Op leven en dood

alias
Berichten: 313
Lid geworden op: 02 aug 2011, 18:27

Op leven en dood

Bericht door alias »

Zijn er hier die de uitlegging van de viervoudige staat van Thomas Boston van de hand van Evert Barten hebben gelezen?
alias
Berichten: 313
Lid geworden op: 02 aug 2011, 18:27

Re: Op leven en dood

Bericht door alias »

alias schreef:Zijn er hier die de uitlegging van de viervoudige staat van Thomas Boston van de hand van Evert Barten hebben gelezen?
Echt niemand?
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Op leven en dood

Bericht door -DIA- »

alias schreef:
alias schreef:Zijn er hier die de uitlegging van de viervoudige staat van Thomas Boston van de hand van Evert Barten hebben gelezen?
Echt niemand?
Ik heb het boek wel, maar geen uitlegging...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Op leven en dood

Bericht door J.C. Philpot »

Ik heb het boek van Evert Barten niet gelezen. Ik heb wel interesse. Als ik het een keer afgeprijst tegen kom, sla ik mijn slag.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33252
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Op leven en dood

Bericht door Tiberius »

alias schreef:
alias schreef:Zijn er hier die de uitlegging van de viervoudige staat van Thomas Boston van de hand van Evert Barten hebben gelezen?
Echt niemand?
Sorry, ik heb er slechts delen van gelezen, ca. 25%, dus vandaar dat ik eerder niet reageerde.

Daaruit is mijn conclusie, dat het aanbevelenswaardig boekje is. Het staat daarom ook op mijn verlanglijstje (net als Philpot: als de prijs wat gezakt is).
Waar Boston vaak een hele alinea nodig heeft om bijvoorbeeld een vraag te stellen of iets te beweren, kort Barten dat in tot één of twee begrijpelijke zinnen. Daarmee is het een aantrekkelijk boekje, en echt niet alleen voor jongeren.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Op leven en dood

Bericht door helma »

Ik heb het hier liggen om voor te gaan lezen op zondagavond. Maar we hebben het boekje van ds Vlastuin (onbekeerd, wat doe je ermee) nog niet uit.
Hoezo vraag je dit?
alias
Berichten: 313
Lid geworden op: 02 aug 2011, 18:27

Re: Op leven en dood

Bericht door alias »

Ga er steeds meer aan twijfelen om dit boek aan te bevelen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Op leven en dood

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
alias schreef:
alias schreef:Zijn er hier die de uitlegging van de viervoudige staat van Thomas Boston van de hand van Evert Barten hebben gelezen?
Echt niemand?
Sorry, ik heb er slechts delen van gelezen, ca. 25%, dus vandaar dat ik eerder niet reageerde.

Daaruit is mijn conclusie, dat het aanbevelenswaardig boekje is. Het staat daarom ook op mijn verlanglijstje (net als Philpot: als de prijs wat gezakt is).
Waar Boston vaak een hele alinea nodig heeft om bijvoorbeeld een vraag te stellen of iets te beweren, kort Barten dat in tot één of twee begrijpelijke zinnen. Daarmee is het een aantrekkelijk boekje, en echt niet alleen voor jongeren.
Onze predikant heeft meegelezen met Barten's werk en is er zeer tevreden over. Ik lees liever de "echte" viervoudige staat maar voor veel jongeren en ouderen is dit boek van Barten zeer aan te bevelen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
alias
Berichten: 313
Lid geworden op: 02 aug 2011, 18:27

Re: Op leven en dood

Bericht door alias »

huisman schreef:
Tiberius schreef:
alias schreef:
alias schreef:Zijn er hier die de uitlegging van de viervoudige staat van Thomas Boston van de hand van Evert Barten hebben gelezen?
Echt niemand?
Sorry, ik heb er slechts delen van gelezen, ca. 25%, dus vandaar dat ik eerder niet reageerde.

Daaruit is mijn conclusie, dat het aanbevelenswaardig boekje is. Het staat daarom ook op mijn verlanglijstje (net als Philpot: als de prijs wat gezakt is).
Waar Boston vaak een hele alinea nodig heeft om bijvoorbeeld een vraag te stellen of iets te beweren, kort Barten dat in tot één of twee begrijpelijke zinnen. Daarmee is het een aantrekkelijk boekje, en echt niet alleen voor jongeren.
Onze predikant heeft meegelezen met Barten's werk en is er zeer tevreden over. Ik lees liever de "echte" viervoudige staat maar voor veel jongeren en ouderen is dit boek van Barten zeer aan te bevelen.
Heb je het boek zelf ook gelezen?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33252
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Op leven en dood

Bericht door Tiberius »

alias schreef:Ga er steeds meer aan twijfelen om dit boek aan te bevelen.
Waarom?
alias
Berichten: 313
Lid geworden op: 02 aug 2011, 18:27

Re: Op leven en dood

Bericht door alias »

Tiberius schreef:
alias schreef:Ga er steeds meer aan twijfelen om dit boek aan te bevelen.
Waarom?
Omdat onze voorganger en ook wij vinden dat het boek op een heel menselijke wijze wordt beschreven.
alias
Berichten: 313
Lid geworden op: 02 aug 2011, 18:27

Re: Op leven en dood

Bericht door alias »

Bladzijde 75: ...De wedergeboorte zou je daarom kunnen vergelijken met het ontvangen van het zaad in de baarmoeder. Dáár begint het leven, al is er nog lang geen baby

Levensgevaarlijke leer!
Laatst gewijzigd door alias op 08 jul 2013, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Op leven en dood

Bericht door Auto »

alias schreef:Bladzijde 82: ...hoe je als wedergeboren mens één wordt met Christus.

Levensgevaarlijke leer!

Gaat dit over het boek van Thomas Boston?
alias
Berichten: 313
Lid geworden op: 02 aug 2011, 18:27

Re: Op leven en dood

Bericht door alias »

alias schreef:Bladzijde 75: ...De wedergeboorte zou je daarom kunnen vergelijken met het ontvangen van het zaad in de baarmoeder. Dáár begint het leven, al is er nog lang geen baby...
Boston omschrijft het als volgt: "Omdat de wedergeboorte, strikt genomen, een overgang is van de dood in het leven, is het waar dat de ziel in een ogenblik tot het leven wordt gebracht. Zo wordt ook de ziel in de levenloze klomp ingebracht, wanneer het embryo tot volkomenheid is gekomen in de baarmoeder. Niettemin kunnen wij ons een ontvangenis bij de geestelijke geboorte voorstellen, die daar enigszins op gelijkt.

Waarom wordt er geschreven dat 'er nog lang geen baby is'.
Het gaat er in de wedergeboorte toch om dat een zondaar in Christus wordt opgewekt tot een nieuw leven?!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33252
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Op leven en dood

Bericht door Tiberius »

alias schreef:
alias schreef:Bladzijde 75: ...De wedergeboorte zou je daarom kunnen vergelijken met het ontvangen van het zaad in de baarmoeder. Dáár begint het leven, al is er nog lang geen baby...
Boston omschrijft het als volgt: "Omdat de wedergeboorte, strikt genomen, een overgang is van de dood in het leven, is het waar dat de ziel in een ogenblik tot het leven wordt gebracht. Zo wordt ook de ziel in de levenloze klomp ingebracht, wanneer het embryo tot volkomenheid is gekomen in de baarmoeder. Niettemin kunnen wij ons een ontvangenis bij de geestelijke geboorte voorstellen, die daar enigszins op gelijkt.
Ok, dan is jouw kwalificatie "Levensgevaarlijke leer" in ieder geval over-the-top.

Heb je nog meer voorbeelden, op basis waarvan je voorganger en jij vinden dat het boek niet aan te bevelen is.
Plaats reactie