Welk boek ben jij nu aan het lezen?

albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door albion »

Dat lijkt me nu geen geschikte literatuur.
heb je het gelezen?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door albion »

een van de recensies van wat is de mens (vlgs zeggen heeft er ook een recensie gestaan in het rd en die was positief).
In het eerste deel van het boek bespreekt Andrews vele visies van allerlei wetenschappers, uit het verleden en van nu. Komt de mens echt van de apen af? Zit er logica in de visies van Darwin en zijn volgelingen? Of komt het menselijk leven soms van een andere planeet, zoals huidige wetenschappers wel beweren? Duidelijk legt Andrews uit waarom deze zienswijzen nog nooit bewezen zijn en er dus eigenlijk sprake is van een ‘veronderstelling’ die niet bewezen kan worden. Er is dus geen sprake van een feit. De missing link tussen aap en mens is nooit gevonden. En zo is er meer waardoor de evolutietheorie wankelt. De auteur beschrijft dit alles zeer wetenschappelijk onderbouwd. Ook de visie dat de mens van aliens afkomstig is dient hij duidelijk van repliek.

Het tweede deel van het boek gaat helemaal over de Bijbelse visie op de mens. Wat een prachtige uitleg! Eens te meer raak ik ontroerd door de uniciteit van het menselijk leven. Zoals hij dat beschrijft, wat zijn wij prachtig geschapen door God. Voortgekomen door Zijn Woord. Maar hier houdt Andrews niet op. Hij vervolgt met de val van de mens en de gevolgen hiervan. Daarbij komt hij uit op de persoon van Jezus Christus. Heeft Hij echt bestaan? Is Hij echt gekruisigd en ook weer opgestaan? Al deze vragen komen op een wetenschappelijk wijze aan bod, waarbij de Bijbel wordt gebruikt als bron, maar ook andere bewijzen worden aangevoerd.

Zeer grondige uitleg en wetenschappelijke verantwoording, waarbij deze wetenschapper tot de conclusie komt dat de Bijbelse uitleg van het ontstaan en leven van de mens de enige juiste is. Op zich ben ik de mening toegedaan dat we Gods schepping niet hoeven bewijzen, we mogen Gods Woord geloven. Wel kan ik begrijpen dat dit voor een wetenschapper anders ligt. Immers, de wetenschap kan slechts bestaan door onwankelbare feiten en conclusies. Dat er in de wetenschap helaas ook veel gehecht wordt aan veronderstellingen wist ik wel, maar niet over de mate waarin dit wordt gedaan. In die zin heeft dit boek mij de ogen verder geopend. Hoe is het mogelijk dat bijna de hele wereld in een nog niet bewezen wetenschappelijk feit als de evolutie gelooft? Deze mensen zijn dus slechts aanhangers van een visie, een denkbeeld.

Een prachtig en zeer gedetailleerde uitleg van Edgar Andrews. Er is wat mij betreft slechts één klein minpuntje. Op de cover staat dat het boek toegankelijk is. En heus, de auteur heeft zijn best gedaan om alle moeilijke termen uit te leggen, maar dat is niet helemaal gelukt. Er wordt gebruikgemaakt van zo veel moeilijke woorden dat hij een groot aantal als blijkbaar bekend acht. Ik had toch echt het woordenboek en Wikipedia nodig om zaken te begrijpen, zeker de nogal lastige natuurkundige uitleg. Wel gebruikt Andrews heel alledaagse voorbeelden om iets moeilijks uit te leggen. Daarin is hij prima geslaagd. Ook humor ontbreekt niet in het boek. Verrassend en aangenaam. Aan te bevelen voor een ieder die een pittig boek over het ontstaan van de mens wil lezen.
Dit staat op de site van Logos Instituut door Cora van Dijk.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door refo »

Andrews is een oude-aarde creationist.

De deskundigheid van hem is materiaalkunde. Hij is dus wel een wetenschapper, maar schrijft buiten zijn deskundigheid. Dat roept vragen op bij het wetenschappelijk gehalte van het boek.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door -DIA- »

Ik maak boeken.... (dan lees ik ze vanzelf ook.)
Het lijkt me ook goed om de serie "Momenten in de Christenreis", die momenteel in De Saambinder staan te bundelen en te zijner tijd af te drukken, voorzien van een mooie titelpagina.
Ook uit Digibron zou ik een heel mooie bibliotheek kunnen maken. Neem bijvoorbeeld de (nog vaak actuele) stukjes uit de rubriek Terzijde in De Wachter Sions door L.M.P. Scholten. Daar zit veel leerzaams in!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door albion »

Andrews is een oude-aarde creationist.

De deskundigheid van hem is materiaalkunde. Hij is dus wel een wetenschapper, maar schrijft buiten zijn deskundigheid. Dat roept vragen op bij het wetenschappelijk gehalte van het boek.
Ik heb het boek nog niet gelezen, alleen de recensies. Het spreekt me wel aan om dit boek te lezen.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door huisman »

!
Laatst gewijzigd door huisman op 07 dec 2019, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door huisman »

Afbeelding

+

Afbeelding

+

Afbeelding

+

Afbeelding
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Hollander »

huisman schreef: Afbeelding
Dit is een hele mooie serie. De delen 1 en 2 heb ik inmiddels in bezit. Dank voor het delen, @huisman.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Bertiel
Berichten: 4591
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Bertiel »

gisteren uitelezen
ds. j. van Sliedregt - de toekomst van Sion
En begonnen aan enige feeststoffen van Kohlbrugge
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door DDD »

albion schreef:
Dat lijkt me nu geen geschikte literatuur.
heb je het gelezen?
Nee. Als het RD het positief recenseert, dan kan het vast ook geen kwaad. Ik kon uit de toelichting niet afleiden dat het een christelijke auteur was en ik vind dat je er in zijn algemeenheid goed aan doet om voorzichtig te zijn met lezen van boeken over onderwerpen die je vanuit gereformeerd oogpunt in het geheel niet kunt overzien.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Mara »

Afbeelding

Prima debuutroman!
Twee boeiende verhaallijnen in dit boek, die uiteindelijk bij elkaar komen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1135
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Anselmus »

Bijna uit:
Afbeelding
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
johannes
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2010, 11:48
Locatie: holland

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door johannes »

Wat is de mens heb ik bijna uit.
Goed geschreven en veel info en weerleggingen tov evolutie

Ik moet wel af en toe even terug lezen het is best pittig om het in een keer te begrijpen.
(maar goed dat ben ik) :super
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door albion »

Ik ben begonnen met het lezen van Wat is de Mens. Het boek is prettig ingedeeld en het boeit. Maar ik kan nog niet veel erover zeggen. :)

DDD: Jij dacht zeker dat de schrijver Mark Twain was? ;)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Bertiel
Berichten: 4591
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Bertiel »

Welgelukzalig- ds. W van Gorsel
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie