Christelijke Dogmatiek

DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Christelijke Dogmatiek

Bericht door DDD »

Zeker. Maar anderzijds hoef je de tekortkomingen van de geschiedenis niet te ontkennen.

Dominee Ledeboer was authentiek. Maar ook zonderling en rigide. De kerkscheuring onder zijn leiding kun je daar niet los van zien. Kerkscheuringen zijn helaas niet alleen onder de leiding van de heilige Geest tot stand gekomen, vrees ik.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33304
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Christelijke Dogmatiek

Bericht door Tiberius »

Curatorium schreef:
Tiberius schreef:Bij mij is het net andersom: zo goed als iedereen die ik in real life ken, denkt er zo over. De meesten vinden zijn mening goed doorwrocht en genuanceerd; volgens een enkeling zou hij soms wel verder mogen gaan, maar dat kan je niet verwachten bij een wetenschapper van zijn formaat.
Dan vraag ik me toch af waar je woont, maar natuurlijk is dat prive! Over het algemeen is hij zelfs in het eigen kerkverband niet zo geliefd.
Ik denk dat je je daarin vergist of in kittelachtige kringen verkeert: juist in de GG is hij zeer geliefd, getuige ook de vele beroepen die op hem uitgebracht worden. Maar niet alleen in de GG wordt hij zeer gewaardeerd ook daarbuiten; vandaar dat hij ook regelmatig door het RD gevraagd wordt, hiervoor en ook voor de vragen van puntuit.
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Christelijke Dogmatiek

Bericht door DDD »

Vele beroepen? Waar kan ik dat vinden? Ik weet er van het laatste jaar ééntje.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33304
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Christelijke Dogmatiek

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:
Tiberius schreef:
huisman schreef:
Tiberius schreef:Bij mij is het net andersom: zo goed als iedereen die ik in real life ken, denkt er zo over. De meesten vinden zijn mening goed doorwrocht en genuanceerd; volgens een enkeling zou hij soms wel verder mogen gaan, maar dat kan je niet verwachten bij een wetenschapper van zijn formaat.
Wetenschapper van zijn formaat ?? Kom op hij is doctorandus = Doctorandus (afkorting: drs.) is een Latijnse term die letterlijk vertaald kan worden als "hij die (nog) doctor worden moet" In strikte zin impliceert de term 'doctorandus' dat de academische carrière nog niet is afgerond.

Maar ja tegenwoordig is een middelmatige HAVO leerling al hoogbegaafd, de inflatie van het intellect !
Hij staat op het punt om te promoveren; bij prof. Van der Beek, dacht ik.
Hoogbegaafd heeft overigens niet één op één met de schoolprestaties te maken.
Gelukkig niet :huhu Trouwens interessant dat hij gaat promoveren, dat wist ik niet. Weet jij het onderwerp van zijn promotie ?
Op de evangelische beweging.
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Christelijke Dogmatiek

Bericht door DDD »

Inmiddels beter geinformeerd: het is flauwekul. Inmiddels bleek mijn bron niet betrouwbaar, zie later. Om de discussie niet onduidelijk te maken laat ik dit maar staan. In 2012 hebben twee gemeenten hem beide twee keer beroepen. Dat is dus 300 procent meer, maar nog steeds geen groot aantal, zeker als je het aantal gemeenten bekijkt.
Hij heeft in 2011 twee beroepen gehad en in 2012 één, zendingsvelden en buitenland buiten beschouwing gelaten, het ging nu over de geliefdheid. Overigens is dat helemaal geen graadmeter voor of iemand als persoon deugt. Dat voor het geval hij meeleest.

Ik weet trouwens dat er iemand is geweest die vanwege zijn puntuit-bijdragen het abonnement heeft opgezegd. Wat ik dan weer onzin vind, maar ik vind het wel erg dom dat het RD zo iemand uitnodigt voor zo'n rubriek. Het brengt jongeren maar in verwarring.
Laatst gewijzigd door DDD op 01 dec 2012, 21:30, 3 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Christelijke Dogmatiek

Bericht door DDD »

foutje, ik kan het niet weghalen.
Laatst gewijzigd door DDD op 01 dec 2012, 19:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33304
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Christelijke Dogmatiek

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:Inmiddels beter geinformeerd: het is flauwekul.
Kijk even in het beroepingswerktopic, of vraag het Luther; dan weet je het precies.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33304
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Christelijke Dogmatiek

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:
DDD schreef:Inmiddels beter geinformeerd: het is flauwekul.

Hij heeft in 2011 twee beroepen gehad en in 2012 één, zendingsvelden en buitenland buiten beschouwing gelaten, het ging nu over de geliefdheid. Overigens is dat helemaal geen graadmeter voor of iemand als persoon deugt. Dat voor het geval hij meeleest.
Ik weet trouwens dat er iemand is geweest die vanwege zijn puntuit-bijdragen het abonnement heeft opgezegd. Wat ik dan weer onzin vind, maar ik vind het wel erg dom dat het RD zo iemand uitnodigt voor zo'n rubriek. Het brengt jongeren maar in verwarring.
Juist niet: ze krijgen zo een eerlijk, Bijbels antwoord. Dat er mensen zijn die zich daar aan ergeren, is overigens niets nieuws of vreemds.
Beetje vreemde werkelijkheid creeer je voor jezelf, overigens.
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Christelijke Dogmatiek

Bericht door DDD »

Ik weet het heel precies.

Ik schrijf net: vorig jaar twee, en dit jaar één beroep uit Nederland. Zo veel is dat niet voor gergem-begrippen. Over een vreemde werkelijkheid gesproken;-)

Inmiddels bleek mijn bron niet betrouwbaar, zie later. Om de discussie niet onduidelijk te maken laat ik dit maar staan. In 2012 hebben twee gemeenten hem beide twee keer beroepen. Dat is dus 300 procent meer, maar nog steeds geen groot aantal, zeker als je het aantal gemeenten bekijkt.
Laatst gewijzigd door DDD op 01 dec 2012, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17362
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Christelijke Dogmatiek

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
DDD schreef:
DDD schreef:Inmiddels beter geinformeerd: het is flauwekul.

Hij heeft in 2011 twee beroepen gehad en in 2012 één, zendingsvelden en buitenland buiten beschouwing gelaten, het ging nu over de geliefdheid. Overigens is dat helemaal geen graadmeter voor of iemand als persoon deugt. Dat voor het geval hij meeleest.
Ik weet trouwens dat er iemand is geweest die vanwege zijn puntuit-bijdragen het abonnement heeft opgezegd. Wat ik dan weer onzin vind, maar ik vind het wel erg dom dat het RD zo iemand uitnodigt voor zo'n rubriek. Het brengt jongeren maar in verwarring.
Juist niet: ze krijgen zo een eerlijk, Bijbels antwoord. Dat er mensen zijn die zich daar aan ergeren, is overigens niets nieuws of vreemds.
Beetje vreemde werkelijkheid creeer je voor jezelf, overigens.
Er is ergens op dit forum een topic te vinden over een puntuit-bijdrage van ds de Heer. Was nogal een heftige discussie al weet ik absoluut niet meer waar die over ging....ik denk de doop ? (Wie weet het nog?)

Ik zie in hem niet echt een predikant die jongeren aanspreekt in b.v. publicaties (De GG jongeren die ik ken gaan voor hun vragen toch meer naar b.v. boekjes van ds van Ruitenburg, ds Tuinier, ds Vreugdenhil, ds Harinck,ds Labee enz.
Maar de belangrijkste opdracht van een predikant is Woordverkondiging en omdat ik nog nooit een preek van ds de Heer gelezen of gehoord heb kan ik daar geen oordeel over geven.

Vervolg

Ik weet weer welk topic zo heftig was over de puntuit bijdrage van ds de Heer nl. Pleiten op je doop .

Het was zo heftig dat dit topic na 43 pagina's op slot werd gezet met deze woorden.
Op slot

Beste mensen,

Het is al eerder gezegd, maar wij nemen nadrukkelijk afstand van de ongereformeerde opvattingen inzake verbond en doop, zoals die hier door sommigen geventileerd worden.
Kennelijk is het niet mogelijk om zich aan het verzoek te houden om terughoudend te zijn met betrekking tot deze onderwerpen. Daarom sluiten we dit topic.

Met vriendelijke groet,
het RF-moderatorteam,


Ik weet niet meer of het verwijt van ongereformeerde opvattingen inzake verbond en doop op de postings of het puntuitartikel van ds de Heer gericht was ;) (grapje grapje )
Laatst gewijzigd door huisman op 01 dec 2012, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10603
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Christelijke Dogmatiek

Bericht door Ad Anker »

Even voor de goede orde: in 2011 kreeg hij 8 beroepen, waarvan 2 uit Canada. In 2012 kreeg hij t.n.t. 8 beroepen, waarvan 2 uit de USA, 2 uit Canada en 1 uit Zuid-Afrika. Dus 16 beroepen. Hij staat in zijn eerste gemeente, is vanaf 2008 weer beroepen, sinds 2008 heeft hij 34 beroepen ontvangen. Ik ga geen oordeel geven of dit veel is.

Norwich (Canada) 2011-01
Aalburg 2011-02
St. Annaland 2011-03
Brakel 2011-09
Picture Butte (Canada) 2011-09
Rijssen-West 2011-12
Zwijndrecht 2011-12
Nieuwerkerk ZLD 2011-12

Tholen 2012-02
Leerdam 2012-03
Franklin Lakes (USA) t.b.v. zending Bolivia 2012-05
Sheboygan (USA) 2012-05
Randburg (Zuid Afrika) 2012-05
Brant County (Canada) 2012-05
Tholen 2012-09 Lethbridge (Canada) 2012-09
Leerdam 2012-09
Laatst gewijzigd door Ad Anker op 01 dec 2012, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10603
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Christelijke Dogmatiek

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef: Er is ergens op dit forum een topic te vinden over een puntuit-bijdrage van ds de Heer. Was nogal een heftige discussie al weet ik absoluut niet meer waar die over ging....ik denk de doop ? (Wie weet het nog?)

Ik zie in hem niet echt een predikant die jongeren aanspreekt in b.v. publicaties (De GG jongeren die ik ken gaan voor hun vragen toch meer naar b.v. boekjes van ds van Ruitenburg, ds Tuinier, ds Vreugdenhil, ds Harinck,ds Labee enz.
Maar de belangrijkste opdracht van een predikant is Woordverkondiging en omdat ik nog nooit een preek van ds de Heer gelezen of gehoord heb kan ik daar geen oordeel over geven.
1. Het ging om een bijbelse uitleg over het pleiten op je doop.
2. Hij spreekt jongeren erg aan en is een graag gezien spreker op bijv. jongerenavonden. Ik heb hem een aantal malen meegemaakt als spreker, hij kan dat boeiend, bewogen en scherp.
3. Hij is inderdaad niet voor niets één van de vragenbeantwoorders in puntuit. Terecht omdat hij bewogen en laagdrempelig antwoord kan geven op levensvragen van jongeren.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11419
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Christelijke Dogmatiek

Bericht door Mister »

Laten we we weer ontopic gaan mensen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33304
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Christelijke Dogmatiek

Bericht door Tiberius »

Helemaal eens met Mister en Anker. :super
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17362
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Christelijke Dogmatiek

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:Helemaal eens met Mister en Anker. :super

dat kan niet want Anker was offtopic en van Mister moeten wij ontopic :langue
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie