Leeskring

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Leeskring

Bericht door Dodo »

Voor onze (christelijke) leeskring zijn we altijd op zoek naar goede titels, liefst van christelijke boeken. De bekendste hebben we al gehad natuurlijk, Wintertuin, Mara, Wederkomst, 38 nachten, noem maar op. Maar er zijn er vast meer.
Ook titels van meer neutrale boeken zijn welkom, uiteraard.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10448
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Leeskring

Bericht door Zita »

Dodo schreef:Voor onze (christelijke) leeskring zijn we altijd op zoek naar goede titels, liefst van christelijke boeken. De bekendste hebben we al gehad natuurlijk, Wintertuin, Mara, Wederkomst, 38 nachten, noem maar op. Maar er zijn er vast meer.
Ook titels van meer neutrale boeken zijn welkom, uiteraard.
Nynke, van Leendert van Wezel.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Leeskring

Bericht door JolandaOudshoorn »

Zita schreef:
Dodo schreef:Voor onze (christelijke) leeskring zijn we altijd op zoek naar goede titels, liefst van christelijke boeken. De bekendste hebben we al gehad natuurlijk, Wintertuin, Mara, Wederkomst, 38 nachten, noem maar op. Maar er zijn er vast meer.
Ook titels van meer neutrale boeken zijn welkom, uiteraard.
Nynke, van Leendert van Wezel.
Dat is een aanrader voor een leeskring. Ontzettend goed boek om nog eens over verder te praten en over na te denken.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10448
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Leeskring

Bericht door Zita »

JolandaOudshoorn schreef:
Zita schreef:
Dodo schreef:Voor onze (christelijke) leeskring zijn we altijd op zoek naar goede titels, liefst van christelijke boeken. De bekendste hebben we al gehad natuurlijk, Wintertuin, Mara, Wederkomst, 38 nachten, noem maar op. Maar er zijn er vast meer.
Ook titels van meer neutrale boeken zijn welkom, uiteraard.
Nynke, van Leendert van Wezel.
Dat is een aanrader voor een leeskring. Ontzettend goed boek om nog eens over verder te praten en over na te denken.
@Jolanda, in mijn leeskring bleven we met de vraag zitten of Nynke misschien de moeder van Lenert was. Wat denk jij?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Leeskring

Bericht door Dodo »

Is dat niet een 'naar' boek? Somber verhaal, bedoel ik?
Er staat me zoiets bij van de recensies.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10448
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Leeskring

Bericht door Zita »

Dodo schreef:Is dat niet een 'naar' boek? Somber verhaal, bedoel ik?
Er staat me zoiets bij van de recensies.
Je wordt er niet heel vrolijk van (maar ja, het was ook geen heel gezellige tijd waarin het verhaal zich afspeelt), maar ik vond het een knap geschreven, meeslepend boek. De treurigheid is niet beklemmend in de zin dat ik er nog dagenlang mee liep oid.
Dood van een non, van Maria Rosseels zou ik ook op een leeskring nog wel graag willen bespreken. Niet protestants, maar zo verbluffend veel overeenkomsten met de reformatorische wereld dat het - nog afgezien van de literaire waarde - enorm interessant is om te bespreken.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Leeskring

Bericht door refo »

Humor: Laterveer wil het rechte weten.
Of moet het eigentijds zijn?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Leeskring

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Voor onze (christelijke) leeskring zijn we altijd op zoek naar goede titels, liefst van christelijke boeken. De bekendste hebben we al gehad natuurlijk, Wintertuin, Mara, Wederkomst, 38 nachten, noem maar op. Maar er zijn er vast meer.
Ook titels van meer neutrale boeken zijn welkom, uiteraard.
Dat zijn nieuwere titels, behandelen jullie geen oudere boeken dan?
Aan welke eisen moet het voldoen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Leeskring

Bericht door Dodo »

refo schreef:Humor: Laterveer wil het rechte weten.
Of moet het eigentijds zijn?
Nooit van gehoord, dus ik heb het meteen maar gereserveerd bij de bieb.
We lezen eigenlijk van alles. Oorspronkelijk was de bedoeling om de boeken te lezen die onze kinderen zouden moeten lezen (of juist niet zouden moeten lezen) om hen te kunnen begeleiden. Maar daar waren we vrij snel klaar mee eigenlijk, dus we zijn breder gegaan. Eigenlijk lezen we van alles, zolang het niet grof is (taal o.a.) of vol seks zit.

Eigentijds hoeft niet. We hebben ook De klokkenluider van de Notre Dame gedaan bijvoorbeeld. Karakter, van Bordewijk. Oeroeg.

Beschikbaarheid is ook belangrijk. We moeten wel een aantal exemplaren bij elkaar kunnen sprokkelen om allemaal het boek te kunnen lezen kort voor de kring.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Leeskring

Bericht door refo »

Ik zal nog eens in de kast kijken.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Leeskring

Bericht door refo »

Ik kwam nog tegen:
Jan Overduin - Huurling en herder en eventueel Het Paradijs.
Maurits Wertheim - Izzudaar
Arjan Miedema - Gesprekken met Gabriel
Inderdaad, allemaal opnieuw uitgegeven door De Groot Goudriaan. Die zwarte paperbacks.

De klokkenluider van de Notre Dame is vertaald. Als dat mag dan weet ik nog wel wat.
Ik heb een aantal boeken van Athol Dickson gelezen. Die heeft verrassende, niet alledaagse thema's.
Wassend water, Het wondermiddel, de Catastrofe.

Wat je ook van Frank Peretti mag vinden: De Eed vind ik echt magistraal. Bepaald onsmakelijk af en toe, maar daar gaat het nu net om in het boek.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Leeskring

Bericht door Dodo »

Bedankt!
Ik noteer alles en ik ga vast wat voorleeswerk doen. (niet voorlezen, maar vóórlezen, lezen voor de anderen het boek lezen...)

Peretti gaat het niet worden denk ik. Na enige discussie staat Narnia op het programma voor komend jaar.

Kent iemand De eenzaamheid van de priemgetallen?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Leeskring

Bericht door refo »

Dodo schreef:Bedankt!
Ik noteer alles en ik ga vast wat voorleeswerk doen. (niet voorlezen, maar vóórlezen, lezen voor de anderen het boek lezen...)

Peretti gaat het niet worden denk ik. Na enige discussie staat Narnia op het programma voor komend jaar.

Kent iemand De eenzaamheid van de priemgetallen?
Heb ik een paar jaar geleden gelezen.
Het heeft me niet bijzonder geraakt want ik kan er weinig over zeggen.
Het enige wat ik nog weet is waarom het boek zo heet.
Ik kan het wel even 'scannen'. Ik kwam het pas nog tegen op zolder.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Leeskring

Bericht door freek »

'Het negende uur' van Pieter Nouwen is waarschijnlijk al gelezen? Anders een echte must.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Leeskring

Bericht door Jongere »

Nijenhuis uiteraard, als die al niet gepasseerd zijn.

Ook erg goed te bespreken tijdens leeskring: 'Heer der vliegen' van Golding. Hoewel niet christelijk, valt er juist heel goed te spreken over de rol van religie in het boek.
Plaats reactie