Welk boek ben jij nu aan het lezen?

KDD
Berichten: 1530
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door KDD »

.
Laatst gewijzigd door KDD op 26 jan 2021, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
KDD
Berichten: 1530
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door KDD »

John Galt schreef:Dat lijkt me ook de meest logische uitleg, al had ik dan het enkelvoud gebruikt.
Volgende interessante vraag: Waar staat die rechterstoel dan?
de kruis van Christus
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Herman »

DDD schreef:Hoeveel rechterstoelen ziet deze mevrouw?
Net zoveel als Psalm 122 vers 2 berijmd. Ik neem aan dat daar de meervoudsvorm vandaan komt.

Overigens spreekt Openbaringen meen ik over het medeoordelen van de gelovigen die samen met Christus de ongelovigen zullen mogen oordelen.

Deze toelichting maakt de uitspraak uiteraard niet consistent, maar daar hebben we bij bevindelijk beeldspraak vaker last van.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door John Galt »

KDD schreef:
John Galt schreef:Dat lijkt me ook de meest logische uitleg, al had ik dan het enkelvoud gebruikt.
Volgende interessante vraag: Waar staat die rechterstoel dan?
de kruis van Christus
Dat zou ook mijn antwoord zijn.
Harman schreef:Net zoveel als Psalm 122 vers 2 berijmd. Ik neem aan dat daar de meervoudsvorm vandaan komt.

Overigens spreekt Openbaringen meen ik over het medeoordelen van de gelovigen die samen met Christus de ongelovigen zullen mogen oordelen.
Aan die 2 Schriftplaatsen moest ik ook denken, maar volgens mij slaat die uitspraak daar niet op.
Who is John Galt? :quoi
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door DDD »

Ik denk eerder aan een meer uitgesplitst bekeringsmodel, waarbij er verschillende rechterstoelen zijn om langs te gaan op weg naar de hemel. Daarom ben ik daar ook zo benieuwd naar, want dat zou dan toch weer een speciale ontwikkeling zijn.

Maar ik wacht met belangstelling tot Posthoorn deze verborgenheid oplost.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door refo »

DDD schreef:Hoeveel rechterstoelen ziet deze mevrouw?
Eén. 'Ze' staan op één plaats, volgens die mevrouw. Dat staat er toch?
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door DDD »

Verschillende stoelen kunnen elk op één plaats staan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door eilander »

Ik vraag me ook nu weer af: ben ik nou gek? Het is toch overduidelijk dat ze één rechterstoel bedoelt, al gebruikt ze de meervoudsvorm?! Dat is nu juist wat ze wil zeggen: alle verschillende toeleidende wegen leiden toch tot dezelfde rechterstoel.
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door DDD »

Je moet toegeven dat je dan meer afgaat op wat je denkt dat het wel zal zijn dan op wat er werkelijk staat. Het kan zijn dat je gelijk hebt, maar het is in ieder geval het navragen waard.

Los daarvan heb ik in mijn leven geregeld meegemaakt dat ik duidelijk zei wat ik vond maar dat andere mensen meenden dat ik wel zou bedoelen wat ze zelf vinden, bijvoorbeeld omdat ik van een bepaalde kerk ben. Heel irritant. Dus als iemand het heeft over meer rechterstoelen dan wil ik dat niet te snel invullen naar wat wel bedoeld zal zijn.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Marck »

Posthoorn schreef:
Ronaldus schreef:Iemand bekend met de boekjes van Mastenbroek "Geoefend in de genade" en "Moeders in Israël"?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
'Moeders in Israël' ken ik. Valt een beetje tegen. Heb het idee dat het een beetje haastwerk is. Wel mooi vind ik de uitspraak van mw. Heemskerk-Van Rijn: "De toeleidende wegen zijn voor Gods kinderen verschillend, maar de rechterstoelen staan op één plaats."
Op zich is dat van de Rechterstoel wel een onderwerp waarover verschillend gedacht wordt ook in gereformeerde kring (zie Brakel hierover) maar wat kun je van de beide boekjes van Mastenbroek opsteken?
En waarom het gevoel van te haastig geschreven? Mis je iets in de beschrijvingen?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Marck »

Laatst gewijzigd door Marck op 27 jan 2021, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Herman »

Kan die uitspraak niet eens nagezocht worden in 'de Weg in Woorden' van C. van der Ketterij?
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door DDD »

Waarom? Dan ga je er op voorhand vanuit dat mevrouw zich conformeert aan zijn standaardbeschrijvingen. Dat is geen manier om serieus met iemand om te gaan.

Er zijn bovendien al sinds het begin van dit fenomeen ontwikkelingen en stromingen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Herman »

Je wilt toch een antwoord op je vraag? Die zoek je in bronnen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Posthoorn »

Herman schreef:Je wilt toch een antwoord op je vraag? Die zoek je in bronnen.
Van de Ketterij is geen echte bron, zijn boek behoort tot de 'secundaire' bronnen. Wat die 'ene plek' betekent, was voor mij meteen duidelijk: daar waar de zondaar voor 'het gericht' komt. Het meervoud is wellicht wat merkwaardig, maar je zou kunnen denken aan de Vader en de Zoon. Of misschien de stoel van de zondaar tegenover de rechterstoel van God. Wellicht is het inderdaad ontleend aan Psalm 122.
Plaats reactie