Lilian1975 schreef:Dan stel ik de vraag anders waar in de Schrift staat dat we vrijblijvend ongelovig mogen zijn? En waar in de Schrift staat dat we mensen mogen weren van het Woord. Juist waar het de werkplaats van de Heilige Geest wordt genoemd. En waar in de Schrift staat dat dus een deel van de huisgemeenten samenkwamen?
Op het punt van de schriftgegevens gaan we elkaar niet overtuigen. En dan heb ik het dus over het punt of alleen ware gelovigen die deelnemen aan het Avondmaal aanwezig mogen zijn bij de bediening, of dat ook ongelovigen aanwezig mogen zijn, maar zonder deel te nemen.
Je hoeft mijn standpunt overigens niet te delen. Dat is ook niet nodig. Eerder heb ik al aangegeven dan mijn standpunt te relativeren is, niettemin meen ik niet dat ik onbijbelse zaken zeg. Bij mijn weten staat nergens in de schrift een uitdrukkelijk bevel voor het één en evenmin voor het ander, dus laten we elkaar een zekere mate van vrijheid gunnen.
Als ik dan aansluit bij je opmerking dan de bijbel geen enkele vrijheid biedt om ongelovig ze zijn, dan stem ik daar van harte mee in. En wat mij betreft wordt dat goed zichtbaar op het moment dat je de toegang tot de ruimte waar het avondmaal bediend wordt voor ongelovigen sluit, op het moment dat de bediening een aanvang neemt. Dat lijkt me voor een ongelovige een zeer duidelijk moment waarin hij zich bewust wordt dat hij/zij geen deel heeft aan het verlossingswerk van de Heere Jezus.
Calvijn bedoelde m.i. dat het één niet boven het ander gezet mag worden. En hij bedoelde dat je de dingen niet mag scheiden. En wat Calvijn zeker niet bedoeld heeft is een gesloten viering. Naar mijn weten was dat zeker niet de praktijk in zijn gemeenten. Zodra je mensen bij de viering weghoudt maak je voor hen scheiding tussen die twee dingen. Het avondmaal wordt in feite boven het Woord gezet voor hen. En je zegt. Je kunt vrijblijvend onder de prediking zitten.
Wat Calvijn zegt kan je lezen in de Institutie Boek 4 hoofdstuk 17 paragraaf 44 en sluit aan bij de vroege kerk. Je kunt dat
hier in de vertaling van Gerrit Veldmannalezen. Ik voel daar meer verwantschap met mijn standpunt dan dat ik daar vraagtekens bij krijg.
Je houdt mensen weg bij het Woord. De werkplaats van de Heilige Geest. Ik vind dat nogal wat. Hoevelen zijn er niet onder de avondmaalsprediking tot verandering gekomen? Door hen weg te houden stel je m.i. het sacrament boven het Woord.
Ik maak onderscheid tussen de prediking van het woord, zoals die voorafgaand aan het sacrament klinkt, en de bediening van het sacrament zelf. Het eerste is openbaar en over het tweede discussiëren we. Wat betreft de avondmaalsprediking. Het klopt dat daar grote kracht vanuit gaat, omdat het onderwerp helaas niet zondag aan zondag zo centraal staat. Ik kan me daar dus in vinden dat je daar niemand van moet uitsluiten. Persoonlijk ken ik geen mensen die door het zien van de avondmaalsbediening tot verandering zijn gekomen. Theologisch gezien reserveer ik het overtuigende werk van de Heilige Geest vooral voor de Woordbediening en het vertroostende en versterkende aspect voor de sacramenten.
De prediking die jij voorhoudt horen de mensen die daadwerkelijk in nood zijn ( maar die vinden echt de rust pas alleen in God. En hebben niets aan kenmerken waaruit zou blijken dat... want je kan jezelf bedriegen. Een predikant, een ambtsdrager heeft de plicht altijd en alleen naar de Medicijnmeester te wijzen. )
Het citaat moet je dus zo niet invullen. Onze forumvriend JC Philpot heeft het zo verwoordt:
In het citaat worden mensen aangesproken die als ze zichzelf onderzoeken, geen kernmerken van genade kunnen ontdekken. Ze vergelijken zichzelf met kinderen van God (de kudde), en kijken tegen hen op. Maar in zichzelf vinden ze enkel schuld en onmogelijkheid om met de kudde mee te komen.
Zulke schuldverslagen zielen, die hun zaligheid buiten zichzelf in Christus zoeken, worden genodigd.
Dat is hoe ik dit pastorale stukje interpreteer.
Leg dat eens naast de zaligsprekingen uit Mattheus 5: hongerigen, armen van geest, treurenden. Zou de predikant dat ook zo bedoelt kunnen hebben?