Op leven en dood

Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Op leven en dood

Bericht door freek »

alias schreef:Bladzijde 75: ...De wedergeboorte zou je daarom kunnen vergelijken met het ontvangen van het zaad in de baarmoeder. Dáár begint het leven, al is er nog lang geen baby

Levensgevaarlijke leer!
Lijkt me vooral heel vergezocht om het beeld van conceptie en geboorte zover uit te plukken. De bijbel spreekt ook over bekering als 'nieuwe schepping'. Dan ben je er wel 'in één keer'. Als je het beeld van de nieuwe schepping op dezelfde manier gaat toepassen, kun je met evenveel recht verdedigen dat je in een keer een volwassen gelovige bent.
alias
Berichten: 313
Lid geworden op: 02 aug 2011, 18:27

Re: Op leven en dood

Bericht door alias »

Tiberius schreef:
alias schreef:
alias schreef:Bladzijde 75: ...De wedergeboorte zou je daarom kunnen vergelijken met het ontvangen van het zaad in de baarmoeder. Dáár begint het leven, al is er nog lang geen baby...
Boston omschrijft het als volgt: "Omdat de wedergeboorte, strikt genomen, een overgang is van de dood in het leven, is het waar dat de ziel in een ogenblik tot het leven wordt gebracht. Zo wordt ook de ziel in de levenloze klomp ingebracht, wanneer het embryo tot volkomenheid is gekomen in de baarmoeder. Niettemin kunnen wij ons een ontvangenis bij de geestelijke geboorte voorstellen, die daar enigszins op gelijkt.
Ok, dan is jouw kwalificatie "Levensgevaarlijke leer" in ieder geval over-the-top.

Heb je nog meer voorbeelden, op basis waarvan je voorganger en jij vinden dat het boek niet aan te bevelen is.
Wil je het gaan begrijpen dan zul je de oude met de nieuwe uitgave (viervoudige staat) moeten gaan vergelijken en bemerken dat er wel degelijk geknoeid wordt met het vertalen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33312
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Op leven en dood

Bericht door Tiberius »

Hm, het voorbeeld dat je geeft, is vrij zwak. Dus als het in de andere voorbeelden ook zo is, zie ik nog geen reden om het boek niet aan te bevelen.
alias
Berichten: 313
Lid geworden op: 02 aug 2011, 18:27

Re: Op leven en dood

Bericht door alias »

Tiberius schreef:Hm, het voorbeeld dat je geeft, is vrij zwak. Dus als het in de andere voorbeelden ook zo is, zie ik nog geen reden om het boek niet aan te bevelen.
Natuurlijk is mijn antwoord te zwak.
Had van jou ook niet een ander antwoord verwacht, eerlijk gezegd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33312
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Op leven en dood

Bericht door Tiberius »

Dat mag hoor.
Maar ik vond het wat merkwaardig, dat jij en je voorganger het boek niet aanbevelen, terwijl ds. Visscher dat in de Daniël wel doet.
Dus daarom zocht ik wat voorbeelden, waarom jullie het niet zoveel vinden.
alias
Berichten: 313
Lid geworden op: 02 aug 2011, 18:27

Re: Op leven en dood

Bericht door alias »

Tiberius schreef:Dat mag hoor.
Maar ik vond het wat merkwaardig, dat jij en je voorganger het boek niet aanbevelen, terwijl ds. Visscher dat in de Daniël wel doet.
Dus daarom zocht ik wat voorbeelden, waarom jullie het niet zoveel vinden.
Hij zou diverse stukken anders verwoorden en het vergelijken met de natuurlijke geboorte niet gebruiken.
Plaats reactie