat het GBS bezig is met een studiebijbel met onder andere een hertaling van de kanttekeningen, maar geen idee wanneer dat verschijnt.
Ik twijfel er nu over om van de Bijbel met uitleg over te stappen naar de HSV Studiebijbel.
Zouden jullie de HSV Studiebijbel gaan lezen of wachten op de GBS Studiebijbel?
Of gaat de GBS Studiebijbel toch ook niet zoveel extra informatie bieden als de HSV Studiebijbel?
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door newton »

bombus schreef:Ik wil het komende jaar eigenlijk veel meer de Bijbel zelf gaan lezen en veel minder theologische boeken.

Zelf lees ik nu de Bijbel met uitleg tijdens de persoonlijke stille tijd.
Ik ben altijd gewend uit de Statenvertaling te lezen. Maar ik vind de Bijbel met uitleg te weinig informatie bieden.
De kanttekeningen vind ik niet zo prettig lezen. Ik weet dat het GBS bezig is met een studiebijbel met onder andere een hertaling van de kanttekeningen, maar geen idee wanneer dat verschijnt.
Ik twijfel er nu over om van de Bijbel met uitleg over te stappen naar de HSV Studiebijbel.
Zouden jullie de HSV Studiebijbel gaan lezen of wachten op de GBS Studiebijbel?
Of gaat de GBS Studiebijbel toch ook niet zoveel extra informatie bieden als de HSV Studiebijbel?
HSV Studiebijbel, met als basis de ESV Study Bible lijkt me een prima keuze. Waarom zou je wachten op de GBS? Je SV met uitleg hoeft ook niet weg. Die is mooi parallel te gebruiken. Zie onderstaande interview bij de verschijning van de HSV Studiebijbel
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... c208e00ed9
Plaats reactie