Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Susanna »

eilander schreef:Ik vraag me ook nu weer af: ben ik nou gek? Het is toch overduidelijk dat ze één rechterstoel bedoelt, al gebruikt ze de meervoudsvorm?! Dat is nu juist wat ze wil zeggen: alle verschillende toeleidende wegen leiden toch tot dezelfde rechterstoel.
Johannes: "Die Mij verwerpt, en Mijn woorden niet ontvangt, heeft, die hem oordeelt; het woord, dat Ik gesproken heb, dat zal hem oordelen ten laatsten dage." In het Engels staat het er duidelijker: "He that rejects me, and receives not my words, has one that judges him: the word that I have spoken, the same shall judge him in the last day."

Alleen degenen die in Hem geloven zijn vrijgesproken.
Iemand buiten Christus ligt onder de toorn van God.
En die troon?
Misschien iets voor een nieuw onderwerp?
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1156
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Anselmus »

Vreemdelingen en Priesters van Stefan PaasAfbeelding
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Marck »

Anselmus schreef:Vreemdelingen en Priesters van Stefan Paas[img]//uploads.tapatalk-cdn.com/202101 ... fa6671.jpg[/img]
Hoe bevalt dit boek?
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Forummer »

Mara schreef:
Forummer schreef:
Mara schreef:De dominee uit het achterbuurtje.
Ik heb er bijna 3 weken over gedaan.
Ik ben nogal teleurgesteld over de kwaliteit.
Het is een bijna kinderlijke manier van verhalen vertellen, die mij gaat irriteren.
Voor kinderen wel geschikt? Daar is het uiteindelijk ook voor bedoeld toch?
Als je van deze verteltrant houdt:
Buurman Jansen stormde zijn huisje uit.
Was buurman Jansen erg boos?
De klompen van buurman Jansen klepperden op het grind.

Ja, op zich is het zo eenvoudig geschreven dat het vanaf 5e groepers geschikt is, bij wijze van spreken.
Maar spreekt het aan?
Ik las een stukje voor, mijn kinderen (volwassen) zeiden na een paar regels: pffffft mam.
Gisteren avond dit boekje gelezen. Het is inderdaad echt een kinderboekje. Dat geeft verder niet. Het is uiteindelijk ook een kinderboekje. Echt aansprekend vond ik het niet. Maar ik ben dan ook geen kind meer. Wat mij betreft had het wat meer "goed over God spreken" in plaats van "goed over de dominee spreken" mogen zijn, al moet ik toegeven dat er wel telkens stond dat de Heere geholpen had. En misschien is dat bij elke levensbeschrijving ook wel een beetje zo. Alhoewel ik dat niet goed weet, ik lees eigenlijk nooit levensbeschrijvingen.

Wat mij betreft iets voor de basisschool leerlingen, inderdaad vanaf groep 5 ongeveer.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Mara »

Forummer schreef:
Gisteren avond dit boekje gelezen. Het is inderdaad echt een kinderboekje. Dat geeft verder niet. Het is uiteindelijk ook een kinderboekje. Echt aansprekend vond ik het niet. Maar ik ben dan ook geen kind meer. Wat mij betreft had het wat meer "goed over God spreken" in plaats van "goed over de dominee spreken" mogen zijn, al moet ik toegeven dat er wel telkens stond dat de Heere geholpen had. En misschien is dat bij elke levensbeschrijving ook wel een beetje zo. Alhoewel ik dat niet goed weet, ik lees eigenlijk nooit levensbeschrijvingen.

Mijn ene dochter vind het saai en heeft het daarom nog niet uit. Het enige commentaar van m'n andere dochter is dat het boekje "wel oké" is. Maar goed, dat is voor een puber niet ongewoon :huhu

Wat mij betreft iets voor de basisschool leerlingen, inderdaad vanaf groep 5 ongeveer.
Sorry, maar de stijl is nogal amateuristisch. Ik vind het echt jammer.
Waarom voor de doelgroep kinderen gekozen? Die naam zegt hen toch niets?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Forummer »

Mara schreef:
Forummer schreef:
Gisteren avond dit boekje gelezen. Het is inderdaad echt een kinderboekje. Dat geeft verder niet. Het is uiteindelijk ook een kinderboekje. Echt aansprekend vond ik het niet. Maar ik ben dan ook geen kind meer. Wat mij betreft had het wat meer "goed over God spreken" in plaats van "goed over de dominee spreken" mogen zijn, al moet ik toegeven dat er wel telkens stond dat de Heere geholpen had. En misschien is dat bij elke levensbeschrijving ook wel een beetje zo. Alhoewel ik dat niet goed weet, ik lees eigenlijk nooit levensbeschrijvingen.

Wat mij betreft iets voor de basisschool leerlingen, inderdaad vanaf groep 5 ongeveer.
Sorry, maar de stijl is nogal amateuristisch. Ik vind het echt jammer.
Waarom voor de doelgroep kinderen gekozen? Die naam zegt hen toch niets?
Soms worden er boeken uitgegeven om het boeken uitgeven.
Het is inderdaad amateuristisch, en daarom ontstijgt het het niveau van kinderboek ook niet.
De vraag is of dat erg is. Voor (jonge) kinderen misschien ook wel eens goed om te lezen hoe het er praktisch aan toe gaat bij een predikant.

Dat dit boek is geschreven door een dochter van ds Venema is te merken. Aan de ene kant zou wat meer afstand goed geweest zijn, aan de andere kant weet ze daardoor natuurlijk wel veel details.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door DDD »

Zo'n boekje zou helemaal niet moeten verschijnen. Maar er zijn kennelijk kerkenraden die er brood in zien de gelden voor Gods Koninkrijk bestemd daaraan uit te geven.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Jantje »

We kunnen beter een preekje van ds. Venema lezen. Toch @DDD? :hum
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Susanna »

Een prekenserie over Johannes 15
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door DDD »

Jantje schreef:We kunnen beter een preekje van ds. Venema lezen. Toch @DDD? :hum
Dat kan allicht minder kwaad, inderdaad.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Mara »

Forummer schreef: Soms worden er boeken uitgegeven om het boeken uitgeven.
Het is inderdaad amateuristisch, en daarom ontstijgt het het niveau van kinderboek ook niet.
De vraag is of dat erg is. Voor (jonge) kinderen misschien ook wel eens goed om te lezen hoe het er praktisch aan toe gaat bij een predikant.
Dat dit boek is geschreven door een dochter van ds Venema is te merken. Aan de ene kant zou wat meer afstand goed geweest zijn, aan de andere kant weet ze daardoor natuurlijk wel veel details.
Zelfs voor een kinderboek is dit echt onder de maat.
En het argument dat kinderen dan eens kunnen lezen hoe het er aan toegaat bij een predikant, valt natuurlijk geheel weg.
Er zitten zoveel tijdgebonden elementen in, dus niet herkenbaar, dat het volledig het doel voorbij schiet.
De dochter heeft veel details natuurlijk ook maar van overlevering.
Er stonden ook foutjes in, sommige feiten klopten niet.
Maar ja, op zich hoeft dat niet erg te zijn, in hoeverre kloppen al die boeken van de oudvaders wel?
En wie is de doelgroep? De CGKers die deze predikant met droefheid zagen vertrekken of de GGers die hem verwelkomden?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Germanicus »

Een aantal weken geleden begonnen met het lezen en samenvatten van de Institutie van Calvijn (vertaling De Niet). Inmiddels ruim 300 bladzijden verder, op ‘gezette tijden’ studeer ik weer een tijdje, prachtig project!
Hier beneden is het niet.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Marck »

Germanicus schreef:Een aantal weken geleden begonnen met het lezen en samenvatten van de Institutie van Calvijn (vertaling De Niet). Inmiddels ruim 300 bladzijden verder, op ‘gezette tijden’ studeer ik weer een tijdje, prachtig project!
Klopt! Een aansprekende vertaling. Ook bekend met die van Veldman?
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Susanna »

The gospel according st John (Barrett)
Historyfan
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 feb 2021, 11:58

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Historyfan »

Op dit moment het boek In de schaduw van het kalifaat aan het lezen, van Jacob Hoekman.
Heel erg interessant! Je leert heel veel over het Midden-Oosten en ook over de onderliggende verbanden.
Het boek is in een verhalende trant geschreven. Hoekman schrijft nuchter met soms een humoristische noot.
Plaats reactie