CS Lewis overleed 50 jaar geleden

Peregrina
Berichten: 58
Lid geworden op: 28 sep 2013, 00:05

Re: CS Lewis overleed 50 jaar geleden

Bericht door Peregrina »

huisman schreef:
Peregrina schreef:Kun je een overzicht geven van de inhoud?
Ik ben wel benieuwd naar de opzet. Is de leidende lijn Lewis' levensloop, of bijv. zijn boeken?
1. Het is een echt pil (512 paginas)
2. De inhoudsopgave heb ik niet opgeschreven maar het behandeld zijn hele leven, zijn contacten met o.a Tolkien en de Inkling kring. Er is ook een apart deel gewijd aan zijn Narnia boeken

Op deze link kun je een deel lezen uit Hoofdstuk 1

http://www.uitgeversgroepjongbloed.nl/v ... &id=336622
Die link had ik nog niet gevonden. Bedankt!

Het ziet er inderdaad gedegen uit.
Krijgt een verkiesbare plaats op mijn boekenverlanglijstje. :)
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: CS Lewis overleed 50 jaar geleden

Bericht door Jongere »

Dat ziet er zeker erg mooi uit.
Ik kreeg zojuist ter recensie de nieuwe essay-bundel De zeebries der eeuwen van Lewis binnen. Daar ben ik ook erg benieuwd naar.

@ Peregrina, misschien ten overvloede; maar zorg wel dat je éérst Lewis' eigen autobiografie Verrast door vreugde hebt gelezen. Dat moet je absoluut doen voor welke biografie dan ook.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: CS Lewis overleed 50 jaar geleden

Bericht door dennis »

Jongere schreef:Dat ziet er zeker erg mooi uit.
Ik kreeg zojuist ter recensie de nieuwe essay-bundel De zeebries der eeuwen van Lewis binnen. Daar ben ik ook erg benieuwd naar.

@ Peregrina, misschien ten overvloede; maar zorg wel dat je éérst Lewis' eigen autobiografie Verrast door vreugde hebt gelezen. Dat moet je absoluut doen voor welke biografie dan ook.
'Verrast door vreugde' viel me eerlijk gezegd juist een beetje tegen. (Wat ongetwijfeld aan mijn te hoge verwachtingspatroon lag.)
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: CS Lewis overleed 50 jaar geleden

Bericht door Jongere »

dennis schreef:
Jongere schreef:Dat ziet er zeker erg mooi uit.
Ik kreeg zojuist ter recensie de nieuwe essay-bundel De zeebries der eeuwen van Lewis binnen. Daar ben ik ook erg benieuwd naar.

@ Peregrina, misschien ten overvloede; maar zorg wel dat je éérst Lewis' eigen autobiografie Verrast door vreugde hebt gelezen. Dat moet je absoluut doen voor welke biografie dan ook.
'Verrast door vreugde' viel me eerlijk gezegd juist een beetje tegen. (Wat ongetwijfeld aan mijn te hoge verwachtingspatroon lag.)
Ik weet niet waarom het jou tegenviel natuurlijk, maar ik kan me voorstellen dat het ook komt vanwege de grote aandacht voor Lewis' literatuurscholing. De "christelijke Lewis' zoals we die kennen, komt eigenlijk pas in de laatste vier hoofdstukken (zoiets) naar voren.
Maar ik had juist de ervaring dat ik hierdoor echt Lewis beter leerde kennen. Hij was natuurlijk ook echt een man van de letterkunde.
Bovendien blijft de beschrijving van zijn bekering in de laatste hoofdstukken voor mij zeer indrukwekkend, iedere keer weer als ik dat lees.
Peregrina
Berichten: 58
Lid geworden op: 28 sep 2013, 00:05

Re: CS Lewis overleed 50 jaar geleden

Bericht door Peregrina »

Jongere schreef:Dat ziet er zeker erg mooi uit.
Ik kreeg zojuist ter recensie de nieuwe essay-bundel De zeebries der eeuwen van Lewis binnen. Daar ben ik ook erg benieuwd naar.

@ Peregrina, misschien ten overvloede; maar zorg wel dat je éérst Lewis' eigen autobiografie Verrast door vreugde hebt gelezen. Dat moet je absoluut doen voor welke biografie dan ook.
Ja, die heb ik gelezen! Al moet ik erbij zeggen dat de inhoud ervan wat onder 't stof geraakt is...
Plaats reactie