Welk boek ben jij nu aan het lezen?

RotterS
Berichten: 136
Lid geworden op: 19 feb 2013, 15:35

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door RotterS »

Martijn schreef:
helma schreef:
RotterS schreef:"Hoe een herder psalm 23 leest" van Phillip Keller.

NB: dit is de Nederlandse vertaling, oorspronkelijk is het boek geschreven in het Engels.
Die lezen wij momenteel met het gezin.
Wat vinden jullie van dit boek?
Phillip Keller stelt de zaken soms scherp, bijvoorbeeld in een schaap dat hij heeft verwijderd uit de kudde, omdat het de kudde liet wegvluchten naar gevaarlijke oorden. Trek die parallel eens door naar de Christelijke gemeente en het handelen van Christus als Koning van de kerk. Iets anders wat ik heb onthouden: als de Herder er is, is er rust in de kudde: geen ruzie, Hij is, dus is het veilig etc. Maar als de Herder er niet is, of wij Hem niet op willen merken(!), wat gebeurd er dan in de kerk?

Wat je bij dit boek niet moet doen is er de dogmatische meetlat langs houden: de auteur heeft zijn eigen achtergrond, zodat hij soms een verwoording kiest die niet de onze is. Daarnaast is het door de schrijfwijze ook onmogelijk: het boek bevat te weinig leerstellige informatie om uberhaupt een dogmatische beoordeling te kunnen doen.
Reacties kunnen even op zich laten wachten. Vooral in het weekend staat mijn computer uit. Dat is namelijk lekker rustig, probeer het maar!
RotterS
Berichten: 136
Lid geworden op: 19 feb 2013, 15:35

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door RotterS »

JolandaOudshoorn schreef:
huisman schreef:
refo schreef:Ik ben The Lord of the Rings weer eens aan het lezen.
Wat een magistrale verteller is die Tolkien. Al die details, al die sfeerbeschrijvingen, al die prachtige taal!
Ik krijg direct weer zin om het te lezen.....echt een geweldig boek. Als het reisgezelschap aankomt in het bos Lothlórien kom jezelf ook helemaal tot rust. Onvoorstelbaar knap als een schrijver dat met je kan doen.
Herkenbaar! Tolkien is voor mij een van de toppers!
Ik heb ze ook staan en heb ze zo ongeveer helemaal gelezen, maar ik ben er om de een of andere reden niet weg van.
Reacties kunnen even op zich laten wachten. Vooral in het weekend staat mijn computer uit. Dat is namelijk lekker rustig, probeer het maar!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door helma »

We zijn nu bezig in het gedeelte over: al ging ik ook door een dal der schaduw des doods. Dat is een bemoedigend stuk, juist als er moeilijke dingen gebeuren. De Herder is erbij; Hij gaat voorop. Hij leidt door de diepten, maar het heeft een doel.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Tiberius »

helma schreef:We zijn nu bezig in het gedeelte over: al ging ik ook door een dal der schaduw des doods. Dat is een bemoedigend stuk, juist als er moeilijke dingen gebeuren. De Herder is erbij; Hij gaat voorop. Hij leidt door de diepten, maar het heeft een doel.
Mooi boekje inderdaad; juist ook dit deel.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door dennis »

JolandaOudshoorn schreef:
huisman schreef:
refo schreef:Ik ben The Lord of the Rings weer eens aan het lezen.
Wat een magistrale verteller is die Tolkien. Al die details, al die sfeerbeschrijvingen, al die prachtige taal!
Ik krijg direct weer zin om het te lezen.....echt een geweldig boek. Als het reisgezelschap aankomt in het bos Lothlórien kom jezelf ook helemaal tot rust. Onvoorstelbaar knap als een schrijver dat met je kan doen.
Herkenbaar! Tolkien is voor mij een van de toppers!
Ik durf het bijna niet te zeggen na deze lofzangen, maar ik vind Lord of the Rings nog altijd een veredeld sprookjesboek. En ja: ik heb het helemaal gelezen.
(Gilead vond ik dan wel weer heel mooi.)
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Hendrien »

@Huisman, ik had helemaal niet verwacht dat jij ook Lord of the Rings zou lezen... Lees je dan ook Narnia en Harry Potter? Ik ben er echt huiverig voor...
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door jakobmarin »

Hendrien schreef:@Huisman, ik had helemaal niet verwacht dat jij ook Lord of the Rings zou lezen... Lees je dan ook Narnia en Harry Potter? Ik ben er echt huiverig voor...
Huiverig zijn is niet nodig (althans voor Tolkien en Lewis).

Over Lewis: "Stapje voor stapje schiep hij een eigen universum om daarin zijn christelijke visie een gestalte te verlenen. En dat deed hij uiteindelijk -naar Lewis zelf schreef in een brief aan zuster Penelope- om onder het mom van een roman "heel wat theologie" in de onwetende hoofden van zijn geseculariseerde landgenoten binnen te smokkelen.Bron: Digibron"

Maar als je er niet van houd, gewoon niet lezen, maar ik kan er weinig verkeerds in ontdekken en heb al veel goede fantasy gelezen.

Net heb ik 'Malacandra (ver van de zwijgende planeet)' gelezen en nu op naar deel 2.

Afbeelding
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Hendrien »

jakobmarin schreef:
Hendrien schreef:@Huisman, ik had helemaal niet verwacht dat jij ook Lord of the Rings zou lezen... Lees je dan ook Narnia en Harry Potter? Ik ben er echt huiverig voor...
Huiverig zijn is niet nodig (althans voor Tolkien en Lewis).

Over Lewis: "Stapje voor stapje schiep hij een eigen universum om daarin zijn christelijke visie een gestalte te verlenen. En dat deed hij uiteindelijk -naar Lewis zelf schreef in een brief aan zuster Penelope- om onder het mom van een roman "heel wat theologie" in de onwetende hoofden van zijn geseculariseerde landgenoten binnen te smokkelen.Bron: Digibron"

Maar als je er niet van houd, gewoon niet lezen, maar ik kan er weinig verkeerds in ontdekken en heb al veel goede fantasy gelezen.

Net heb ik 'Malacandra (ver van de zwijgende planeet)' gelezen en nu op naar deel 2.

Afbeelding
Zou je aan kunnen wat dan het verschil is met de Harry Potter-boeken?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door helma »

Narnia heb ik wel gelezen; maar Tolkien trekt me helemaal niet. Ik moet er niet aan denken om te verdiepen in al die griezels.

Maar vanmorgen kocht ik in de kringloop: "Het geheim van de Ring" ; 'Onderzoek het tijdloze relaas van Tolkien en ontdek Gods ultieme ware geschiedenis'.
Dus wie weet; misschien word ik geïnspireerd :livre
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17333
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door huisman »

Hendrien schreef:@Huisman, ik had helemaal niet verwacht dat jij ook Lord of the Rings zou lezen... Lees je dan ook Narnia en Harry Potter? Ik ben er echt huiverig voor...
Narnia en Lord of the rings en ook de trilogie van C.S. Lewis die hier genoemd wordt zijn vertellingen die een christelijke boodschap over willen brengen. Bij Narnia en de ( ruimte) trilogie van C.S. Lewis is deze boodschap overduidelijk. Bij Tolkien is het wat meer verborgen maar ook duidelijk.

In deze boeken komen geen vloeken voor en ze zijn geschreven door christelijke auteurs. Tolkien was orthodox Rooms.
Ik heb er dus geen enkele huiver voor en kan ook genieten van de verborgen christelijke symboliek
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door refo »

In LOTR kan ik geen christelijke elementen ontdekken.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17333
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door huisman »

refo schreef:In LOTR kan ik geen christelijke elementen ontdekken.

Lees eens wat boeken rond LOTR en de biografie van Tolkien. De christelijke elementen zijn er zeer vele.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door dennis »

Dat er in de LotR christelijke elementen aanwezig zijn klopt inderdaad.
Maar ... ook nadrukkelijk occulte elementen. Zo strijdt - als ik het me na al die jaren goed herinner - een leger ondoden mee aan de goede kant enz. enz.
Ik ben er mede om die reden niet weg van. Narnia vind ik qua boodschap dan veel duidelijker. Zeker ook een deel als 'de zilveren stoel'. Heel goed.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Bonny »

Nu bezig met: Afbeelding.

Hiervoor las ik Afbeelding.

Op zich een interessant verhaal, maar het tweede deel is meer een geschiedenis van de invoering van de sociale zekerheid, dan een biografie over ds. Talma. Door het gebrek aan bronnen zeker weinig weten te vertellen.
The Groom's still waiting at the altar
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door -DIA- »

B. Hooghwerf
UW HOOP UW KUDDE WOONDE DAAR
Ds. Zwartbol haalde in de preek iets aan wat zijn opa nog had meegemaakt over Jansje Fortuin
Ik had de naam nooit gehoord en vond dit op Digibron:
http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... rekingen/0

Het boek zelf heb ik niet, maar zou het graag wel in zijn geheel lezen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie