Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [3]

Bericht door Dodo »

Mara schreef:
Dodo schreef:
Afgewezen schreef:Wat bespreek je op zo'n leeskring eigenlijk?
Tien deelnemers (vrouwen), maar doorgaans zijn er een of twee absent. Een bereidt het voor en maakt bespreekvragen over het boek. Het doel is wel om het boek zelf te bespreken, dus de karakters, de manier waarop dingen worden neergezet en behandeld, of het literatuur is en waarom.

Even opgezocht: de vragen bij het boek Toen je nog huppelde, door Marianne Witvliet.

1. Rondje watvondje…

2. Kan je een link leggen tussen de reisgenoten en de vogels die beschreven wordt?

3. Geeft de korte uittreksels bovenaan ieder hoofdstuk, een meerwaarde aan het daarop volgende hoofdstuk?

4. Vooraf worden de karakters uitgelegd? Wat vond je er van?

5. In een recensie stond: Met allerlei verwijzingen naar Goede Vrijdag en Pasen is het een mooi boek voor de periode voor Pasen. Vind je dat ook?

6. Zou dit boek minder zijn geweest zonder het dagboek- verhaal?
Gisteravond dit boek gelezen, toen je nog huppelde.
Ik heb er gemengde gevoelens over.
Het thema is prachtig, mooi uitgewerkt. De worsteling van de moeder om haar dochtertje langzaam los te moeten laten.
Marianne Witvliet kan heel mooi schrijven, mooie zinnen, flashbacks goed uitgewerkt, alleen het gedoe met al die vogels.
Het is TE VEEL. Ongetwijfeld heel interessant voor vogelliefhebbers, maar ik vond het afbreuk doen aan het hoofdthema.
Ook het einde vind ik een beetje teleurstellend.
Helemaal eens.
Veel te veel vogels. De hoofdpersoon kan niet uit het raam kijken of er zit een kolonie winterkoninkjes. Het hele boek door.
Wat ik een leuke aanvulling had gevonden bij het boek, was een inlegvel of een uitklapvel met al die vogels waar het in het boek over gaat. Nu zat ik steeds met een vogelboek op schoot.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Mara »

Nee zover ga ik niet. Ik vind vogeltjes wel leuk, in de tuin. Ik red ze ook uit de pootjes van poes.
Dodo: wat vond jij van het "toeval" dat Clara het dagboek gevonden had? Had jij dat meteen door?
Het kan aan het late tijdstip gelegen hebben, maar ik moest even terugbladeren en herlezen en toen begreep ik het pas.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Dodo »

Mara schreef:Nee zover ga ik niet. Ik vind vogeltjes wel leuk, in de tuin. Ik red ze ook uit de pootjes van poes.
Dodo: wat vond jij van het "toeval" dat Clara het dagboek gevonden had? Had jij dat meteen door?
Het kan aan het late tijdstip gelegen hebben, maar ik moest even terugbladeren en herlezen en toen begreep ik het pas.
Ik vind vogeltjes ook leuk, maar ik vond er teveel in het boek zitten. In het echte leven is het niet zo dat als ik uit het raam kijk, ik meteen allerlei zeldzame vogels zie zitten. Dat deed ze veel te veel in het boek.

Dag dagboek had ik zeker niet meteen door. Vond ik ook te toevallig allemaal. Ook dat Clara er heel stukken uit kon citeren toen ze halfdood in het ziekenhuis lag (als ik het me goed herinner).
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [3]

Bericht door Afgewezen »

Jongere schreef:
Afgewezen schreef:
helma schreef:
freek schreef:Waarom zou je een boek wegleggen zodra er een vloek in staat?
Omdat je, als je een vloek leest, je die vloek ook in je gedachten hebt.
Waarom zou je een boek willen lezen als er in gevloekt wordt? Zeker als het alleen ter ontspanning moet dienen.
Als Gods Naam gelasterd wordt dan wil je toch zo'n boek niet eens meer lezen?
Zo simpel ligt het niet. Een boek waarin gevloekt wordt, kan toch heel mooi zijn. We leven helaas in een gebroken wereld. Voor mij is het i.e.g. geen reden om een boek weg te leggen.
Bovendien dient een boek als Tonio absoluut niet "alleen ter ontspanning".
Het is een heel aangrijpend verhaal van een vader die zijn (21-jarige) zoon verliest. Ik vond het erg indrukwekkend en beklemmend om te lezen.
Indrukwekkend omdat het een leed is waar je eigenlijk niet goed over kunt spreken als je het niet meemaakt. Beklemmend door de leegheid op veel plekken in het boek. Het is daarmee een heel tekenend portret van veel mensen in Nederland en van een groot deel van de cultuur en de manier waarop zij met lijden omgaan. Bijvoorbeeld de plaats van God in het boek. Het onthutsende vond ik dat God gewoon niet ter sprake kwam. Hij zegt niet eens meer zoiets als: 'omdat ik dit heb meegemaakt, moet God wel niet bestaan' (zoiets verwacht je bij Maarten 't Hart). Hij zegt er gewoon niets over. Dat in zichzelf is al veelzeggend. Ook is het schrijnend en leeg hoe eerlijk de schrijver spreekt over zijn drankgebruik als een middel om het leed weg te drinken.
Het is niet waar dat God helemaal niet ter sprake komt. "Bij ontstentenis van een God" wil de 'ik' zijn woede koelen op het noodlot. Ergens anders schrijft dat hij wel in een God zou willen geloven als hij het kon (zoiets). Ergens wordt ook nog afgegeven op christendemocraten. Nee, er zit echt nog wel een scherp angeltje in dit boek tegenover God.
Het is een verschrikkelijk boek. Omdat het bij die ontkenning van God zo ontzettend leeg is. In al het diepmenselijk leed is er geen troost, geen perspectief, dan alleen het hier en nu.
Inderdaad, je proeft hier de tijdgeest, het ontzettend oppervlakkige en materialistische van onze tijd.
De compositie, met die eindeloze uitweidingen in het begin, vind ik niet sterk. Verder is de schrijver nogal eens erg breedsprakig. Maar schrijven kán hij. In die zin een verademing na de diverse pulpboeken die ik onder ogen heb gehad.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [3]

Bericht door Mara »

helma schreef:zojuist uit:
Afbeelding

Wat indrukwekkend! Heel bijzonder om te lezen wat Gods genade vermag in uiterst moeilijke omstandigheden.
Alles moet ze verliezen maar ze mag blijmoedig haar weg met de Heere gaan.
En de manier waarop deze vrouw haar geloof uitdraagt in een jappenkamp is uiteindelijk zelfs tot zegen voor de kampcommandant.

wat voel ik me een klein zwak mensje als ik zo'n boek lees....
Bijna uit.
Wat een geweldig boek.
Het duurde even, want het moest uit een andere bieb komen. Ik begrijp dat niet want volgens mij is hier echt wel een markt voor.
Omdat je weet dat het echt gebeurd is, ontroert het zeer. Ik heb af en toe een traantje weg moeten pinken.
En niet alleen de moed en het vertrouwen van Darlene ontroert, ook de andere vrouwen, ze worden voorin het boek genoemd.

Je wordt er ook voor de zoveelste keer bij bepaald, dat bezit maar relatief is. Je laat alles los wanneer je leven in gevaar is.
Echt een aanrader dit boek.
@Dodo: prima boek voor je leeskring.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Dodo »

Kent iemand het nieuwe boek van Joke Veweerd, iets met Rantepao? Schijnt erg mooi te zijn.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Erasmiaan »

De prins der predikers. Boeiend!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17334
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door huisman »

Erasmiaan schreef:De prins der predikers. Boeiend!
Over Spurgeon echt boeiend...ik herlees "Herauten van het kruis" over de gebr. Erskine ...een bevindelijke biografie zeer troostrijk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Dodo »

Gelezen: taarten bakken in Kigali (door Gaile Parkin).
Het speelt in Rwanda, na de burgeroorlog. Het gaat over een oudere vrouw die haar vijf kleinkinderen opvoedt en met taarten bakken de kost verdient. Allerlei mensen komen het verhaal binnen en beetje bij beetje leer je meer over de samenleving daar en wat er allemaal speelt, zoals de moordpartijen, aids.
Het verhaal kabbelt een beetje, maar stilaan worden er heel belangrijke thema's behandeld. Ik zou het boek graag met de leeskring doen, ik vond het al met al indrukwekkend.
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 522
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Bona Fide »

Hebben jullie wel eens een boek van J.F. van der Poel uitgekregen?
Wat hiervan te denken...
http://www.refdag.nl/boeken/schrijver_j ... n_1_765064
Wat mij betreft: onvoorstelbaar.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18719
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door helma »

Ik ken wel andere mensen in Veenendaal die naar mijn mening eerder een lintje verdienen dan een auteur die gewoon betaald wordt voor zijn schrijfwerk. (Naast zijn pensioen).
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11410
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Mister »

Bona Fide schreef:Hebben jullie wel eens een boek van J.F. van der Poel uitgekregen?
Wat hiervan te denken...
http://www.refdag.nl/boeken/schrijver_j ... n_1_765064
Wat mij betreft: onvoorstelbaar.
Devaluatie van het lintje.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Afgewezen »

Bona Fide schreef:Hebben jullie wel eens een boek van J.F. van der Poel uitgekregen?
Wat hiervan te denken...
http://www.refdag.nl/boeken/schrijver_j ... n_1_765064
Wat mij betreft: onvoorstelbaar.
De redactie van het RD had er zelf ook duidelijk moeite mee. :)
Overigens is het wel een prestatie natuurlijk. Alleen had hij zijn energie misschien beter aan nuttiger dingen kunnen besteden.

Overigens ben ik gelijk met hem begonnen, 25 jaar geleden, bij uitgeverij Kool...
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 522
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Bona Fide »

Afgewezen schreef:De redactie van het RD had er zelf ook duidelijk moeite mee. :)
Hoezo? Hoe kom je hier bij? Waar maak je dit uit op?
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Afgewezen »

Bona Fide schreef:
Afgewezen schreef:De redactie van het RD had er zelf ook duidelijk moeite mee. :)
Hoezo? Hoe kom je hier bij? Waar maak je dit uit op?
Voorop de Puntkomma stond zoiets van 'Het moeilijk voorstelbare succes van J.F. van der Poel'. Ook de toonzetting van het stukje was niet echt positief. Meer in de trant van 'blijkbaar werkt dit recept' (Dolfi en Wolfi).
Gesloten