Voorbereiding Heilig Avondmaal

Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Herman »

Hendrikus schreef:
Herman schreef:Zijn er mensen bekend met het gebruik van een zondenregister? O.a. in de 17e eeuw was dat een gebruike methode om de bekering en boetvaardigheid te bevorderen.
Bedoel je iets anders dan de lijst van "navolgende zonden" zoals die in het avondmaalsformulier staat vermeld? En die in feite niet meer of minder is dan de 10 geboden?
Dat een zondenregister de boetvaardigheid kan bevorderen lijkt evident. Maar bevordert het niet werkheiligheid en wetticisme?
Ja, ik bedoel wat anders dan de navolgende openbare zonden, die daar voornamelijk benoemd worden om de avondmaalsbediening af te sluiten van wetteloze mensen.

Het bekendste zondenregister is die van Josias van Houten. Zie hieronder een kort lemma uit een bibliografisch woordenboek.
Hierin was een ‘register der zonden tegen de wet Gods’ opgenomen. Zeker is dit een verdienstelijk geschrift geweest, want in 1645 was daarvan geen exemplaar meer te krijgen en niemand minder dan Voetius voelde zich geroepen, een nieuwen druk te bezorgen, die in laatstgenoemd jaar uitkwam. Hierin liet hij Van Houten's ‘Register’ in zijn geheel, ‘sonder bijna een woort daer in te veranderen’; alleen had hij door een ‘godtsaligh ende geleert’ proponent dat register laten vergelijken met twee andere: het ééne, voorkomend in een werk van den Engelschman Nic. Biefield over de gronden der zaligheid (in 1619 in 't Hollandsch vertaald) en het andere, vervat in Willem Teellinck's ‘treffelijk tractaet, genaemt Nootwendigh Vertoogh’ (1627). Bovendien voegde Voetius zelf ‘eenighe casus ofte voorvallende sonde van onsen tijt, tegen het seste gebodt’ eraan toe. Reeds had Van Houten 39 gevallen van overtreding van dit gebod opgegeven, zes kwamen erbij uit het ‘Register’ van Biefield, terwijl zij nu nog met vier van Voetius vermeerderd werden;
Eens met je opmerking dat het gevaar van wetticisme op de loer ligt.

Overigens ben ik nog steeds nieuwsgierig naar het feit of mensen dat heden ten dage toepassen of gebruiken. Zeker in kringen waar de leer vooral praktisch moet worden ingevuld, is het gebruik van zo'n register een handig hulpmiddel.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef: Overigens ben ik nog steeds nieuwsgierig naar het feit of mensen dat heden ten dage toepassen of gebruiken. Zeker in kringen waar de leer vooral praktisch moet worden ingevuld, is het gebruik van zo'n register een handig hulpmiddel.
Een wat andere theologische stroming, maar hier een voorbeeld waar het nog gebruikt word:

Overall self evaluation:
http://www.stmarkdc.org/Websites/saintm ... uation.pdf

Hieraan gerelateerd:
http://www.stmarkdc.org/self-examination
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Adagio »

Er bestaat een specifiek, persoonlijk zondenregister. De Samaritaanse vrouw kwam erachter. “Komt, ziet een Mens Die mij gezegd heeft alles wat ik gedaan heb; is Deze niet de Christus?”
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:
Herman schreef: Overigens ben ik nog steeds nieuwsgierig naar het feit of mensen dat heden ten dage toepassen of gebruiken. Zeker in kringen waar de leer vooral praktisch moet worden ingevuld, is het gebruik van zo'n register een handig hulpmiddel.
Een wat andere theologische stroming, maar hier een voorbeeld waar het nog gebruikt word:

Overall self evaluation:
http://www.stmarkdc.org/Websites/saintm ... uation.pdf

Hieraan gerelateerd:
http://www.stmarkdc.org/self-examination
Interessant. Dank voor het delen.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Herman »

Adagio schreef:Er bestaat een specifiek, persoonlijk zondenregister. De Samaritaanse vrouw kwam erachter. “Komt, ziet een Mens Die mij gezegd heeft alles wat ik gedaan heb; is Deze niet de Christus?”
Uiteraard. Maar je kent mogelijk ook de uitspraak van Luther dat hij schuldig stond aan alle zonden, maar niet aan de geldgierigheid.
Daarmee bedoelde hij dat hij door de Heere al aan vele zonden ontdekt en bepaald was, maar niet op die specifieke zonde.

Vergelijk Psalm 19:13 en daarbij genoemde teksten in de kanttekeningen: Wie zou de afdwalingen verstaan? Reinig mij van de verborgen afdwalingen.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Adagio »

Herman schreef:
Adagio schreef:Er bestaat een specifiek, persoonlijk zondenregister. De Samaritaanse vrouw kwam erachter. “Komt, ziet een Mens Die mij gezegd heeft alles wat ik gedaan heb; is Deze niet de Christus?”
Uiteraard. Maar je kent mogelijk ook de uitspraak van Luther dat hij schuldig stond aan alle zonden, maar niet aan de geldgierigheid. Daarmee bedoelde hij dat hij door de Heere al aan vele zonden ontdekt en bepaald was, maar niet op die specifieke zonde.
Nee, die uitspraak van Luther ken ik niet. Hoe dat ook zij, Luther heeft meer geleerd dan de rijke jongeling, die voor alle zekerheid vroeg of er nog iets aan mankeerde. Heeft Luther er daarom ook bijgeschreven wat hij heeft bedoeld? Dat kan inderdaad de zonde van geldzucht geweest zijn. Juist ook mogelijk is de hoofdsom, de geestelijkheid, van de wet (dan blijkt de totale melaatsheid). In 1 Tim. 6: "Want de geldgierigheid is een wortel van alle kwaad". Vergelijk daartegenover de "Wortel van Isaï, Die staan zal tot een Banier der volken".
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Herman »

Adagio schreef:Nee, die uitspraak van Luther ken ik niet. Hoe dat ook zij, Luther heeft meer geleerd dan de rijke jongeling, die voor alle zekerheid vroeg of er nog iets aan mankeerde. Heeft Luther er daarom ook bijgeschreven wat hij heeft bedoeld? Dat kan inderdaad de zonde van geldzucht geweest zijn. Juist ook mogelijk is de hoofdsom, de geestelijkheid, van de wet (dan blijkt de totale melaatsheid). In 1 Tim. 6: "Want de geldgierigheid is een wortel van alle kwaad". Vergelijk daartegenover de "Wortel van Isaï, Die staan zal tot een Banier der volken".
Het is mijn waarneming dat we met de geestelijkheid van de wet, de letterlijke kant kunnen laten zitten. Dan zijn we wel een zondaar en een heel erge ook, want in ons binnenste zijn we daarvan overtuigd, niettemin plegen we dagelijks een bezoemzonde aan de hand te houden. Er ligt dus een onlosmakelijk verband tussen het aanwijzen van een praktische zonde en de overtuiging van het zondaarschap.

Mooi dat je tegenover de wortel van geldgierigheid de Wortel van Isaï plaatst.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Adagio »

Herman schreef:Het is mijn waarneming dat we met de geestelijkheid van de wet, de letterlijke kant kunnen laten zitten. Dan zijn we wel een zondaar en een heel erge ook, want in ons binnenste zijn we daarvan overtuigd, niettemin plegen we dagelijks een bezoemzonde aan de hand te houden. Er ligt dus een onlosmakelijk verband tussen het aanwijzen van een praktische zonde en de overtuiging van het zondaarschap.
Mee eens. Behalve de Samaritaanse vrouw zijn er vast meer voorbeelden te noemen, bijv. de stokbewaarder.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Valcke »

Adagio schreef:
Herman schreef:Het is mijn waarneming dat we met de geestelijkheid van de wet, de letterlijke kant kunnen laten zitten. Dan zijn we wel een zondaar en een heel erge ook, want in ons binnenste zijn we daarvan overtuigd, niettemin plegen we dagelijks een bezoemzonde aan de hand te houden. Er ligt dus een onlosmakelijk verband tussen het aanwijzen van een praktische zonde en de overtuiging van het zondaarschap.
Mee eens. Behalve de Samaritaanse vrouw zijn er vast meer voorbeelden te noemen, bijv. de stokbewaarder.
Ware overtuiging van zonde is altijd ook overtuiging van bijzondere zonden, gepaard gaand met een diep leedwezen en vernedering. De loutere kennis en vaststelling dat we (grote) zondaren zijn heeft inderdaad niets met ware bekering te maken.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Arja »

Adagio schreef:
Herman schreef:
Adagio schreef:Er bestaat een specifiek, persoonlijk zondenregister. De Samaritaanse vrouw kwam erachter. “Komt, ziet een Mens Die mij gezegd heeft alles wat ik gedaan heb; is Deze niet de Christus?”
Uiteraard. Maar je kent mogelijk ook de uitspraak van Luther dat hij schuldig stond aan alle zonden, maar niet aan de geldgierigheid. Daarmee bedoelde hij dat hij door de Heere al aan vele zonden ontdekt en bepaald was, maar niet op die specifieke zonde.
Nee, die uitspraak van Luther ken ik niet. Hoe dat ook zij, Luther heeft meer geleerd dan de rijke jongeling, die voor alle zekerheid vroeg of er nog iets aan mankeerde. Heeft Luther er daarom ook bijgeschreven wat hij heeft bedoeld? Dat kan inderdaad de zonde van geldzucht geweest zijn. Juist ook mogelijk is de hoofdsom, de geestelijkheid, van de wet (dan blijkt de totale melaatsheid). In 1 Tim. 6: "Want de geldgierigheid is een wortel van alle kwaad". Vergelijk daartegenover de "Wortel van Isaï, Die staan zal tot een Banier der volken".
Luther was zo vrijgevig dat hij meermalen zijn laatste geld weggaf.

Citaat: Wie goederen bezit moet een heer zijn over die goederen. Maar als hij een heer is, dan dienen die goederen hem, maar hij dient niet die goederen. Daarom helpt hij de armen met zijn bezit en hij geeft aan hen die niets bezitten.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Arja »

Ik denk niet dat er een zondenregister nodig is. De zuivere toetssteen van Gods Woord is genoeg. Als we die niet hanteren, leidt dat tot ontsporing.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Herman »

Arja schreef:Ik denk niet dat er een zondenregister nodig is. De zuivere toetssteen van Gods Woord is genoeg. Als we die niet hanteren, leidt dat tot ontsporing.
Ik wees tussendoor al naar Psalm 19:13, maar ook de laatste twee verzen van Psalm 139 trekken het zelfonderzoek vanzelf breder: 23 Doorgrond mij, o God, en ken mijn hart; beproef mij en ken mijn gedachten.
24 En zie of bij mij een schadelijke weg zij; en leid mij op den eeuwigen weg.

Het gaat dus niet om een toetsteen naast Gods Woord, maar een hulpmiddel die de inhoud van Gods Woord gestructureerd weergeeft.
Plaats reactie