Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Ad Anker »

Terri schreef:
Mara schreef:Afbeelding

Dit is een boek dat je rustig, in gedeeltes moet lezen.
Door de reacties van DDD en Ad Anker ben ik even gaan 'neuzen' . :)
Ik was juist positief verrast, vond dit stukje heel aansprekend:



“Als het geloof leeft, zal het steeds weer gewond raken, blootstaan aan crises en soms zelfs ‘gedood’ worden. Er zijn momenten waarop ons geloof afsterft – om weer te worden opgewekt. Alleen het gewonde geloof kan genezen. Ik vrees dat een geloof dat niet door de nacht van het kruis is heengegaan en niet in het hart is getroffen, daartoe niet in staat is. Een geloof dat nooit blind is geworden, dat nooit de duisternis heeft ervaren, zal vrijwel niet in staat zijn hen te helpen die niet hebben gezien en die niet zien. Pas het ‘niet-zien’, het eerlijke en nederig erkende niet-zien, baant de weg voor het geloof. Het is de opgave van het geloof om te volharden in dit niet-zien.”
Ik heb het al in huis. :)
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Mannetje »

Charles schreef:'Samen genieten' van Piet Wagenaar e.a. 2ehands op de kop getikt door mn vrouw. Ik herinnerde me vaag dat er jaren geleden gedoe was over dat boek. Het oude draadje daarover doorgenomen, man wat een kouwe drukte. Heel goed en heerlijk nuchter boek. Alle echtparen van harte aanbevolen!
Is het een eerste of tweede druk? Dat schijnt een verschil te zijn.
Al heb ik het boek niet gelezen trouwens, het is maar wat ik er over hoorde.
-
Online
DDD
Berichten: 28477
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door DDD »

Het is heel wat als je dat nu bevindelijk moet meemaken. En dan zijn de boeken van Halik heel geschikte literatuur.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Mara »

Terri schreef:
“Als het geloof leeft, zal het steeds weer gewond raken, blootstaan aan crises en soms zelfs ‘gedood’ worden. Er zijn momenten waarop ons geloof afsterft – om weer te worden opgewekt. Alleen het gewonde geloof kan genezen. Ik vrees dat een geloof dat niet door de nacht van het kruis is heengegaan en niet in het hart is getroffen, daartoe niet in staat is. Een geloof dat nooit blind is geworden, dat nooit de duisternis heeft ervaren, zal vrijwel niet in staat zijn hen te helpen die niet hebben gezien en die niet zien. Pas het ‘niet-zien’, het eerlijke en nederig erkende niet-zien, baant de weg voor het geloof. Het is de opgave van het geloof om te volharden in dit niet-zien.”
Mooi citaat Terri.
Dit staak haaks op de gevoelstheologie van het moderne christendom.
Ik hoop dat ik morgen de rust in mijn hoofd heb om verder te gaan met het boek.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door FlyingEagle »

God leren kennen. J.I. Packer
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Panny »

Ik denk dat ik ga afhaken.
Aan het einde van het eerste deel heeft de schrijver besloten dat het nodig is de Naam van God wel heel veel te gebruiken. Zonde!
Panny schreef:
Panny schreef:Louis Couperus: De boeken der kleine zielen.

Leest lekker weg voor een boek van iets meer dan 100 jaar oud :)
Mooie taal toch (soms wel een beetje te):
Zij zetten zich en Henri deed zich geweld, sprak gewoon, over Driebergen.
Zo vol was het verleden tussen hen, dat het scheen of zij nooit elkaar over die hindernis zouden naderen.
Zo vele woorden waren er niet gezegd, die gezegd hadden moeten zijn, om te kunnen zwijgen in harmonie, dat het zwijgen een marteling was, en zo vele jaren waren er gestapeld tussen die ouders en die kinderen, dat het ondoenlijk scheen elkaar nu te bereiken met woorden.
De woorden vielen vreemd, in het sombere vertrek, dat uitzag op de maartse tuin en de weg, wegwazend in vage misten. Zij vielen, als dingen, de woorden vreemd, als harde, ronde dingen, als dingen van materie, en als knikkers botsten zij op elkaar. hotsend...
Het was het pijnlijke praten over onverschillige dingen, dat bijna onmogelijk was. Want telkens rolden de woorden tegen wat pijnlijk aanvoelde uit het verleden en er waren geen onverschillige dingen.
Toen Henri zei, dat Driebergen zo veranderd was duidde hij op zijn afwezigheid van jaren. Toen Constance even over Brussel iets zei, duidde zij op hun jarenlang verblijf daar, in welke jaren haar schoonouders haar niet hadden willen zien, als een schande.
Toen zij spraken over Addy's kleine-kindjes-jaren, was het, of zij beiden, vader, moeder, de grootouders iets verweten. Er waren geen onverschillige dingen en het was een wanhopige somberheid tussen die oude mensen en dat kind, omdat zij het kind niet bereiken konden, over hun zoon en hun schoondochter heen...
Buiten stak de wind huilend op, de zware, grauwe wolken rolden aan als een stoom van vocht en de regen kletste neer. Henri had juist zijn vader willen verzoeken met hem in de tuin te gaan, om te zien, of hij het er nog herkende. Maar de kletsregen nu weerhield hem en hij zag altijd de tranen van zijn moeder... In stilte verweet hij die aan zijn vrouw.
Tussen hun aller zielen was het verleden opgestapeld als tot een muur.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Charles »

Mannetje schreef:
Charles schreef:'Samen genieten' van Piet Wagenaar e.a. 2ehands op de kop getikt door mn vrouw. Ik herinnerde me vaag dat er jaren geleden gedoe was over dat boek. Het oude draadje daarover doorgenomen, man wat een kouwe drukte. Heel goed en heerlijk nuchter boek. Alle echtparen van harte aanbevolen!
Is het een eerste of tweede druk? Dat schijnt een verschil te zijn.
Al heb ik het boek niet gelezen trouwens, het is maar wat ik er over hoorde.
Het is een tweede druk waarbij Wagenaar zijn hoofdstuk wat minder expliciet gemaakt heeft naar het schijnt. Ik kom iig (in heel het boek) niks tegen waar ik de wenkbrauwen bij frons. Ik vind heel het boek evenwichtig en nuchter en ook pastoraal. Kan het echtparen zeker aanraden.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Bertiel »

Afgelopen tijd gelezen
Watchman Nee - zitten, wandelen , standhouden
Els van Dijk - de hunkerende generatie

Nu bezig in
Ds C P den Boer - Heilig in Hem
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Johannes S »

FlyingEagle schreef:God leren kennen. J.I. Packer
Dat is echt belangrijk, God kennen.

'En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, den enigen waarachtigen God, en Jezus Christus, Dien Gij gezonden hebt' (Joh.17:3)
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Online
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1099
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Anselmus »

Recent gelezen: Mijn verhaal: Becoming Michelle Obama.

Een boek dat meer inzicht geeft in de harde wereld van de Amerikaanse politiek: het is hard werken, maar dan kom je er ook. Dat is de hoofdboodschap die Michelle Obama mijns inziens wil meegeven. Tegelijk had ik het gevoel dat het boek 'gescript' is om het beeld/imago van Obama zo gunstig mogelijk neer te zetten. Er worden heus wel dingen beschreven die niet perfect zijn en gingen, maar die zijn relatief onschuldig. Al met al een aardig boek om te lezen en zo meer inzicht te krijgen in het leven in het Witte Huis.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door FlyingEagle »

Johannes S schreef:
FlyingEagle schreef:God leren kennen. J.I. Packer
Dat is echt belangrijk, God kennen.

'En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, den enigen waarachtigen God, en Jezus Christus, Dien Gij gezonden hebt' (Joh.17:3)
En nooit uitgeleerd blijven
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Johannes S »

Leer elke dag
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Bertiel »

Gisteren gelezen:
Uit het leven van Sukey Harley.
Daarna begonnen aan
Uit de nagelaten geschriften van Robert Murray M’cheine
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Floppy »

Net uit: Doodenhuis van Dostojevski.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door -DIA- »

Hooltn Vrogger (Holten vroeger)
Door G.J. Gerverdink-Nijhuis

Een mooi boek voor wie in Holten bekend is, en voor wie er geboren en getogen is.
Eén nadeel, het is geschreven in het Holtens dialect. Niet dat ik dat niet begrijp, maar het leest gewoon minder vlot. Wat betreft de vele foto's is het kunnen lezen niet per se vereist, al voegt het wel wat toe.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie