Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Forummer »

Mara schreef:De dominee uit het achterbuurtje.
Ik heb er bijna 3 weken over gedaan.
Ik ben nogal teleurgesteld over de kwaliteit.
Het is een bijna kinderlijke manier van verhalen vertellen, die mij gaat irriteren.

Voor kinderen wel geschikt? Daar is het uiteindelijk ook voor bedoeld toch?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Mara »

Forummer schreef:
Mara schreef:De dominee uit het achterbuurtje.
Ik heb er bijna 3 weken over gedaan.
Ik ben nogal teleurgesteld over de kwaliteit.
Het is een bijna kinderlijke manier van verhalen vertellen, die mij gaat irriteren.
Dat boek hebben m'n dochters gekregen van de kerk! Wilde het gisteravond ook gaan lezen, maar m'n dochter had het nog niet uit.

Voor kinderen wel geschikt? Daar is het uiteindelijk ook voor bedoeld toch?
Als je van deze verteltrant houdt:
Buurman Jansen stormde zijn huisje uit.
Was buurman Jansen erg boos?
De klompen van buurman Jansen klepperden op het grind.

Ja, op zich is het zo eenvoudig geschreven dat het vanaf 5e groepers geschikt is, bij wijze van spreken.
Maar spreekt het aan?
Ik las een stukje voor, mijn kinderen (volwassen) zeiden na een paar regels: pffffft mam.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Nathanaël »

Mara schreef:
Forummer schreef:
Mara schreef:De dominee uit het achterbuurtje.
Ik heb er bijna 3 weken over gedaan.
Ik ben nogal teleurgesteld over de kwaliteit.
Het is een bijna kinderlijke manier van verhalen vertellen, die mij gaat irriteren.
Dat boek hebben m'n dochters gekregen van de kerk! Wilde het gisteravond ook gaan lezen, maar m'n dochter had het nog niet uit.

Voor kinderen wel geschikt? Daar is het uiteindelijk ook voor bedoeld toch?
Als je van deze verteltrant houdt:
Buurman Jansen stormde zijn huisje uit.
Was buurman Jansen erg boos?
De klompen van buurman Jansen klepperden op het grind.

Ja, op zich is het zo eenvoudig geschreven dat het vanaf 5e groepers geschikt is, bij wijze van spreken.
Maar spreekt het aan?
Ik las een stukje voor, mijn kinderen (volwassen) zeiden na een paar regels: pffffft mam.
Het is dan ook een kinderboek.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Mara »

Nathanaël schreef: Het is dan ook een kinderboek.
Volgens de uitgeverij:
Dit deel van de Historische serie is heel toegankelijk voor kinderen. Maar ook velen die dominee Venema nog gekend hebben, zullen dit boek graag lezen.

Dat maakt het toch geen kinderboek?
Bovendien kopen volwassenen dit boek.
Ik kan me niet voorstellen dat er 1 kind is die dit op de verlanglijst zet.
Hij is in 2003 overleden.
Het is een historische serie, maar zijn de feiten juist?
Volgens sommige mensen niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Forummer »

Mara schreef:
Forummer schreef:
Mara schreef:De dominee uit het achterbuurtje.
Ik heb er bijna 3 weken over gedaan.
Ik ben nogal teleurgesteld over de kwaliteit.
Het is een bijna kinderlijke manier van verhalen vertellen, die mij gaat irriteren.
Voor kinderen wel geschikt? Daar is het uiteindelijk ook voor bedoeld toch?
Als je van deze verteltrant houdt:
Buurman Jansen stormde zijn huisje uit.
Was buurman Jansen erg boos?
De klompen van buurman Jansen klepperden op het grind.

Ja, op zich is het zo eenvoudig geschreven dat het vanaf 5e groepers geschikt is, bij wijze van spreken.
Maar spreekt het aan?
Ik las een stukje voor, mijn kinderen (volwassen) zeiden na een paar regels: pffffft mam.
Ok, hier zijn ze 12 en 13 (1e en 2e klas, pubers dus :D ) dus die zullen het wel wat kinderlijk vinden dan. Ik vraag het pas als ze het boek uit hebben... :langue
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Mara »

Forummer schreef:
Ok, hier zijn ze 12 en 13 (1e en 2e klas, pubers dus :D ) dus die zullen het wel wat kinderlijk vinden dan. Ik vraag het pas als ze het boek uit hebben... :langue
Geef maar een recensie van hen dan. ;)
Ik vind het i.i.g. geen recht doen aan deze predikant.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Dodo »

Ik heb de afgelopen weken dit boek gelezen, en met veel plezier. Het speelt in het laatste jaar van de eerste wereldoorlog. Het is gewoon goed geschreven, het boeit, geen grove taal, interessante verhaallijn. De karakters zijn niet tweedimensionaal, maar ze ontwikkelen zich gedurende het verhaal. Het geloof komt er in voor, maar op een gemengde manier. Er zit een rigide dominee in, maar ook oprechte warme gelovigen.
Het boek geeft een levendig beeld van hoe ingewikkeld die tijd was om in te leven. Een grote oorlog, familie in Duitsland, vrienden in Engeland (zodat je beide kanten van de oorlog hoort), de Spaanse griep, vrouwenstemrecht, armoede.
Ik ga zeker op zoek naar andere boeken van deze schrijfster en deze serie.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Terri »

Dodo schreef:Ik heb de afgelopen weken dit boek gelezen, en met veel plezier. Het speelt in het laatste jaar van de eerste wereldoorlog. Het is gewoon goed geschreven, het boeit, geen grove taal, interessante verhaallijn. De karakters zijn niet tweedimensionaal, maar ze ontwikkelen zich gedurende het verhaal. Het geloof komt er in voor, maar op een gemengde manier. Er zit een rigide dominee in, maar ook oprechte warme gelovigen.
Het boek geeft een levendig beeld van hoe ingewikkeld die tijd was om in te leven. Een grote oorlog, familie in Duitsland, vrienden in Engeland (zodat je beide kanten van de oorlog hoort), de Spaanse griep, vrouwenstemrecht, armoede.
Ik ga zeker op zoek naar andere boeken van deze schrijfster en deze serie.
Afbeelding
Ik zet 'm op m'n lijstje.
Ik heb van Susan Meissner een boek gelezen welke over hetzelfde stukje geschiedenis gaat. Echt een aanrader.
In een ander boek van haar beschrijft ze de 2e wereldoorlog vanuit de Japanse en Duitse emigranten in Amerika.
Heel knap geschreven, de hoofdpersoon is aan het dementeren( heel licht) en wil nog een reis maken....
Met haar schrijfstijl pakt ze je meteen en blijf je lezen.
Wat bij haar vooral naar voren komt is de veerkracht van een mens bij en na ongelooflijke traumatische ervaringen.
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door merel »

Ik heb recent 'de herinnerde soldaat' van Anjet Daanje aangeschaft. Mijn schoonmoeder vond het een zwaarmoedig boek. Kent iemand het boek?

@ dodo ken jij de schrijfster Simone van der Vlugt? Zij schrijft ook historische romans. Ik heb oa nachtblauw en Jacoba ( van Beiren) van haar gelezen. Best interessant!
DDD
Berichten: 28659
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door DDD »

Elif Shafak, Zo houd je moed in een tijd van verdeeldheid.

Een mooi boekje.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1143
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: RE: Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Anselmus »

merel schreef:Ik heb recent 'de herinnerde soldaat' van Anjet Daanje aangeschaft. Mijn schoonmoeder vond het een zwaarmoedig boek. Kent iemand het boek?

@ dodo ken jij de schrijfster Simone van der Vlugt? Zij schrijft ook historische romans. Ik heb oa nachtblauw en Jacoba ( van Beiren) van haar gelezen. Best interessant!
N.a.v. de recensie van Spruyt heb ik het boek gelezen. Het is een psychologisch interessant boek. Wel verbaasde ik me over de aanbeveling gezien het taalgebruik en de seksualiteit die in elk hoofdstuk vrij nadrukkelijk aan de orde komt. Van mij hoeft dat niet zo. Blijft staan dat het verder en fascinerend boek is: bestaan bij de gratie van de herinnering van een ander. Refo had het boek ook aangeschaft volgens mij. Ik ben benieuwd naar zijn visie.

Simone van der Vlugt heb ik recent voor het eerst gelezen: schaduwspel. Ik vind het interessant en leerde mij nieuwe dingen over de VOC. Het smaakte naar meer.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door samanthi »

merel schreef:Ik heb recent 'de herinnerde soldaat' van Anjet Daanje aangeschaft. Mijn schoonmoeder vond het een zwaarmoedig boek. Kent iemand het boek?

@ dodo ken jij de schrijfster Simone van der Vlugt? Zij schrijft ook historische romans. Ik heb oa nachtblauw en Jacoba ( van Beiren) van haar gelezen. Best interessant!
Ja zeg ik heb verschillende boeken van haar gelezen, ze heeft de geschiedenissen goed nageplozen?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door refo »

merel schreef:Ik heb recent 'de herinnerde soldaat' van Anjet Daanje aangeschaft. Mijn schoonmoeder vond het een zwaarmoedig boek. Kent iemand het boek?
Ik heb het gelezen. Het leest inderdaad 'zwaarmoedig'. Hier en daar is het wel een beetje rauw geschreven.
Van begin tot eind blijf je je afvragen: hoe zit het nou? Wat is waar, wat is gelogen? Hoe gaat dit aflopen?
Eigenlijk zou je het tweemaal achter elkaar moeten lezen. De tweede keer met de kennis van het slot.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Dodo »

Van Simone van der Vlugt heb ik een klein boekje, ik zal eens op zoek gaan naar meer.
De andere titels noteer ik ook. Altijd fijn om leestips te krijgen.
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door merel »

Dodo schreef:Van Simone van der Vlugt heb ik een klein boekje, ik zal eens op zoek gaan naar meer.
De andere titels noteer ik ook. Altijd fijn om leestips te krijgen.
Rode sneeuw in december vond ik zelf het mooiste boek van haar. Gaat over de 80 jarige oorlog. Echt prachtig!
Plaats reactie