Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door -DIA- »

Mister schreef:Wie leest overigens die verhalen in het RD nog? Die feuilletons heb al jaren niet ingekeken...
Nooit gelezen...
Vroeger als kind, zal rond 1960 zijn geweest, toen we net begonnen te lezen...
viel ons op dat er altijd hetzelfde 'kopje' in de regionale krant stond:
"DE MIST TREKT OP" later werd het "MORGEN BETER"
Later kwamen we erachter dat het feuilletons waren.
Maar nooit gelezen...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Afgewezen »

Afgewezen schreef:Goeie slag geslagen in de bieb vandaag: o.a. Tonio van A.F.Th. van der Heijden.
Het valt me tot nu niet tegen, al vind ik AFTh wel wat breedsprakig.
Maar de opzet is niet handig, nee. Je hebt nu neiging om al die flashbacks over te slaan (en veel sla ik dus over) om te weten hoe het nú gaat.
Ik vind dat 'vals spel': je houdt de aandacht van de lezer niet vast met je verhaal, maar omdat hij wil weten wat er ná al dat geneuzel gebeurt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33304
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Tiberius »

-DIA- schreef:
Wilhelm schreef:We hebben tegenwoordig geen prekenboeken van hedendaagse predikers meer nodig met zoveel leespreken op internet: http://prekenweb.nl/nl/Zoeken?LeesPreke ... eken=False ;)
Deze preken worden bij ons, op een enkeling na, toch niet gelezen.
Dat is jammer.
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 979
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Jo-Ann »

Mister schreef:Wie leest overigens die verhalen in het RD nog? Die feuilletons heb al jaren niet ingekeken...
Ik lees ze tegenwoordig ook niet.
Vroeger wel, je had toen o.a. de feuilleton: Rex, Ronald, Ruud en Rietje... Elke avond weer een feest. Die hond bleef leuk.
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Eppo Gremdaat »

'Levend in het werk des Heeren' ds H.G. Abma (1917-1992) predikant en parlementarier voor de S.G.P.
Geschreven door H.A. van Dolder-de Wit.

Bijzonder boeiend om deze biografie weer te lezen in deze turbulente tijden van de S.G.P.
Wie herinnert zich deze man nog, met zijn sonore stemgeluid, maar ook zijn - vaak niet begrepen - humor.
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Eppo Gremdaat »

-DIA- schreef:
Mister schreef:Wie leest overigens die verhalen in het RD nog? Die feuilletons heb al jaren niet ingekeken...
Nooit gelezen...
Vroeger als kind, zal rond 1960 zijn geweest, toen we net begonnen te lezen...
viel ons op dat er altijd hetzelfde 'kopje' in de regionale krant stond:
"DE MIST TREKT OP" later werd het "MORGEN BETER"
Later kwamen we erachter dat het feuilletons waren.
Maar nooit gelezen...
Dia, 'De mist trekt op' zegt me niets. Wél 'De storm steekt op; het tweede deel van 'Reis door de nacht'. Vierdelige serie geschreven door Anne de Vries. Het wel en wee van een familie in de 2e wereldoorlog. 'De duisternis in', 'De storm steekt op', 'Ochtendgloren' , 'De nieuwe dag'.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Mara »

Eppo Gremdaat schreef:
-DIA- schreef:
Mister schreef:Wie leest overigens die verhalen in het RD nog? Die feuilletons heb al jaren niet ingekeken...
Nooit gelezen...
Vroeger als kind, zal rond 1960 zijn geweest, toen we net begonnen te lezen...
viel ons op dat er altijd hetzelfde 'kopje' in de regionale krant stond:
"DE MIST TREKT OP" later werd het "MORGEN BETER"
Later kwamen we erachter dat het feuilletons waren.
Maar nooit gelezen...
Dia, 'De mist trekt op' zegt me niets. Wél 'De storm steekt op; het tweede deel van 'Reis door de nacht'. Vierdelige serie geschreven door Anne de Vries. Het wel en wee van een familie in de 2e wereldoorlog. 'De duisternis in', 'De storm steekt op', 'Ochtendgloren' , 'De nieuwe dag'.
Jaahaa, één van mijn favoriete jeugdboeken. Ik zat ze in één ruk uit te lezen, vingers in mijn oren. Spannend.
Ook Engelandvaarders en Varen en Vechten.
Mijn moeder vond het maar niks, dat ik in de boekenkast van mijn broers rondneusde.
Ik houd niet feuilletons en vond eerlijk gezegd het niveau in diverse kranten en tijdschriften over het algemeen niet zo hoog.
Mijn moeder knipte ze altijd uit, legde ze dan netjes op volgorde en las ze dan achter elkaar. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Afgewezen »

Afgewezen schreef:
Afgewezen schreef:Goeie slag geslagen in de bieb vandaag: o.a. Tonio van A.F.Th. van der Heijden.
Het valt me tot nu niet tegen, al vind ik AFTh wel wat breedsprakig.
Maar de opzet is niet handig, nee. Je hebt nu neiging om al die flashbacks over te slaan (en veel sla ik dus over) om te weten hoe het nú gaat.
Ik vind dat 'vals spel': je houdt de aandacht van de lezer niet vast met je verhaal, maar omdat hij wil weten wat er ná al dat geneuzel gebeurt.
Nu maar opnieuw begonnen. Wat je er ook van vindt, AFTh kan wél schrijven.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door refo »

Dodo schreef:
refo schreef:bijzonder goed. beter redacteur en t was nog beter
Uit mijn herinnering: het was te lang uitgesponnen, had wel wat compacter gekund. Maar interessant boek, ik heb het met plezier gelezen.
Ik was op vakantie en kon maar korte reacties via mobiel versturen. Langere liepen steeds vast.

Voordeel van vakantie is is dat lang uitspinnen niet zo erg is. Maar het had wel compacter gekund, ja. De spanning wordt op een soort Verbaas-manier opgebouwd (in 'De vierde vrouw' doet hij dat ook). Op het moment dat het spannend wordt komt er een (altijd relevante) flashback.
Een al te expliciete omschrijving van intieme zaken in de persoonlijke sfeer maken het totaalbeeld van het boek zwakker. Ik zou het daarom niemand zonder meer aanraden om te lezen, hoewel het een goed boek is.

Bij 'De vierde vrouw' is dat ook zo. De relatie met Charlotte von Kirschbaum overschaduwt heel Karl Barths 'zijn'. Om dat op de manier uit de doeken te doen zoals Verbaas doet versterkt dat boek ook hier weer niet. Het is zonder dat een briljant boek. En als je wat van KB gelezen hebt en hem hebt horen spreken (er is wat materiaal op internet) dan is het net of je hem hoort. Het is een 'monter' boek en KB was altijd monter.
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Reiziger »

Forummer schreef:Het lijk in de Haarlemmer Houttuinen.

Weet ff niet door wie `t geschreven is.

Uit een besteboekdinges
Johan van de Wetering
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door -DIA- »

Eppo Gremdaat schreef:
-DIA- schreef:
Mister schreef:Wie leest overigens die verhalen in het RD nog? Die feuilletons heb al jaren niet ingekeken...
Nooit gelezen...
Vroeger als kind, zal rond 1960 zijn geweest, toen we net begonnen te lezen...
viel ons op dat er altijd hetzelfde 'kopje' in de regionale krant stond:
"DE MIST TREKT OP" later werd het "MORGEN BETER"
Later kwamen we erachter dat het feuilletons waren.
Maar nooit gelezen...
Dia, 'De mist trekt op' zegt me niets. Wél 'De storm steekt op; het tweede deel van 'Reis door de nacht'. Vierdelige serie geschreven door Anne de Vries. Het wel en wee van een familie in de 2e wereldoorlog. 'De duisternis in', 'De storm steekt op', 'Ochtendgloren' , 'De nieuwe dag'.
Die was het denk ik niet, want die 2 titels staan zo in mijn geheugen gegrift.
Ze stonden in die tijd in het Dagblad van het Oosten. Wellicht komen deze kranten
binnen afzienbare in een krantenarchief tijd online. Zou wel mooi zijn om zo
de oude regionale kranten weer eens na te kunnen kijken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door SecorDabar »

Het boek met de titel: "Augustinus worsteling"
Fragmenten uit zijn belijdenissen.

Ingeleid door Dr. G.W. Oberman
Uitgegeven in 1930.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door freek »

Gisteren uitgelezen: Het huis van de moskee. Geschreven door Kader Abdolah.
Boeiend boek over de nadagen van het regime van de shah van Iran en de eerste jaren van het ayatollah-regime.
Kennen jullie (ook) zijn andere boeken?

Nu begonnen in Het woud der verwachting, door Hella Haasse.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Unionist »

Ben nu aan het luisteren: 'De grote scheiding' van C.S. Lewis. Staat als luisterboek onder "uitzending gemist" op www.radiomaria.nl
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [3]

Bericht door Mara »

Dodo schreef:
Afgewezen schreef:Wat bespreek je op zo'n leeskring eigenlijk?
Tien deelnemers (vrouwen), maar doorgaans zijn er een of twee absent. Een bereidt het voor en maakt bespreekvragen over het boek. Het doel is wel om het boek zelf te bespreken, dus de karakters, de manier waarop dingen worden neergezet en behandeld, of het literatuur is en waarom.

Even opgezocht: de vragen bij het boek Toen je nog huppelde, door Marianne Witvliet.

1. Rondje watvondje…

2. Kan je een link leggen tussen de reisgenoten en de vogels die beschreven wordt?

3. Geeft de korte uittreksels bovenaan ieder hoofdstuk, een meerwaarde aan het daarop volgende hoofdstuk?

4. Vooraf worden de karakters uitgelegd? Wat vond je er van?

5. In een recensie stond: Met allerlei verwijzingen naar Goede Vrijdag en Pasen is het een mooi boek voor de periode voor Pasen. Vind je dat ook?

6. Zou dit boek minder zijn geweest zonder het dagboek- verhaal?
Gisteravond dit boek gelezen, toen je nog huppelde.
Ik heb er gemengde gevoelens over.
Het thema is prachtig, mooi uitgewerkt. De worsteling van de moeder om haar dochtertje langzaam los te moeten laten.
Marianne Witvliet kan heel mooi schrijven, mooie zinnen, flashbacks goed uitgewerkt, alleen het gedoe met al die vogels.
Het is TE VEEL. Ongetwijfeld heel interessant voor vogelliefhebbers, maar ik vond het afbreuk doen aan het hoofdthema.
Ook het einde vind ik een beetje teleurstellend.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gesloten