Boek voor oudere dame die meer wil weten over het geloof

Plaats reactie
zeester
Berichten: 22
Lid geworden op: 31 dec 2012, 00:40

Boek voor oudere dame die meer wil weten over het geloof

Bericht door zeester »

Een cliënt die vroeger altijd katholiek is opgevoed en daarna jarenlang niet meer bezig is geweest met geloof heeft te kennen gegeven dat het haar weer bezig begint te houden. Ze zou graag weer meer erover willen weten. Het is een oudere dame van in de 70 en ziet niet meer zo goed. Ze gaf aan dat ze eigenlijk wel weer een kinderbijbel zou willen hebben, maar die kan ze door haar slechte zicht meestal niet lezen. Nu ben ik dus op zoek naar een grootletterboek voor haar met eenvoudig taalgebruik die een beetje overeenkomt met een kinderbijbel. Ze heeft verder weinig kennis, dus het moet geen moeilijk boek zijn, echt de basis. Heeft iemand een aanrader?


Goedbedoelde opmerkingen zoals: ga gesprek aan, leg zelf uit etc. zit ik niet op te wachten. Dit doe ik ook, maar mevrouw wil zelf een boek hebben zodat ze ook zelf daarin kan lezen.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Boek voor oudere dame die meer wil weten over het geloof

Bericht door Afgewezen »

zeester schreef:Een cliënt die vroeger altijd katholiek is opgevoed en daarna jarenlang niet meer bezig is geweest met geloof heeft te kennen gegeven dat het haar weer bezig begint te houden. Ze zou graag weer meer erover willen weten. Het is een oudere dame van in de 70 en ziet niet meer zo goed. Ze gaf aan dat ze eigenlijk wel weer een kinderbijbel zou willen hebben, maar die kan ze door haar slechte zicht meestal niet lezen. Nu ben ik dus op zoek naar een grootletterboek voor haar met eenvoudig taalgebruik die een beetje overeenkomt met een kinderbijbel. Ze heeft verder weinig kennis, dus het moet geen moeilijk boek zijn, echt de basis. Heeft iemand een aanrader?
Tja, als het een groteletterboek moet zijn, beperk je de keuze natuurlijk wel enorm. Kan die mevrouw niet zo'n grote leesloep gebruiken?
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Boek voor oudere dame die meer wil weten over het geloof

Bericht door sirdanilot »

Grote formaat bijbels bestaan op zich wel, maar ze wil dus een christelijk boek in groot formaat? Dat wordt inderdaad lastig...

Een grotere bijbeluitgave aanraden zou al een hoop helpen, denk ik. Wellicht een HSV vertaling, dat is toch echt wat toegankelijker dan een SV. Er is ook een parallelle HSV/SV editie (ik denk dat die groot is, de NBV/SV editie die ik heb is iig vrij groot), maar om eerlijk te zijn denk ik niet dat ze op dit moment veel met SV kan.
jan34willem
Berichten: 174
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:20

Re: Boek voor oudere dame die meer wil weten over het geloof

Bericht door jan34willem »

Ik zou op zoek gaan naar een grote-letteruitgave of anderszins goed leesbare uitgave van Het Boek of de Groot Nieuws Bijbel. Ik ken de achtergrond van de mevrouw natuurlijk niet, maar misschien sluit een van deze bijbelvertalingen aan bij haar mogelijkheden. Succes gewenst!
Laatst gewijzigd door jan34willem op 12 aug 2013, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Boek voor oudere dame die meer wil weten over het geloof

Bericht door Dodo »

Is er geen PCOB in je woonplaats? Ouderenbond dus.
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Boek voor oudere dame die meer wil weten over het geloof

Bericht door MoesTuin »

zeester schreef:Een cliënt die vroeger altijd katholiek is opgevoed en daarna jarenlang niet meer bezig is geweest met geloof heeft te kennen gegeven dat het haar weer bezig begint te houden. Ze zou graag weer meer erover willen weten. Het is een oudere dame van in de 70 en ziet niet meer zo goed. Ze gaf aan dat ze eigenlijk wel weer een kinderbijbel zou willen hebben, maar die kan ze door haar slechte zicht meestal niet lezen. Nu ben ik dus op zoek naar een grootletterboek voor haar met eenvoudig taalgebruik die een beetje overeenkomt met een kinderbijbel. Ze heeft verder weinig kennis, dus het moet geen moeilijk boek zijn, echt de basis. Heeft iemand een aanrader?


Goedbedoelde opmerkingen zoals: ga gesprek aan, leg zelf uit etc. zit ik niet op te wachten. Dit doe ik ook, maar mevrouw wil zelf een boek hebben zodat ze ook zelf daarin kan lezen.
Wat mooi om te lezen Zeester

Is er geen christelijke boekwinkel in de buurt waar je woont of in een plaats waar je misschien wel eens komt, daar kunnen ze je heel goed van advies voorzien

Vind het ontroerend om te lezen en wat goed dat je de kansen aangrijpt

Wat mooi!

Ik hoop dat je zal slagen en voor deze mevrouw de boodschap van de Levende Heer tot haar mag doordringen en een plek mag krijgen in haar hart voor altijd

MoesTuin
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Boek voor oudere dame die meer wil weten over het geloof

Bericht door MoesTuin »

O ja Zeester, met mij nog even

Lezen is wellicht te moeilijk inderdaad voor mevrouw

Maar met muziek kan je ook heel veel

Misschien kent mevrouw nog liederen van vroeger?

Je hebt ook luisterboeken, maar weet niet of die er ook eenvoudig zijn, vast wel wellicht

Maar het rijke Evangelie kan ook via de oren binnen dringen en via muziek, liederen

Zeer waardevol

bijvoorbeeld het "Onze Vader" is uiteraard een bekend lied voor deze mevrouw met haar katholieke achtergrond.
en ook heel mooi om weer te laten horen.
Of adviseer haar als ze een tv heeft op zondag naar Nederland Zingt op zondagochtend te kijken, is erg mooi voor mensen die aan huis gebonden zijn of een verwaterde kerkelijke achtergrond.

[youtube]P9DVDa5s21o[/youtube]

Maar hopelijk hoort mevrouw dan nog wel goed

MoesTuin
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Boek voor oudere dame die meer wil weten over het geloof

Bericht door Jongere »

Als je iets eenvoudigs zoekt, lijkt het me inderdaad het beste om iets als luisterboeken te zoeken.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Boek voor oudere dame die meer wil weten over het geloof

Bericht door henriët »

De kinderbijbel van van Dam is ( gedeeltelijk?) op cd's opgenomen. misschien dat ze daar wat mee kan?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Boek voor oudere dame die meer wil weten over het geloof

Bericht door MarthaMartha »

er zijn vast wel luisterboeken van Corrie ten Boom of radiotoespraken van haar.
Die zijn eenvoudig en mooi.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Boek voor oudere dame die meer wil weten over het geloof

Bericht door Dodo »

Voor oudere dames kan het een stap zijn om cd's te gaan luisteren. Zeker als ze dat normaal nooit doen.
Ik zou zeggen: kijk eens bij je kerkelijke gemeente (of een andere) of ze groteletterboeken hebben, bijbels maar misschien ook andere boeken. Ik heb een hele doos bijbelboeken in grote letters, in verschillende vertalingen, ter uitleen.
Kijk naar een afdeling van de PCOB of ze iets hebben of weten. Die stichting is er speciaal voor oudere mensen.
Bibliotheken hebben groteletterboeken. Je kunt kijken of daar wat goeds tussen zit.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Boek voor oudere dame die meer wil weten over het geloof

Bericht door Afgewezen »

Zeester heeft inmiddels niets meer van zich laten horen en ook niet laten weten of hij/zij de tips geschikt vindt.
Dus laten we ons maar niet uitputten door allerlei ideeën te lanceren voor een dame die we niet kennen en waarvan we dus niet weten wat voor haar geschikte tips en wat niet.
zeester
Berichten: 22
Lid geworden op: 31 dec 2012, 00:40

Re: Boek voor oudere dame die meer wil weten over het geloof

Bericht door zeester »

Ik ben een aantal dagen weggeweest en ben niet op internet geweest.
Filmpjes/luisterfragmenten zijn wellicht een goed idee, mevrouw heeft ook een I-pad gekregen van haar dochter. Ik weet niet in hoeverre zij in staat is hier mee om te gaan, maar daar kan naar gekeken worden.
PCOB? Nooit eerder van gehoord, ik weet niet of wij die hier in de buurt hebben, ik ga eens informeren. Bedankt!
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Boek voor oudere dame die meer wil weten over het geloof

Bericht door MoesTuin »

Succes ermee Zeester

Bedankt voor al je inzet voor deze oudere mevrouw om haar dichter bij het geloof en bij de Heer te laten komen en hopelijk tot in haar hart uiteindelijk, blijvend!

Dan zal er vreugde in de Hemel zijn!

MoesTuin
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Plaats reactie