Christelijke Dogmatiek

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Christelijke Dogmatiek

Bericht door refo »

Cees schreef:
refo schreef:
freek schreef:Wie van jullie heeft dit boek gekocht of overweegt het te kopen.
Zijn er al forummers die leeservaring hebben?

http://www.boekencentrum.nl/boeken/Dr.- ... tiek/23448
Het loopt als een trein. De 1e druk is al uitverkocht bij de uitgever.
Boekhandel Smit heeft er al 20 van verkocht.
Dit zijn verkoop truukjes. De eerste 2 oplages zijn kleine oplages, zodat iedereen ziet dat er al een derde en vierde aankomt. En daarbij zal ook nog komen dat er veel zijn toegezegd.
Droom maar lekker verder.

20 alleen in Gouda.
En je gaat een dogmatiek niet kopen omdat er al een 2e druk aankomt.
Cees
Berichten: 301
Lid geworden op: 08 nov 2011, 12:05

Re: Christelijke Dogmatiek

Bericht door Cees »

refo schreef:
Cees schreef:
refo schreef:
freek schreef:Wie van jullie heeft dit boek gekocht of overweegt het te kopen.
Zijn er al forummers die leeservaring hebben?

http://www.boekencentrum.nl/boeken/Dr.- ... tiek/23448
Het loopt als een trein. De 1e druk is al uitverkocht bij de uitgever.
Boekhandel Smit heeft er al 20 van verkocht.
Dit zijn verkoop truukjes. De eerste 2 oplages zijn kleine oplages, zodat iedereen ziet dat er al een derde en vierde aankomt. En daarbij zal ook nog komen dat er veel zijn toegezegd.
Droom maar lekker verder.

20 alleen in Gouda.
En je gaat een dogmatiek niet kopen omdat er al een 2e druk aankomt.
Oh ja? 2000 stuks, waarbij de eerste 1000 al geregeld waren en de rest gaat dan snel. En timing is goed, alle andere dogmatieken zijn uit en nu een verse en frisse, doet het ook goed. Maar we zijn benieuwd wat het is geworden.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Christelijke Dogmatiek

Bericht door huisman »

....en nu ben ik benieuwd naar de inhoud van deze dogmatiek.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Christelijke Dogmatiek

Bericht door freek »

huisman schreef:....en nu ben ik benieuwd naar de inhoud van deze dogmatiek.
Volgens mij twijfelde je bij voorbaat al aan het gereformeerde gehalte en hield je het maar liever bij Velema en Van Genderen :quoi
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8974
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Christelijke Dogmatiek

Bericht door J.C. Philpot »

Ik hou het bij de zeer leesbare en stichtende dogmatiek van Wayne Grudem (hoewel deze baptistisch is qua doopvisie, maar wel Reformed).

Aanbevolen! Slechts 31 dollar:
http://www.amazon.com/Systematic-Theolo ... yne+grudem

Waarmee ik niet wil oordelen over de hier besproken dogmatiek. Ik ben er benieuwd naar de inhoud, maar zal hem niet aanschaffen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Johannes 3:16
Berichten: 913
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: Christelijke Dogmatiek

Bericht door Johannes 3:16 »

huisman schreef:....en nu ben ik benieuwd naar de inhoud van deze dogmatiek.
De inhoudsopgave is hier te zien: http://www.izb-ark.nl/producten/boeken/ ... 926061.htm (tab Inkijkexemplaar)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Christelijke Dogmatiek

Bericht door huisman »

Johannes 3:16 schreef:
huisman schreef:....en nu ben ik benieuwd naar de inhoud van deze dogmatiek.
De inhoudsopgave is hier te zien: http://www.izb-ark.nl/producten/boeken/ ... 926061.htm (tab Inkijkexemplaar)

Bedankt!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Christelijke Dogmatiek

Bericht door jakobmarin »

Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10455
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Christelijke Dogmatiek

Bericht door Zita »

Ik was wel wat verbaasd (en toch ook wel vreugdevol verrast) dat de bespreking volkomen kritiekloos is en dat Kole de dogmatiek warm aanbeveelt. Maar besprekingen waar de mening van de bespreker niet onderbouwd aan de orde komt, zijn tegelijkertijd erg irritant. De inhoudsopgave lezen kunnen we allemaal.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Christelijke Dogmatiek

Bericht door Afgewezen »

Zita schreef:
Ik was wel wat verbaasd (en toch ook wel vreugdevol verrast) dat de bespreking volkomen kritiekloos is en dat Kole de dogmatiek warm aanbeveelt. Maar besprekingen waar de mening van de bespreker niet onderbouwd aan de orde komt, zijn tegelijkertijd erg irritant. De inhoudsopgave lezen kunnen we allemaal.
Ja, ik kan er ook niet zoveel mee.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Christelijke Dogmatiek

Bericht door jakobmarin »

Afgewezen schreef:
Zita schreef:
Ik was wel wat verbaasd (en toch ook wel vreugdevol verrast) dat de bespreking volkomen kritiekloos is en dat Kole de dogmatiek warm aanbeveelt. Maar besprekingen waar de mening van de bespreker niet onderbouwd aan de orde komt, zijn tegelijkertijd erg irritant. De inhoudsopgave lezen kunnen we allemaal.
Ja, ik kan er ook niet zoveel mee.
Gewoon zelf de Dogmatiek lezen :super
Blijkbaar istie niet verboden in de GerGem :)
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Christelijke Dogmatiek

Bericht door refo »

Je kunt een dogmatiek ook niet goed bespreken. Daar leent dat 'genre' zich niet zo voor. Dan moet je een heel boek erover schrijven.

Kole ken ik als een irenische figuur op kerkelijk gebied. Oog voor dwalingen en oog voor wat bindt.
Als ik dat mee-overweeg zegt zijn 'recensie' mij wel veel.
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Christelijke Dogmatiek

Bericht door DDD »

Bij een recensie is het inderdaad vooral van belang wie hem schrijft. En bij een dogmatiek zegt de volgorde van de hoofdstukken wel degelijk heel erg veel. Het maakt nogal wat uit van waaruit je begint te redeneren.

Het lijkt me dat er dus alle reden is het boek aan te schaffen. Maar ik heb de vorige van Van Genderen nog niet eens voor een deel uit...
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10455
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Christelijke Dogmatiek

Bericht door Zita »

refo schreef:Je kunt een dogmatiek ook niet goed bespreken. Daar leent dat 'genre' zich niet zo voor. Dan moet je een heel boek erover schrijven.

Kole ken ik als een irenische figuur op kerkelijk gebied. Oog voor dwalingen en oog voor wat bindt.
Als ik dat mee-overweeg zegt zijn 'recensie' mij wel veel.
Twee PKN'ers schrijven een dogmatiek. Er is een leerverschil tussen PKN en GG. En toch beveelt meneer Kole de dogmatiek warm aan.
Ik ken zijn vredestichtende houding. Hij hoeft de dogmatiek van mij niet meteen te verketteren, maar als er geen enkel punt van bespreking blijkt te zijn, verwacht ik meneer Kole morgen in een niet-afgescheiden kerk.
En wat die volgorde betreft: bespreek dan in de recensie wat de gekozen volgorde te zeggen heeft voor de dogmatiek.

Noot: ik vind meneer Kole een reuze aardige man, hoor.
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Christelijke Dogmatiek

Bericht door DDD »

Wat een rare redenering.

Iemand is door God in een kerk geplaatst. Hij ziet daarin de goede punten en de gebreken.

En als hij dan een stuk van een aanverwante kerk aanbeveelt moet hij gelijk van kerk veranderen?

Wat een idioot idee! Als iemand iets goeds zegt over een andere familie hoeft hij toch ook niet van familie te veranderen, zelfs niet als er misschien in zijn familie wel eens wat loos is.

Hier wreekt zich het individualistische en moderne denken van onze tijd. In de bijbeltijd zou zo'n conclusie ondenkbaar zijn geweest.

Het was overigens geen recensie voor een vaktijdschrift, maar voor gewone gelovigen. Dan hoef je niet van iedere kleinigheid een punt te maken. Was dat in het verleden ook maar niet gebeurd, dan waren er geen -letterlijk en figuurlijk- goddeloze discussies gevoerd over twee en drie verbonden en dergelijke dingen, die niet stichten en niemand bekeren.
Plaats reactie