Bevindingen

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17344
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Bevindingen

Bericht door huisman »

Erasmiaan schreef:
huisman schreef:
Erasmiaan schreef:Sorry huisman, ik vind het erg vermoeiend worden. Heb je niets anders? Zit het allemaal zo diep bij je?

Je blijft ook iets wat je zo verfoeit telkens maar opzoeken, becommentariëren, lezen, beluisteren, enz. Hoe kun je nou toch zo in het leven staan?
Wat verfoei ik volgens jou ?
De prediking, het geschrijf en de standpunten in de Gereformeerde Gemeenten, op een enkele uitzondering na.
Dit is absoluut niet waar. Er zijn heel wat GG predikanten die ik graag beluister, er staan er heel wat in mijn boekenkast.
Ik heb moeite met een lijn die het bevindelijke leven dreigde te dogmatiseren . De boekjes "Bethel en Pniël" en "Genadeleven en Genadeverbond" met alle geschrijf en uitleg erover in de Saambinder waren voor mij dieptepunten.
Met alle respect trouwens voor de auteur die deze boekjes schreef vanuit pastorale motieven.

Het gaat mij dus niet om links of rechts, zwaar of licht maar om echtheid. Daar is jouw eigen predikant een voorbeeld van.
Hij heeft zijn ligging maar is echt, eerlijk en oprecht..........natuurlijk verfoei ik zo iemand en zijn prediking niet. Dat zou pas echt gevaarlijk zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bevindingen

Bericht door Mara »

In BhP van 4 febr. schrijft ds. P. Roos een artikel genaamd "Kloostermuren".
Hij heeft het in het stukje dat er boven staat over Thomas a Kempis, wel bekend denk ik, maar ook Bernhard van Clairveaux. En die laatste was mij onbekend.
Beide mannen houden ons een spiegel voor aangaande het geestelijk leven. Zij beleefden de omgang met God dieper dan wij in onze dagen.
Dat riep reeds de vraag op of onze bevindingen voor de Heere kunnen bestaan.
Het roept ook de vraag op hoe het kan dat Gods Volk zo verschillend in diepte en graad beleeft.

Punten zijn:
Verschillende omstandigheden
De moderne werknemer leeft niet in een klooster. Velen vallen ten prooi aan de verzoekingen en worden meegesleurd bij God en Zijn Woord vandaan.

Verschillende karakters
Ons karakter brengt ons niet in de hemel, maar het houdt ons er ook niet buiten Dat is nu het rijke van Gods Woord: er staan zoveel voorbeelden in van mensenlevens, zoals het onze; en de Heere heeft de meest onmogelijke karakters een plaats gegeven, beter dan der zonen en der dochteren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Bevindingen

Bericht door dennis »

Mara schreef:In BhP van 4 febr. schrijft ds. P. Roos een artikel genaamd "Kloostermuren".
Hij heeft het in het stukje dat er boven staat over Thomas a Kempis, wel bekend denk ik, maar ook Bernhard van Clairveaux. En die laatste was mij onbekend.
Beide mannen houden ons een spiegel voor aangaande het geestelijk leven. Zij beleefden de omgang met God dieper dan wij in onze dagen.
Dat riep reeds de vraag op of onze bevindingen voor de Heere kunnen bestaan.
Het roept ook de vraag op hoe het kan dat Gods Volk zo verschillend in diepte en graad beleeft.

Punten zijn:
Verschillende omstandigheden
De moderne werknemer leeft niet in een klooster. Velen vallen ten prooi aan de verzoekingen en worden meegesleurd bij God en Zijn Woord vandaan.

Verschillende karakters

Bernhard houdt ons geloof ik wel een spiegel voor, maar had aan de andere kant ook heel wat 'roomse' dwalingen ..
Voor zover ik weet was hij ook een van de sturende krachten achter de kruistochten, die verschrikkelijk veel ellende hebben aangericht.

Ons karakter brengt ons niet in de hemel, maar het houdt ons er ook niet buiten Dat is nu het rijke van Gods Woord: er staan zoveel voorbeelden in van mensenlevens, zoals het onze; en de Heere heeft de meest onmogelijke karakters een plaats gegeven, beter dan der zonen en der dochteren.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Bevindingen

Bericht door Zita »

Bernard van Clairveaux is de Bernardus die Calvijn in zijn Institutie zeer regelmatig aanhaalt.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Bevindingen

Bericht door Hendrikus »

Zita schreef:Bernard van Clairveaux is de Bernardus die Calvijn in zijn Institutie zeer regelmatig aanhaalt.
Afbeelding

In de serie Avondmaal vieren van N.C. van Velzen wordt Bernard van Clairvaux ook regelmatig geciteerd.
~~Soli Deo Gloria~~
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Bevindingen

Bericht door dennis »

Hendrikus schreef:
Zita schreef:Bernard van Clairveaux is de Bernardus die Calvijn in zijn Institutie zeer regelmatig aanhaalt.
Afbeelding

In de serie Avondmaal vieren van N.C. van Velzen wordt Bernard van Clairvaux ook regelmatig geciteerd.
Klopt allebei, maar...
Hij dat sluit niet uit dat hij grote en akelige fouten maakte, waaronder het aanzetten tot een kruistocht...
Plaats reactie